HP XE4100 notebook start niet op met 2x 256 mb ram

Pagina: 1
Acties:

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:02

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Ik heb een HP XE4100 omnibook die volgens de specificaties tot maximaal 1024 mb ram ondersteund in de vorm van 2x 512 mb.

De laptop is uitgerust met 1x 256 mb sdram, 133mhz, 144 pins, CL3 module. Onlangs heb ik twee nieuwe modules gekocht om te upgraden naar een totaal van 512 mb.

Deze modules zijn 2x 256 mb sdram, 133mhz, 144 pins, CL2. De veranderde CL is ook de reden dat ik twee modules heb gekocht aangezien ik geen mogelijkheid heb om de nieuwe module te 'onderkloken' qua latency.

Probleem is echter dat de twee modules gezamelijk niet werken. Uitgebreiderde test hebben wel uitgewezen dat beide modules perfect werken in 1 van de beide geheugenslots. Alle mogelijke combinaties (4 stuks) met de afzonderlijke modules werken zonder problemen.

Op het moment dat ik beide modules tegelijk er in heb zie ik het HP logo and that's it. Geen geratel van de HD, alleen de koeler en een afwachtend HP scherm (bios boot picture). Ook de meldingen van Press F5 to enter bios e.d. verschijnen dan niet.

Uiteindelijk moet ik de aan/uit knop minimaal 5 seconden indrukken om de pc uit te krijgen. Ik kan niet zien wat er gebeurd of wat de eventuele foutmeldingen zijn. Ik kan niet in het bios komen om te kijken wat er aan de hand is.

Tot slot begint het moederbord en/of het bios ook niet te piepen zodat daar ook geen indicatie is dat er wat mis is.

Hoe kan ik nu toch een upgrade uitvoeren van 256 mb naar 512 mb?

edit:

Een bios update naar de laatste versie heeft ook niet geholpen :(

[ Voor 4% gewijzigd door Schonhose op 20-09-2005 18:17 ]

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Verwijderd

Wat is het merk en type van de geheugenmodules? Sommige systemen zijn erg kritisch op het geheugen, en ja, dat kan zich ook uiten in de vorm dat het met één wel werkt en met twee niet.

Van de HP site over de XE4100:
The memory controller in any notebook reads the SPD data from each memory module and programs the internal registers to match the timing requirement by the memory module.

In your case, one module is PC100 and another one is PC133. Since there is ONLY one group of register to define the timing between your Controller and Memory Module, it will use the slower timing to make sure it can communicate to your memory module.

Apparently, the timing for the PC100 does not work on your PC133 Memory Module. In general, it is better to use homogeneous memory module. They should be the same speed rate. Better yet, use the same type and same size.
Check dus ook of beide modules inderdaad wel identiek zijn (zal wel aangezien tegelijk gekocht, maar toch)

Neem eventueel een kijkje in de Servicemanual van de laptop om te zien of je nog andere handelingen moet verrichten na een memory replacement. (Link gevonden op HP support forums, lijkt me dus public info)

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Beide heb ik al doorgenomen en de door jou gegeven links had ik ook al gevonden. Ik heb geen aanwijzigingen dat het niet zo moeten kunnen werken.

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Vanochtend een 128mb sdram CL3 er even bijgeprikt op het werk tezamen met de oude module en dit werkte zonder problemen. Contact opgenomen met de leverancier die nu een CL3 gaat leveren in de hoop dat dit wel gaat werken.

Verwijderd

Hoe lager de cas-latency (hoe schrijf je dat O-) ), hoe minder snel het kan draaien. Check even goed de specs van je memory of ze op die cas2 wel kunnen draaien op 133MHz, wellicht dat ze die 133MHz alleen bij cas2.5/cas3 halen (tenminste, dat is bij mijn geheugen zo).

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 12:41:
Hoe lager de cas-latency (hoe schrijf je dat O-) ), hoe minder snel het kan draaien. Check even goed de specs van je memory of ze op die cas2 wel kunnen draaien op 133MHz, wellicht dat ze die 133MHz alleen bij cas2.5/cas3 halen (tenminste, dat is bij mijn geheugen zo).
Die specs kan ik niet vinden voor een Omnibook. Er wordt nergens gerept over een cas-latency.

