Toon posts:

Bios crasht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren starte ik mijn laptop op zoals altijd en bij het opstarten vroeg hij niet om mijn bioswachtwoord die ik al tijden heb ingesteld.
Bij het starten van windows en het inlogscherm werd getoond werd het toetsenbord en mouspad volledig uitgeschakelt zodra ik 1 enkele toets indrukte. Na een aantal keren opnieuw te hebben opgestart oa. in veilig modes en in de dos-promt modus geen resultaat.
Vervolgens wilde ik windows systeemherstel doen vanaf de cd opstarten. Hiervoor moest ik een bioswijziging doen zodat hij ging booten van cd. Hier kon ik zonder wachtwoord inkomen en nadat ik de wijzingen had gemaakt dat hij als 1e moest booten van cd-rom liep de bios
vast.
Ik heb de pc opnieuw opgestart en nu blijft de bios 'hangen' bij het eerste scherm. Er komen dan
twee regeltjes onderin bij te staan F2 voor bios en F12 voor opstart methode.
Deze keuze kan ik niet eens maken want hij 'hangt' meteen al.

Ik heb geprobeerd om via de usb op te starten maar dit werkt ook niet.
Voor dat dit alles gebeurde heb ik meerdere 'simpele' virussen van mijn pc gehaald. Welke dit zijn staat in een logboek op mijn pc, alleen kan ik hier niet meer bij.

We hebben mijn schijf ook al in een zelfde laptop gehad en ook hier weigert het toetsenbord bij het inlogscherm van windows.

We hebben op de site van Maxdata gekeken om de bios te gaan flashen maar hier staan alleen softwarematige oplossingen op. Maar dit werkt dus niet.
Hebben jullie misschien een oplossing voor dit drama? Misschien hoe ik evt. hardwarematig de bios moet flashen.

Ik hoop dat jullie me snel kunnen helpen...

Systeem:

Maxdata pro 7100x
Phoenix bios 4.0 release 6
cpu: pentium 4 2.2 Ghz
256 MB Intern geheugen

Windows XP Service pack 2

Verwijderd

Ik zou eerst de BIOS clearen.
Kijk in je mobo-boekje waar de jumper zit of haal anders de batterij er een tijdje uit.
Als de batterij er uit is een aantal keren op de aan-uit knop drukken (zonder stroomkabel natuurlijk).

edit:
Niet goed gelezen, we hebben het over een laptop :X

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2005 09:01 ]

Verwijderd

Als je altijd je wachtwoord in heb moeten toetsen en nu niet meer denk ik ook dat het je baterijtje is die niet meer goed functioneerd

Verwijderd

Topicstarter
Een bijkomend probleem is dat ik momenteel in roemenie stageloop en erg weinig om handen heb. Zoals handleiding van Moederbord of ander batterijtje.
Daarom maak ik mij ook zoveel zorgen, ik heb mijn laptop nodig!

Verwijderd

Hoe kan je wachtwoord van de BIOS zomaar tijdens het verwijderen van een virus eraf worden gehaald??? Hier heb ik nog niet zovaak van gehoord...
Mogelijk is je BIOS overschreven?? Ik heb alleen geen idee hoe je je laptop hardwarematig moet flashen..

Verwijderd

Als je wachtwoord in je bios weg is dan kan het zijn dat het batterijtje niet goed meer is.
Namelijk als je die eruit haal dan za ook het bios gereset worden.
En ik denk dat het toch echt hier aan ligt

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2005 10:18 ]

• Thunderhawk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-05 09:19
Ik vind dat jullie een beetje te snel iets zeggen. Als het batterijtje inderdaad brak is (wat niet uitgesloten is), dan worden de _STANDAARD_ fabrieksinstellingen teruggezet. Dat betekent dus dat de bios terugvalt op een manier waarop hij zeker zou moeten werken. Als hij al zegt dat hij niet eens meer in de bios kan komen, denk ik eerder aan defecte hardware, ipv dat een batterijtje het niet goed meer doet. Opsturen die handel naar Maxdata :P

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:49

Haan

dotnetter

We hebben mijn schijf ook al in een zelfde laptop gehad en ook hier weigert het toetsenbord bij het inlogscherm van windows.
Dit zinnetje snap ik niet helemaal, want het klopt niet met de rest van je verhaal :? Want je zegt toch dat je systeem meteen al hangt?

En bios batterij kan er niks mee te maken hebben, zoals Zompy hierboven me zegt, dan wordt je bios gereset, iedere keer dat de laptop uit gaat, en zou het juist geen probleem geven met opstarten..

Overigens had je vroeger zogenaamde bootsector virussen, die tijdens het rebooten je bios voor je flashten.. met alleen nullen bijvoorbeeld.. Maar dat kan tegenwoordig niet meer zo makkelijk dacht ik.

[ Voor 46% gewijzigd door Haan op 21-09-2005 10:23 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Ok inderdaad niet echt heel goed gelezen een paar stukjes gemist.
Maar je heb het wel eerst kunnen veranderen dat je van cdrom op kon starten.
dus je kon er wel in lijk me dan ook sterk dat het een virus is.
die waren toch al actief?en je heb ze verwijderd daarna?

Verwijderd

Topicstarter
Update:

We hebben de bios batterij los gelegd en vervolgens alle onderdelen weer in elkaar geschroeft. Een opluchting want we kwamen weer in de bios. Nadat we ook de harde schijf er weer in hebben gehangen konden we weer opstarten.
Alleen we hebben nu te maken met het probleem waar het allemaal mee begon. Wanneer er wordt gevraagt om ctrl+alt+del te drukken om in te loggen loopt alles vast wanneer je ook maar 1 toets indrukt. De mousepad kunnen we gebruiken totdat we een toets hebben ingedrukt.
Dus verder als dit komen we niet!

Verwijderd

hmm test ook het geheugen is met memtest

• Haan

Haan

dotnetter

Kan je nu niet weer proberen XP cd te starten? Ik weet niet of het een optie is om opnieuw te installeren met format, maar je kan ook herinstall doen zonder formatteren, dan hou je in ieder geval de data op de C:\ schijf. Misschien helpt het.

Verwijderd

Topicstarter
Badankt allemaal voor de reacties tot nu toe!
We hebben het al geprobeerd met ander geheugen. Maar hetzelfde probleem blijft.

Verwijderd

Topicstarter
We hebben windows opnieuw geinstalleerd en alles werk weer!!
De bios crash hebben we opgelost door de batterij er dus even uit te halen en het vastlopen bij het inlogscherm door opnieuw windows te installeren.

Bedankt allemaal!

• Haan

Haan

dotnetter

Gefeliciteerd :)
Rest alleen nog de vraag wat de oorzaak is geweest.. Maar mocht het nog een keer gebeuren, weet je in ieder hoe het op te lossen.

Pagina: 1