Toon posts:

5 HDs Kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ongeveer 1 jaar geleden had ik een 60 Gb HD die op een LAN kapot ging, weet niet meer juist wat de symptomen waren, maar goed, ze ging niet meer. Ik kocht me op de LAN een nieuwe HD van 80 Gb en alles ging goed, tot enkele dagen later ik besloot die 60 Gb ook even aan te sluiten en te proberen bestanden over te zetten. Toen ging ook die 80 Gb HD kapot. Ik kocht me dus nog een nieuwe 80 Gb en besloot voor de zekerheid die kapotte toch maar niet meer aan te sluiten.

Alles ging goed tot ongeveer 3-4 maand geleden, toen ging m'n WinXP plots 'kapot' en moest ik alles opnieuw installeren. Omdat ik ook wat plaatsgebrek had, kocht ik me nog een 120 Gb HD bij. Alles werkte weer, tot 2 maand later de 80 Gb plots tikken begon te geven. Na zo'n tik hing heel m'n systeem, maar meestal kon ik gewoon rebooten en verder doen. Het werd echter erger en erger en de tikken kwamen steeds vaker voor zodat ik op den duur zelfs niet meer kon opstarten.

Ik haalde dus die 80 Gb er uit en alles ging weer vlot, tot een 3-4 tal weken later ook de 120 Gb tikken begon te geven. Intussen wist ik dat dat een teken was dat ze gauw kapot zou gaan, dus kocht ik me een 200 Gb.

Het is mss belangrijk om te vermelden dat de 60, 80 (1e), 80 (2e) en 120 Gb HDs allemaal P-ATA 133 Maxtor DiamondMax Plus 9 waren en de 200 Gb een S-ATA Maxtor DiamondMax 10 is.

Alles werkte goed, ik had enkel de 200 Gb aangekoppeld, maar aangezien ik gigantisch veel bestanden kwijt was, besloot ik even vlug de 120 Gb terug aan te koppelen en bestanden over te zetten. Alles ging blijkbaar goed, maar na de volgende reboot (120 Gb was intussen al afgekoppeld), bleken er 1000'en fouten op de 200 Gb te staan, die ChkDsk blijkbaar wel kon maken.

Nu start ik vanmiddag echter m'n PC op en komt er op het scherm iets als: Disk read error, press CTRL + ALT + DEL to reboot. Niets helpt om dit op te lossen, ik kan zelfs niet booten van m'n WinXP install disk. Vanaf het moment dat het 1e bericht van booten er op komt (iets in de aard van: Het systeem wordt nagegeken... of zoiets), krijg ik een zwart scherm (beeld valt echter niet uit, want m'n scherm gaat niet in standby) en doet de PC niets meer. Momenteel kan ik geen low level format proberen, want ik vind geen diskette met Maxtor tools op en ook geen FlashCard waar ik die tools op zou kunnen zetten (m'n mobo kan van zowat gelijk wat booten wat aan m'n PC hangt, dus ook vanaf de USB Flash Card lezer).

Ik ben echt ten einde raad, dat ik ongeveer 150 Gb aan gegevens kwijt zal zijn heb ik al aanvaard, hoewel het vele 100'en uren gekost heeft om al die dingen te maken (elektrische schema's, werk voor de universiteit, ...). Wat ik niet snap is dat de HDs maar blijven kapot gaan.

Ik heb al gezocht op het forum en blijkbaar ben ik niet de enige die last heeft van dit probleem. Nu denk ik dat ik best een sterkere voeding koop, want dat het daar aan zal liggen, juist? M'n huidige voeding is een 300W AOpen (juist nagekeken en dit lijkt me inderdaad veel te weinig, zelfs voor een systeem met 1 HD). Ik kan me niet voorstellen dat het iets te maken heeft met de kabels, want dan zou die S-ATA HD niet kapot gegaan zijn, of wel?

Moest iemand hier nog een betere uitleg of idee of ... over hebben, laat me dan aub iets weten, want ik ben echt ten einde raad. Elke zoveel maand verlies ik de helf van m'n gegevens, wat echt niet fijn is.

Bedankt, Anthony

PS: Je kan m'n systeem zien op m'n homepage onder PC -> System.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Misschien is een ander merk proberen??

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik denk dat je Voeding of je moederboard aan gort is.
Als je zoveel Harde schijven hebt versleten, ligt het waarschijnlijk niet an de harde schijven maar ergens anders aan.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Mmm... Dit is inderdaad een heel raar probleem!

