Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[compaq] raar probleem met fans

Pagina: 1
Acties:

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 11:40
sry voor de rare topictitel maar dit is het probleem:

Een tijdje terug heb ik een Compaq Proliant 1850R rackmount server gekrege. Een klein probleempje is echter het aantal dB wat deze produceert. Al snel bleken de twee 9cm fans het probleem... Het lijkt wel een stofzuiger en aangzien deze pc slechts als testsysteem in gebruik is bij wijze van hobby is het wel leuk als die een beetje stiller zou zijn :)

Dus de fans moesten verwisseld worden... En daarmee kwam het "probleem"...

De fans zitten verbonden met het mainboard middels een plugje zoals altijd. Rode/zwarte en gele draad. Allemaal doorgeknipt en met wat soldeerwerk aan de nieuwe 8cm fans gezet...

Systeem aanzetten en de nieuwe beginne meteen te draaien :D

ECHTER: na de meldingen over welke CPU's en hoeveelheid RAM komt er wat gepiep gevolgd door de melding dat er een failure is op de PSU-FAN en dat het systeem zal rebooten.
Hij reboot en op hetzelfde moment als net komt hij met de melding dat er een failure is met de CPU-FAN. Ook hier gaat ie rebooten....
En nu het kromme... Als beide geweest zijn start hij gewoon goed door.... Scsi disks detectie en uiteindelijk krijg ik mn linux console voor me.

ik dacht eerst dat het iets met de gele draad zou zijn... Of andere problemen met de fans maar ook een nog nieuwe ipv de al nieuwe aansluiten bracht geen oplossing. Ook het verwisselen van de fans op het mainboard bracht geen verbetering...

Het systeem werkt verder goed, 8uur uptime is geen probleem evenals kernels compileren.

:? waarom moeten beide fans een probleem geven en daarna ineens niet meer :?

| Hardcore - Terror |

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Nox

Noxiuz

Ik denk dat je bios zeikt.

zet eens in de bios (ik neem aan dat je erin kan komen) de optie: Halt on all errors. uit.

zet hem bijv. op No errors.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 16:46
Heb je wel de RPM-draad aangesloten, waarmee hij aangeeft hoeveel toeren de fans maakt? Verder zou je in de BIOS kunnen kijken of er een optie is van RPM-warning ofzo voor de fans en die vervolgens uitschakelen.

• nzyme
en hoe denken jullie dat ik in de bios van een compaq proliant 1850r moet komen :p

de gele draad is voor zover ik weet die van de rpm en die is dus aangesloten :)

heb inmiddels wel gehad dat hij na een poweroff commando in1x opstartte dus het is behoorlijk wazig allemaal :?

| Hardcore - Terror |

• nzyme
en na een uptime van 31uur maar even een kickje.....

| Hardcore - Terror |

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:30
Bij m'n proliant ml 350 had ik een probleem wat hier op lijkt, alleen starte de server helemaal niet meer op. Ik had er ook een nieuwe fan in gezet die erg weinig toeren maakt,dat werkte niet. Toen ik er een klein fannetje met veel toeren in deed werkte het vlekkeloos :)

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-11 10:51
Hellraizer schreef op woensdag 21 september 2005 @ 21:50:
en hoe denken jullie dat ik in de bios van een compaq proliant 1850r moet komen :p

de gele draad is voor zover ik weet die van de rpm en die is dus aangesloten :)

heb inmiddels wel gehad dat hij na een poweroff commando in1x opstartte dus het is behoorlijk wazig allemaal :?
In de bios kom je door op DEL, F12 oid te drukken... Als het goed is kun je dat op het scherm zien.

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:20
F10 dacht ik..

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 15:24

ThunderNet

Flits!

Ben compaq is dat idd F10.. echter de oudere compaqs (Pentium en eerder) hadden een bios op de hardeschijf (een hel was/is dat) Dus het zou ook nog kunnen dat deze Proliant nog in die generatie valt?

* ThunderNet heeft zelf een ML350
en die maakt idd ook boel lawaai

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

probeer eens een firmware update voor de (originele) fans te downloaden. Compaq heeft dat vaker gehad.

Wel eens gehoord van SmartStart? Daarmee configureer je de hardware en array controllers van Compaq servers. Dit is een cd die bij iedere Compaq server wordt geleverd.

• nzyme
dan ben ik de lul denk ik, dit is een Dual P2 450 (upraded naar p3 550 maar ok).

press F10 for system partition utils krijg ik na de network boot optie en voor de lilo bootmanager. Ben dr wel harddisk tools voor nodig geloof ik en das geen optie. Mss de smartstart cd ?

