MSI K8T Neo2 bord crasht en start vanzelf weer op

Pagina: 1
Acties:

• LeBr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07-2025
Goedenavond,

Sinds enkele weken ben ik veel met Microsoft Word 2003 NL bezig en erger ik me kapot aan het crashen van mijn systeem tijdens dit werk. Het systeem doet niets meer, geluid blijft hangen en het beeld wordt zwart, de monitor geeft een melding: "DVI-D cannot display this mode" en gaat daarna op stand-by. Het was me al eerder opgevallen dat sommige programma's een fout veroorzaakten binnen Windows ( SiSoft Sandra Burn-in Wizard, GTA SA, Stronghold 2), maar dit was niet storend dus heb ik het eigelijk genegeerd, omdat alle andere (noodzakelijke) dingen wel gewoon werkten.
Het vreemde van het verhaal is dat ik gerust een paar uur achtereenvolgens kan gamen, een 3DMarkje kan draaien, CPU burner, 3DMaxxen, Dreamweaver, Photoshop, alles werkt gewoon maar van een paar dingen gaat het hele systeem over ze gier.
Ik heb al meerdere malen een nieuwe install van Windows gedaan, zowel met SP1 als SP2, dit maakt weinig tot geen verschil.
Alle verschillende soorten drivers hebben al de revu gepasseerd, van oude tot nieuwe Ati drivers, Omega drivers en chipset drivers.
Ook heb ik verschillende BIOSSEN in de videokaart geprobeerd, waaronder de originele met de stockspeeds. Nog steeds hetzelfde probleem.
Het geheugen lijkt ook gewoon goed te werken zowel met 1 reep als 2 repen.
Nu iets wat zelfs nog vreemder is aan het verhaal: Ik zette zojuist mijn pc uit nadat deze voor de tigste keer over ze nek ging om even een inwendig onderzoekje uit te voeren, maar nog voordat ik de kast open kon maken ging de pc uit zichzelf weer aan. In de BIOS heb ik toch echt alle 'Wake on ...' functies gedisabled
Ook kreeg ik eerder op de avond een melding over een bestand met 'ati' in de naam en daarna sprong de kleur op 256 kleuren en kreeg ik zwart beeld, daarna dit beeld:
klik
(ja, het is zo'n grote van Dell.... :9 )

Gezien deze melding en vastloper zou je denken dat het aan de videokaart ligt, maar waarom draait die dan wel mooi 2800 puntjes in 3dMark05 zonder ook maar 1 foutje? 8)7
Ik begin nu wel een beetje door alle opties heen te zijn, dus ik hoop dat er een GoTTer is die voor mij het verlossende woord heeft, en niet in de zin van: "koop een nieuw moederbord" ;) (Waar ik dus wel bang voor ben)

Mijn specs zijn alsvolgt:

MSI K8T Neo2
AMD64 3200+ Venice gekoeld door een CNPS7000B-AlCu
2x 512MB GEIL DDR500 @ DDR400
Sapphire 9800PRO @ XT gekoeld door een Zalman zm80d-hp met fan
Soundblaster Live 5.1
Maxtor 200GB SATA
NEC 3540 DVD brander
Antec SmartPower2.0 450Watt

Dit alles in een Antec Sonata II kast met 2x 120mm aan roterend koelend vermogen.

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:53
Hoi,

Probeer eens een bios update, misschien dat dit iets op kan lossen:

Klik

En om eerlijk te zijn (en aan het plaatje te zien) lijkt het probleem bij je VGA te liggen. Als het systeem, vastloop en je ziet van die strepen, en je krijgt al een ATI error dan zou ik eens kijken of dit probleem met een andere VGA zich ook voor doet. Het kan ook zijn dat je met het monteren van de koeler iets fout gedaan hebt.

Dus:

Bios update (vergeet hem niet te resetten nadat je klaar bent en stel hem in op defaults)
Vga veranderen
Alle onnodige dingen eruit halen of los koppelen en gaat testen of je dan nog steeds fouten krijg.