Volgens mij kan een te zwakke voeding een HD niet hardwarematig kapot maken... Je kan hierdoor wel fouten in het bestandssysteem krijgen, maar tikken etc... Dat klinkt toch echt als hardware!

1ste domme vraag : Doe je iets vreemds met je HD's? (Te lange schroeven gebruiken, rare montage, heb je rubberen schoenen aan, zodat je een berg statische lading bij je hebt, etc...)

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Verwijderd

Werk je niet met een Raid opstellingen waarvan de Array corrupt is mischien?, is de controller defect?
Je kut met het tooltje powermax van Maxtor testen of er errors uit je hdd komen voordat je gaat installeren, blijkt nou dat die errors alleen op jou systeem naar voren komen dan heb je dus vaak met een defecte >:) controller te maken.(test de hdd dus ook eens op een ander systeem om zeker te zijn dat dat het probleem is)

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 11:58

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Afgezien dat dit normaal gesproken niet mag gebeuren is het natuurlijk ook niet echt handig om geen backups te maken van al die tekeningen en andere waardevolle documenten.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• Eisenhower
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 18:59
5HDS versleten in zoon korte tijd! :|
jij kan wel in het guinnes book haha,

maar ff zonder dollen, je hebt dus enorm veel harde schijven versleten in een korte tijd.. dit is zoals je mischien al aanneemt neit aannemelijk.. heb je ook al gekeken naar je moederbord? dat klinkt als de boosdoener!

je kan voor de zekerheid ook nog even een andere voeding proberen want 300Watt is idd wel weinig.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:01

PeaceNlove

Deugleuter

adoy schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:09:
Mmm... Dit is inderdaad een heel raar probleem!

Volgens mij kan een te zwakke voeding een HD niet hardwarematig kapot maken... Je kan hierdoor wel fouten in het bestandssysteem krijgen, maar tikken etc... Dat klinkt toch echt als hardware!

1ste domme vraag : Doe je iets vreemds met je HD's? (Te lange schroeven gebruiken, rare montage, heb je rubberen schoenen aan, zodat je een berg statische lading bij je hebt, etc...)
Een gare voeding kan een hd wel degelijk kapot maken. wanneer de 12v niet strak is en op sommige momenten zegge 13v geeft is het niet raar dat de hardeschijven ermee nokken.
Zitten er ook geen beschadigingen in de gebruikte kabels?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Er staat ook geen "gare voeding", er staat "zwakke voeding"...

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Die tikken waar jehet over hebt, is dat van een HDdie down-spinned? Zo ja lijkt het me een probleem met de voeding.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
Wow, vlugge reacties hier :).

Dus:
- Doe ik rare dingen met m'n HDs: natuurlijk niet :). Echt, alles is "volgens het boekje" geïnstalleerd. De case staat op een houten vloer hier thuis en op m'n kot stond ze op een linoleum vloer, zoals bij alle andere mensen in m'n gang en die hadden zulke problemen niet. Ook qua lezen/schrijven doe ik niets vreemd, het enige wat ik de laatste 2 weken heb gedaan op m'n PC is World of Warcraft spelen en Firefox opstarten. Niets, maar dan ook niets anders, dus ik denk niet dat ik rare dingen met m'n PC doe.

- Moederbord kapot: Dit zou ik vreemd vinden, ik kan me niet meer juist herinneren wanneer, maar ik gok zo'n 6 maand geleden heb ik een nieuw mobo & CPU er in gestoken, omdat ofwel de vorige CPU ofwel het vorig mobo kapot was.

- RAID: Neen, m'n HDs zitten niet in RAID, ten eerste omdat ik hier niet echt nut in zie (ok, het gaat wat sneller, maar dat vind ik nu niet echt nodig) en ten tweede omdat er bijna altijd maar 1 werkende HD in m'n PC zit :(.

- Ander merk: Mja, dat kan ik proberen, maar ik heb hier nu 2 kapotte Maxtor HDs liggen (de 2 andere kapotte liggen denk ik ergens in de garage en die kapotte S-ATA zit nog in m'n PC), dus ik ga die toch eens opsturen zodat ik 340 Gb aan vervang HDs krijg. Ik heb niet veel zin om nog meer geld uit te gaan geven aan HDs.

- Backups: Ik heb het meeste wel op m'n iPod staan, maar natuurlijk maak ik niet elke week een backup, dus ga ik sowiezo dingen kwijt zijn.

