[2003 Terminal Server] Outlook 2000 rechten

Pagina: 1
Acties:

• Baarsjes
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb 2 servers staan, beide exact hetzelfde, 2003 erop met office 2000 welke benaderd wordt dmv Citrix. Nu heb ik op beide servers een update gedaan naar servicepack 1. Op de ene server werkt gewoon alles als vanouds.

Op de andere server echter werkt outlook niet meer. Ik krijg de veel informatie verschaffende melding "The program is not configured properly. Please run setup again", en verder niets. Deze melding verschijnt bij een normale user, maakt niet uit of het een lokale user is op de pc of een domein user. Bij een domein admin of een pc admin werkt het zonder problemen. Als ik een gebruiker dus even lid maak van de administrator groep werkt het zonder problemen. Ik krijg dit zowel als ik een verbinding maak via Citrix als wanneer ik gewoon direct inlog op de server.

Ik heb uiteraard al geprobeerd office te repareren, daarna heb ik het gehele pakket gedeinstalleerd en opnieuw geinstalleerd. De melding blijft hetzelfde. Ik heb met regmon en filemon geprobeerd om iets zinnigs uit te vinden maar ik kan niets vinden waaruit duidelijk blijkt dat dat de oorzaak zou moeten zijn. Bij google en andere zoekmachines levert deze term alleen maar resultaten over outlook 97, ik heb de oplossing toch geprobeerd. Telkens word er aangeraden om de users rechten te geven op HKLM\Software\Microsoft\Office. Dit heb ik gedaan zonder enig resultaat.

Logisch gezien zit er dus ergens een fout in de rechten, zover ik weet zijn deze rechten op beide servers exact hetzelfde. Hoe kom ik er nou ooit achter waar het probleem zit zonder alle gebruikers lid te maken van de admin of power user groep?

http://www.bonuszoeken.nl

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Volgens mij gebeurt deze check op een key in HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID - een van die keys daar tussen :)

Misschien kan je met regmon aan de slag gaan in een admin sessie en vervolgens inloggen met een user en outlook starten - je krijgt dan heel veel informatie maar focus je op dat moment even op de ACCDENIED's - misschien dat je er op die manier achter komt? :)

• Baarsjes
  • Niet online
elevator schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:00:
Volgens mij gebeurt deze check op een key in HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID - een van die keys daar tussen :)

Misschien kan je met regmon aan de slag gaan in een admin sessie en vervolgens inloggen met een user en outlook starten - je krijgt dan heel veel informatie maar focus je op dat moment even op de ACCDENIED's - misschien dat je er op die manier achter komt? :)
Op deze manier dus reeds gezocht, voor ik outlook aanklik zet ik de monitor aan, vlak na de foutmelding stop ik hem weer. En in die tussentijd welgeteld 0 ACCDENIED's. Op die manier kom ik dus niet verder. Ik heb geprobeerd dit te vergelijken met de werkende server, dit is helaas niet te doen doordat op de werkende server dermate veel users zitten dat er bijna geen onderscheid is te maken.

Ik heb volgens mij wel in de CLSID key de juiste subkey gevonden, maar ook hier extra rechten op geven maakt geen verschil. Zelfs op de gehele CLSID key alle rechten open zetten maakt geen enkel verschil.

• elevator
  • Niet online

elevator

Vreemd - en je vind in heel de regmon list / filemon list geen enkele access denied oid? Het klinkt me namelijk nogal in de oren als het fameuze Access 97 probleem wat betreft 'no license' e.d. wat op hetzelfde gebaseerd is :)

• Baarsjes
  • Niet online
Geen deny's te vinden, ik tuur me nu al de hele dag suf op allerhande log files.

De volgende stappen heb ik genomen, ik heb 1 user aangemaakt, eerst heb ik deze user lid gemaakt van de admin groep. Ik start filemon op, regmon en start outlook. Deze logs sla ik op. Vervolgens haal ik deze gebruiker uit de groep administrators en doe hetzelfde. Start filemon op, regmon en start onder de gebruiker outlook. Ook hiervan sla ik de logs op. Vervolgens ga ik deze vergelijken, zoek de verschillen zeg maar. Lastig aangezien er natuurlijk nog meer processen draaien en er dus geen deny's zijn te vinden.

De twee logs van filemon lopen exact gelijk, ik zie dezelfde files met dezelfde resultaten. Toch stopt diegene waarbij het fout gaat gewoon op regel 140, en de goede gaat daar door. Echter is regel 140 bij beide exact hetzelfde:
code:
1
OUTLOOK CREATE U:\Windows\system NAME COLLISION
Waarbij U de home drive van de gebruiker is. Hier word ik dus verder niet wijzer uit.

Bij de twee logs van regmon zijn veel meer verschillen, volgordes zijn niet hetzelfde. Doch denk ik dat ze ongeveer gelijk lopen totdat de foute log stopt zeg maar. De foute log eindigt met de regel:
code:
1
mdm.exe QUERY INFORMATION o:\progra~1\MICROS~2\Office\OUTLOOK.exe BUFFER OVERFLOW
In de goede log zie ik op dat punt helemaal geen verwijzing naar outlook.exe en dus ook geen overflow.

