VDSL2

Pagina: 1
Acties:

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 15:52

qless

...vraag maar...

Topicstarter
Zou leuk zijn als KPN / Belgacom ipv spelen met VDSL1 en ADSL2+ direct VDSL2 lijnkaarten zou gebruiken. Deze kunnen zowel ADSL, ADSL2+ als VDSL2

Afbeeldingslocatie: http://www.convergedigest.com/images/bp/TTP/ikanos-downstream1.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.convergedigest.com/images/bp/TTP/ikanos-upstream1.gif

Weet iemand hoe het met VDSL van KPN staat?

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

uhm, als ze het nog niet aanbieden hebben ze het blijkbaar nog niet klaar...
daarnaast werkt het ook nog zo leuk dat providers graag hun abbo's slechts steeds kleine stukjes sneller maken, zodat iedereen steeds moet overstappen, en ze dus steeds meer geld vangen...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-02 16:58

slaay

Natuurbeleven.com

KPN heeft aangegeven snel na de introductie van ADSL2+ te starten met VDSL.

VDSL2 zal dus daarna volgen op termijn!

Dich bis echt unne foëzen haas

Verwijderd

wat een afgrond !

Verwijderd

Integendeel, VDSL2 is wat ze gaan testen, ze testen al niet eens meer met VDSL.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
Ziet er leuk uit, maar volgensmij valt dat nog wel mee. Tot 3000 voet is het sneller als adsl2+, daarna valt het erg mee. 3000 voet is zo'n 1000 meter geloof ik....dus slechts een zeer kleine groep kan gebruik maken van die hoge snelheid.

Daarnaast heeft VDSL altijd problemen gehad met overspraak op andere lijnen. En dat zal hiermee niet minder zijn.

Ik moet 't eerst nog maar zien, of de kosten en problemen niet groter zijn als de voordelen :)

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
hmm tja .. nou als ik die afstanden zie is t niks waard , behalve als je ongop de cnetrale woont, want na 1000ft ( 300m) is t signaal al nieteens meer de volle 100% en na een kilometer is al nouiwelijk iets meer waard dan adsl2, tenminste voorla de up dan , en down heb je nu toch zeer weinig aan , je trekt nu al bijna 8mbit niet vol, tenzij je een grote file download met veel connecties, of connect naar news servers

LinkedIn
BlackIntel

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Maar de upload die er bij zit is dan wel weer leuk, eindelijk eens meer dan de 1mbit waar je nu aan vast zit met DSL.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:03
Posttoast is geen expert, dus corrigeer me vooral als het gelul is wat ik zeg, maar ik heb een tijdje terug van een KPNer begrepen dat er extra 'centrales' geplaatst gaan worden zodat er veel meer mensen zijn die iets hebben aan VDSL2. Misschien is er hier een KPNer die meer weet?

omniscale.nl

• nvidia
  • Laatst online: 19-09-2024
Als ik zo een beetje kijk naar Belgacom en dergelijke dan zou het me verwonderen moest VDSL2 op korte termijn zijn. Ik heb eens laten bekijken wanneer VDSL te nemen zou zijn bij me thuis en ik kom uit medio mid 2007 en dan spreken we nog maar van VDSL!!

Ik vrees dat we als we gaan spreken over VDSL2 al lang aan ADSL2+ gaan zitten en dan we dan misschien zullen overstappen al kan het natuurlijk snel gaan in de abbo wereld qua up en downstream ...

Partners: AV-Solutio | Mutrox | B&W | Trinnov

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:26
Ik werk bij Belgacom. :)
Ik heb hier horen vernoemen dat ze ook al met VDSL2 aan het testen zijn.
Dit vooral vanwege de BelgacomTV (digitale tv)
Momenteel gaat alles via ADSL (4mb :r ), daarop kan je 1 stream aan in MPEG2.
Nu gaan ze over naar 4 streams dankzij MPEG4.
Maar de bedoeling is dat ze binnenkort alles via ADSL2+ sturen, en binnen afzienbare tijd via VDSL.
Om echt het volledige aanbod te kunnen aanbieden zouden ze dan later (geen idee hoe lang dat nog is) via VDSL2 willen gaan.