- HDs testen: Dat is een beetje een probleem, aangezien we hier thuis enkel nog 3 laptops hebben en 1 zeer oude desktop PC (350 Mhz) die het onlangs begeven heeft. Aan die laptops kan ik uiteraard geen P-ATA of S-ATA HD gaan hangen. En neen, ik heb zo geen extern USB bakje waar ik HDs in kan steken ;).

- Hardwarematig kapotte HD door te weinig stroom: ik weet wel hoe HDs werken en zo, maar heb er totaal geen idee van of ze kapot kunnen gaan door te weinig stroom. Ik kan me echter niet goed voorstellen hoe ze anders kapot gaan. Het kan toch moeilijk zijn dat ik telkens een slechte HD koop, dat zou wel te veel toeval zijn.

Zou het mss kunnen dat de HDs kapot gaan door oververhitting? Hoewel me dit ook vrij vreemd lijkt, want op de hete zomerdagen heb ik m'n case opengezet en er een ventilator op volle kracht in laten blazen.

• DarkReuvers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
Persoonlijk vind ik het dan wel heel typisch dat alleen de hardeschijven het steeds begeven als de zwakke voeding het probleem zou zijn.

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 21:45
ik had het idee dat mijn HD's stuk gingen van 'aardlussen'.
Voel je statische spanning als je de kast aanraakt? - not good

Verwijderd

Topicstarter
Nog eens ivm met de voeding, ik heb net in m'n BIOS gekeken en ze doet inderdaad wel heel raar. De -12V is -13V, nu weet ik niet of een HD dit gebruikt, maar ik neem aan dat ze die spanning wel gebruiken om de motor sneller de andere kant op te laten draaien (dan gewoonweg 0V & +12V te gebruiken).

Anyway, ik ga even naar de PC winkel voor een 550W voeding, 300W is echt wel te weinig voor een P4 systeem vind ik.

Hopelijk staan hier nog veel meer nuttige opmerken wanneer ik terug kom :). Alvast bedankt!

* Edit: Ivm statische spanning, neen, kan ook niet, want ik heb een stalen case, geen plastic (enkel de voorkant is plastic, maar dat zou er niet echt toe mogen doen), dus ze is sowiezo geaard.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2005 14:35 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:18

Haan

dotnetter

Je harddisks gebruiken echt geen -12V hoor :)
Kijk maar wat er aan het aan de molex zit: 5V 0V 0V 12V. Dus het lijkt me knap als ie opeens de -12V kan aftappen ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• petturik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01 15:55

petturik

aka Captain Stubing

Hoop dat je dit nog leest maar koop wel een degelijke voeding en niet zo'n Q-Tec merk. Daar wordt je niet beter van. :(

[ Voor 4% gewijzigd door petturik op 21-09-2005 14:38 ]

nihongo ga sukoshi hanasemas

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:33:
Nog eens ivm met de voeding, ik heb net in m'n BIOS gekeken en ze doet inderdaad wel heel raar. De -12V is -13V, nu weet ik niet of een HD dit gebruikt, maar ik neem aan dat ze die spanning wel gebruiken om de motor sneller de andere kant op te laten draaien (dan gewoonweg 0V & +12V te gebruiken).

Anyway, ik ga even naar de PC winkel voor een 550W voeding, 300W is echt wel te weinig voor een P4 systeem vind ik.

Hopelijk staan hier nog veel meer nuttige opmerken wanneer ik terug kom :). Alvast bedankt!

* Edit: Ivm statische spanning, neen, kan ook niet, want ik heb een stalen case, geen plastic (enkel de voorkant is plastic, maar dat zou er niet echt toe mogen doen), dus ze is sowiezo geaard.
Die 550 W zegt niet zoveel.. koop eens een goede voeding, een Tagan of Zalman oid... 550 W heb je ook van brand X.

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03 10:05

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:26:

- RAID: Neen, m'n HDs zitten niet in RAID, ten eerste omdat ik hier niet echt nut in zie (ok, het gaat wat sneller, maar dat vind ik nu niet echt nodig) en ten tweede omdat er bijna altijd maar 1 werkende HD in m'n PC zit :(.
Als je Raid 1 had gedraait, was je nu geen byte kwijt geweest... :/

Verwijderd

Het is beter voor de HD`s om je pc aan te sluiten op een geaard stopcontact. Dan heb je geen last van statische elektriciteit die de HD kan vernielen.

