Toon posts:

[fujitsu P4 3.0 GHz) sluit spontaan af.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een fujitsu siemens scaleo T, 3.0 GHz, 1024 Mb. Er zit een 400 Watt voeding van SSM in (met silent mode functie) die geschikt is voor een P4 mobo. Het systeem draait op deze manier al sinds oktober 2004.

Het probleem is dat de pc zich sinds gisteren spontaan uitschakelt. Ik heb HitmanPro gedraaid, en er was geen spyware of andere rotzooi gevonden. Ik heb Norton Antivirus, Norton Firewall en een router/firewall van USRobotics geinstalleerd. Er zijn geen aanvallen of uitwassen geregistreerd.

Het enige opvallende dat ik ben tegengekomen is het volgende: De 12V uitlezing van het moederbord lijkt me erg aan de lage kant. Zie hier een printscreen van speedfan:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zentuin/readings.jpg

De pc draait verder gewoon stabiel, ik kan tig programma's naast elkaar draaien. Opvallend is verder dat de pc alleen afsluit terwijl deze idle is.

Wie oh wie heeft een idee?

Verwijderd

Configuratiescherm - energiebeheer: wat staat er op de kruising van "systeem op standby" en "netstroom" ?

Staat er een screensaver geïnstalleerd? Zo ja, schakel eens uit?

(Bij de weg, het uitlezen van data door algemene utilities werkt niet altijd even vloeiend. Probeer het eens met bij het mainboard geleverde software indien beschikbaar.)

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 16:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het energieschema is "altijd aan".

Ik ben bezig met de installatie van een MSI tooltje, het moederboard is een P915-Combo van MSI en die wordt door MBMonitor5 niet ondersteund. Ik post zo de uitslag

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij de uitleeswaarden van PC Alert4.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zentuin/readings2.jpg

Wat voor software is geschikt om te loggen wat er gebeurt, voor als de pc weer uit zichzelf uitschakelt?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 16:13 ]

Verwijderd

Tsja, ze geven allebei aan dat je CPU fan niet draait?... Longshot, maar klopt dat?
Of heb je een ander soort aansluiting voor je CPUfan?
(wat ook nog kan: je CPU koeler aangesloten op de sysfan aansluiting op je moederbord, if so, wissel dat eens om?)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
%SystemRoot%\Minidump, daarworden de logs standaard opgeslagen. Maar weet niet of je er iets uit op kunt maken, misschien zou je een deel kunnen posten.

Verwijderd

Topicstarter
Kan die minidump niet vinden, die zou in c:/ moeten staan?

En mijn processorfan wordt weergegeven als systeemfan. De systeemfan zit op een andere aansluiting en die wordt niet weergegeven...

En de fan van de voeding wordt ook niet weergegeven.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 17:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het probleem vanmiddag weer. Ik snap niet wat er nou aan de hand is! Is er een programma dat een logbestand van het systeem maakt? Vanmiddag was ik er niet bij maar de vorige keer sloot de pc in een keer af, zonder waarschuwing, terwijl de screensaver aanstond.

De screensaver is ook al gewijzigd, het energieschema is altijd aan.

Ik zoek een programma'tje dat een logfile bijhoudt van het systeem en dat dat iedere minuut of zo wegschrijft.

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05 11:09

dotcode

///\00/\\

Misschien dat je koeling van je grafische kaart het niet doet. Kijk die fan eens na?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:08

Exirion

Gadgetfetisjist

Met afsluiten, bedoel je dan dat Windows zichzelf netjes afsluit? Of schakelt de PC zichzelf gewoon in 1 klap uit?

Mocht het laatste het geval zijn, brand eens een Knoppix CD'tje en boot met Linux ipv Windows. Als het systeem dan ook afsluit dan weet je zeker dat het een hardware probleem is en geen software probleem.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op maandag 26 september 2005 @ 17:06:
Met afsluiten, bedoel je dan dat Windows zichzelf netjes afsluit? Of schakelt de PC zichzelf gewoon in 1 klap uit?

Mocht het laatste het geval zijn, brand eens een Knoppix CD'tje en boot met Linux ipv Windows. Als het systeem dan ook afsluit dan weet je zeker dat het een hardware probleem is en geen software probleem.
Ja, ik bedoel inderdaad dat de pc zichzelf uitzet. Het enige probleem is dat het eens in de zoveel dagen gebeurt. En om de pc tijdenlang op knoppix te laten staan wachten is wat zonde, omdat ik dan niet kan werken... Vandaar dat ik liever iets wil loggen...
Het gebeurt iig alleen als de pc niet gebruikt wordt, als ie een tijdje met de screensaver aan staat. Maar dat zou niet kunnen want het energiebeheer staat op "nooit in standby".

Verwijderd

Installeer anders (tijdelijk :P) een Distributed Computing client; die houdt je systeem bezig en kan je instellen om te loggen. Uit de logs kan je halen hoe druk je CPU rond welke tijd was (adhv rekensnelheid client) en wanneer de PC precies uitviel (laatste log-entry).

http://www.distributed.net/download

dnetc.exe -config voor uitgebreide configuratiemogelijkheden (logging).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 17:09:
Het gebeurt iig alleen als de pc niet gebruikt wordt, als ie een tijdje met de screensaver aan staat. Maar dat zou niet kunnen want het energiebeheer staat op "nooit in standby".
Hmm. Nou is standby niet hetzelfde als screensaver modus eh..

Ik kan me iets herinneren over een bug in een nVidia driver die de fan op je GPU niet aanzette bij bepaalde types screensaver (weet niet meer of dat OGL of D3D was)...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1