Toon posts:

processor kapot of toch te zwakke voeding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een nieuw systeem gebouwd bestaande uit onder andere een ASRock K8Upgrade-VM800 moederbord en een Sempron 64 2600+. Als ik het systeem probeer te booten gebeurt er niets; geen biepjes en de monitor geeft geen beeld. Alleen de fans draaien wel allemaal en de ledjes aan de voorkant branden. Ik heb de harde schijf e.d. allemaal losgekoppeld: zelfde resultaat. Als ik het geheugen verwijder (2x 512MB Kingston) piept het geheel wel.

Na enig googlen blijven er volgens mij 3 mogelijkheden over: of de processor is stuk, of het moederbord of de voeding is te zwak. Het geheel zit in een AOpen H450B kast met 300W voeding. Het lijkt me dat dit toch genoeg moet zijn (zeker met alles losgekoppeld). Of vergis ik me hierin?

De voeding heeft een 24 pins connector, waarbij een 2x2 blokje losgekoppeld kan worden. Aangezien mijn moederbord een 20 pins aansluiting heeft, is dat nu ook losgekoppeld en verder nergens ingeprikt. Het andere 2x2 blokje is in de 12V aansluiting geprikt. Volgens de sticker op de voeding levert het ding 8.0A op +12V1 en 14.0A op +12V2.

Dus: kan het toch aan de voeding liggen of is mijn processor (of moederbord) echt kapot?

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Mits de voeding goed werkt, zou de voeding zeker geen probleem moeten zijn! Probeer de voeding en/of de processor eens in een andere kast/moederbord.

De voedingen van AOpen zijn van degelijke kwaliteit en zouden dit systeem makkelijk aan moeten kunnen.

[ Voor 27% gewijzigd door Borizz op 20-09-2005 20:53 ]

If I can't fix it, it ain't broken.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:44

St@m

@ Your Service

Nouja, de enige manier om het met zekerheid te zeggen is een andere voeding testen natuurlijk.
Te zwak zal die trouwens niet zijn, zeker niet, maar misschien dat ie wel kapot is.
Dus, tja, ik kan je geen uitsluitsel geven, dus je zal echt moeten testen

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 20:26

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Heb je die speciale 4 pins connector met geel en zwart aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
Kabouterplop01 schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 20:57:
Heb je die speciale 4 pins connector met geel en zwart aangesloten?
Ja, dat had ik misschien wat duidelijker moeten vermelden. Ik heb de geel zwarte connector in de 12V connector aangesloten.

Verwijderd

23 september is lang gelden maar ik probeer het toch:

Ik heb exact hetzelfde probleem, alleen een Sempron 3000+, en vind het zeer onbevredigend dat dit topic zomaar eindigt. Wie kan mij verder helpen?

Moederbord heeft het juiste BIOS.

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

ookal eens voorgehad met een asrock mobo, dat was wel socket A dunno hoe het tegenwoordig zit met asrock, maar staat je fsb wel juist? je moet deze namelijk manueel met 2 jumpers aanpassen... staat in je manual...

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Mijn Asrock mobo heeft inderdaad nog handmatigeFSB selectie dmv jumpers. Staan die goed?

[ Voor 14% gewijzigd door marcieking op 06-11-2005 08:25 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

marcieking schreef op zondag 06 november 2005 @ 08:25:
Mijn Asrock mobo heeft inderdaad nog handmatigeFSB selectie dmv jumpers. Staan die goed?
Hoe kunnen wij dat weten? ;)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Hmm, tja, dat kan in dit topic voor de TS wat lastig worden. Misschien heeft dirk1 er iets aan.

edit:Ik heb het probleem niet: ik bevestig ripperke's idee van FSB selectie

[ Voor 30% gewijzigd door marcieking op 06-11-2005 08:30 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Sry, verkeerd gelezen...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Moederbord herkent juiste FSB automatisch (neem ik aan, want er is nergens iets over te vinden).

Vraagje over ZIF socket? Ik heb de processsor erin gezet, zonder erop te drukken. Hendeltje naar beneden en klaar. Zo werkt het toch? Ik denk misschien zit de processor niet goed vast...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ZIF - Zero Insertion Force. Dus inderdaad zonder zelf te hoeven drukken op de CPU.

ARME AOW’er

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 13:47

charlie

?*?

Deze moederbordjes hebben een enorm hoog uitvalpercentage, heb er zelf een dertigtal gehad, en daarvan heb ik er al 3 moeten terugsturen...
Overigens hebben S754 en 939 volgens mij nooit jumpers voor FSB instellingen...

Verwijderd

Ok, dan ga ik er vanuit de CPU goed zit.

Gisteren na alles geinstalleerd te hebben heb ik mijn monitor eraan gehangen en stroom natuurlijk. HD reutelde etc., maar beeld bleef zwart. VGA is onboard en er valt ook niks aan te jumperen om het aan of uit te zetten. Nu las ik dat er bij het booten een piepje moet komen en dat doet 'ie niet. Nu lees ik net weer dat een AMI BIOS juist niet piept bij opstarten. Tja, wordt lastig. Volgens mij zou ik gewoon beeld moeten hebben of mis ik iets?

Verwijderd

Las net ook iets over sluiting van het mobo met de backplate. Mijn Aopen QF50D kast had standaard al korte busjes voor het moederbord. Als ik er de bijgeleverde afstandbusjes inzette paste het mobo niet meer in het I/O-shield. Dus rust het mobo nu op de busjes die al in de kast zaten. Volgens mij is er voldoende ruimte onder en maakt de boel geen sluiting. Vraag is natuurlijk of hier iets mis is? het mobo is overigens een mATX en zit dus met 4 puntenin de kast (mATX en ATX).

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Twee x achter elkaar posten kun je vermijden door het edit knopje in je post te gebruiken

Meten = weten. Probeer eens kortere afstandbusjes. Heb je trouwens wel alle stekkers vast op je MB gezet?

ARME AOW’er

Verwijderd

Voor degene die hier ooit terecht komt en graag de afloop wil weten:

gehegen eruit gehaald om te kijken of die ging piepen bij booten
ja dus
conclusie: speaker goed aangesloten
alle stekkers even langsgelopen (geen bijzonderheden ontdekt)
geheugen er weer in
en ja hoor: een dikke piep en draaien maar
begrijpen doe ik het niet, maar ok
en een AMI BIOS piept dus ook bij een gooede boot...
Pagina: 1