Een ander merk zoals WD of Samsung is ook aan te raden. Ben zelf veel aktief op HWI en bemerk dat het meestal Maxtor schijven die een hoge uitval hebben. Zelf ook 2 Maxtor kapot zonder reden in 6 maanden. Heb nu alleen WD en nog nooit een probleem gehad.

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 02:06
De voeding is ook het eerste wat bij me op komt. Gare data op de hd wil ook wel eens voorkomen met brakke IDE kabels. Ik zou dat ook even controleren, al denk ik dat de grootste kans is dat het de voeding is.

Verwijderd

StonedKinG schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:44:
[...]

Als je Raid 1 had gedraait, was je nu geen byte kwijt geweest... :/
Als hij geen HD's had ook |:(

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-03 13:28

SeatRider

Hips don't lie

Ik had dit probleem ook met mijn systeem, dat openbaarde zich voornamelijk in disk/parity errors in de eventviewer, en later ook met verloren gegane data en zelfs een partitie. Eerst de disk steeds omgeruild, maar probleem bleef komen, dus later de voeding vervangen door een stabielere van Zalman (die niet alleen stabiel maar ook fokking stil was!). De problemen bleven echter, uiteindelijk heb ik vorige week het mobo vervangen door een nieuwe. Blijkbaar was de IDE controller defect, want nu gaat het prima.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Eisenhower
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 18:59
dat zou idd ook nog kunnen,

een vriend van mij heeft op het moment nu ook last van een "tikkende" maxtor, en die is nu ook enorm bang dat zijn HD het gaat begeven terwijl hij pas een week het systeem heeft!

wat voor voeding heb je gehaald?

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
stomme vraag meschien maar je zei het zelf al
koel je je hd's wel genoeg wat ik weet van maxtor is
dat je ze minimaal met een fan moet koelen
meestal kun je dit ook wel uitlezen met speedfan

en meschien ook nog wel een tip
probeer een RMA aan te maken op maxtor.com
heb zelf ook een keer een hd kapot gehad en heb toen nettjes een nieuwe gekregen
wel 1 nadeel je moet zelf de verzendkosten betalen

hoop dat je hier wat aan hebt

gr bastian

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Als je de voeding verdenkt, zou je eventueel met een multimeter met min/max kunnen meten wat de voeding doet... door de mix/max kun je kijken of er geen rare pieken of dalen zijn... Want een *gare* voeding kan je HD's natuurlijk wel kapot maken!

Wel even meten als je het systeem ook gebruikt!

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Heb je toevallig je pc overgeklokt?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• lucky me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-08-2022

lucky me

Otaku

Hier heb je een handige calculator om je totale Watts te berekenen.
http://www.jscustompcs.co...ly_Calculator.php?cmd=AMD

Je kan kiezen tussen AMD, Intel en Servers.

Succes !

i7 3770K, 24 GB RAM, Asrock Z77 Extreme 4, Asus Strix GTX970 OC, Samsung Evo 840 250GB, Samsung 320 GB 7200rpm 16MB, WD green 2 TB, Asus DVD-writer

• Arunia
  • Laatst online: 18:55
Ik heb hetzelfde probleem gehad, maar ik heb het er op gehouden dat de 7200rpm 10gb schijfjes uit schoolpc's gewoon op waren.
Nu heb ik het probleem voor zover ik weet niet meer.

Dit is bij jou natuurlijk niet zo en ik hoop dat het met een nieuwe voeding opgelost is.

Verwijderd

Beste Devil Hack

Als ik me niet vergis is je HD niet kapot :-)...

Het probleem dat jij nu meemaakt zit hem in de opbouw van NTFS.
( Als het goed is heb je dit als bestandsysteem, anders zou ik ut zo niet weten)
Als ik me niet vergis heb je in ieder geval een corrupte/kappote "Master File Table"

Een oplossing om die 150 gig aan data te redden heb ik niet voor je. ( op een data recovery center na)
Maar je HD kun je met een "low-level format" redden.

Met een low-level format schrijf je (bijna) je hele HD vol met "0"-en.
Na deze format moet je je HD weer partitioneren en formateren.

Een (gratis) programma voor een lowlevel format.
http://www.killdisk.com/
(opstarten vanaf een bootdisk)

Als je je systeem niet geaard hebt is dit een goed idee en hoog tijd.
Als je het goed wil doen kun je het beste een draad van je HD naar je systeemkast
trekken en daar monteren op een metalen plaat (met een boutje+moertje + ring).

