Toon posts:

MSI Neo Pl. met 2x512 Geil Value op 333mhz, heb ik probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo Tweakers,

Ik heb een probleempje, ik heb er al aardig wat over gelezen, het probleem komt vaak voor zo te zien.

in het kort:

- MSI Neo Platinum moederbord, socket 754, met AMD64 3000+ processor.
- 2 x 512MB Geil Value Series DDR400 geheugen (Cas 2.5-8-4-4)

Dit systeem draaide 14 maanden probleemloos zonder overklok en truc's als cool & quit, opeens sinds een paar dagen veel BSOD's. Dat zette me aan het denken, ik heb het 1 en ander getest, temperatuur, geheugenbankjes wisselen etc.

Uiteindelijk Memtest86 & Memtest+ gedraaid, allebei de bankjes hebben errors, de 1 veel meer dan de ander. Het gekke is dat als ik de frequentie voor het geheugen op 333 mhz zet (2 x 166), ik 0,0 fouten heb in de bankjes, zowel solo als samen.(ik heb ze los en samen getest).

Probleem opgelost zou je denken, is ook wel zo denk ik, ik vraag me af of ik nu veel performance verlies o.a. door het niet synchroon draaien met de FSB. .

Ik voel er weinig voor om mijn geheugen af te schrijven, vervangen kost rond de 120-150 euro denk ik

Kan iemand mij vertellen wat het probleem is als DDR400 als DDR333 draait?

Ik heb geprobeerd de Cas waarde van 2,5 naar 3 aan te passen (wat meer relaxt dacht ik), maar dan start de PC niet op (piepjes) en moet ik CMOS clearen met de jumper voor een herstart.

Laatste vraag is: zijn er andere trucs die het geheugen een beetje naar beneden tunen wat performance betreft, maar die het toch mogelijk maken om op 400mhz te draaien, dus weer synchroon? (en dan weer 0 errors met memtest+)

Wie-o-wie kan er iets zinnigs (of onzinnigs :*) ) over zeggen?

alvast bedankt & groeten

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 22:04 ]

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-05 14:37
als je denkt dat het aan je geheugen ligt lijkt het me handig daar meer mee te testen.
probeer hem eens te draaien met 1 bank dan de ander.
nog steeds onstabiel?

check of je reepjes kunt lenen van een maat?
nog steeds instabiel = niet je geheugen

kan ook je mobo zijn zelf of iets dergelijks.

Anders is het gewoon garantie claim.
Dacht dat geil levenslange garantie biedt hoor dus afschrijven lijkt me wat voorbarig.

check ook de tempratuur even van je kast e.d. kan wel zijn dat als t te warm wordt dat gezeur is.
succes

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ter aanvulling:

1 gigabyte (2x512) geheugen op 400 mhz (dus DDR400) met 2 banken: de computer gaat vaak plat.

Met alleen de minst slechte bank standaard op 400mhz, dus 512MB/DDR400, draait de computer wel zonder crash of Blue screens, maar geeft Memtest+ wel wat errors, rond de 400.

1 Gigabyte op 333 mhz, 0 errors met Memtest+, computer draait probleemloos.

Dus de oplossing is DDR400 op DDR333 draaien met performance loss, maar dat vind ik toch een beetje zonde, ik heb er wel voor betaald! (rond de 200 euro nieuwprijs, 2 x 512MB)

En dit alles na 14 maanden zonder problemen, setup niet aangepast..... erg vreemd allemaal. Ik heb de modules van Hbit.nl, die geeft maar 1 jaar garantie. Ik zal binnenkort eens kijken wie de importeur is van die Geil geheugen bankjes, als het klopt wat jij zegt probeer ik ze om te ruilen voor goede DDR400's.

Sinds het geklooi heb ik de kast open, maar daarvoor (dicht) altijd temperaturen:
CPU tussen 45-55 graden, Nortbridge rond de 40 graden. 2 x harddisk tussen de 40-45 graden. Het is een Antec Sonata met 380volt true power + case fan, geen problemen tot nu toe.

Met een koude start en Memtest+ komen direct al de errors op 400mhz, als het spul nog koud is zeg maar.

*edit: ik heb al een deel van het antwoord gevonden in de RAM FAQ::

"Synchroniteit: een ander belangrijk aspect is de synchroniteit. De nForce2 presteert het beste wanneer zowel het geheugen als de FSB even snel lopen (synchroon). Het is met de nForce2 mogelijk de FSB op b.v. 133MHz in te stellen en het geheugen op 166Mhz (PC2700) te laten draaien (asynchroon). Hoewel dit gevoelsmatig misschien het snelste lijkt omdat je zo je mooie nieuwe PC2700 DIMM met optimale snelheid laat draaien draait het systeem hierdoor juist trager(!) Een geheugensignaal van 166MHz dient door de chipset in fase gebracht te worden met de 133MHz signalen van de FSB, dit in fase brengen kost tijd en als een computer ergens gebrek aan heeft is het tijd; er moet her en der in het systeem al (te)veel gewacht worden. Laat je de FSB en het geheugen even snel draaien dan wordt je niet geconfronteerd met deze extra wachttijden en loopt het zaakje vlotter"[/small]

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 23:11 ]

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-05 14:37
http://www.geilusa.com/proddetail.asp?linenumber=19

184pin, Non-ECC, Un-buffered, Industry Standard DDR memory modules.

GeIL 5ns 32x8 Density DDR Chip.

6 Layers Low Noises Shielded PCB.

Lifetime Warranty . (<-------------- daar staat dus wel iets waar je wat aan zou kunnen hebben)

CAS 2.5 8-4-4 @ DDR400MHz PC3200

2.55v-2.85V

Technical Support: support@geilusa.com

vraag het daar eens na misschien kunnen zij wat betekenen.

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

Verwijderd

Topicstarter
okee, top dank je wel!,

Ik ga contact opnemen met Geil

Verwijderd

Ik wil geen spelbreker zijn maar het kan dus ook aan je memorycontroller liggen...

Die CPU temperaturen dat je geeft vind ik aan de hoge kant en het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat jouw CPU na 14 maanden aan de hoge kant gewerkt te hebben steken begint te laten vallen. In dit geval blijkbaar je mem controller...

Verwijderd

Ik vraag me ook af of het het geheugen wel is en niet gewoon de memorycontroller of iets anders op je mobo. Misschien heb ik er overheen gelezen maar heb je de reepjes al in een ander systeem kunnen testen of al een ander bankje geprobeerd van je mobo?

Verwijderd

Topicstarter
jongens, probleem OPGELOST!

niet te geloven wat dom...

Ik heb een tijdje terug mijn bios geflashed, met het idee, de laatste is de beste....

Ik heb vandaag in een aantal forums gezocht naar AMD64, MSI Neo platinum etc. Ik kwam wat berichten tegen dat de laatste bios brak is (v1.9). Ik heb zojuist teruggeflashed naar v1.7 (mijn oude vertrouwde bios, ook betere menu-structuur), en memtest+ gedraaid. De volle 1 GB ram na 1 pass 0 errors op 400mhz, dus ik ga er voorlopig van uit dat ik weer goed zit.

Ik vind het wel behoorlijk ruk dat MSI zulke brakke biossen uitgeeft!

Bedankt voor jullie tijd! Ik ga nog even uitzoeken hoe ik de temperatuur naar beneden krijg.

Voor alle anderen met dit moederbord, mijn advies: blijf bij bios v1.7.
Pagina: 1