Ik heb de search gebruikt en met alle topics die ik heb doorgespit (als het echt moet kan ik evt. later links daarvan geven) ben ik een heel eind gekomen met het oplossen van mijn probleem.
Probleem
Zoem op mijn receiver zodra mijn pc onder stroom staat.
Oorzaak/situatie
Uiteraard is er sprake van een aardlus (dankzij de search dus achter gekomen
). Er ligt een (verlengde) 2xTULP (receiver) <--> 1xMiniJack (PC) tussen. Dat zou de boosdoener moeten zijn. Het is immers de enige verbinding tussen pc en receiver. Bovendien blijft de brom als ik de rest van de kabels van de receiver afhaal. Ik heb (nog) geen CAI kabel naar mijn receiver gelegd. Waarschijnlijk gaat dat in de toekomst nog wel gebeuren.
Voorlopige oplossing
Aarde van mijn pc afgehaald. Eigenlijk voornamelijk om uit te testen of het daadwerkelijk een aardlus was. Geluid is nu dik in orde, alleen wil ik mijn pc niet laten draaien zonder aarde (die discussie hoeven we hier niet opnieuw te voeren, daar ben ik al uit).
Vragen
Ligt het echt aan die Tulpkabel? Ik word niet zo vrolijk van al die foefjes met trafo's maken e.d. Ben er niet echt handig in en om nou wéér zo veel geld uit te gaan geven aan het verhelpen van die ene brom heb ik niet zo heel veel zin in natuurlijk. Zijn er andere opties om de aarde tussen de receiver en de pc te scheiden (galvanische scheiding? wat houdt dat nou precies in? kwam niet veel verder (=alleen vage omschrijvingen, geen duidelijke uitleg) met de search en google
). Zoek ik het probleem misschien alsnog helemaal in de verkeerde richting? Is de pc nu volledig ongeaard, ondanks de verbinding met de receiver? Is de receiver wel geaard? Ik neem aan van wel, anders zou die zoem nooit kunnen ontstaan toch? Het belangrijkst is uiteraard dat mijn pc aarde heeft en dat de zoem wegblijft.
Nogmaals: ik heb echt mijn best gedaan, ook al ogen mijn vragen misschien erg basic. Meestal kom je uit op situaties dat er nog een CAI-kabel bij betrokken is die voor aarde zorgt. Daarom denk ik dat mijn probleem verschilt van de andere.
Voetnoot: ik had de ruis eerder maar in mindere mate. Toen was ie een tijdje weg maar sinds vrijdag is ie weer helemaal terug. Daarom besloot ik het eens uit te gaan zoeken. Heeft iemand enig idee waarom de zoem ineens weg was maar dan toch ineens weer terugkwam?
Bedankt voor jullie aandacht in elk geval.
Probleem
Zoem op mijn receiver zodra mijn pc onder stroom staat.
Oorzaak/situatie
Uiteraard is er sprake van een aardlus (dankzij de search dus achter gekomen
Voorlopige oplossing
Aarde van mijn pc afgehaald. Eigenlijk voornamelijk om uit te testen of het daadwerkelijk een aardlus was. Geluid is nu dik in orde, alleen wil ik mijn pc niet laten draaien zonder aarde (die discussie hoeven we hier niet opnieuw te voeren, daar ben ik al uit).
Vragen
Ligt het echt aan die Tulpkabel? Ik word niet zo vrolijk van al die foefjes met trafo's maken e.d. Ben er niet echt handig in en om nou wéér zo veel geld uit te gaan geven aan het verhelpen van die ene brom heb ik niet zo heel veel zin in natuurlijk. Zijn er andere opties om de aarde tussen de receiver en de pc te scheiden (galvanische scheiding? wat houdt dat nou precies in? kwam niet veel verder (=alleen vage omschrijvingen, geen duidelijke uitleg) met de search en google
Nogmaals: ik heb echt mijn best gedaan, ook al ogen mijn vragen misschien erg basic. Meestal kom je uit op situaties dat er nog een CAI-kabel bij betrokken is die voor aarde zorgt. Daarom denk ik dat mijn probleem verschilt van de andere.
Voetnoot: ik had de ruis eerder maar in mindere mate. Toen was ie een tijdje weg maar sinds vrijdag is ie weer helemaal terug. Daarom besloot ik het eens uit te gaan zoeken. Heeft iemand enig idee waarom de zoem ineens weg was maar dan toch ineens weer terugkwam?
Bedankt voor jullie aandacht in elk geval.