Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:27
Beste Forummers,

Ik heb sinds kort een 300D met kitlens, ed. Nu wil ik mijn lenzen beschermen dmv Uv filters. Nu vraag ik mezelf alleen af welke UV filters het beste zijn. Ik zie namelijk al Uv filters van Hoya (G-serie) voor 5 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiZtraL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-08 00:07
Ik zou hier even lezen. (zie kopje Filters)

Daar is de Fotografie FAQ, Koopadviezen en Tutorials voor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
MiZtraL schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 18:32:
Ik zou hier even lezen. (zie kopje Filters)

Daar is de Fotografie FAQ, Koopadviezen en Tutorials voor. ;)
Kuch, overheen gelezen.
Maar goed;
Wat denken jullie; een goedkopere UV filter voor alleen bescherming (rond de 5 euro)
of een vele duurdere die ook nog wat doet?

Heeft iemand trouwens een leuke vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 22:13

Zoefff

❤ 

Je kan imho het beste een fotowinkel even om advies vragen. Filters heb je in allerlei prijsklassen (en daarmee kwaliteiten). Bij een filter van maar €5,- twijfel ik al snel aan de kwaliteit. Een goed merk voor filters is B&W, maar dat is ook wel meteen het duurste merk. Iets daaronder zijn ook prima filters te krijgen :)

Maargoed, probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Het is zonde om een kwalitatief goede lens te 'downgraden' door er een slecht filter op te schroeven :)

[ Voor 22% gewijzigd door Zoefff op 20-09-2005 18:36 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Zoefff schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 18:34:

Maargoed, probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Het is zonde om een kwalitatief goede lens te 'downgraden' door er een slecht filter op te schroeven :)
Dat vraag ik mezelf dus af, Stel ik pak een Hoya Uv filer G-series die kost 5 euro, Al is dit bijna alleen maar gewoon glas. Kan dit de kwaliteit van me lenzen naar beneden halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Dit is vrij vaak voorgekomen --> Gebruik van de zoekfunctie.
eerste topic die ik vind op zoekopdracht: 'uv filter'.
*copy paste*:

Betere filters:
+ B+W. (rolls royce onder filters, maar ook aan de prijs)
+ Hoya (de Super HMC versies, in Japan ook bekend als Kenko).
+ Heliopan (komt uit zelfde fabriek als B+W).
.
Net een klasse eronder: Tiffen Multi Coated (niet verkrijgbaar in NL), Hoya HMC.
daaronder: Hoya uncoated, Tiffen standaard. Hama, etc.

Het verschil is meestal te zien in de vorm van flare en sommige mensen heb ik ook eens horen klagen over een verlies van scherpte.

het zou zonde zijn om een ultragoedkoop filtertje voor je lens te zetten. Je zet dan immers een goedkoop stukje glas voor een (meestal) duur stuk glas, en dat gaat ten koste van de beeldkwaliteit. Zorg er dus voor dat je een goede filter koopt, als je er eentje koopt.

[ Voor 3% gewijzigd door guillaumemay op 20-09-2005 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
gium schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 18:52:
Dit is vrij vaak voorgekomen --> Gebruik van de zoekfunctie.
eerste topic die ik vind op zoekopdracht: 'uv filter'.
*copy paste*:

Betere filters:
+ B+W. (rolls royce onder filters, maar ook aan de prijs)
+ Hoya (de Super HMC versies, in Japan ook bekend als Kenko).
+ Heliopan (komt uit zelfde fabriek als B+W).
.
Net een klasse eronder: Tiffen Multi Coated (niet verkrijgbaar in NL), Hoya HMC.
daaronder: Hoya uncoated, Tiffen standaard. Hama, etc.

Het verschil is meestal te zien in de vorm van flare en sommige mensen heb ik ook eens horen klagen over een verlies van scherpte.

het zou zonde zijn om een ultragoedkoop filtertje voor je lens te zetten. Je zet dan immers een goedkoop stukje glas voor een (meestal) duur stuk glas, en dat gaat ten koste van de beeldkwaliteit. Zorg er dus voor dat je een goede filter koopt, als je er eentje koopt.
Dat had ik gelezen!
Maar bijv. B&W heeft ook weer 6 soorten UV filters, van 25 tot 50 euro, Welke zijn daarvan bijv. de beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:03
timcooijmans schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 18:57:
[...]

