USB 2 schijf werkt niet met Apple file system

Pagina: 1
Acties:

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Ik heb een Sweex 3.5" mobile storage solution met een IBM 40 GB schijf erin, aan de USB2 poort van mn 1.42 mini met Tiger erop.

Het probleem is dat ik deze wel als MS-DOS file system kan formatteren en gebruiken, maar niet als Apple. Ik slaag er niet een Apple indeling of een Apple FS op te krijgen, alles mislukt. Iemand een idee waardoor dit komt?

Het volgende heb ik geprobeerd.
Met Disk Utility: de opties Erase, Partition, daarbij gevarieerd tussen gelijk een heleboel partities aanmaken, of slechts 1 partitie, en ook unformatted.

Ook heb ik procedures gevolgd met pdisk om een (PC compatible??) partition table aan te maken en wederom kan ik dan alleen iets met FAT doen. (zie http://www.macosxhints.co...p?story=20030613121738812 site lijkt nu ff down?)

Symptoom: als ik de schijf formatteer met bijv. Mac OS Extended Journaling, dan begint hij daarmee, maar dan het Apple equivalent van een zandlopertje. En dan na een hele tijd is er niets gebeurd en blijkt hij nog steeds FAT file system, of is de disk daarna unreadible.

In dat geval heeft hij volgens pdisk een volledig lege partition table entry hebben, is dat normaal voor Apple indeling schijven of is het foute boel?

Als ik de schijf aanklik en via Partion - new partition ga doen met Mac OS Extended bijv. dan zegt hij 'Creating Partition Map' maar de scroll bar komt niet verder.

Gisteren heb ik een 7voudige erase van de schijf gedaan en dat gaf geen fouten... maar ja ik weet niet of er zoiets is als een fout logboek van OS X dus dat weet ik niet zeker...

edit (ff duidelijker getypt :Y) )

[ Voor 32% gewijzigd door mr_a op 21-09-2005 13:34 ]

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• tonyisgaaf
  • Niet online
Dit kan komen doordat de schijf meer stroom vraagt dan dattie kan krijgen van de Mini. Ik heb dit probleem bijv. ook met mijn iBook, op de ene USB poort kan ik wel lezen, maar niet schrijven, op de andere kan ik beide. Waarschijnlijk kost het formatteren van de schijf gemiddeld meer stroom dan normaal gebruik. Om deze hypothese te staven zou je kunnen proberen de schijf via een USB2 powered hub op de Mini aan te sluiten. Apple houdt zich vrij strikt aan de stroom norm van USB, te weten 500mA per poort. Vaak rapporteren externe schijf behuizingen niet precies hun stroomverbruik (wat wel kan en volgens de standaard van USB volgens mij ook moet). Apparaten die dit wel doen en meer stroom vragen dan de geleverde 500mA leveren een foutmelding van MacOS op (althans, dit gedrag heb ik eerder gezien op een iMac met CRT beeldscherm en OSX10.3).

edit:
Ik zie nu trouwens dat het een 3,5" externe schijf is, in mijn geval gaat het om een 2,5" zonder externe stroomtoevoer, ik neem aan dat jij die sowieso moet gebruiken. Gebruik je die niet, overweeg dat dan wel te gaan doen...

edit2:
zie bijvoorbeeld ook dit draadje op discussions.apple.com

[ Voor 20% gewijzigd door tonyisgaaf op 22-09-2005 14:33 ]

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• mr_a
  • Laatst online: 23-05-2023
Dankjewel voor het antwoord, ik zal er nog eens naar kijken.
Ik gebruik inderdaad wel zeker de externe voeding voor de harddisk, deze 3.5" behuizing is niet gemaakt om zonder voedingsadapter te kunnen functioneren. ;)
Het lijkt me onmogelijk een desktop harddisk onder de 500mA te krijgen, ze verbruiken immers vaan 10 Watt o.i.d. (op 12 Volt dus 1 amp).

De melding waar je het over hebt, die heb ik inderdaad al eens gekregen op m'n mini, toen ik een USB2.0 cardreader in het toetsenbord wilde prikken, dat ging niet. M'n macje gaf me toen het advies om de cardreader aan de achterkant van de computer erin te stoppen, omdat die poorten daar meer energie kunnen leveren. dat werkte inderdaad wel goed. In het toetsenbord (Apple Pro keyboard) zit een hub, maar die kan dus niet meer dan die 500mA leveren.

Maar in mijn geval heb ik m'n externe USB2 disk met een zeer korte kabel (al meerdere geprobeerd) rechtstreeks op een van de twee USB2 poorten op de achterkant van de mini ingeprikt. Ik vermoed trouwens dat het iets anders is, want hij functioneert perfect in met een FAT32 partitie, kopieren, weet ik wat, alles prima en snel. En FAT kan hij ook formatteren, alleen hij kan geen HFS (heet dat zo?) formatteren, daar lijkt hij op vast te komen zitten ofzo.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs