Toon posts:

Product database omzetten naar osCommerce database

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben bezig met het opzetten van een webshop, hierbij maak ik gebruik van osCommerce.
Ik krijg elke week een producten database aangeleverd in .csv of in excel formaat. Nu is het de bedoeling dat ik alle relevante informatie uit die producten database omzet naar de database van osCommerce.

De oscommerce database bestaat uit een stuk of 15tabellen. Mijn productendatabase bestaat uit 1tabel. Ook de veldnamen enz zijn verschillend. Hoe kan ik dit makkelijk omzetten?

Handmatig is voor mij geen optie, dit omdat ik elke week een nieuw bestand krijg. (Wat overigens wel dezelfde indeling heeft alleen met product updates)

Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Bestaat er hiervoor niet iets op de osCommerce community? Je kan naar mijn idee gewoon middels bijvoorbeeld een macro in Excel wel de insert statement goed zetten en deze met phpmyadmin verwerken. Dit is zomaar een gedachtegang. Verder heb je natuurlijk meer informatie nodig...

Verwijderd

Topicstarter
Woudloper schreef op woensdag 21 september 2005 @ 13:44:
Bestaat er hiervoor niet iets op de osCommerce community? Je kan naar mijn idee gewoon middels bijvoorbeeld een macro in Excel wel de insert statement goed zetten en deze met phpmyadmin verwerken. Dit is zomaar een gedachtegang. Verder heb je natuurlijk meer informatie nodig...
jawel er bestaat wel iets voor alleen omdat hij het moet omzetten naar verschillende tabellen werkt dit niet goed. Ik heb het ook al met Microsoft Data Transfer geprobeerd maar dit wil mij ook niet lukken. Is er geen makkelijk tootlje waarmee ik allebij de tabbelen naast elkaar zie en dan kan zeggen bijv van; Product_id ----moet naar---> Product_nr-

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Met een gebruikersgericht databaseprogramma zoals Filemaker Pro of Access.

Zelf doe ik zoiets meestal met Filemaker, soms met een text-editor die regular expressions kan. In Filemaker an zie je inderdaad bij het importeren de veldnamen van databases naast elkaar op een rij en kun je de juiste velden bij elkaar sorteren. Als het iets ingewikkelder ligt (bijvoorbeeld een veld samenstellen uit waarden uit verschillende andere velden) kun je rekenvelden maken, of zoeken-vervangen met gebruik van een rekenformule.

Er is ook sinds ongeveer een jaar Filemaker-achtige front-end op de markt die direct aan de SQL-server koppelt: Servoy.

Verwijderd

Dit is een mooi stukje applicatie integratie. Er zijn mooie producten om dat te doen, zoals BizTalk en Sonic, maar ik neem aan dat een specifieke oplossing voorlopig voldoende is.

Het handigst is om de .csv fiel om te zetten in een XML formaat, en deze dan door te lopen en per item de juuste INSERT of UPDATE statements te genereren.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:12:
Dit is een mooi stukje applicatie integratie. Er zijn mooie producten om dat te doen, zoals BizTalk en Sonic, maar ik neem aan dat een specifieke oplossing voorlopig voldoende is.

Het handigst is om de .csv fiel om te zetten in een XML formaat, en deze dan door te lopen en per item de juuste INSERT of UPDATE statements te genereren.
Wat heeft het XML formaat in dit geval als toegevoegde waarde?

Persoonlijk zou ik het .csv bestand in een tijdelijke tabel importeren, en op basis van deze tabel de gegevens met wat standaard sql in de goede tabellen toevoegen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

P_de_B schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:14:
[...]
Wat heeft het XML formaat in dit geval als toegevoegde waarde?
Bijv. als het .csv formaat wijzigt, kan je die nog steeds naar hetzelfde XML formaat omzetten, zodat het gedeelte wat de XML verwerkt hetzelfde kan blijven. Interpretatie van het data formaat en actie daarop blijven zo mooi gescheiden.

Is het noodzakelijk om dit te laten werken? Nee, maar het is wel een 'best practice'.

