Sendmail: was altijd dé mailserver op Unix, heeft echter nogal wat averij opgelopen door vele securityproblemen. Is tegenwoordig wel weer veilig, maar wel lastig te configureren. Als je iets met e-mail wilt, kan het met Sendmail, maar juist doordat álles kan met Sendmail en alles te configureren is, kan dat lastig zijn. Een standaard configuratie is dankzij m4 tegenwoordig niet zo moeilijk meer.
Qmail: Toen Sendmail regelmatig negatief in de publiciteit kwam met securityproblemen is Qmail snel gegroeid. Ook Qmail heeft veel mogelijkheden, maar niet alles is even makkelijk te configureren. Bijvoorbeeld integratie met Spamassasin vond ik erg lastig goed voor elkaar te krijgen.
Postfix: Draai ik tegenwoordig en ben ik erg tevreden over. Is van deze 3 het eenvoudigst te configureren, maar heeft ook minder mogelijkheden; voor de doorsnee mailserver zijn deze mogelijkheden echter meer dan voldoende.
Andere servers heb ik geen ervaringen mee, ik heb in de loop der tijd bovenstaande 3 in die volgorde gebruikt, waarbij Postfix me het beste bevallen is en Qmail het minste.
Je zou ook naar squirrelmail kunnen kijken...
Dat is geen mailserver maar een mailclient.
Overigens zijn mailservers nog altijd een lastig verhaal, een kleine configuratiefout kan ervoor zorgen dat je open relay bent en dus spam gaat lopen versturen of juist dat valide mail gebounced wordt. Test je configuratie dus goed!
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 21-09-2005 15:11
]