Toon posts:

[2003,Citrix] Applicatiepopups zorgen voor een nep-vastloper

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben op het werk een probleem, eigenlijk wel een vrij onverklaarbaar probleem (iig voor ons).

Situatieschets Server:
• Windows 2003 met laatste updates.
• Citrix Metaframe 2003 met laatste updates.

Situatieschets Client:
• Windows XP SP2 met laatste updates.
• Citrix ICA Client (Web) 9.0

Wat gaat er fout?
Zodra je een willekeurige applicatie opent, en die applicatie wil een scherm on-top als popup creéren, dan lijkt Citrix geheel vast te lopen. Zodra je dan CTRL+ALT+DEL indrukt op de client dan verschijnt de popup.

Voorbeeld van de applicaties:
• Outlook 2003 - Nieuwe afspraak maken, zonder titel/onderwerp en dan proberen te verzenden. Dan zal hij een popupje geven met een melding als "Weet u zeker dat u deze afspraak zonder ondewerp/titel wilt verzenden?".
• Word 2003 - Je typed iets als "edfgsdfs345636dfghdfghfgh456465fbsdfbsD" en drukt op F7. Dan zou je een popup krijgen met "De aangepaste woordenlijst is niet gevonden, blabla".
• Nieuw document in notepad, type "asdfsdfsdfsdf" en druk daarna op bestand->afsluiten. Normaal zal hij "Wilt u het bestand opslaan" als popup weergeven. Echter komt deze OOK op de achtergrond terecht.

Dit gebeurt ook bij andere applicaties, zolang ze maar een popupje proberen te maken. Dan zal die popup altijd op de achtergrond verschijnen waardoor hij vast lijkt te lopen (dan een ctrl+alt+del en hij gooit de popup naar de voorgrond).

Het is een client gebonden situatie, want als ik met de zelfde gebruiker aanmeld op een andere computer dan is er geen enkel probleem. Ook heb ik het gebruikersprofiel voor de zekerheid al verwijderd. Dat maakt jammergenoeg geen verschil.

Dit wordt ook beschreven in de KB van Citrix, onder document CTX825214. Echter werkt die oplossing niet, dus de popup blijft achter de schermen verschijnen, waardoor hij weer vast lijkt te lopen.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je hebt al eens geprobeerd om je client te verwijderen, te rebooten, en dan handmatig je Citrix files weg te gooien om daarna een client upgrade te doen?

Heb je het met een andere user, op dezelfde PC ook? :)

Verwijderd

In de Terminal Server omgeving die ik beheer (Windows 2000 / Powerfuse) komt dit ook wel eens voor. Gebruikers klikken te snel en het popup venster wordt naar achter geduwd.Met behulp van ALT + TAB krijg ik de popup in 99% van de gevallen weer naar boven.

Verwijderd

Topicstarter
@ elevator: Ja dat heb ik met een andere gebruiker ook (ongeacht wat voor soort rechten, van "normal user' tot systeembeheerder, het maakt geen verschil.
Stom dat ik dat niet vermeld had in TS ;)

Ik heb de installatie van de Citrix client niet zo zwaar gedaan, een automatic deinstall / restart / install. Maar zodra ik zo op mijn werk ben zal ik eens een harde deinstall doen.

@ martijntje: Nee ik had er ook aan gedacht om alt-tab in te drukken, ik krijg dan alles te zien kwa draaiende software, behalve de popup.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen het volgnede nog geprobeerd:
Deinstallatie Citrix Web client, restart, register clean / filesystem clean, restart, Citrix Web client installatie, restart, testen. Zelfs na zo'n heftige herinstallatie wil hij niet werken.

Ik heb ook uitgesloten dat het een hardwareprobleem is, die computer hebben we nl 2x (exact zelfde config, P4 3.4ghz, 2gb ram, etc). Dus ik heb de hardeschijf uit de werkende computer gehaald en in de "semi defecte" gedaan. De semi-defecte computer starte perfect op, en het Citrix probleem was opgelost. Hiermee heb ik iig 100% zeker uitgesloten dat het een hardwareprobleem is.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Al in overweging genomen dat er een update op je pc zit die tegen loopt te werken?
1 verkeerde patch ertussen kan al de nodige ellende veroorzaken namenlijk.

Aangezien het software gerelateerd is zou je eens moeten kijken wat voor processen er op de achtergrond meedraaien en deze eens moeten vergelijken met die andere pc.

Aangezien je Citrix al overnieuw geinstalleerd hebt zal je het moeten zoeken in overige software op je pc waarvan ik denk dat het een niet goed werkende update is van windows zelf.
Servicepack 2 zorgt wel meer voor problemen voor het goed functioneren van bepaalde software.