• qless

qless

...vraag maar...

Topicstarter
Fire69 schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:23:
Ik werk bij Belgacom. :)
Ik heb hier horen vernoemen dat ze ook al met VDSL2 aan het testen zijn.
Dit vooral vanwege de BelgacomTV (digitale tv)
Momenteel gaat alles via ADSL (4mb :r ), daarop kan je 1 stream aan in MPEG2.
Nu gaan ze over naar 4 streams dankzij MPEG4.
Maar de bedoeling is dat ze binnenkort alles via ADSL2+ sturen, en binnen afzienbare tijd via VDSL.
Om echt het volledige aanbod te kunnen aanbieden zouden ze dan later (geen idee hoe lang dat nog is) via VDSL2 willen gaan.
Nou mpeg4 is wel veel beter dan mpeg2, maar dan nog heb je wel 2 mbps nodig voor echte DVD kwaliteit..ook leuk voor de ( 2500 ) mensen die zo'n decoder hebben gekocht want de huidige kan alleen mpeg 2 aan.

Bij mij is er ook pas VDSL voorzien voor eind 2007. Maar vanaf 20 Oktober komt Belgacom ook met ADSL2+, voor zover mij bekend wordt dat 8 Mbps, zodat je tv kan kijken en dan toch nog 4 mbps internet kan gebruiken.

Leuke is trouwens ook nog dat de huidige VDSL abo's nog niet eens BelgacomTV kunnen krijgen omdat hun modem niet geschikt is ...

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• nvidia
Heb momenteel het duurste abbo buiten VDSL gerekend. Dus ik zit wel goed. Ik verwacht dan ook dat mijn abbo automatisch naa ADSL2+ zal overschakelen maar dan vrees ik voor mijn hardware. Vooral modem-wifi want deze stuurt het signaal naar mijn decoder voor Belgacom TV. Wat betreft de sneldheid (traagheid), bij het bekijken van tv (digitaal) kan ik niet echt klagen. Er zit natuurlijk vertraging op maar niet aan de mate dat ik aan inbelsnelheid zit! Ik ben dan ook heel tevreden dat ik op korte termijn zal kunnen overschakelen naar hogere snelheden.

@ Qless

Jij zegt dat Belgacom vanaf de 20e Okt met ADSL2+ zou komen. Waar heb je dit vandaag?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:26
Vraag ik me ook af, heb ik hier nog niks van gehoord. :)

• qless

qless

...vraag maar...

Topicstarter
nvidia schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:44:
Heb momenteel het duurste abbo buiten VDSL gerekend. Dus ik zit wel goed. Ik verwacht dan ook dat mijn abbo automatisch naa ADSL2+ zal overschakelen maar dan vrees ik voor mijn hardware. Vooral modem-wifi want deze stuurt het signaal naar mijn decoder voor Belgacom TV. Wat betreft de sneldheid (traagheid), bij het bekijken van tv (digitaal) kan ik niet echt klagen. Er zit natuurlijk vertraging op maar niet aan de mate dat ik aan inbelsnelheid zit! Ik ben dan ook heel tevreden dat ik op korte termijn zal kunnen overschakelen naar hogere snelheden.

@ Qless

Jij zegt dat Belgacom vanaf de 20e Okt met ADSL2+ zou komen. Waar heb je dit vandaag?
Je zou toch ongeveer 600 Kbps = 60 KiB over houden toch?

Wel die 20 oktober is heel simpel, als je kijkt naar de belgacom pagina met hun technische documentatie ([ur=http://www.belgacom.be/company/nl/jsp/static/legal_technic.jsp]link[/url) dan zie je dat de ADSL2+ specificaties op 20 oktober van kracht worden...zo ging het ook met VDSL.
Verder heb ik die datum van meerder bronnen gehoord, net als de "snelheid" van 8 mbps

• nvidia
Zou dit abbo dan gelinkt worden van ADSL+ met 8 mbps aan Plus abbo?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Xandrios schreef op woensdag 21 september 2005 @ 13:57:
Ziet er leuk uit, maar volgensmij valt dat nog wel mee. Tot 3000 voet is het sneller als adsl2+, daarna valt het erg mee. 3000 voet is zo'n 1000 meter geloof ik....dus slechts een zeer kleine groep kan gebruik maken van die hoge snelheid.

