Toon posts:

SPDIF volume slider "unlocken"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem dat in windows xp bij de volumeinstellingen (opnemen) de slider van de SPDIF ingang grijs is, dus ik kan hem niet veranderen.
Als ik nu opneem zit het volume tegen de -3db aan maar ik wil het tussen de -3 en 0 hebben, dus die slider zou net een klein stukje omhoog moeten.(ik kan het volume ook wel boosten in een audioprogramma maar ik doe het liever meteen goed)
Is er een of andere manier om die volume regeling toch te veranderen in windows?
Ik heb ook gehoord over je spdif in/uitgang opblazen, alleen weet ik niet of dat kan (lijkt me sterk als ik mijn volume tussen de -3 en 0 hou).

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 19:02
Volgens mij kan dit ook niet.
Of er moeten dan grotere 1tjes en 0tjes over de lijn gaan :D

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een digitaal signaal kan je niet "harder" of "zachter" maken. Een groot 1-tje is even hard als een klein 1-tje. :+

Daarom is hij ook gelockt. Dat je vervolgens met externe progjes (WMP, WinAmp) het volume kan aanpassen, is een instelling van het programma. Echter kan je het op "Hardware niveau" niet aanpassen. (Iets dat bij analoge uitgangen wel kan).

Edit: Damn Redje :P

[ Voor 9% gewijzigd door Plague op 21-09-2005 13:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aha oke, dan wordt het toch met een programmatje het volume een beetje opkrikken :)

Maar nog een ander vraagje, het signaal wat ik dan op mn spdif ingang binnenkrijg kan ik opnemen, en daarna dus beluisteren via mn speakers. Het zou wel makkelijk zijn als ik het geluid ook meteen over mn speakers krijg terwijl ik opneem. Maar dat is zeker geluidskaart afhankelijk (full duplex of niet etc) of bestaan hier ook programmatjes voor? (heb al gezocht op internet maar kon niks vinden)

Verwijderd

Sp dif sliders werken altijd wel als je de config manager van je drivers gebruikt, zoals je die bij terratec bijvoorbeeld ook mee kan downloaden en installeren, je hoeft dan alleen het volumecontrol van windows even eruit te halen.
Dat die dus niet meer rechtsonderin in je scherm staat, en het is zo dat de slider altijd gelockt is als je stereo geluid gebruikt pas als je hem op 5.1 insteld werkt het.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 00:55

Jag

Plague schreef op woensdag 21 september 2005 @ 13:12:
Een digitaal signaal kan je niet "harder" of "zachter" maken. Een groot 1-tje is even hard als een klein 1-tje. :+
Een digitaal signaal niet harder of zachter :P ? Natuurlijk wel :). Stel dat de piek waarde van een golf eerst 8000 is, kan je dat verhogen naar bijvoorbeeld 10000.
Je kan alleen een AC3 of DTS signaal niet harder of zachter maken. Maar dat komt omdat het geencodeerd is. Dat moet je dus eerst decoderen voordat je er bewerkingen op doet. En dat gebeurt dan ook allebei in je receiver :).
Pagina: 1