Verwijderd

Topicstarter
In de theorie snap ik dit allemaal nog wel. Maar er zijn ook relatie tabbelen bij die zorgen dat de goede categorie gekoppeld word aan het juiste product. Zodat bij een nokia onder de categorie GSM's komt.

Het 1 op 1 overkopieren lukt mij ook wel.

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:35
Easypopulate does the trick, het is een osCommerce contributie die .csv files kan invoegen. Werkt aardig goed kan ik je melden. Wel zelfs even installeren maar dat is niet zoveel werk. Op het oscommerce forum is er veel over te vinden. Hang er ook wel is rond, zelfde nick daar :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 versie's geprobeerd maar allebei waren ze brak:S

Welke versie heb jij goed draaien dan?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 22:54
Dit heeft eigenlijk niets met programmeren te maken.
Als je wil weten welke tools er bestaan, dan kan je 't beter in Software Algemeen vragen.

Vandaar:
P&W -> SA

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:27:
In de theorie snap ik dit allemaal nog wel. Maar er zijn ook relatie tabbelen bij die zorgen dat de goede categorie gekoppeld word aan het juiste product. Zodat bij een nokia onder de categorie GSM's komt.

Het 1 op 1 overkopieren lukt mij ook wel.
Als er gegevens in de CSV zitten waaruit blijkt in welke categorie het product moeten komen, kan je deze gegevens toch ook uit de CSV file halen, met een SELECT het ID van de categorie ophalen en weer in je productgegevens opnemen? Of begrijp ik je nou helemaal verkeerd?

Overigens is het nu inderdaad de vraag of je op zoek bent naar software of zelf iets wil gaan bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf de kennis niet om het zelf te bouwen dat is dus geen optie voor mij. Maar om alles met de hand te kopieren is ook geen optie omdat ik elke week zo'n bestand aangeleverd krijg.

Hier een voorbeeld van hoe het bestand eruit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://www.partyserver.nl/voorbeeld.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 15:18:
Ik heb zelf de kennis niet om het zelf te bouwen dat is dus geen optie voor mij.
... dan hoort deze vraag inderdaad in SA. :) Aangezien ik osCommerce niet ken kan ik je verder niet helpen. Succes :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2005 15:21 ]

• Redshark
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 15:18:
Ik heb zelf de kennis niet om het zelf te bouwen dat is dus geen optie voor mij. Maar om alles met de hand te kopieren is ook geen optie omdat ik elke week zo'n bestand aangeleverd krijg.

Hier een voorbeeld van hoe het bestand eruit ziet:

[afbeelding]
Jouw bestand klopt niet met mijn versie van Easypopulate, maar die is inmiddels al wat verouderd. Ik heb 2.74 hier, 2,75 werkt ook en ik heb 2.72 ooit ook eens geprobeerd en daar ook geen problemen mee gehad.
Kijk hier is ff en download dan versie 2.75 oid, dat zou moeten werken.
Het is de tweede download van de osCommerce contri's dus dat zou iets moeten zeggen over de functionaliteit :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dit bestand komt ook niet uit EP. Maar zo krijg ik het bestand aangeleverd van mijn leveransier. Het is dus de bedoeling dat deze gegevens correct in mijn database komen
toeter schreef op woensdag 21 september 2005 @ 15:29:
[...]

Jouw bestand klopt niet met mijn versie van Easypopulate, maar die is inmiddels al wat verouderd. Ik heb 2.74 hier, 2,75 werkt ook en ik heb 2.72 ooit ook eens geprobeerd en daar ook geen problemen mee gehad.
Kijk hier is ff en download dan versie 2.75 oid, dat zou moeten werken.
Het is de tweede download van de osCommerce contri's dus dat zou iets moeten zeggen over de functionaliteit :)

• Redshark
Dan is het toch simpel; copy de gegevens uit het bestand van je leverancier en plak die in je juiste kolom in je easypopulate bestand. Uploaden, inladen en klaar :)

Verwijderd

Topicstarter
En hoe zorg ik dan dat de juiste producten onder de juiste categorieen komt?
Pagina: 1