Printen vanaf iBook op printer aan PC zonder lokaal netwerk

Pagina: 1
Acties:

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb sinds kort mijn iBook maar wil graag printen via de printer die op mijn andere (Windows XP Pro) pc hangt.

Ik heb internet van de SSHU (1 socket in de muur) en heb om tegelijkertijd met mijn pc en iBook op internet te kunnen een draadloze router gekocht. Deze draait als switch met bekabeld mijn pc eraan en draadloos mijn iBook.

Deze setup werkt verder prima, beide krijgen een ip van de DHCP server van SSHU en internet en dergelijke draait prima. Enige probleem is dat als ik mijn printer share ik deze niet aan kan spreken vanaf mijn iBook. Ik kan de printer niet zien via de Printer browser en heb geprobeerd te spelen met IP Printer maar vermoed dat ik hiervoor iets moet instellen op mijn pc. Google levert niet veel op als je zoekt op "ipprinter". Hoe los ik dit op zonder mijn netwerk setup te wijzigen?

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
Je moet eerst even kijken of je de pc wel kunt pingen vanaf je iBook en of je hetzelfde ook kunt doen vanaf de pc naar de iBook.

• itons
  • Niet online
kan gewoon ftpen vanaf de iBook naar de server op mijn pc. er is wel verbinding dus maar beide hebben alleen een extern ip.

setup is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
                   -----wireless--> iBook
                  /
socket--->switch-< 
                  \ 
                   -----wired----> PC

[ Voor 82% gewijzigd door itons op 20-09-2005 20:45 ]

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54
Wordt SMB verkeer toevallig geblokkeerd door je PC? je iBook? De SSHU? Goede mogelijkheid van wel en dat daarom je printer het niet doet...

Leuker idee is om eens te zien of je Wifi AP niet een USB poort heeft ofzo... Krijgt je printer ook meteen een IPtje van de SSHU :9

Liege, liege, liegebeest!

• itons
  • Niet online
HMM de SSHU zou kunnen zal daar is achteraan gaan...helaas is het maar een 11mbit edimax routertje van de computerland voor 30 euro ;p zonder printerserver

[ Voor 8% gewijzigd door itons op 20-09-2005 21:55 ]

• Liegebeest
Goede test is om te zien of je SMB file shares kan browsen over en weer... Werkt dat wel, dan zit er in de configuratie van de printer iets scheef. Werkt dat niet, dan weet je waar het aan ligt :)

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Als de SSHU dat tegenhoud zou je daar toch niks mee te maken moeten hebben, aangezien het verkeer via de (eigen) switch verloopt, het gaat het netwerk v/d SSHU toch niet op ?

• Liegebeest
Hmm... True... Good point...
* Liegebeest is dumbass...

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 21:37
TheRookie schreef op woensdag 21 september 2005 @ 09:17:
Als de SSHU dat tegenhoud zou je daar toch niks mee te maken moeten hebben, aangezien het verkeer via de (eigen) switch verloopt, het gaat het netwerk v/d SSHU toch niet op ?
Alleen als de ip's in hetzelfde subnet liggen natuurlijk. anders gaat het wel via de router van de SSHU. Probeer eens beide computers een extra private ip te geven in hetzelfde subnet. Dan zouden ze gewoon direct met elkaar kunnen verbinden :)

• itons
  • Niet online
de ip's liggen inderdaad in een andere range

145.97.200.x voor de iBook en 145.97.201.x voor de PC.

Hoe ken ik een extra private ip toe? (in Windows vermoed ik dat je bedoeld: eigenschappen netwerk verbinding , properties TCP/IP, alternatieve configuratie. op de Mac zie ik nergens hoe ik dit zou moeten doen)

[ Voor 39% gewijzigd door itons op 21-09-2005 10:21 ]

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

cailin_coilleach != as dumb as he thinks ;)

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
darklightning schreef op woensdag 21 september 2005 @ 10:18:

Hoe ken ik een extra private ip toe? (in Windows vermoed ik dat je bedoeld: eigenschappen netwerk verbinding , properties TCP/IP, alternatieve configuratie. op de Mac zie ik nergens hoe ik dit zou moeten doen)
Alernative configuratie gebruikt windows alleen maar als er geen dhcp server beschikbaar is, of het eerste tabblad niet ingevuld is. Onder windows moet je een extra ip toekennen via de prompt, staat wel ergens in de search hier ;).

Anders doe even een nmap scan om te zien wat er open staat op je pc.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waarom activeer je niet gewoon je router? Ipv dat die nou loopt te bridgen. Is toch helemaal niet handig. Is nog ook niet veilig.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je kan ook 'Bonjour' installeren op je PC. Als dat werkt is het heel simpel. Het instellen wordt dan gedaan door 'Bonjour'.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Verwijderd

darklightning schreef op woensdag 21 september 2005 @ 10:18:

Hoe weet dat dit twee verschillende ranges zijn? Ik kan dat niet zien hoor. Ik gok dat het subnetmasker groter is dan gebruikelijk voor een C-klasse. Bovendien is een 145 netwerk standaard een B-klasse met een masker van 255.255.0.0. Kortom, vertel even wat je subnetmasker is.

Je kunt met een simpele traceroute zien of je wel of niet in hetzelfde netwerk zit.

