Toon posts:

Het sluiten van een topic - wel of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet mag dit ook niet, maar het is toch iets wat ik van mijn hart kwijt wil en waarbij ik ook oprechte interesse heb in hoe anderen dit ervaren. Ik hoop dus dat er op deze site wel ruimte is voor eerlijke vragen en mogelijke kritiek.

Vanaf het begin dat ik hier lees en soms reageer valt mij op dat het beste hierarchie is hier. Er zijn soms duidelijke redenen waarom een topic gesloten wordt - bijvoorbeeld als een discussie uitloopt in schelden etc.

Maar soms zie ik ook dat topics gesloten worden omdat het de mensen die daar over gaan gewoon niet aanstaat - en telkens als ik dat zie gebeuren krijg ik er een soort van rare smaak van - en een gevoel van "wat jammer, moet dat nou?"

Nu net bijvoorbeeld zit ik een topic te lezen over "wat zouden we nog nodig hebben in deze wereld". Op zich is dat een heel leuk onderwerp en best levensbeschouwelijk ook - fantasievol, gericht op de toekomst - de toekomst van ons allen. Die topic wordt dan geloten omdat er iemand besluit dat het de taak van de topicstarter is om deze opdracht zelf te bedenken. Wie ben je dan?..zijn vader?....
Dat vind ik persoonlijk dus wel wat ver gaan..het was geen fout onderwerp, er werden geen verkeerde dingen geschreven etc.
Als het gaat om moraal..dan weet ik nog wel andere topics waar volgens mij de moraal van het onderwerp wel wat laag is - en die gaan gewoon door! Terecht overigens, want ik vind dat een kwestie van eigen mening - dat ik het laag van moraal vind hoeft geen reden voor anderen te zijn om het niet te bespreken - en zeker niet om het te sluiten. Het is een soort sensuur bijna - nogmaals, tenzij een topic eindigd in schelden en naar doen.

Dit wilde ik even kwijt - maar vooral even delen. Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zijn die het ingrijpen in discussies hier soms ook wat ver vinden gaan.
En ik hoop dat deze topic dus niet meteen gesloten wordt, maar dat er ruimte is voor gezonde "kritiek" naar hen die de mogelijkheid hebben tot het sluiten van topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, je hebt m.i. zeker wel een punt. Maar als tweakert wil ik toch even wat tegenargumenten geven.
Moderaten blijft natuurlijk erg arbitrair. Het ene modje zou wellicht iets sluiten wat de ander nog even aan zou kijken. Omdat GoT een groot forum is met veel gebruikers is het toch belangrijk dat er goed geveegd wordt. Anders zou je veel wildgroei krijgen, en GoT wil graag een hoog niveau aanhouden. Over jou voorbeeld: er is eenvoudigweg een regel dat geen huiswerk op GoT mag doen. Dit is ingesteld om de voorkomen dat mensen hun huiswerk echt op GoT laten doen. En de grens moet toch ergens gesteld worden. 10 km te hard is toch ook zo erg niet, maar je wordt er wel mee geflitst :-)

P.S. Ik ben geen modje of ooit geweest hoor. Dit is gewoon wat ik ervan weet/denk.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

-> LA

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Mijn ervaring is toch wel dat wanneer het moraal goed is en stof zou bieden tot een goede discussie (het toch echt een forum) ,maar de topicstart waardeloos is en het topic daarom gesloten word. Dan word een nieuwe TS met duidelijke voorbeelden en een discussiepunt of vraag wel open gelaten.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Je hebt het over dit topic en ik ben degene die dat niet toestaat, omdat we anders binnen de kortste keren een stortvloed van huiswerktopics op GoT hebben. De topicstarter is namelijk niet de enige die zo'n opdracht krijgt. We hanteren op GoT een vrij strikt anti-huiswerk beleid en ik voer dat uit.
Als het gaat om moraal..dan weet ik nog wel andere topics waar volgens mij de moraal van het onderwerp wel wat laag is - en die gaan gewoon door!
Bovendien ben ik in W&L inderdaad ook degene die bepaalt wat hier moreel wel en niet door de beugel kan. Schelden en op andere manieren de discussie laten ontsporen zijn netzogoed arbitraire ethische oordelen over hoe we met elkaar om dienen te gaan. Blijkbaar heeft de topicstarter in zijn opvoeding niet meegekregen dat hij iets moet leren van deze schoolopdracht. Nu, dan ben ik niet te beroerd hem daar op te wijzen, als anderen dat niet doen. Ik ben mijn broeders herder.

