Toon posts:

voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb problemen met mijn voeding .
het is een 350 watt aopen met 12 cm fan die je kunt regelen.
de ventilator draaide vanmorgen niet en me processor werd te warm :? nou zit de processor recht onder de voedings ventilator maar nu mijn vragen :
mag mijn processor zo warm worden zonder dat de voedings ventilator draait ?
hoe kan ik zorgen dat mijn voeding het gewoon weer doet ? voeding schoonmaken , andere fan erin ?

mijn specs

amd 2800+
1024 mb ddr ram @ 400 mhz
2 hdd's
dvd brander
asus ati radeon 9600xt

plaatje van te heet worden :
Afbeeldingslocatie: http://wesley.shacknet.nu/upload/images/32558.JPG

iemand een oplossing ?

Verwijderd

watvoor 2800 is het??

athlon xp
sempron
sempron64
athlon 64
duron :+

Verwijderd

Andere feiten over voedingen

Stof
Dit is de grootste boosdoener van voedingen. Door de elektrische velden (dewelke veel stof aantrekken) en de constante luchtdoorstroming van voedingen (dewelke constant stof aanvoeren) stapelt er zich in voedingen enorme hoeveelheden stof op. Niet alleen gaat dit de voeding isoleren waardoor ze oververhit gaat geraken, ook zorgt dit ervoor dat de fan gaat aanlopen, minder lucht gaat verplaatsen en lawaaieriger gaat worden. Verder kan stof ook voor geleiding gaan zorgen tussen 2 soldeerpunten. :( Het beste is dus om van zodra de voeding uit garantie is, ze onmiddellijk eens te openen en grondig stofvrij te maken. Vanaf dan elk jaar herhalen.

Voeding uitstoffen
hoe te werk gaan:

- Open de voeding.
- Gebruik een compressor om het stof 'op te spuiten'.
- Terwijl je dit doet hou je de slang van een draaiende stofzuiger in de buurt om het neerdwarrelende stof af te zuigen.
- Vergeet zeker de fan niet te ontstoffen, evenals de plekjes achter de fan waar je op het eerste zicht niet direct aankan.
- Monteer alles terug op de originele plek en sluit de behuizing van de voeding terug.

Fan vervangen
Je kan de fan van een voeding vervangen als je vind dat die te veel lawaai maakt door een nieuwe stille fan. (Doe dit niet in het geval van temperatuursgeregelde fans) Kies een fan uit die stiller is, maar die wel nog genoeg lucht verplaatst om de voeding nog gekoeld te krijgen.

- Open de voeding.
- Demonteer de oude voeding. Knip indien nodig de kabeltjes (die de fan zelf voeden) die naar de fan gaan over met nog genoeg overschot aan kabel aan beide zijden.
- Soldeer indien nodig de nieuwe fan aan de kabeltjes.
- Monteer de nieuwe fan stevig.
Sluit de behuizing van de voeding.

Als je een voeding opent om ze uit te stoffen, een fan te vervangen, of gewoon een kijkje te nemen hou dan rekening met de volgende puntjes.

- Ga altijd voorzichtig te werk.
- Breng jezelf en de voedingsbehuizing regelmatig in contact met de aardingspin van het stopcontact.
- Probeer geen componenten op de printplaat aan te raken. Deze kunnen nog hoge ladingen hebben, en dat kan lelijke stroomstootjes geven.
- Gebruik je gezond verstand !!!

Zorg ervoor dat een voeding altijd goed geaard is. Zowel de voedingsbehuizing als de computercase moeten goed contact maken met elkaar en met een aarding.

Verwijderd

Topicstarter
thnx disco stu ,
het gaat om een amd 2800+ xp

maar nog 1 vraag.. de voeding hoeft de cpu tovh niet te koelen he ? waarom word mijn cpu dan te warm met zijn stock koeler ? cpu koeler draait voluit en is niet vuil... is de koeler dan te zwak voor de cpu ?

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 21:04

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

als je verder geen airflow hebt.. dan blijft je cpu met warme lucht 'koelen' die lucht wordt steeds warmer..

vandaar

Bedankt alvast

Verwijderd

Topicstarter
gelukkig heb ik dan genoeg airflow... ( 4 fans van 8 cm in me kast ) maar waarom word me vaders pc ( is wel een stuk langzamer ) dan niet te warm met alleen een cpu koeler ?

edit
als ik een plaatje van mijn kast moet posten zeg het maar.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 16:15 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 16:14:
gelukkig heb ik dan genoeg airflow... ( 4 fans van 8 cm in me kast ) maar waarom word me vaders pc ( is wel een stuk langzamer ) dan niet te warm met alleen een cpu koeler ?
Dat kan niet zomaar gezegd worden, er zijn enorm veel redenen die hier invloed op hebben:
- staat de pc in een kast
- omgevingstemp
- wat zijn de systeemspecs (hoeveel warmte produceert CPU en andere onderdelen)
- overklok?
- overvoltage?
- stofgehalte
- fans, indeling van de case, en algemene airflow
- welke heatsink op CPU, welke fan en airflow ervan
- welke thermalpaste en hoeveel
- ...

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:28
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 16:14:
.
Gelukkig heb je genoeg airflow? Kennelijk voldoen die fans niet echt als je je voedingsfan persé nodig hebt om de warme lucht van je CPU af te voeren...

Wat niet wil zeggen dat het ook niet echt kwaad kan om je voedingsfan te gebruiken om warme lucht af te voeren. ;) Moet ie het wel doen natuurlijk...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Er zijn misschien wel 4 fans dan, maar zitten ze dan wel goed opgesteld?

Verwijderd

Topicstarter
ja 2 die blazen na binnen en 2 na buiten maar ik had vanmiddag toen ie te heet werd de fans niet aanstaan maar een standaard koeler met een vrij open pc moet toch genoeg zijn voor de processor ?

• Herby
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Om even uit te sluiten of je cpu nu te warm word, gewoon ff je case openen en een tafelfan op je systeem richten en ff testen. Kun je nu wel gewoon werken zonder dat je pc uitvalt weet je dat het een warmteprobleem is. Zoniet? Memtest draaien

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
nou... uitvallen doet ie niet dus memtest draaien is niet nodig

• Herby
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Nee ok ,maar heb je al gestest met een tafelventilator? En dat er 2 fans zuigen en 2 fans blazen betekent niets. Het gaat erom waar ze zuigen en blazen.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Pagina: 1