Als je stopcontact niet geaard is kun je een draad trekken van je systeemkast
naar de verwarming / waterleiding. (Ja mag officeel niet, maar je moet wat in een ouder huis)
Wel ff ut verf van je verwarming wegkrabben.

Verwijderd

De Click of Death })

http://www.neowin.net/for...on/index.php/t258406.html

common causes for "HDD clicking sound":

- Bad power supply or power connector.
- Defected Motherboard.
- Defected HD's board (that green board on it's back).

Hopelijk kan je hier wat mee, want 5 kapotte hard schijven daar wordt je natuurlijk niet echt gelukkig van :'(

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 15:25:
Beste Devil Hack

Als ik me niet vergis is je HD niet kapot :-)...
Ik denk dat z'n hd wel dégelijk kapot is, quote uit de SP:
...
Nu start ik vanmiddag echter m'n PC op en komt er op het scherm iets als: Disk read error, press CTRL + ALT + DEL to reboot. Niets helpt om dit op te lossen, ik kan zelfs niet booten van m'n WinXP install disk. Vanaf het moment dat het 1e bericht van booten er op komt (iets in de aard van: Het systeem wordt nagegeken... of zoiets), krijg ik een zwart scherm (beeld valt echter niet uit, want m'n scherm gaat niet in standby) en doet de PC niets meer. Momenteel kan ik geen low level format proberen, want ik vind geen diskette met Maxtor tools op en ook geen FlashCard waar ik die tools op zou kunnen zetten (m'n mobo kan van zowat gelijk wat booten wat aan m'n PC hangt, dus ook vanaf de USB Flash Card lezer).
Dit wijst erop dat ook het bios dus problemen heeft met de HD, en dat kan niet met kapotte NTFS-tabellen te maken hebben...

Verwijderd

Ik had aan het begin van het jaar hetzelfde probleem, 3 HD's stuk in een tijdsspanne van enkele weken (schijven hadden hooguit 15 uur gelopen). Een defecte voeding bleek bij mij het probleem te zijn. De symptomen etc waren hetzelfde als bij jou. Ik gok dus op jouw voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Goed om te lezen dat het bij veel mensen inderdaad aan de voeding blijkt te liggen. Low level format was ik sowiezo al van plan. 4 van m'n HDs ga ik opsturen, de 5e (200Gb) ga ik proberen redden met low level format, want die maakte geen tik-geluid voor zover ik weet.

Ik ben een 550W voeding gaan kopen, de winkel had echter maar 1 merk, dus ik hoop dat het wat deftig is. Het is in elk geval geen Zalman of zo, dus er is natuurlijk wel een kans dat het niet echt een schitterende voeding is (natuurlijk beweerde de verkoper dat het een goede voeding is, maar ja, wat moest hij anders doen...).

Ik heb die website gebruikt om m'n minimum wattage te berekenen en ik kom toch aan 293W (en dat is dan nog zonder m'n CD-RW aan te sluiten, die helaas ook vreemd doet en meestal niet werkt).

Ik verdenkt eigenlijk ook wel een beetje de kabels, dus misschien moet ik ook maar eens nieuwe kabels proberen. Ik heb er thuis nog een paar nieuwe liggen, dus ik zal alles dan ineens vervangen.

Dat m'n HD controller op m'n mobo kapot zou zijn, zou ik raar vinden, het is uiteindelijk toch een van de beste mobos die er zijn (toch in elk geval toen ik het kocht, heb die dingen de laatste tijd niet meer bijgehouden).

Oh, m'n PC is trouwens niet overclockt. Ik heb wel gelezen op de site van Maxtor dat in sommige gevallen HT problemen kan geven, dus dat zal ik dan maar uitschakelen in m'n BIOS.

Ivm. met m'n MBR die kapot zou zijn, geen idee. Bij 2 van de 5 schijven gaf hij die foutmelding (Disk read error), bij de andere 3 gaf de HD gewoon een klik en stopte hij met opstarten.

Ik hoop dat ik het antwoord vlug weet, maar helaas heb ik onderweg een lekke band gekregen en zit ik nu 15 km van huis intussen al 2u te wachten op de garagist... dus voorlopig kan ik die voeding nog niet in m'n PC steken.

Nog eens bedankt voor alle antwoorden, en laten we hopen dat het de voeding is :).

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:09

Oceria

I've been in between....