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Servers hebben meestal fans die gillen van de toeren(en dus een hoop herrie maken).
Als het mobo een echt server mobo is kan daarom het ondertoerental waarop de bios alarm slaat behoorlijk hoog zijn.
Een server die standaart uitgerust is met 5400 toeren fans kan dan dus al alarm slaan als ie minder dan 4500 toeren detecteerd.
De meeste fans die je zo koopt draaien 3200 toeren en minder....

• nzyme
maar het zo raar toch dat het na een aantal keren reboot ineens wel werkt. En ook af en toe na een clean boot :?

het is een proliant 1850r en das een rackmount van 2 of 3U dusja, en dikke pleuris herrie idd :p

| Hardcore - Terror |

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-11 09:20
Je hebt het hier inderdaad over echte servers. Die dingen moeten koel blijven, en continu aanblijven. Vandaar dat die fanmonitoring dus ook echt strakker geregeld is.

(en zo'n server kun je echt niet vergelijken met een standaard pc met normale bios, dus naar dat soort treshold functies hoef je niet te gaan zoeken).

Enige oplossing die ik kan verzinnen is om de rpm-sensor op het mobo te voorzien van een fake signaal. Misschien weten wat elektronica-mensen in CME hier een oplossing voor. Voor zover ik weet is het RPM signaal gewoon een puls die naar massa wordt verbonden bij elke omwenteling van een fan. je zou dus een simpele elektronische schakeling kunnen maken met een timer welke 5400 x per minuut het rpm-signaal met massa schakelt (als dat het toerental van de fan is, maar daar is wel achter te komen door de fan even op een ander systeem met rpm-lezer aan te sluiten).

• nzyme
kijk en zoiets zat ik vanaf het begin al aan te denken, maar heb geen id hoe dat aan te pakken.

Dat er geen biossettings zijn (waar is uberhaupt een bios :p) had ik ookal verwacht, juist om de redenen die jij aangeeft. Het beestje heeft bijna 2dagen uptime inmiddels en zonder problemen. Als ik zin heb wil ik dat nog wel doen, een fake signaal geven aan "de gele draad"......

| Hardcore - Terror |

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hellraizer schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 11:47:
dan ben ik de lul denk ik, dit is een Dual P2 450 (upraded naar p3 550 maar ok).

press F10 for system partition utils krijg ik na de network boot optie en voor de lilo bootmanager. Ben dr wel harddisk tools voor nodig geloof ik en das geen optie. Mss de smartstart cd ?
Yup, smartstart downloaden van de HP/Compaq site. Dan heb je ook meteen een grafisch bios op een hidden partition staan als je dat installeert, dus dat zal je linux kernel niet zo leuk vinden :P. Denk dat je dan toch naar een nieuwe install moet.
Overigens vermoed ik dat je ook gewoon het BIOS in moet kunnen bij die dingen - maar waar je het precies zou moeten zoeken zou ik niet weten.
Misschien dat er op de smartstart cd iets van linux-utilities staat waarmee je dit soort zaken in kunt stellen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nzyme
het is een oude 5.5 smartstart die ik apart na veel zoeken pas kon downloaden van Compaq. Linux tools heb ik vrijwel niet kunne vinden voor het systeem. Alleen iets voor de array controler, maar die gebruik ik niet.

en idd, me linux is heilig :p

| Hardcore - Terror |

• Bolis
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-10 21:28
Tja de meeste servers staan ergens in een speciale ruimte. Als jij je server voor hobbyen wil gebruiken dan zal je volgens mij toch echt metdie herrie het moeten doen. Voor mij maakt herrie niks uit ik heb 2 12v fans in mijn pc en ik leef ermee :P

• nzyme
nou, het is inmiddels een dik aantal maanden verder maar ipv een nieuw topic ga ik er hier nog maar even op door:

wat ik niet bergijp is waarom hij de ene keer WEL en de keer daarna NIET meer doorstart :?

verder zal ik morgen eens aan maat vragen om wat info over iets om die rpm mee te faken :)

1611-CPU
1611-POWER

ik kan ze inmiddels wel dromen die meldingen :(

verder, de smartstart cd wil ook niet meer booten :? hij laat het wit/rode compaq scherm zien en daarna zou het DOS scherm moeten komen maar het blijft dus zwart :(

| Hardcore - Terror |

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 14:30
Ik heb precies hetzelfde met mijn compaq prolliant 1600. Daar heb ik ook de cooler van vervangen door een stillere. Volgens mij waarom ie af en toe wel start is omdat bij de stillere cooler het aantal toeren dat vereist is net iets langzamer wordt bereikt. Bij een snelle restart waarbij de cooler nog draait zal deze wel voldoen aan de eisen van het bios.

ik heb ermee leren leven dat ik 'm een stuk of 3 keer snel moet restarten voordat ie werkt

Freelance Drupal Developer

Pagina: 1