Met het risico dat ik dom ben: maar volgens mij betekend een lagere cas latency juist dat het geheugen sneller is. Latency is in het Nederlands latentie(tijd) wat staat voor de tijd die nodig is dat er op een prikkel wordt gereageerd.

Des te lager de latency, des te sneller er een reactie kan komen, des te sneller het geheugen.

Wat wel kan (maar wat ik dus niet kan vinden) is dat het moederbord alleen single CL2 ondersteund maar niet op beide geheugen bankjes tegelijk. Geen idee waarom, maar ik hoop dat het duidelijk word wanneer ik mijn 256 mb CL3 module binnenkrijg om te testen.

[ Voor 14% gewijzigd door Schonhose op 21-09-2005 12:56 ]

Verwijderd

Schonhose schreef op woensdag 21 september 2005 @ 12:55:
[...]

Die specs kan ik niet vinden voor een Omnibook. Er wordt nergens gerept over een cas-latency.
Ik bedoel ook de specs van de geheugenreepjes :) Hier staat in hoe snel het kan draaien bij een bepaalde latency.
Met het risico dat ik dom ben: maar volgens mij betekend een lagere cas latency juist dat het geheugen sneller is. Latency is in het Nederlands latentie(tijd) wat staat voor de tijd die nodig is dat er op een prikkel wordt gereageerd.

Des te lager de latency, des te sneller er een reactie kan komen, des te sneller het geheugen.
Dat klopt wel, maar dat bedoelde ik niet. Het geheugen is inderdaad sneller, maar sommige reepjes kunnen op deze lage latency alleen draaien indien de bussnelheid omlaag gaat. Ik heb hier bijvoorbeeld ook cas2 geheugen in mijn notebook, maar dan wel op 133MHz; terwijl het op 166MHz kan draaien maar dan met cas2.5. Ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel :)
Wat wel kan (maar wat ik dus niet kan vinden) is dat het moederbord alleen single CL2 ondersteund maar niet op beide geheugen bankjes tegelijk. Geen idee waarom, maar ik hoop dat het duidelijk word wanneer ik mijn 256 mb CL3 module binnenkrijg om te testen.
Dat zou inderdaad ook nog kunnen.

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Ok nu snap ik wat je bedoeld... Het kan best zijn dat de snelheid van 133 mhz naar 100 mhz wordt teruggeschroefd om het geheugen op CL2 te laten draaien, terwijl bijvoorbeeld dezelfde module op CL3 wel op 133 mhz kan draaien.

Beroerdste is dat ik niet in het bios kan instellen op welke CL er gedraait moet worden anders had ik het geheugen al lang op CL3 gezet. Inmiddels zijn de reepjes weer retour winkel, dus ik kan ook niets meer uitzoeken.

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 22:00

3xNix

golfr in hart en nieren

Laptops zijn 9 van de 10x kieskeurig wat geheugen betreft.

Waarom Cas2 ? performance winst? Je document 10 seconde eerder af ?
Je speelt de nieuwste games op een kleptopje ? 8)7

imho kleptopje draait al veel beter met 512MB dan met 256MB.
En als je dan toch snelheid wil, koop dan een andere laptop.

Als je geheugen wil hebben dat werkt: google?

Verwijderd

3xNix schreef op woensdag 21 september 2005 @ 13:55:
Laptops zijn 9 van de 10x kieskeurig wat geheugen betreft.

Waarom Cas2 ? performance winst? Je document 10 seconde eerder af ?
Je speelt de nieuwste games op een kleptopje ? 8)7

imho kleptopje draait al veel beter met 512MB dan met 256MB.
En als je dan toch snelheid wil, koop dan een andere laptop.

Als je geheugen wil hebben dat werkt: google?
offtopic:
Ik ben het helemaal met je eens, maar je bent tweaker of niet >:)
Pagina: 1