Standaard windows starten, op verzoek linux starten

Pagina: 1
Acties:

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:17
Goed, een beetje rare titel maar ik wil iets wat ik niet zo snel kan vinden.

Ik wil graag beginnen met Linux. Ik heb het nog nooit aangeraakt maar wordt steeds nieuwsgieriger naar het hoe en wat van Linux.

Nu wil ik dit doen op een PC die heel de familie hier gebruikt omdat deze vaak vrij is.
maar nu het probleem.
de familie wil op het computer gebied gewoon dat alles het doet zonder gezeik er om heen. knop indrukken en het werkt.

als ik er nu Linux naast zet moeten ze weer kiezen uit linux of win2k opstarten. dat gaat natuurlijk weer 10x fout etc etc.

Ik wil mezelf al deze ellende graag besparen dus ging ik op zoek hoe dat booten precies ging.

je kan Linux naast win2k draaien door gebruik te maken van Lilo / bootloader. dan kies je als je opstart tussen win 2k of linux.

nu wil ik graag dat hij standaard win2k opstart en alleen als ik dat wil hij Linux opstart.

zou dit misschien kunnen dmv een soort van Linux-boot-floppy ? of een soort van F8 toets waarna ik kan kiezen welke ik wil opstarten?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat is er precies mis met lilo/grub en een hele korte timeout (of desnoods een wachtwoord)?

Verwijderd

Het is erg makkelijk een floppy maar je kunt de lilo net zo goed op de MBR van de hdd schrijven.
Partititioneer eerst een linux partitie met swap partitie en daarna installeer je windows op de vrij ruimte/partitie.
Je kunt daar linux gaan installeren en de lilo juist instellen zodat deze ook windows boot je moet dan wel weten op welke partitie deze staat.

Vaak gaat de voorkeur uit naar de Grub loader omdat die automatisch de windows installatie herkend en meeneemt in het boot menu,
kies hierbij voor een debian of ubuntu installatie bijcvoorbeeld ,tenminste daarvan weer ik dat het makkelijk is als je een Grub loader installeert.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Gewoon een timeout in Grub inderdaad, zo heb ik 't bij m'n ouders ook ingesteld, na 3 seconden wordt automagisch Win2k gestart. (Tja, eigenlijk zou Linux juist gestart moeten worden maarja.)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Wat ik denk dat de TS wilt is om Windows default te booten ipv Linux.

Je kunt dit inderdaad doen in Grub (of Lilo) door de configuratie aan te passen en de default-directive in te stellen. Deze begint te tellen vanaf 0, dus als in je Grub configuratie Windows de 3de Title is dan moet je 2 zetten.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Opperhoof
nou, wat ik dus graag wil is mijn windows installatie bewaren. ik heb een extra nieuwe HDD waar ik linux op wil hebben.

nu moet die pc gewoon altijd windows opstarten, behalve als ik dat niet wil.
Wat is er precies mis met lilo/grub en een hele korte timeout (of desnoods een wachtwoord)?
bedoel je dat je de tijd van het lilo-keuze-menu kan instellen? oftewel, lilo na 2 sec. automatisch windows laten opstarten?

nog niet te hard met moeilijke woorden gaan roepen want die snap ik nog niet. maar wil eerst een oplossing hiervoor voordat ik me in de linux-wereld ga verdiepen

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:09
als heel de familie erop moet werken zou ik er niet aan beginnen.. wil je niet bang maken maar het risico dat je de eerste keer alles in de soep draait is zeker aanwezig..

• Opperhoof
ok, met Grub kan ik dat dus doen. mooizo want dan ga ik nu weer verder met linux-voor-beginners-topics doorlezen :)

thanx allen voor de snelle repleys. ik kon mn vraag niet echt in de search vinden dus vandaar het topic.
als heel de familie erop moet werken zou ik er niet aan beginnen.. wil je niet bang maken maar het risico dat je de eerste keer alles in de soep draait is zeker aanwezig..
ik heb een ghost gemaakt vorig jaar die ik al 2x opnieuw heb gebruikt waar ze allemaal niets van gemerkt hebben :)

dus mocht het in de soep lopen dan is het format c: en de ghost terug zetten en hij doet het weer :X

[ Voor 49% gewijzigd door Opperhoof op 21-09-2005 15:50 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Of gewoon een bootfloppy gebruiken om je linux partitie in de komen, dan heb je ook geen lilo of grub nodig in je mbr :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:10
Opperhoof schreef op woensdag 21 september 2005 @ 15:46:
bedoel je dat je de tijd van het lilo-keuze-menu kan instellen? oftewel, lilo na 2 sec. automatisch windows laten opstarten?
Ja ;)

Je kunt 'm zelfs instellen op 0 seconden, dan moet je vervolgens 'Shift' ingedrukt houden tijdens het opstarten om het menu uberhaupt te zien te krijgen. Dan zien de anderen het dus niet eens.

Maar dit kan dus zeker. Pas alleen wel op dat je bij het installeren op de extra harddisk niet per ongeluk de verkeerde kiest en zo je Windows-schijven kwijt bent....

Misschien een andere tip: probeer Knoppix eens te downloaden. Deze distributie kun je volledig draaien vanaf een CD, en detecteert (hopelijk) al je hardware automatisch en geeft je een grafische omgeving waarmee je eerst eens kunt kijken of het wat is. Bedenk alleen wel dat de opstarttijd van alle programma's en het systeem wel langer is dan wat Linux echt kan, omdat een CD nu eenmaal trage toegangstijden heeft.

Op deze manier hoeft Linux je harddisk eerst nog niet eens aan te raken, en loop je dus ook niet de kans dat je per ongeluk iets sloopt.

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:01

L0g0ff

omg

offtopic:
[quote]dus mocht het in de soep lopen dan is het format c: en de ghost terug zetten en hij doet het weer[/quote]
Je hoeft je systeem niet te formateren hoor om een image terug te zetten...

Voor welke distro kies je? Zo'n beetje alle populaire distro's houden rekening met je windows installatie en maken een dual boot. Je hoeft idd alleen maar de timeout op 1 seconden te zetten en je windows primairy te maken. Dit kun je gewoon aanpassen in de configfiles van grub en lilo.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Pagina: 1