Suc6

Geen informatie beschikbaar

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-05 21:38
Trek je geluidskaart er eens tijdelijk uit. Als je andere PCI kaarten hebt ook. Van slurpende PCI kaarten houden de VIA chipsets meestal niet van.

Heb je misschien ook een andere voeding om te testen? Het klinkt raar, maar wazige problemen hebben vaak met de voeding te maken.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
En probeer ook eens je geheugen op fouten te testen. Memtest (www.memtest.org) is een perfect programma daarvoor. Het maakt een bootdiskette (of CD) aan, waarna het programma je geheugen scant. Laat deze een paar uurtjes draaien en je kan zien of je PC stabiel is. Een nog beter programma is Prime95. Dit programma test zowel het geheugen als je processor en vindt nog eerder problemen dan Memtest. Dit programma kun je het best in veilige modus (tijdens opstarten op F8 drukken en kiezen voor veilige modus) draaien, omdat er dan het minste werkgeheugen in gebruik is. Verder gewoon opstarten via Options -> Torture Test. Laat deze 10 uur draaien en als ie geen fout geeft, weet je zeker dat zowel geheugen als processor gewoon 100% OK zijn.

Verwijderd

Hallo,

ik heb gezien dat dit een ouder topic is, dus als iemand er een probleem mee heeft dan open ik wel een nieuw topic.

Zie het eerste bericht in deze thread, kennissen van mij hebben dit zelfde probleem. Ik heb zelf de PC een aantal weken geleden helemaal overnieuw geïnstalleerd, en sindsdien is er hetzelfde probleem als de threadstarter:
tussen de vijf en dertig minuten werken in MS Word hangt het beeld een paar seconden vast (er komen een aantal dunne lijnen door het scherm), en vervolgens gaat het scherm op zwart en op standby.

Als ik dan op de uitknop van de kast druk, en even wacht, hoor ik het afsluitgeluidje van windows en enige momenten later gaat de systeemkast uit. Het systeem draaide dus wel nog.
Echter, het opslaan van een bestand waaraan ze aan het werken waren, dmv [control]+[s], werkte naar hun mening niet. Word lijkt dus geheel vastgelopen.

Ik wilde dus vragen, heb jij ondertussen een goede oplossing gevonden?
  • Ik heb op internet vanallees nagezocht, mensen raadden aan om de IEEE1394 uit te schakelen in de bios, maar dat zit er niet eens op.
  • Ook raadde men aan om te zorgen dat de videokaart (een ATI 9200 (SE?)) op een eigen IRQ zat, en dat zat hij ook.
  • Er waren reports van problemen met ATI's Catalyst software (of de bijbehorende nieuwe drivers). Na deïnstallatie daarvan waren de problemen verdwenen. Ik heb het nog eens nagekeken, maar de videokaart draait op de standaarddrivers van Windows XP voor die kaart. Moet ik nog proberen om nieuwe drivers te halen?
Ook raadde men aan om te zorgen dat de videokaart (een ATI 9200 (SE?)) op een eigen IRQ zat, en dat zat hij ook.

Ik heb inmiddels Word XP/2002 geïnstalleerd, in de hoop dat het een probleemk van Word 2003 (of een update daarvan) was, maar ook dit heeft niet gewerkt, Word 2002 vertoont precies dezelfde symptomen.

Vóór de herinstallatie door mij waren er geen problemen van deze aard (wel hele andere).

NB: ik draai hier thuis op 2 PC's precies dezelfde versie van windows en ook dezelfde versie van Office, zonder problemen, maar ik heb in die PC's PIII's op ik meen VIA moederbords zitten. Zij hebben een 32 bits AMD op een Asus MB zitten.

Dus, heeft iemand hiervoor al een oplossing gevonden?

Alvast heel erg bedankt, want ik krijg hier bijna een schuldgevoel van 8)7

Stan.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
ik zou denken dat je grafische kaart heel erg dood is of alvast een slag van de molen heeft gehad

probeer eerst oudere ATi drivers , het kan daar aan liggen.

dan probeer je een andere videokaart

Out of the box? What box? There is no box.

Pagina: 1