Als je vind dat topics van laag niveau zijn, dan heb je daar het topicreport en mijn e-mail adres voor.
Terecht overigens, want ik vind dat een kwestie van eigen mening
Het beleid van T.net is de gezamelijke mening van haar management team en moderatoren. Het is altijd een kwestie van mening; dat is geen betekenisvol bezwaar.
Het is een soort sensuur
Nee, censuur is het op ideologische gronden systematisch verwijderen van bepaalde meningen. Dit heeft niets met censuur te maken en je poging mijn actie met een dergelijk moreel verwerpelijke activiteit te verbinden is een ongeldig argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Kan aan mij liggen, maar Confusion, je komt niet echt vriendelijk over. Jij bepaald, jij voert uit. Zoals jij het nu stelt is er weinig tot geen ruimte voor enige discussie, iets wat dit forum juist siert. De mening van de user telt weldegelijk mee en de policy wordt daar mede door bepaald. Niet enkel de jou als mod. Je bent hier iets te straight hier imho.. :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Ik ben ook niet vriendelijk. Als je iets ter discussie wilt stellen, dan doe je dat niet in een topic dat een zoetsappige air van open mindedness draagt en schijnbaar heel redelijk is, terwijl meteen het woord hiërarchie valt, mij verweten wordt me bemoederend op te stellen, er vervolgens nog wat drogredeneringen staan en ik uiteindelijk ook nog van censuur beschuldigd wordt.

Het feitelijke probleem dat Anemoon wil aankaarten heeft niets met die zaken te maken en ook nauwelijks iets met mij persoonlijk. Gelijksoortige topics worden elders ook gesloten, omdat er beleid voor is. Beleid waarover is nagedacht. Als je de sluiting van dat topic ter discussie wilt stellen, dan kan je eenvoudigweg vragen of wij vinden dat T.net de taak heeft opvoedkundig bezig te zijn en die grond voor sluiting ter discussie te stellen. Ik ben prima in staat daar een constructieve discussie over te voeren, maar niet als ik in de topicstart al veroordeeld en begraven ben.

Trouwens, ik ben ook gewoon geërgerd, omdat ik me door de tekst van het topic heb laten beïnvloeden om het niet te sluiten, maar het naar LA te verplaatsen. Ik had het moeten sluiten en dit had per mail met mij afgehandeld moeten worden.

edit:
En gezien de overhitheid in topic helemaal weg? was mijn instinctieve inschatting van de toon van startpost juist.

[ Voor 66% gewijzigd door Confusion op 20-09-2005 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht eigenlijk een nieuw topic te openen, maar nu ik dit zie, zal ik het hier maar posten.

Het valt mij op dat er nogal vaak forumleden zijn die een topic openen om een specifiek antwoord te krijgen op hun specifieke vraag. Van zodra zij hun antwoord hebben gekregen posten ze gewoon 'slotje aub' met de bedoeling dat het topic dicht mag. Meestal wordt dit dan niet gedaan. Maar ik stoor mij er eigenlijk aan dat dat slotje zo vaak wordt aangevraagd terwijl er nog andere forumleden aan het 'verderdiscussieren' zijn in dat topic (zonder echt offtopic te gaan), en als er dan om een slotje gevraagd wordt, komt dit over bij mij alsof die persoon denkt: 'het kan mij niets schelen of die personen kunnen verderdiscussieren want ik heb toch het antwoord waar ik naar zocht'.
Wat is eigenlijk de policy van GOT hieromtrent? Kan je en slotje aanvragen als je een antwoord hebt of niet? Er is toch niet mis met een topic 'laten uitsterven', en ik dacht dat een topic pas gesloten werd als het echt verkeerd gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dat is ook de policy, topics worden normaal gesproken bij een oplossing niet gesloten.
En tsja, als de TS dat wil, dan denk ik dat men ook een slotje hoort te zetten.

