Toon posts:

Kernel compilen onder Debian

Pagina: 1
Acties:
  • 95 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruk debian Sarge en ben erg actief in het ontwikkelen,hacken van de kernel, ik moet deze dus meerdere keren kunnen compilen om te testen.

Alleen het compilen van de kernel onder debian is vrij lastig je kunt "custom" de kernel compilen maar er word overal aangegeven dat het makkelijker is om met "make-kpkg" een .DEB package ervan te maken en die met dpkg -i te installeren.

Maar ook daarmee heb ik veel problemen ,een initrd die te groot word :( etc zodat de root fs niet te mounten is en toen ik een keer een kernel onder Vectorlinux heb gecompiled had ik niet eens iets met de initrd te maken alsof deze onnodig was ofzo.

Kent iemand een juiste manier om onder debian sarge van de initrd af te komen(kernel compile opties), de juiste compilatie dus, of is ubuntu die distro die zonder initrd werkt en waarbij ook makkelijker een kernel te compilen is?;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2005 14:31 ]

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Een initrd (initial ramdisk) is niets meer dan een aantal modules die je bij het compileren van de kernel als module hebt aangegeven maar die de kernel wel nodig heeft om te booten. Je hoeft in Debian helemaal geen initrd te gebruiken als je al deze noodzakelijke modules gewoon direct in de kernel compileert. Ik zou je kernel configuratie daarom nog maar een keer doorkijken.

Ten tweede, je kan zelf aangeven welke modules er in de initrd moeten komen. Ik gebruikte vroeger een FastTrack 100TX2 Raid Controller (zo'n software Raid ding) en die module moest ik apart compileren (zat niet in de kernel). Ik heb toen zelf een initrd gemaakt waar alleen die module en een aantal SCSI modules inzaten. Ik heb alleen geen flauw idee meer hoe ik dat toen deed. Ik heb het toen in ieder geval via Google opgezocht, dus er moet zeker wat over te vinden zijn.

Ik gebruik trouwens nu Debian Etch met een custom gecompileerde kernel zonder initrd.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb wel meerdere keren geprobeerd alle modules mee te nemen in de kernel zelf waardoor alleen andere onnodige modules op die initrd terecht zouden komen, alleen blijft de kernel bij het opstarten die initrd vinden en te groot vinden en dan toch niet laden.
Er volgt dan ook direct een panic.

Is het niet zo dat de kernel moet worden aangestuurd zodat deze niet per definitie een initrd wil gaan laden?voor het moment hij gelijk al kan gaan mounten gezien de support al in de kernel zelf aanwezig is?

Bij een to grote inird gaat lilo ook gelijk flippen als je /sbin/lilo draait ,daar was ik nu dan vanaf maar toch is bij het booten de melding niet veranderd.
INIT Ramdisk too big
Unable to mount root fs

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2005 14:43 ]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02 12:06

Shuriken

Life is all about priorities

In /etc/kernel-img.conf kan de optie aanstaan do_initrd = yes. Dan word er altijd een initrd verwacht.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
Mogelijk dat als ik die optie uitzet de kernel niet meer een initrd opzoek en direct werkt?
Geweldig voor de oplossing ik ga het direct proberen en kom erop terug :*)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

initrd wordt toch ook gewoon in je bootloader aangegeven?
Haal die regel dan gewoon weg?
Of snap ik het niet :?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Ja, dat lijkt mij ook. Volgens mij is het enige wat je hoeft te doen het weghalen van de initrd regel uit de lilo of grub configuratie.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02 12:06

Shuriken

Life is all about priorities

Het weghalen uit de lilo of grub voorkomt uiteraard het laden van de initrd. De door mij aangegeven optie heeft betrekking op het compileren van een kernel middels make-kpkg.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
Shuriken schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:46:
In /etc/kernel-img.conf kan de optie aanstaan do_initrd = yes. Dan word er altijd een initrd verwacht.
je zegt dater dan een initrd verwacht word?, verklaar aub.....
de kernel verwacht een initrd na gecompiled te zijn ,of is deze optie toepassbaar op alle kernel die in de lilo geconfigureerd zijn?

Verwijderd

Hoe groot is je initrd dan?? Standaard (etch) zit er bij mij eentje bij van 5MB.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er een van 4,2 MB momenteel en ben al blji dat ik van het gezeik van lilo af ben.
Die begint namelijk te zeuren als je initrd van 10MB hebt, maar de melding die je bij het booten krijgt van de kernel is nog niet veranderd terwijl ik een initrd van 4,2MB heb. jammer dus

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
make-kpkg --bzimage kernel_image
zou dit moeten oplossen.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad de opties voor het maken van een image zijn vrij uitgebreid en ik weet zowieso dat je het commando buildpackage er achter moet zetten anders zegt hij "no target"
make-kpkg --bzimage kernel_image word dus altijd al make-kpkg --bzimage kernel_image --buildpackage

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2005 16:15 ]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Shuriken schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:46:
dit is ten eerste niet waar

ten tweede ik heb nog nooit een kernel met initrd gecompiled (de enige module die ik heb is de nvidia driver)
grub kan grotere initrd aan.
als je perse lilo wilt draaien moet je googlen naar lilo en bootsplash (bootspash gooit zooi in initrd waaroor deze groter wordt en daarvoor is lilo aangepast)

welke commands om te compilen gebruik je eigenlijk?
en weet je zeker dat je kernel klopt

[ Voor 4% gewijzigd door daft_dutch op 21-09-2005 20:49 ]

>.< >.< >.< >.<

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik vind de startpost dom voor iemand die zogenaamd zelf aan kernel ontwikkeling doet. :p

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

irondog schreef op woensdag 21 september 2005 @ 21:02:
Ik vind de startpost dom voor iemand die zogenaamd zelf aan kernel ontwikkeling doet. :p
Je bent niet de enige.

Verwijderd

irondog schreef op woensdag 21 september 2005 @ 21:02:
Komt best wel raar over, als je een zelfbenoemde kernel-hacker bent, terwijl je niet simpelweg een bepaalde optie kan terugvinden in het kernel config menu :?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat een initrd is, is volgens mij prima gedocumenteerd inclusief alle relevante opties. In ieder geval goed genoeg voor een "kernel hacker". Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.