Dat had ik gelezen!
Maar bijv. B&W heeft ook weer 6 soorten UV filters, van 25 tot 50 euro, Welke zijn daarvan bijv. de beste
Uehhh, de duurste??? Lees eens iets meer. Je vraagt zo ongeveer of een rolls royce beter is dan een kia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06 16:25
Je kan wel een klein vermogen uitgeven aan een filter maar kijk ook waar je hem op wil schroeven, stel je koopt een dikke lens van >500 euro ga je er waarschijnlijk geen filter van 10 euro opschroeven.
Heb je een goedkopere lens ga je er weer geen B&W superdeluxe voor kopen omdat dat weer zonde is van het geld.
Ook zou ik naar de maat kijken die je koopt en voor welke lens je hem koopt, stel je zou een lens ooit weer willen upgraden koop er dan ook niet een super duur filter voor.

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt aan de coating volgens mij, de zijn misschien ook wat krasvaster (zoek een beetje of vraag de foto-boer....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024

..
Google is ook jouw vriend :/ . --> google zoekopdracht naar b+w filter leidt naar de website van b+w. Daar geklikt op UV/Warning filter.

et voilá:
http://www.schneideroptic...photography/uv_&_warming/
beschrijving van de diverse filters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

gium schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 18:52:
Het gaat om een kitlens van een Canon, vraag me af of je je daar nu zo druk om moet maken.

Bij mijn Nikon F65 gaven ze me ook één van de goedkoopste (voor op m'n 28-80 kitlens (Hama van € 30,- ofzo), maar bij mijn Nikon D70 ook met kitlens (dus die 18-70 DX) gaven ze me een B+W mee, € 80,- uit m'n hoofd).

Trek hier je lering uit. Denk dat die 5 euro zeker goed besteed is, of het moet echt een belabberd ding zijn. Vraag iig hoeveel stops het scheelt en of je verlies van scherpte hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door jules op 20-09-2005 20:51 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 09:04

Acid_Burn

uhuh

Hmm laatse B+W UV filter wat ik kocht kostte me zo'n €36.. en zeker geen €80

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 22:13

Zoefff

❤ 

Ook in de filters van B+W zit nog verschil, je hebt bijvoorbeeld vrijwel altijd een normale uitvoering, en een duurdere slimline uitvoering.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat had ik gelezen!
jopie schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 18:59:
[...]

Uehhh, de duurste??? Lees eens iets meer. Je vraagt zo ongeveer of een rolls royce beter is dan een kia?
Dus de goedkope B&W's zijn volgens jou niet zo best?? (Kia versus Rolls Royce)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:14
Inderdaad.

B+W verkoopt ook niet gecoatte filters.

Wat je ook koopt, Hoya, B+W. Zorg dat je Multicoated filters koopt. (Niet gecoatte filters kunnen zo erg zijn dat ze de Autofocus in de problemen brengen, door contrast vermindering!)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik vraag me uberhaubt af of het wel nuttig is om op dat goedkope glas bescherming te doen. Het goedkope glas presteerd er alleen maar nog minder van. En door nu zo'n duur geval erop te doen maak je het glas niet beter, maar waardeer je het alleen maar op kwa waarde. Dé reden dat ik niks op mijn 50mm heb zitten is simpelweg omdat een beetje kwaliteit filter al op 50% van de prijs van het objectief zelf zit. En een halve stop en de bijkomende focus problemen kunnen toch echt wel een bottleneck zijn!

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
heftige uv-filters als ze een halve stop pakken julius.

Ik ben het wel eens met de vraag naar de noodzaak van een filter ter bescherming van een goedkoop objectief. Ik zou in dat geval alleen een filter nemen als het effect ervan gewenst is, of als ik vrij zeker weet dat het objectief blootgesteld wordt aan beschadigende zaken (op strand bij harde wind etc) Dan zou ik het goedkoopste (liefst ge(multi)coate) filtertje nemen, omdat dat vervolgens toch ook wat schade zal hebben. Een duur filter ter bescherming op een (niet al te duur) objectief vind ik in de meeste gevallen onzin/overkill/geldverspilling.

Zoals anderen al aangeven is op internet en GoT al een hoop te vinden over filters, dus dan kom je er wel uit met wat zoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 12-05-2006 12:58 ]

Pagina: 1