Redelijk offtopic trouwens dit

[ Voor 43% gewijzigd door RoD op 20-09-2005 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Confusion: Volgens mij is het echt niet zo negatief bedoeld :) . Althans, op míj komt het echt niet zo over. De air van open midnedness komt op mij meer over als een constructieve vraag - alhoewel de vraagstelling misschien niet "juist" is. Er wordt gevraagd om een uitleg, en de mening van anderen, en die is / zijn toch te geven? Iniedergeval denk ik dat zelfs áls het zo bedoeld is, dat het meegaan in een dergelijke sfeer nou niet echt bevoordelijk is, wat laatst in een topic van Durden nogal is besproken :) .

En nee, dit is niet op de man gespeeld bedoeld. Ik denk alleen dat dit niet de manier is om de sfeer op dit forum - en de inhoud ervan - goed te houden :) .

Anemoon: Wat je in mijn ogen over het hoofd ziet is dat het bij het beleid niet alleen aan flamen en schelden ed. gedacht is, maar ook aan het "niveau" en de sfeer. En het is dan de vraag of dergelijke topics niet leiden tot vervuiling van het forum.

En ik ben het met Confusion, en het beleid, eens dat dat in dit geval zo is. "Wat voor producten je mist" is zo'n algemene vraag dat daar niet echt een heel erg zinnige en verrijkende discussie uit voort gaat komen.

Bovendien is het in dit geval een huiswerkvraag - wat in mijn ogen niet per definitie fout is. Maar gewoon de opdracht neerplempen en hopen dat andere mensen daar wat zinnigs over gaan zeggen is naar mijn inzicht niet de manier om dit forum op een hoger plan te brengen... Als je n.a.v. / als een huiswerkvraag een interresante vraag / stelling / discussiepunt hebt, dan moet dat lijkt me gewoon kunnen. Als het forum er maar wat mee opschiet. En dat is bij "laat de anderen maar oplossingen voor mijn probleem opsommen"-topics nu niet echt het geval :) .

edit:
disco stu: Alhoewel het een beetje offtopic is: het beleid is inderdaad dat dat niet de bedoeling is, en een eventuele poster wordt daar dan ook (bijna) altijd op gewezen :) . (Als je er verder over wil discussiëren kan je denk ik beter een ander topic openen..)

[ Voor 11% gewijzigd door JHS op 20-09-2005 21:55 ]

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Confusion schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 21:06:
Je hebt het over dit topic en ik ben degene die dat niet toestaat, omdat we anders binnen de kortste keren een stortvloed van huiswerktopics op GoT hebben. De topicstarter is namelijk niet de enige die zo'n opdracht krijgt. We hanteren op GoT een vrij strikt anti-huiswerk beleid en ik voer dat uit.
Kleine aanvulling, verder ga ik me hier niet in mengen, maar huiswerkvragen zijn echt niet GoT-wide aangegeven als niet gewenst in de policy. Zover ik weet mag er in de devschuur gewoon een huiswerkvraag gepost worden, mits de topicstarter gewoon z'n best doet naar een oplossing te zoeken. Er staat me bij dat ook zoiets geld binnen Softe Goederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:54

momania

iPhone 30! Bam!

Glimi schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 23:52:
[...]

Kleine aanvulling, verder ga ik me hier niet in mengen, maar huiswerkvragen zijn echt niet GoT-wide aangegeven als niet gewenst in de policy. Zover ik weet mag er in de devschuur gewoon een huiswerkvraag gepost worden, mits de topicstarter gewoon z'n best doet naar een oplossing te zoeken. Er staat me bij dat ook zoiets geld binnen Softe Goederen.
Het zijn voor zover ik weet idd ook niet direct de huiswerk vragen, maar meer de 'ik-wil-een-oplossing-zonder-zelf-wat-te-doen' topics die niet zijn toegestaan.

Als iemand z'n vraag goed stelt, zal je er nooit achterkomen dat het misschien wel een huiswerk vraag is :Y)

Inzet van de TS om zijn probleem/vraag zelf te willen oplossen/antwoorden, waarbij users hier alleen maar een zetje in de richting hoeven te geven, is al goed genoeg en dus topicwaardig op GoT imo :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

Het lijkt mij dat zo'n topic, mits geen huiswerkvraag (Confusions sluit-argument was een goede imho), prima in bijvoorbeeld SG kan. W&L kan ook, maar dan verwacht je wel een betere (filosofische, logischere) argumentatie.