Mijn Dell Dimension 4100 vrat werkelijk harde schijven. Hoewel de schijven altijd netjes in de frisse luchtstroom zaten (beneden onder, vooraan), gingen ze na ongeveer een jaar dood.

Het bleek de aarding te zijn: de schijven zaten namelijk in een plastic behuizing en werden met twee schroeven vastgezet....aan het plastic. Na aarding met een extra draad had ik minder last van deze problemen.
Mijn tips dus:
  • controleer de aarde van je harde schijven(metaal op metaal, ook voor een betere koeling)
  • Controleer de koeling van je harde schijven
  • Koop een goede voeding (300 watt is itt wat hierboven beweerd wordt genoeg, als het maar een kwaliteitsvoeding is)
  • Overweeg een ATA controller, als je de controller op je mobo verdenkt (wat ondertussen wel het geval kan zijn), of overweeg vervanging van je mobo in zijn geheel. De eerste drie punten blijven dan echter van kracht!

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Verwijderd

Topicstarter
- M'n case is volledig van staal, dus aarding kan het probleem niet zijn.
- Zowat heel de zomer heeft m'n case open gestaan met een ventilator er op gericht, dus aan de koeling kan het niet echt liggen. M'n case wordt trouwens nooit warmer dan 50°, dus zowel CPU als case temp. blijven daar hangen,ook al wordt het buiten 30° (ik heb dit nagekeken toen ik m'n kot zat te studeren en het binnen 29.7° was).
- Een nieuwe voeding heb ik nu, dus daar kan ik niets meer aan veranderen :). Ze is geïnstalleerd en momenteel ben ik de 120Gb & de 200Gb HDs een full low level format aan het geven met PowerMax tooltje van Maxtor.
- Ik denk niet dat het aan de HD controller ligt, want ik had het probleem al met m'n vorige mobo, dat van een totaal ander merk was (Abit, nu MSI). Verder zijn zowel de P-ATA als de S-ATA kapot gegaan en die zitten voor zover ik weet op een andere controller (of ben ik hier fout in?).

Ik denk wel dat ik met het geld van m'n vakantiewerk me een Chieftec CMStacker case ga kopen, zodat ik al m'n HDs mooi onderaan met een stevige koeling kan steken, dan kan het daar zeker al niet meer aan liggen (en ik heb plaats genoeg voor nog 5 extra HDs of zo :)).

• bastian.hoen
die koeling is behoorlijk belangrijk je case temp kan wel 50 graden zijn
maar dat betekent niet dat je harddisken niet kouder zijn
sterker nog ze zijn dan waarschijnlijk veel warmer geweest
als ik mij niet vergis is 50 graden voor een maxtor critiek
mijn harddisken worden niet warmer dan 32 graden en mijn case temp is ongeveer 37 graden dus ik zou toch maar eens goed naar je koeling kijken!
meestal kun je de temp van de harddisken wel uitlezen in je smart bv met speedfan
gr bastian

• Arunia
  • Laatst online: 18:55
Naar mijn idee zijn de P-ATA en S-ATA verschillende controllers.
Denk dat het daar ook niet aan kan liggen, misschien is je koeling het probleem.
50graden voor een case temperatuur is in mijn ogen toch wel redelijk aan de hoge kant.
Hou hierbij ook rekening dat bijvoorbeeld je CPU al een hogere temperatuur heeft dan.
Daarnaast je hardeschijf waarschijnlijk ook.
Core temperatuur is vaak hoger dan de omgevingstemperatuur.

Ik heb zelf ook een CM-stacker en daar zit zeker weten al genoeg koeling bij.
Maar, volgens mij heeft Chieftec helemaal geen CM-stacker (CM staat volgens mij ook voor CoolerMaster). Deze kast is in iedergeval een aanrader.
Zelf had ik het idee om 10 HDDs in die kast te zetten waarvan 5 backup die uit staan behalve als ik ze nodig heb. Denk alleen dat ze in die modules niet echt koel blijven.
Dus in mijn ogen niet echt aan te raden. Zelf zou ik eerder 2 modules nemen (1 zit er al standaard bij) en in ieder 2 hardeschijven plaatsen maximaal. Waardoor er 1 HDD ruimte per schijf blijft.
De opstelling bij mij met die oudere 10GB 7200 rpm schijfjes was namelijk ook op elkaar gepropt. Geen idee of ze hieraan stuk zijn gegaan.

• bastian.hoen
ga hier maar eens kijken meschien heb je wat aan

Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie
Pagina: 1