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Topicstarter
Op de serviceslijst heb ik een paar verschillen. Op de werkende pc draait de volgende software EXTRA:
• VersionCue, Rundll32, PBDS
Op de niet werkende pc draait die software dus niet, maar wel:
• msmsgs.exe
Ook als ik die afsluit dan doet hij het niet.

Windows XP SP2, laatste hotfixes/etc via Windows Update. Allebij Office 2003 met laatste servicepacks.

Die pc's zijn echt 100% identiek, behalve dat er een ander persoon aan werkt, maar kwa software zijn ze gelijk (op het moment van de service lijst maken draaide de goeie pc toevallig ook citrix, daar kunnen de processen vandaan komen, dunno).

Ik heb nou net het volgende geconteroleerd:
• Citrix client + dll's enzovoort weggooien @ filesystem + register
• Eventviewer bekijken @ vastlopende client
• Eventviewer bekijken @ MetaFrame server
• Virusscanner uit gezet
• Programma's die de Citrix Client wil uitvoeren allowed/uitgezonderd @ virusscanner
• Programmaformaat van seamless af gehaald, en naar 80% van user desktop gezet. Maakt geen verschil.

Mijn collega heeft nou iemand gevonden met het zelfde probleem, zie ook deze website.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2005 16:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
schop O-)
Laatste hoop, anders format c:

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 12:52:
schop O-)
Laatste hoop, anders format c:
Mischien een tip:
Als je beschikt over 2 identieke machines kan je van die andere een image maken die je overzet op die tegenwerkende pc.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat was ik wel vanplan. Maar het kost me wel weer wat werk, de designer moet zijn pc backuppen, daarna maak ik er nog een ghost van, voor het geval dat. Daarna van de andere designer-pc een ghost maken naar die pc, computernaam hernoemen, instellingen terugplaatsen. Klaar.

Ik doe dit eigenlijk liever niet, want nou los ik het probleem niet op, nou verhelp ik het door een herinstallatie. Dus bij de volgende keer met dit probleem heb ik geen oplossing, en die zou ik misschien wel kunnen halen dmv dit probleem "goed" op te lossen.

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2005 @ 15:01:
Ja dat was ik wel vanplan. Maar het kost me wel weer wat werk, de designer moet zijn pc backuppen, daarna maak ik er nog een ghost van, voor het geval dat. Daarna van de andere designer-pc een ghost maken naar die pc, computernaam hernoemen, instellingen terugplaatsen. Klaar.

Ik doe dit eigenlijk liever niet, want nou los ik het probleem niet op, nou verhelp ik het door een herinstallatie. Dus bij de volgende keer met dit probleem heb ik geen oplossing, en die zou ik misschien wel kunnen halen dmv dit probleem "goed" op te lossen.
Je kan het ook op een andere manier zien.
Houd nu eens periodiek bij wat voor bewerkingen er op die pc plaats vinden en wanneer deze problemen zich voordoen dat je even terug kan gaan in de tijd.
Hiermee zou je natuurlijk het probleem kunnen ondervangen.
Wanneer je identieke werkstations hebt en hiervoor een goed imagebestand is een herinstallatie geen probleem.

Mischien zie ik het een beetje zwart wit maar ik denk dat ik het anders zie als jij doet.
Door het proberen van registeropschonen het probleem te traceren op zowel client als server ben je zeker zoveel tijd kwijt als een imagebestand terug zetten.
Natuurlijk wil je als systeembeheerder weten waar de fout daadwerkelijk zit maar het is ook van belang dat de systemen zo lang mogenlijk blijven draaien.
Verder kijk ik ook naar het feit dat een gebruiker zijn werkzaamheden niet kan uitvoeren cq hervatten wat dus ook geld kost.

Dit soort zaken neem ik altijd mee in overweging maar goed dat is puur mijn visie hierop.

Verwijderd

Topicstarter
Imagebestanden heb ik van alle pc's behalve van de designers, stom, maar eigen schuld. Niet aan gedacht tijdens inrichten. Daarom dat ik er niet zo'n zin in heb om hem te gaan ghosten.

De rest van de clients kan ik unattended installeren, behalve deze 2. Ghost zuigt bij meerdere niet identieke computers. Iedere keer image beheer uitvoeren, dat is niet handig en langzaam.
Op mijn werk hebben we een framework gemaakt adhv Active Directory + MSI, en nog wat batched installs van bepaalde applicaties. Ik kan dus uit mijn neus eten tijdens de installatie. ;)
Pagina: 1