Computer valt uit bij spelen van spellen

Pagina: 1
Acties:

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:13
Hallo,

Sinds kort heb ik een nieuw 2e hands systeem. Het gaat om het volgende:
  • Maxpower 350 watt
  • Aopen MX4SGI-4DN
  • Intel Pentium 4 2,8 ghz
  • 256mb ram (Kingston)
  • Club3D 128mb Geforce 3 Ti200
  • WD 80 gb
Ik draai onder WIndows XP SP2 en als ik dus een spel ga spelen, valt de computer uit na enige tijd spelen (deze tijd varieert). Hij valt niet helemaal stil, de koeling ed. blijft lopen maar de rest is weg. Monitor is ook uit, geen geluid, etc.

Verder draait hij in Windows XP prima, al is hij daar nu wel 1 keer eerder uitgevallen. Ook start hij soms niet in 1 keer op nadat hij uit is gevallen tijdens een spel.

Wat ik heb geprobeerd:
  • Andere voeding, Huntkey 400watt (werkt goed in ander soortgelijk systeem);
  • Nog een andere voeding, een wat lichtere, werkte ook altijd in een systeem;
  • Andere videokaart, een Nvidea Geforce FX5900 XT 128mb ram;
  • Nog een andere videokaart, een Nvidea MX4000, 64mb;
  • Meer intern geheugen, 512mb (Kingston) erbij;
  • DVD en CDrom uitschakelen;
  • Verscheidene spellen;
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Of misschien nog andere dingen die ik moet proberen?

Alvast bedankt!

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-02 21:08

ChangeLife4Ever

owned by above

• Meer intern geheugen, 512mb (Kingston) erbij;
Test je geheugen juist eens afzonderlijk! Dus eerst het oude reepje en dan het nieuwe reepje. Niet tegelijkertijd, want dan kan het eerste reepje nog frustreren, terwijl je het tweede erbij stopt...

Test ook eens met Memtest!

remember your end, someone owns us

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

worden je onderdelen niet te heet?
post eens wat temps van je systeem, ik weet niet wat voor een P4 2.8 het is maar zeker een Prescott word erg heet

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:34
Wat zijn je temps (idle & stressed)? ^^ Heb je je PC OC'et?

Welke spellen speel je zoal?

[ Voor 12% gewijzigd door TheovdS op 20-09-2005 21:36 ]

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-01 21:01
als je nieuwe spellen hebt geinstalleerd kan het natuurlijk ook een driver probleem zijn (is bij mij ook echt te vaak aan t handje geweest)
voor de rest heb je niet een bijster sterke kaart dus grafisch kun je dr niet heel veel van verwachten. misschien dat je settings te hoog staan?

en idd een 2.8 kan heel warm worden. standaard boxed koeler?
al een een keertje uitgezogen met een stofzuiger? (doet wonderen moet ongeveer 1 keer in half jaar tot jaartje, ontstaat bij gebruik een laagje filt (stof) op de koeler en die koelt dan niet goed meer.

[ Voor 33% gewijzigd door hoeretoeter op 20-09-2005 21:41 ]

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

• Sjoerd001
@ e.vanbeijnum

Ik heb het reepje even omgewisseld maar dat maakte helaas niet uit...

@ GoldenSample

De temperatuur volgens de bios was 69 graden, ná een uitval (zit een minuutje of 2 tussen). Wat voor waardes wil je nog meer weten (en waar vind ik die). Wat is een Prescott?

@ theovds

Temp. dus ongeveer 69 graden, spellen die ik heb geprobeerd zijn NFSU 2 en MOHAA.

@ hoeretoeter

Ik heb m uitgezogen met een stofzuiger, nog ff na geboend met wattenstaafjes, maar ook dat mocht niet baten. Drivers, zijn de allernieuwste en ik heb dus 3 videokaarten geprobeerd en geen ambitieuze settings geprobeerd.

Extra info:

Op het moederbord zit dus een ledje wat constant rood is. Ik heb hem nog niet in een andere kleur gezien. Ik ga nu ff googlen daarnaar.

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-01 21:01
Als dat ledje geen onderdeel is van 4 ledjes is t nie erg komt vaker voor. (msi heeft diagnose ledjes die komen in een 4-tal namelijk)

69 graden vind ik zeer veel, hoewel die et moet kunnen hebben denk ik toch aan een tempratuur probleem. je moet achter je omgeving tempratuur zien te komen. als die rond de 50 zit kunnen geheugen en harddisk problemen optreden. vaak is er zoiets als programma's van je moederbord die dat weer kunnen geven (bij asus bijv asus probe).

kijk eens op de site van je mobo voor een proggie of op de cd rom van je moederbord.
Wat voor moederbord betreft het uberhaupt...?
69 graden vis als de computer niets aan het doen is?

[ Voor 12% gewijzigd door hoeretoeter op 20-09-2005 23:13 ]

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

• Sjoerd001
Het betreft een moederbord van Aopen model: MX4SGI-4DN dual channel, SATA en al zo meer.

De temperatuur van de omgeving in de kast was tijdens die meting 43 graden.

Als ik de comp opstart zit die volgens mij zo rond de 52 - 56 graden (uit mijn hoofd) en de temperatuur in de kast weet ik zo niet...

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

laat je kast eens een tijd open tijdens t gamen. Misschien scheelt dat.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

Je zegt dat nadat je pc uitgevallen is, waarbij er +/- 2 min ofzo tussenzitten tussen het uitvallen en het meten van de temperatuur, de temperatuur nog steeds 69 graden bedraagd, lijkt mij dus dat tijdens de uitval de temperaturen nog hoger liggen. Als we een jokje wagen van een 5 tal graden kom te toch aardig in de buurt van de rode zone van temperatuur dat je cpu aankan.

