Buffer probleempje met IDE plextor 8 / 4 / 32

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pluis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02-2023
Hoi iedereen,

Ik heb een probleempje met mijn brander, misschien dat iemand hier een oplossing voor weet.

Dit gaat over branden van HD -> CD
Als ik een cd ga maken dan gooit de brander eerst zijn buffer vol en begint dan de lead-in te schrijven, als hij daarmee klaar is begint hij met het echte schrijfwerk, probleempje is het volgende.

Als hij net begint met het 'echte' schrijven na de lead-in loopt de buffer vrij snel leeg en op een of andere manier wordt hij niet snel genoeg aangevuld... dit duurt een seconde of 5 waarna de buffer wel weer telkens op 100% wordt gehouden. In die 5 seconden gebeurd het dus geregeld dat de buffer helemaal leeg is wat voor een buffer underrun + de gebruikelijke uitbreiding van mijn verzameling onderzetters zorgt.
Dit probleem heb ik met alle gebruikelijke programma's (clonecd, cdrwin, easy cd creator)

Enig idee waar het aan kan liggen dat de buffer die 5 seconden zo langzaam aangevuld wordt? (een HD die weer op gang moet komen of zoiets vaags ??) op 4 speed branden (of lager) gebeurd overigens hetzelfde maar dan is de buffer groot genoeg om altijd die 5 seconden op te vangen...

De hardware:

Brander = Plextor PX-W8432Ti (8/4/32) IDE
Mobo = Abit BP6 dual
HD = IBM djna 13GB op UDMA 66 aansluiting

Thanx.

Verwijderd

Brander en HD op verschillende ide poorten staan ? Anders kan je dit soort problemen verwachten. (dus niet hd master en brander er als slave bij)

*edit*
Aha hd op udma66 en burner dus op normaal ide. Probeer eens nieuwe drivers voor de udma66, 1.25 zijn pas uit.
*edit*

Wat ook kan is dat windows eerst nog even de swapfile aanspreekt, zet die eens op een vaste waarde (defrag de hd meteen even). Ligt aan de hoeveelheid van je geheugen hoe groot je hem moet zetten.

suc6

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Misschien power saving voor je hd aanstaan?

Verwijderd

Kan ook een IRQ conflict zijn (had zelf pas dat m'n harddisk tijdens video-capture af en toe een seconde niks deed en ik dus een berg frames miste, bleek aan het sharen van een IRQ te liggen). Hij deed het dus wel altijd, maar soms haperde hij net iets te lang.

Bij de meeste burn-software kun je trouwens ook de CPU-priority hoger zetten. Heb je dat al gedaan?

bv CDRWIN: Devices and settings/Caching/CPU Priority level/High; daarmee kan ik nu UT spelen tijdens het bakken op mijn Plextor 8432 :)

Enne, heb je hetzelfde al eens geprobeerd met maar 1 processor? Gewoon, om zeker te weten dat je het wel of niet in die hoek moet zoeken...