En die router van de TS bridget niet, maar hij switchet, is dus in principe transparant. Je zit beiden al in hetzelfde fysieke netwerk, dus hoe je ooit in verschillende subnetten zou kunnen zitten is mijn een raadsel.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2005 14:34 ]

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

kiddyl schreef op woensdag 21 september 2005 @ 13:51:
Je kan ook 'Bonjour' installeren op je PC. Als dat werkt is het heel simpel. Het instellen wordt dan gedaan door 'Bonjour'.
Voor het gemak meteen een linkje

• itons
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 21 september 2005 @ 11:08:
Waarom activeer je niet gewoon je router? Ipv dat die nou loopt te bridgen. Is toch helemaal niet handig. Is nog ook niet veilig.
Heb nog geen consumenten router kunnen vinden die over zijn WAN poort 100mbit kan routeren. Door de router als switch te gebruiken wel.
leon1e schreef op woensdag 21 september 2005 @ 10:43:
[...]

Anders doe even een nmap scan om te zien wat er open staat op je pc.
nmap is zover ik weet een linux command toch? mijn mac kent t niet (in de terminal)

EDIT: hmm net port scan gevonden in de network utility op de iBook, levert niks op, logisch omdat mijn firewall in stealth mode staat in principe.

Tracert vanaf mijn pc naar de iBook:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
E:\>tracert 145.97.200.133

Tracing route to 133pc200.sshunet.nl [145.97.200.133]
over a maximum of 30 hops:

1     2 ms     2 ms     2 ms  133pc200.sshunet.nl [145.97.200.133]

Trace complete.

subnet mask = 255.255.254.0

Als ik de Bonjour beschrijving lees lijkt me dat precies andersom : vanaf een windows pc printen op een printer aan een mac of airport express. Kga vandaag naar mijn ouders omdat ik ziek ben geworden, zal er als ik terug ben wel even mee experimenteren.

EDIT : even snel bonjour erop gezet, klopt dus wat ik d8, dat werkt precies de verkeerde kant om.

[ Voor 4% gewijzigd door itons op 21-09-2005 16:55 ]

Verwijderd

wat ik al dacht, je zit met beide apparaten in hetzelfde subnet, het ligt dus niet aan de router die je als switch gebruikt.

Kun je uberhaupt gesharede mappen van je windows computer benaderen? Staat de firewall van Windows aan? Heb je file & printer sharing aangevinkt als netwerkprotocol op je Windows machine?

• itons
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 16:56:
wat ik al dacht, je zit met beide apparaten in hetzelfde subnet, het ligt dus niet aan de router die je als switch gebruikt.

Kun je uberhaupt gesharede mappen van je windows computer benaderen? Staat de firewall van Windows aan? Heb je file & printer sharing aangevinkt als netwerkprotocol op je Windows machine?
windows firewall staat uit. gebruik outpost firewall van agnitum
file & printer sharing staat aan.
kan shares NIET benaderen, als ik op mijn iBook in finder op network klik en dan mijn werkgroep bekijk zie ik wel andere (o.a pc van mijn huisgenoot) maar niet mijn eigen pc staan. Als ik mijn firewall uitzet zie ik mijn pc nog steeds niet.

Verwijderd

Heel vreemd, lijkt me dat je het probleem in eerste instantie op je Windowsdoos moet zoeken. Zet die Outposst firewall eens uit?

Als je op je Windows PC een web- of ftp servertje opzet, kun je deze dan wel benaderen?

• itons
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:16:
Heel vreemd, lijkt me dat je het probleem in eerste instantie op je Windowsdoos moet zoeken. Zet die Outposst firewall eens uit?

Als je op je Windows PC een web- of ftp servertje opzet, kun je deze dan wel benaderen?
heb ik al geprobeerd zie mijn vorige post en zie nog een van mijn eerdere posts FTP'en werkt wel gewoon.

Verwijderd

MMm ja sorry.

Lukt het wel vanaf andere Windows dozen in je netwerk (ik verdenk nog steeds die Windows machine)?

• itons
  • Niet online
heheh heb hier helaas alleen de iBook en mijn PC voorhanden.
wil gewoon kunnen printen vanaf mijn iBook op de printer die aan de pc hangt, zijn hier geen programma'tjes voor ofzo? tzou niet de eerste keer zijn dat de ingebouwde windows functionaliteit het laat afweten en het op een andere manier wel prima werkt.

EDIT: Kan natuurlijk ook gewoon mijn printer standaard aan de laptop hangen maar zit er af en toe toch ook mee op de bank en om dan elke keer kabels los te moeten trekken voor je kan verplaatsen is toch nogal ergelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door itons op 21-09-2005 17:30 ]

• Liegebeest
Een ander progje? Tja, je Windows bak moet'm toch op de een of andere manier sharen en het is juist daar dat het fout lijkt te gaan :)

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als je om de een of andere manier niet via SMB kan printen zou ik zeggen, maak een LPR print server van die windows PC. Dan print je op de UNIX manier. Toch ben ik er van overtuigd dat je met een lokaal config dan wel FW probleem zit.

Schakel alle windows FW uit, hetzelfde op je iBook (SP2 heeft een eigen FW)
Ga na wat de werkgroep is van de XP PC, dit is handig tijdens het browsen
Connecteer op IP adres ipv op host/netbios name

als je wel op IP kan connecten maar niet op naam dan is je SMB ok, je moet dan een oplossing zoeken vaar je name resolving...

You don't need eyes to see, you need vision

Pagina: 1