Toon posts:

inloggen zonder ip-adres met script

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een NT server draaien maar daarmee is ook alles gezegd. Ik heb twee andere pc's in het netwerk staan die ik graag via de NT machine wil laten draaien.

Nu weet ik niet wat voor instellingen ik op de NT machine moet instellen voor bijvoorbeeld een dynamisch IP adres zodat ik een van de drie pc's ook weer op mijn werk kan laten inloggen zonder dat ik IP adressen moet veranderen.

Het tweede is dat ik graag een scriptje wil laten uitvoeren zodat ik of een andere gebruiker een paar harde schijven tot zijn beschikking kan krijgen op de server.

Als laatste wil ik graag backupjes maken van die schijven die door de gebruikers worden gebruikt en deze backupjes moeten dan weer op een andere schijf terecht komen.

Wie kan mij hier mee helpen.......

Ik heb verdomd weinig verstand van NT maar ik wil het zo graag onder de knie krijgen.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Je wilt dus die andere twee PC's toegang geven tot de bestanden op de server.
Nou geef die netwerkkaart van de server (die dus naar je hub gaat), gewoon een vast IP-adres, 192.168.0.x (x mag je zelf kiezen).
Als je moeilijk wilt doen, installeer je een DHCP server, dan kun je je clients zo instellen dat ze een IPadres van de server krijgen. Maar das niet echt nodig. Makkelijker hier is op je clients een zelfde soort IP-adres vast in te stellen, met voor iedere computer een unieke waarde voor 'x'.
Als je NTFS gebruikt kun je precies instellen waar (bij welke bestanden) iedere gebruiker mag komen (wel voor iedereen en account aanmaken uiteraard).
Als voor een backup voldoende is dat de data van de ene naar de andere schijf gekopieerd moet worden (dus als je geen tape-drive en backup proggie hebt), dan maak je van die kopieeractie een batchbestandje die je zelf uitvoerd, of scheduled met at.exe of zo.

Oh ja, drives (of directories) op de server kun je sharen, en als je ook nog een driveletter eraan wilt koppelen dan moet je een inlogscriptje maken zoals:
net use X: \\servernaam\sharenaam
Gewoon in een batchbestandje, deze neerzetten in de netlogondirectory, en opgeven in het userprofile (in user manager) dat dit batchbestandje het inlogscript is.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het is het makkelijkste als je NT server hebt.
Hierin zit een DHCP-server ingebakken (wel installeren en configureren! (Zie ook de help voor dhcp-manager)) die geeft ip-adressen uit.
Als je gebruikers aanmaakt, kun je een logon-script meegeven. Dit is meestal een batch-bestandje of een kix-script. In een batch bestand kun je bijvoorbeeld zetten: net use H: \\server\share Hiermee maak je een netwerkschijf aan op h: naar server en je mapping heet share.
Voor het backuppen kun je een batch bestandje maken wat de hele zooi kopieert en die kun je of handmatig uitvoeren of via een AT-commando op vaste tijdstippen uitvoeren.

Hopelijk kun je hier iets mee. Wees vooral niet bang om iets op te zoeken in de help. Ook op internet kun je vaak wel het eea vinden als je ongeveer weet hoe of wat...

Verwijderd

Ik geloof dat we redelijk eenduidig zijn, he teigetjuh *)!

Verwijderd

Topicstarter
Heren hartelijk dank voor de info.... Ik moet dus een dhcp server voor microsoft installeren om dyn. ip adressen te realiseren. Alleen weet ik niet goed wat ik met die dhcp instellingen moet doen en in de help kan ik er bar weinig over vinden..

In ieder geval kan ik denk ik nu een scriptje in elkaar flanzen, bedankt hiervoor..

DHCP vind ik moeilijk... Even kort gezegd wat ik tot nu toe gedaan heb. Ik heb twee users aangemaakt ik heb de server 192.168.0.1 genoemd. Ik heb bij de andere pc's aanmelden in windows domein laten uitvoeren en dat domein op alle drie machines een unieke naam gegeven..

Ik heb een beetje met scriptjes van mijn werk gerommelde en die in H:\winnt\system32\repl\export\scripts

Iets in die volgorde geloof ik.. Eindresultaat geen pc's die inloggen en geen scripts die gedraaid worden en geen pc's die in een netwerk staan als ik de andere twee pc's geen ip adres geef...

Tja hier een daar iets verkeerd ingetikt maar ik weet niet waar.

Help alsnog please.....

Verwijderd

Heb je replicatie aan staan? Kun je instellen in server manager, maar hoeft niet per se als je geen BDC's hebt. Dan moet je je scripts dus verhuizen naar 'import' i.p.v. 'export'. Dat is je Netlogon-share!
Wat je DHCP-server betreft, dan moet je een scope instellen. Je begin en eind IP-adres die je server mag uitdelen. Dus je neemt bijvoorbeeld je server vast (moet trouwens als hij ook DHCP server is) op 192.168.0.1, en dat stel je in DHCP manager in als range:
192.168.0.10 tot 192.169.0.100 (of zo).
Ook subnetmask (255.255.255.0) opgeven.
Dan moet je de scope nog activeren, en klaar.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 14:29

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Het domein moet overal hetzelfde zijn en de pc-naam moet uniek zijn. Deze kan ook niet gelijk zijn aan de domeinnaam. De pc-naam daarentegen is niet de naam waarmee je inlogt op je systeem.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Inderdaad straatje.

Je kan de replicatie aanzetten, maar je kan (bij gebruik van 1 server) alles gelijk in de import\scripts directory zetten.

Verwijderd

Ja, en de pc-naam is natuurlijk niet het IP-adres. Geef alle PC's gewoon een leuke naam.
Er is laatst nog een thread geweest met heel veel hele leuke suggesties.

Verwijderd

Ja luister naar je systeembeheerder!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ja Thanx... dan moet ik toch even met die instellingen aan de gang.. Ik heb wel alle pc's een unieke naam gegeven en het domein is bij alle drie identiek...

Ik ga wel even bij die import/export gegevens aan de gang... Thanx!!!

En FC, aardige collega, jij weet net zo goed als ik dat onze systeembeheerder niet spoort. Laat staan dat ik deze informatie op een normale manier uit zijn hoofd kan krijgen..

Nu kan ik in ieder geval weer verder vanavond..
Pagina: 1