Toon posts:

Hoe moederbord bevestigen in kast ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb ergens een goedkope kast kunnen scoren, helaas zonder handleiding oid.
Ik heb een Asus A8N-E mobo dat ik daarin wil bevestigen.

Hoe zit het in elkaar:

-Achterkant van de kast (waar het mobo moet) zitten allemaal kleine verhoogjes, om klemmetjes in de steken denk ik. het zijn er heel veel (> 50)

-9 rare klemmetjes, het zijn geen afstandbusjes, maar een soort klemmetjes met een schroefgat in.

- 2 verschillende soorten schroefjes.

Ik weet dus totaal niet wat hiermee aan te vangen

m'n digicam is kapoet, dus ik kan helaas geen foto's maken.
komt deze bevestigingsmethode iemand bekend voor? pls help me, ik vind er niets over op internet, dus het lijkt me een nogal weinig gebruikte methode.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:48

breinonline

Are you afraid to be known?

Zonder foto's komen we ben ik bang niet ver :X

Ik waag één poging: de klemmetjes stop je in de juiste gaten (zie afstand gaten in het moederbord) en daarin draai je de afstandsbusjes. Daarna monteer je het moederbord door schroefjes in de afstandsbusjes te draaien.
Twee soorten schroefjes kan vanalles zijn, hdd/cdrom maat schroefjes verschillen, moederbord is weer een andere maat. Kan je niet op de website van de fabrikant een handleiding of exploded-view tekening vinden?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
er zitten geen afstandbusjes bij, kan het niet dat ik het mobo direct op de klemmetjes moet schroeven? (klemmetjes zijn wel niet vn koper)

• mr_obb
  • Laatst online: 20-01 17:28

mr_obb

Lakse Perfectionist

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 21:46:
er zitten geen afstandbusjes bij, kan het niet dat ik het mobo direct op de klemmetjes moet schroeven? (klemmetjes zijn wel niet vn koper)
Wat voor soort klemmetjes zijn het? Waarschijnlijk moet je ze inderdaad in de juiste plaatsen van de kast klemmen en het moederbord er direct opschroeven. Als dat niet klopt, merk je dat meteen, omdat de aansluitingen van je moederbord aan de achterkant niet op de juiste hoogte uitkomen.

Edit:
Zijn het klemmen zoals op deze foto rechts?

Afbeeldingslocatie: http://images.gruntville.com/images/hardware/kingwin/screws.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door mr_obb op 20-09-2005 21:50 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:05
Een moederbord wordt normaal gesproken met 9 afstandsbusjes op het moederbord geschroefd. Zijn die '9 rare klemmetjes' van plastic ofzo, het maakt niet uit dat ze niet van koper zijn, want die dienen toch niet voor de aarding van het moederbord.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 21:46:
Inderdaad. Je moet even je mobo op de grondplaat leggen om te kijken waar de schroefgaten uitkomen. Op die plek kun je je klemmetjes in de grondplaat klikken. Daarna je mobo erop en vastschroeven maar.

Vrij standaard bevestigingswijze.

Overigens zijn die afstandsbusjes vaak niet van koper, maar van messing. Dat is niet omdat dat eigenschappen heeft die bijzonder zijn, althans, geen electrische eigenschappen. Het is omdat het zachter is en daarom makkelijker te bewerken tot afstandshoudertjes.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 21:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
het heeft wel wat weg van die klemmetjes op de foto.

het enige belangrijke is dacht ik dat het moederbord geen 'contact' maakt met de kast? dus kan ik dat gewoon testen met een multimeter?

ik wil m'n mobo neit naar de knoppen

Verwijderd

Het moederbord mag wel contact maken met de kast, alleen niet overal. Meten met een multimeter is niet zinvol. Als jij gewoon die klemmetjes gebruikt op de juiste plekken (waar schroefgaten zitten) dan heb je e.e.a. gemonteerd zoals moet.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-02 08:25

McGryphon

Veul vrouwkes!

wat heb jij een vage kast, dan is zelfs de AT-kast van mijn p-200 nog duidelijk :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• YVG
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03-2020

YVG

bedankt

[ Voor 96% gewijzigd door Oscar the Grouch op 21-09-2005 20:56 ]

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-02 12:59
Een Coolermaster CM Stacker is nog makkelijker :9

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik die klemmetjes zo zie lijkt het gewoon een sweex kast. Effe klooien om die klemmetjes op de juiste plek erin te prikken en je mobo erop vast te schroeven.

Verwijderd

Topicstarter
na wat prutsen met de klemmetjes is alles passend gemaakt en zit alles erin.

alle drives en kaarten erin gegooid en dan kom ik er achter dat ik het I/O-shield ben vergeten te monteren.

ik heb geen zin om alles weer te deïnstalleren, bij deze:

is een I/O shield echt nodig? (ik dacht dat het bijdroeg tot het aarden, maar is dat van belang?)

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:05
nee.. een IO shield is niet echt noodzakelijk, het is alleen netjes :)

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-02 12:28

DeluxZ

Livin' the good life

als je niet alle aansluitingen wil benutten lekker laten zo wil je ze wel benutten moet je het I/O shield erin zetten

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Verwijderd

DeluxZ schreef op donderdag 22 september 2005 @ 19:33:
als je niet alle aansluitingen wil benutten lekker laten zo wil je ze wel benutten moet je het I/O shield erin zetten
Ik denk dat hij iets anders bedoelt dan jij. Volgens mij bedoeld hij het metalen plaatje wat je bij een mobo geleverd krijgt wat past om de aansluitingen op het mobo zelf. Dat plaatje klik je aan de achterkant in de case.

Dus niet een bracket met extra aansluitingen.

In any case kun je ze beide gewoon weglaten, alhoewel netjes inderdaad anders is.
Pagina: 1