Verder denk ik dat Confusion deze topicstart niet te persoonlijk op moet nemen. Hij was niet 'dood en begraven'. Ik zie die (wellicht misgelopen) communicatie eerder als een misverstand tussen twee hele verschillende persoonlijkheden. ;)

Sundown Circus

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Glimi schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 23:52:
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld in W&L. In de praktijk betekent dat, in ieder geval in W&L, dat 9 van 10 huiswerktopics gesloten worden, dus dat komt heel strikt over. In feite is het, in mijn ogen, helemaal niet strikt, omdat het dus inderdaad wordt toegestaan als maar duidelijk is dat er enige moeite gedaan is.

edit:
Tekst gewijzigd

[ Voor 19% gewijzigd door Confusion op 27-09-2005 11:39 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 21:43:
Wat is eigenlijk de policy van GOT hieromtrent? Kan je en slotje aanvragen als je een antwoord hebt of niet? Er is toch niet mis met een topic 'laten uitsterven', en ik dacht dat een topic pas gesloten werd als het echt verkeerd gaat?
Een topic kan op verschillende manieren ten einde lopen. Een verstomde discussie bijv. behoeft geen uitleg, maar in 2 specifieke gevallen verwachten wij het volgende:

slotje: Een moderator heeft je topic gesloten. Neem in dat geval altijd goed de sluitmessage door. Bij twijfel/vragen kun je contact opnemen met de moderator in kwestie via 1 van de mogelijkheden in zijn profiel.
opgelost: Je hebt een probleemtopic geopend en het is opgelost. Post dan altijd op welke manier je het hebt opgelost. Op deze manier is het voor een volgende lezer ook makkelijker een oplossing te vinden. Post ook als je het uiteindelijk hebt 'opgelost' door middel van een herinstallatie of format. Opgelost betekent niet dat het topic daarna op slot moet.
;)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-08 09:43

Hendal.

Chocolate moose

curry684 schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:11:

Een topic kan op verschillende manieren ten einde lopen. Een verstomde discussie bijv. behoeft geen uitleg, maar in 2 specifieke gevallen verwachten wij het volgende:

# slotje: Een moderator heeft je topic gesloten. Neem in dat geval altijd goed de sluitmessage door. Bij twijfel/vragen kun je contact opnemen met de moderator in kwestie via 1 van de mogelijkheden in zijn profiel.
# opgelost: Je hebt een probleemtopic geopend en het is opgelost. Post dan altijd op welke manier je het hebt opgelost. Op deze manier is het voor een volgende lezer ook makkelijker een oplossing te vinden. Post ook als je het uiteindelijk hebt 'opgelost' door middel van een herinstallatie of format. Opgelost betekent niet dat het topic daarna op slot moet.

;)
Wat ik mij daarover dan afvraag, wat is de reden dan een opgelost topic eigenlijk nog open blijft?
Wat ik meestal zie is dat als er later(week of meer o.i.d.) iemand anders erin post dan wordt er meestal vriendelijk verzocht om een eigen topic over het probleem aan te maken en wordt dit topic dan alsnog op slot gegooid.

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Hendal. schreef op zondag 25 september 2005 @ 01:33:
Wat ik mij daarover dan afvraag, wat is de reden dan een opgelost topic eigenlijk nog open blijft?
Wat ik meestal zie is dat als er later(week of meer o.i.d.) iemand anders erin post dan wordt er meestal vriendelijk verzocht om een eigen topic over het probleem aan te maken en wordt dit topic dan alsnog op slot gegooid.
Iemand met een exact probleem die alle oplossingen heeft geprobeert kan zo'n topic gebruiken. Het voordeel daarvan is dat de stappen die in dat topic staan niet weer herhaald worden in een nieuw topic. Tevens is het een aanduiding dat de poster gezocht heeft. Kortom, het heeft zeker nut. En topics op slot gooien heeft nog steeds een negatieve uitstraling, een slotje wordt gezien als een straf. Keer het om, waarom zou je een topic sluiten als er niks mis mee is? :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Bovendien is het zo dat ik vaak bij teveel zoekresultaten de gesloten topics eruit filter. Op deze manier is dat meestal een indicatie voor of het een nuttig topic is :) . En velen met mij...

DM!

Pagina: 1