Ooit al eens gedacht aan casefans om de airflow in je kast te verhogen? 43 °C is nu wel niet meteen rampzalig maar als de temperatuur in je kast daalt gaat deze van je processor natuurlijk ook meedalen.
Tevens misschien toch maar eens een andere koeler gebruiken die die hitte van dat beestje bester kan afvoeren?

Misschien iets wat je kan proberne haal de zijkanten van je kast af en begin zo eens te spelen, dan gaat de temperatuur sowieso lager liggen in je kast en als ie het dan langer uithoud of helemaal niet meer uitval is de temperatuur de schuldige. Als hij nog wel uitvalt kan je anders proberen een ventilator voor je moederbord te plaatsen (je weet wel zo een 30 cm ding waar je in de zomer voor gaat zitten 8) )

Probeer dit alvast uit vooraleer je kosten gaat beginnen te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 23:46 ]

• Sjoerd001
KneppaH schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 23:44:
laat je kast eens een tijd open tijdens t gamen. Misschien scheelt dat.
Heb ik ook geprobeerd...

Ben bijna de wanhoop nabij

• Sjoerd001
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 23:44:
Je zegt dat nadat je pc uitgevallen is, waarbij er +/- 2 min ofzo tussenzitten tussen het uitvallen en het meten van de temperatuur, de temperatuur nog steeds 69 graden bedraagd, lijkt mij dus dat tijdens de uitval de temperaturen nog hoger liggen. Als we een jokje wagen van een 5 tal graden kom te toch aardig in de buurt van de rode zone van temperatuur dat je cpu aankan.

Ooit al eens gedacht aan casefans om de airflow in je kast te verhogen? 43 °C is nu wel niet meteen rampzalig maar als de temperatuur in je kast daalt gaat deze van je processor natuurlijk ook meedalen.
Tevens misschien toch maar eens een andere koeler gebruiken die die hitte van dat beestje bester kan afvoeren?

Misschien iets wat je kan proberne haal de zijkanten van je kast af en begin zo eens te spelen, dan gaat de temperatuur sowieso lager liggen in je kast en als ie het dan langer uithoud of helemaal niet meer uitval is de temperatuur de schuldige. Als hij nog wel uitvalt kan je anders proberen een ventilator voor je moederbord te plaatsen (je weet wel zo een 30 cm ding waar je in de zomer voor gaat zitten 8) )

Probeer dit alvast uit vooraleer je kosten gaat beginnen te maken.
De zijkant heb ik al een keer weggelaten, meerdere malen zelfs.

Die casefan op de prosessor is gewoon de standaard intel koeler, zou dus inprincipe goed moeten zijn. Draait ook tijdens die temperatuur van 69 graden, meer dan 3000 toeren. Als je hem aanzet na een tijdje niet gebruikt te hebben draait die 2700 toeren. Maar hoe kan ik die verhogen??

Dat Id van die ventilator ga ik morgen maar eens proberen, wie weet haalt het iets uit....

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-02 08:25

McGryphon

Veul vrouwkes!

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 23:44:
.
goed, beter, best, bester :+
maar ja 69 graden is gewoon veel, zelfs mijn athlon TB 1000@1400 wordt maar 55 graden, wat is dat beest aan het doen? 8)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Verwijderd

draai motherboard monitor oid

die gaat piepen als je cpu te warm word merk je snel genoeg...

Verwijderd

In de BIOS kun ook instellen bij welke temperatuur je PC zichzelf uitschakeld. Als je dit uitzet en je CPU brand door weet je ook wat het probleem was :+.

Mischien is de koeler niet goed bevestigd op je CPU

• Sjoerd001
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2005 @ 11:01:
In de BIOS kun ook instellen bij welke temperatuur je PC zichzelf uitschakeld. Als je dit uitzet en je CPU brand door weet je ook wat het probleem was :+.

Mischien is de koeler niet goed bevestigd op je CPU
Die functie in de bios heb ik IDD gezien, je kan hem laten uitschakelen bij 60 / 65 of 70 graden. Echter deze functie heb ik uitgeschakeld en toch valt die uit!?!?!?!?!?!?!

Hoe kan ik controleren of die koeler goed bevestigd is?????

• Sjoerd001
Ik heb mijn 30 cm ventilator maar weer eens te voorschijn gehaald en met open kast deze ervoor gezet.

Heb ongeveer een kwartiertje zitten spelen (heeft die eerder nog niet vol gehouden) en hij lijkt het goed te doen. Ik heb de comp toen zelf opnieuw opgestart en gelijk de temp in de bios gecheckt.
  • Processor: 58 graden
  • temperatuur in de kast: 32 graden
.

Zijn dit wel normale waarden?

Ik zal eerdaags nog eens langer proberen te spelen en kijken hoe die het houdt.

Die koeler op de processor is tevens ook de enige koeler.
Hebben jullie adviezen wat voor koelertjes ik moet halen. En dan 1 of maar gelijk 2. Ik zie aan de achterkant van de kast ruimte voor 1 koeler en aan de zijkant van de kast zitten ook nog 2 roostertjes waarvan op eentje een buis is aangesloten die naar de koeling op de processor leidt. Voert deze koude lucht aan, of warme lucht af?

• Sjoerd001
Vandaag; dik een uur en een kwartier zitten spelen, met de ventilator ervoor.
En hij houdt het nog steeds goed, draait zonder hokken en stoten en ook de temperatuur blijft goed.

Nu dan toch maar een extra koelertje aanschaffen, maar zit er veel verschil in koelertjes?
En welke kan ik dan het beste kopen?
Pagina: 1