Toon posts:

Secure Linux Mailserver

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey gebruikers,

Ik ben opzoek naar een gratis secure mailserver, het gaat erom dat het secured moet zijn.
De volgende protocollen waar het omgaat:
pop3s
smtps
pop before smtp
https (webmail)

Het liefst zijn we opzoek naar een pakket dat onder Suse9 of redhat draait.
Hebben jullie enig idee waar wij naar opzoek moeten gaan?

Dankje

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Wat heb je zelf al gevonden qua onderzoek??
Het is namelijk de bedoeling dat je eerst zelf onderzoek doet en dan de resultaten mee post met je vraag...
Je kan denken aan send-mail...

Verwijderd

Topicstarter
ShellGhost schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:53:
Wat heb je zelf al gevonden qua onderzoek??
Het is namelijk de bedoeling dat je eerst zelf onderzoek doet en dan de resultaten mee post met je vraag...
Je kan denken aan send-mail...
Ik heb al wat onderzoek gedaan.
Ik ben erachter gekomen dat send-mail nogal veel bugs bevat volgens sommige gebruikers.

Kerio leek mij zelf een goede oplossing, maar dit is helaas niet gratis.
Qmail is ook een optie en ik ben ook nog iets met postfix tegengekomen

Mn vraag is dus wat zouden jullie mij aanbevelen (qua ervaring) als ik de opgegeven protocollen secured wil hebben?

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:59:
[...]

Ik heb al wat onderzoek gedaan.
Ik ben erachter gekomen dat send-mail nogal veel bugs bevat volgens sommige gebruikers.

Kerio leek mij zelf een goede oplossing, maar dit is helaas niet gratis.
Qmail is ook een optie en ik ben ook nog iets met postfix tegengekomen

Mn vraag is dus wat zouden jullie mij aanbevelen (qua ervaring) als ik de opgegeven protocollen secured wil hebben?
Wanneer je regelmatig de updates in de gaten houdt valt dat wel mee...

Je zou ook naar squirrelmail kunnen kijken...

Ow ja, tip voor je volgende TS...
Zet in je startpost wat je hebt gedaan en wat de resultaten daarvan zijn...
Voorkomt waarschijnlijk een slotje en een hoop gezeur van anderen hier op het forum... :)

[ Voor 14% gewijzigd door ShellGhost op 21-09-2005 15:03 ]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:10

Gerco

Professional Newbie

Ik gebruik zelf postfix + courier-imap + vpopmail + squirrelmail voor mijn mailserver. Werkt prima, maar ik heb het niet secure gedaan (wel ASMTP natuurlijk). Het kan wel, ik heb er alleen geen zin in aangezien de meeste gebruikers dat toch niet snappen en dan alleen de mailserver maar lastig gaan vinden.

Deze combinatie biedt:
- pop3(s)
- imap(s)
- http(s)
- smtp (eventueel met authenticatie en TLS)

+ configuratie met een SQL server voor je adresdatabase, ook wel handig als je een webinterface oid erbij wilt kopen/maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Gerco op 21-09-2005 15:09 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Sendmail: was altijd dé mailserver op Unix, heeft echter nogal wat averij opgelopen door vele securityproblemen. Is tegenwoordig wel weer veilig, maar wel lastig te configureren. Als je iets met e-mail wilt, kan het met Sendmail, maar juist doordat álles kan met Sendmail en alles te configureren is, kan dat lastig zijn. Een standaard configuratie is dankzij m4 tegenwoordig niet zo moeilijk meer.
Qmail: Toen Sendmail regelmatig negatief in de publiciteit kwam met securityproblemen is Qmail snel gegroeid. Ook Qmail heeft veel mogelijkheden, maar niet alles is even makkelijk te configureren. Bijvoorbeeld integratie met Spamassasin vond ik erg lastig goed voor elkaar te krijgen.
Postfix: Draai ik tegenwoordig en ben ik erg tevreden over. Is van deze 3 het eenvoudigst te configureren, maar heeft ook minder mogelijkheden; voor de doorsnee mailserver zijn deze mogelijkheden echter meer dan voldoende.

Andere servers heb ik geen ervaringen mee, ik heb in de loop der tijd bovenstaande 3 in die volgorde gebruikt, waarbij Postfix me het beste bevallen is en Qmail het minste.
Je zou ook naar squirrelmail kunnen kijken...
Dat is geen mailserver maar een mailclient.

Overigens zijn mailservers nog altijd een lastig verhaal, een kleine configuratiefout kan ervoor zorgen dat je open relay bent en dus spam gaat lopen versturen of juist dat valide mail gebounced wordt. Test je configuratie dus goed!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2005 15:11 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoi Suna, welkom op GoT.

Je kan in [rml][ gentoo] mailserver, welke?[/rml] en de simpelste smtp server een heleboel van je gading vinden. Een mailserver is zo secure als de beheerder die hem bijhoudt. Ben jij bereidt om elke dag de mailinglists bij te houden en bugfixes toe te passen? Dan is elke mailserver veilig.

Goede keuzes zijn imho:

- Qmail ( en dan met name omdat er een Security Guarantee is)
- postfix.

Het waarom van deze twee keuzes is puur persoonlijk. Verder verwijs ik je naar google, daar is met wat inzet genoeg te vinden.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.