Daarnaast heeft VDSL altijd problemen gehad met overspraak op andere lijnen. En dat zal hiermee niet minder zijn.

Ik moet 't eerst nog maar zien, of de kosten en problemen niet groter zijn als de voordelen :)
Is het bij VDSL niet zo dat het koper ergens in een schakelkast begint ipv de centrale waardoor die afstand in principe geen rol meer zou spelen?

• qless

qless

...vraag maar...

Topicstarter
Bigs schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:20:
[...]

Is het bij VDSL niet zo dat het koper ergens in een schakelkast begint ipv de centrale waardoor die afstand in principe geen rol meer zou spelen?
Bij VDSL1 is het idd de bedoeling dat er glasvezel tot aan de kabelverdeler komt, in de kabelverder komt een (mini)DSLAM die dan het VDSL signaal op het laatste stukje koper zet. Gemiddelde afstand tussen aansluiting en KVD is in NL en BE zo rond de 600 meter. (VDSL1 werkt totaan 1200 meter)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ben benieuwd hoe lang KPN er over doet om dat in te voeren dan. Het zal nog best een klus worden aangezien de OPTA waarschijnlijk eist dat KPN aan haar concurrenten (BBNed e.d.) dezelfde mogelijkheid verschaft. 1 mini-DSLAM zal dan misschien nog makkelijk gaan, 3 of 4 mini-DSLAMs worden al lastiger :) Het zou hoe dan ook in ieder geval wel een mooi inhaalslag op de kabelbedrijven zijn.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
[...]

Dat is een mogelijkheid. Echter is die methode vreselijk duur. In een enkele stad kunnen tientallen van die dingen staan. En afaik zijn ze ook te klein om de apparatuur te herbergen, ze zullen dan dus vergroot moeten worden etc. Imho onbegonnen werk.
Een andere optie is versterkers in de wijkkasten. Das minder drastisch, maar nogsteeds wel duur.

'k vraag me sterk af of dit de juiste manier is om de techniek te pushen. :)

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

[...]

Dan zou het inderdaad heel interessant worden. Wij zitten hier 3200meter (10500 feet) van de centrale, en zowel aan ADSL2+, als VDSL hebben we anders helemaal niks als ik zo deze grafieken bekijk. Er moeten gewoon meer 'centrales' (Mini DSLAMs zoals qless ze noemt) komen :)

Anders blijft er op den duur niks anders over dan over te stappen op de kabel.

[ Voor 3% gewijzigd door woekele op 21-09-2005 17:35 ]

• qless

qless

...vraag maar...

Topicstarter
Aarsbuds0r schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:34:
[...]

Dan zou het inderdaad heel interessant worden. Wij zitten hier 3200meter (10500 feet) van de centrale, en zowel aan ADSL2+, als VDSL hebben we anders helemaal niks als ik zo deze grafieken bekijk. Er moeten gewoon meer 'centrales' (Mini DSLAMs zoals qless ze noemt) komen :)

Anders blijft er op den duur niks anders over dan over te stappen op de kabel.
Ach Belgacom noemt ze ROP's (Remote Optical Platform).

Overigens heeft KPN al jaren de daarvoor benodige sub-local-loop-unbundling mogelijkheid, echter bbned/tiscali/versatel zien daar geen brood in. Zelfs KPN is wel aan testen met VDSL (oa in Den Haag) maar die schrikken ook terug voor de kosten. Het is niet alleen nieuwe kast plaatsen, stroom er naar toe trekken, glasvezel naar toe trekken maar ook de mini-DSLAM plaatsen.

Belgacom heeft er 500 miljoen voor uitgetrokken - en dat voor circa 50% bereik...

Pagina: 1