Toon posts:

[Slackware] mount problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mn computerkast moeten verplaatsen en hiervoor moest de stroom er ff af...dus netjes afgesloten, vervolgens opgestart, alles goed.
daarna proberen mn extra partitie te mounten: mount -t ext2 /dev/hda5 /home/ftp
dit geeft de volgende fout:
code:
1
2
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hda5,
           or too many mounted filesystems

ik snap wel ongeveer wat er staat, maar wat doe ik eraan. Ik heb die schijf vol met foto's e.d. staan, en verlies de data eigenlijk liever niet...

verder ook nooit problemen gehad.

fdisk -l /dev/hda geeft overigens t volgende:
code:
1
2
3
4
    Device Boot            Start             End             Blocks               Id              System
/dev/hda1                      1            1274           10233373+              83              Linux
/dev/hda2                   1275           14946          109820340                5              Extended
/dev/hda5                   1275           14946          109823408+              83              Linux

Verwijderd

is maar een suggestie is /dev/hda5 geen ander filesystem dan ext2

reiserfs, ext3 ?

fdisk geeft deze types altijd weer als linux filesystem

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

probeer eens te mounten zonder het filesystem mee te geven, meestal herkent linux de gangbare filesystems wel zonder en dan kun je daarna kijken of het ext2 was of reiser of ext3 of.... met mount -l
:)

[ Voor 5% gewijzigd door blobber op 20-09-2005 21:45 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Topicstarter
ik weet vrij zeker dat het ext2 is, maar heb de andere uiteraard ook ff geprobeerd. Ook zonder een fs mee te geven geprobeerd, maar zonder succes.

is er geen manier om de data er iig ff af te krijgen??...daarna formateer ik die bende wel...

Verwijderd

Misschien is proberen de partitie te checken met e2fsck /dev/hda5?

Verwijderd

Topicstarter
lukt ook niet...kheb inmiddels ook proberen het ding als read-only te mounten, had ergens gelezen dat dat ook nog wel is wil werken, maar helaas....

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

probeer eens qtparted (of parted) daarmee kan je zien wat voor partite het is.

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd

idd met parted kun je ook nog wel het een en ander proberen

parted heeft ook een optie rescue misschien dat je daar iets mee
kunt doen, heb het zelf nog nooit gebruikt

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voordat je met parted aan de gang gaat, heb je genoeg schrijfruimte om een exacte kopie van die schrijf te maken? Zo ja:

dd if=/dev/hda of=/plekwaarjedekopiewil bs=1024

Of als het alleen maar om /dev/hda5 gaat

dd if=/dev/hda of=/plekwaarjedekopiewil bs=1024

Daardoor zorg je ervoor dat je iig nog een kopie hebt van die schrijf/partitie. Eventueel kan je die dan op een loop-device mounten :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Ik zou controleren of de hardescijf wel in orde, en check even of er in je Fstab wel de optie Auto bijstaat voor die partitie, anders kan het zijn dat je verkeerde fs erbij hebt staan.
Vaak is het in dit geval zo dat de hdd defect is anders begint Linux er niet moeilijk over te doen, ik heb dit probleem zelf ook gehad dit weekend en tot mijn verbazing was de Maxtor Diamond max plus 9 weer kapot, na mezelf eerst een middag te raden zijn gegaan of ik iets verkeerd had gedaan in me linux configuratie. })

Zo zie je maar Linux zeurt niet voor niet en al helemaal niet plotseling.(zoek powermax op www.maxtor.com)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2005 14:17 ]

Pagina: 1