Toon posts:

Netwerk traag bij ip's in verschillend subnet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb van @home 3 ip's gekregen. 2 daarvan zitten in hetzelfde subnet, maar eentje in een ander subnet. Ik heb na mn @home modem een hub met daarachter 2 pc's en een xbox, die dus allemaal een eigen internet-ip hebben, en dit werkt prima. Het enige probleem is dat traffic van het 'andere' ip adres naar een van de 2 andere pc's maximaal met 80kb/s gaat (mijn @home upload snelheid). Het verkeer tussen de 2 computers in hetzelfde subnet gaat wel gewoon 100mbit.

Is er een manier hoe ik kan zorgen dat de hub snapt dat het verkeer van de ene pc naar de andere gewoon direct via de hub kan, en niet via het @home modem hoeft? Als het niet lukt ga ik deze week de hele shit maar vervangen door een router, maar ideaal zou natuurlijk zijn als ik het zo aan de praat krijgt...

Verwijderd

Is er een manier hoe ik kan zorgen dat de hub snapt dat het verkeer van de ene pc naar de andere gewoon direct via de hub kan, en niet via het @home modem hoeft?
De hub snapt niks, het enige wat de hub doet is het verkeer dat hij op poortje X krijgt op alle poortjes behalve X weer uitsturen. Logisch gezien dus weinig meer dan een klont soldeer.

Je zal niet je hub maar je computer(s) zo ver moeten krijgen het verkeer niet via de default gateway (die zal voor beide subnetten verschillend zijn) maar direct te versturen. Dit doe je door een route aan te maken. Ik weet niet wat voor OS je draait, waarschijnlijk Windos, en daarvan weet ik het niet. Maar het staat waarschijnlijk wel in de FAQ.

Verwijderd

Met een simpele static route gaat dat niet lukken in de huidige situatie. Beste oplossing is een router gebruiken met de PC's daarachter maar je zou ook het volgende kunnen proberen.

Geef de netwerkkaarten van de 3 PC's een tweede vast IP adres in de private range en gebruik deze adressen voor onderlinge communicatie. Als de kaarten nu op DHCP staan moet je deze truuk uitvoeren om een statisch adres toe te voegen.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2005 19:08 . Reden: Fodder heeft ook weer wat geleerd :-) ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 23:02:
Met een simpele static route gaat dat niet lukken in de huidige situatie.
Tuurlijk wel. Je hoeft je pc enkel te vertellen dat het verkeer voor X/32 direct op de lokale interface gedropt kan worden ipv doorsturen naar de default gateway.

code:
1
route add 10.0.0.1 192.168.0.1

Waarbij 192.168.0.1 je lokale ip-adres is, en 10.0.0.1 de bestemming.

code:
1
2
3
4
5
6
G:\Documents and Settings\coen>route print
===========================================================================
Active Routes:
Network Destination        Netmask          Gateway       Interface  Metric
         10.0.0.1  255.255.255.255      192.168.0.1     192.168.0.1       1

Één schitterende 'host route' naar de lokale interface. ARP en ethernet doen daarna via de Hub hun werk wel.

Verwijderd

Hmmm, dat zou ook kunnen werken maar ik ben nog niet overtuigd. :) Erg benieuwd wat de TS gaat melden.

Verwijderd

beetje of topic...maar hoe komje aan drie ip's bij @home? Daar zijn ze toch al lang meegestopt, of kan je dat nog steeds aanvragen?

Verwijderd

little_soundman schreef op woensdag 21 september 2005 @ 02:26:
[...]

Tuurlijk wel. Je hoeft je pc enkel te vertellen dat het verkeer voor X/32 direct op de lokale interface gedropt kan worden ipv doorsturen naar de default gateway.

code:
1
route add 10.0.0.1 192.168.0.1

Waarbij 192.168.0.1 je lokale ip-adres is, en 10.0.0.1 de bestemming.

code:
1
2
3
4
5
6
G:\Documents and Settings\coen>route print
Active Routes:
Network Destination        Netmask          Gateway       Interface  Metric
         10.0.0.1  255.255.255.255      192.168.0.1     192.168.0.1       1

Één schitterende 'host route' naar de lokale interface. ARP en ethernet doen daarna via de Hub hun werk wel.
en zo is het

Verwijderd

Asjemenou! Ik heb het zelf even uitgeprobeerd en het werkt inderdaad.

Verwijderd

Topicstarter
allemaal bedankt voor de reacties, ik heb er weer wat bij geleerd, maar ik heb toch maar de hub vervangen door een router. Het probleem was, dat 1 van de apparaten een xbox is, en daarin is het allemaal wat lastiger tcp-ip settings te configureren. En omdat ik al vaker gezeik had met de hub heb ik hem toch maar ff vervangen door een routertje. Dus nu heb ik een mooi 100mbit netwerkje om op mijn xbox filmpjes te kijken die op beide pc's geshared staan :-)

over de 3 ip-adressen: ik ben al erg lang klant bij @home, en had in de beginfase gelijk 3 ip-adressen aangevraagd, en altijd behouden. Het klopt dat je al een paar jaar geen nieuwe ip-adressen meer kunt aanvragen, maar als je ze eenmaal hebt behoud je ze ook.
Pagina: 1