Zou het zo kunnen zijn dat onder een normale gebruikers een applicatie sneller wordt afgebroken? Of moet ik in een andere richting zoeken?

[toevoeging]
Ook als power user werkt het zonder problemen. En als ik uit het register de sleutels verwijder mbt outlook uit de desbetreffende gebruiker dan maakt outlook deze wel opnieuw aan, er gebeurt dus wel iets.
[/toevoeging]

[ Voor 8% gewijzigd door Baarsjes op 22-09-2005 14:56 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Vreemd - wat je misschien kan proberen is aan je "O:\Program Files" en aan je "O:\WtSrv\" een explicitie "Allow Full Control" ACL toe te voegen voor je test user (en dit na een test met Outlook ofdat het opgelost is, ook te doen op heel HKLM) - je kan dan in ieder geval even testen of het op je filesystem zit of in je registry.

Voor de rest lijkt het me een moeilijk probleem, zeker omdat je het op je andere TS niet hebt :)

• Baarsjes
  • Niet online
Nou, ik ben het spoor volledig bijster. Ik heb een test gebruiker aangemaakt en een test groep. De gebruiker in de groep gedaan, om er zeker van te zijn dat er geen rechten zijn weggenomen door deny's op de normale gebruikers.

Ik heb rechten toegekend op:
- o:\Windows
- o:\program files\
- HKCR\CLSID
- HKCR\
- HKLM\Software
- HKLM\System

Allen zonder ook maar enig resultaat. Als ik outlook.exe selecteer en klik "run as" en selecteer hier de administrator werkt het uiteraard weer wel. Zowel bij de test gebruiker als bij de admin staat het .pst bestand bij de file types als een office data file. Dus ook hier lijkt het niet in te zitten.

Bestaat er in windows zoiets als "Known applications" of zo? Ben wel opzoek geweest maar kom voornamelijk uit op dll's die je kan registreren met regserv32 (of iets dergelijks).

• Baarsjes
  • Niet online
Kickerdekick, ben ondertussen zover heen dat ik maar willekeurig rechten ben gaan uitdelen in het register, tot op heden zonder resultaat. Enige hulp is dus nog immer gewaardeerd.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Hoe staan de rechten op de homedir's van de gebruikers?

• Baarsjes
  • Niet online
ShellGhost schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 12:35:
Hoe staan de rechten op de homedir's van de gebruikers?
Ik heb hetzelfde bij een lokale gebruiker. Ik heb een lokale gebruiker aangemaakt, en uiteraard, de rechten van dit profiel is in zijn geheel in de handen van die gebruiker.

• Baarsjes
  • Niet online
Nog een wanhopige kick, begin me nu langzaam toch wel zorgen te maken of het uberhaupt op te lossen is.

• elevator
  • Niet online

elevator

Probeer eens een test user Full Control te geven op HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Terminal Server en alle submappen (en dan met name "Install") ? :)

• Baarsjes
  • Niet online
elevator schreef op donderdag 29 september 2005 @ 23:09:
Probeer eens een test user Full Control te geven op HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Terminal Server en alle submappen (en dan met name "Install") ? :)
Goede tip, had ik nog niet aan gedacht eerlijk gezegd, helaas zonder enige resultaat. De melding blijft hetzelfde verder.

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd

Ik doe maar een gooi:

Misschien wordt er over die ene CItrix server een policy uitgerold welke expliciet "denied" rechten heeft staan voor citrix-server\Administrators ? waardoor outlook niet meer werkt.

Je zou ook nog kunnen overwegen om je je goede Citrix server te ghosten /syspreppen naar je probleem server.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:31
Probeer eens een kale Windows 2003 installatie te doen, op een test machine. Daarna installeer je outlook 2000 en daarna SP1, werkt het dan ook nog?

ik neem aan dat je deze website helemaal door gelezen hebt. Er is namelijk nog wel het 1 en ander veranderd security technisch in SP1

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:00
Hmm, ik kan mij voorstellen dat je door dergelijke problemen aardig gefrusteerd raakt. Hierbij 3 mogelijkheden voor de wanhopige systeembeheerder :-)
1.
De Office directory van de goed werkende server kopieren naar de niet goed werkende server (uiteraard nadat je een backup hebt gemaakt).
2.
De registerhive met Office sleutels exporteren vanuit de goed werkende server naar de niet correct werkende server (uiteraard eerst een backup maken).

Deze lijken op de tip van Martijntje zijn iets makkelijker uit te voeren

3.
Voor Office 2000 is er inmiddels ook service pack 2 & 3. Wellicht dat na installatie van Service pack 2 het probleem is verholpen (Nee, vraag mij niet naar de logica hiervan, kijk alleen of het werkt). As always: be save and make a backup before you start

Wellicht heb je er iets aan.

Hans van Zijl

Pagina: 1