<select> validaten

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

• Dark Wanderer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo,

Ik heb me nu een uur kapot gezocht op internet, maar ik kom er maar niet uit. Ik wil onsubmit (dus als ik op submitknop druk) dat er wordt gecontroleerd of er een optie is gekozen in een bepaalde dropdownlijst.

De code van de dropdownlijst:

<select name="discipline">
<option value="nietgekozen"><< KIES >></option>
<option value="Software">Software</option>
<option value="IA">IA</option>
<option value="Water">Water</option>
<option value="Nen3140">NEN3140</option>
<option value="Combi">Combi</option>
</select>

Het mag dus niet zo zijn dat de eerste optie (nietgekozen aka<<KIES>>) gekozen is.

Help! ;)

hand·te·ke·ning (de ~ (v.))

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Je kan toch eenvoudig zien of de value "nietgekozen" is :?

Verwijderd

Serverside is dit prima te doen, maar de manier waarop je dt moet doen is natuurlijk afhankelijk van de ontwikkelomgeving. Clientside is ook te doen, maar dan hoort dit bericht in W & G thuis. Als je persee client-side validatie wil, zou ik een topic report aanmaken met een verzoek tot een move.

Ook lijkt het mij handig om wat code te posten wat je geprobeerd hebt, want een beetje zelfredzaamheid (of pogingen daartoe) is wel gewenst.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

code:
1
2
3
4
if (selectBox.options[selectBox.selectedIndex].value != '<< KIES >>')
{
//doe iets
}

?

Replace die punthaakjes wel even door de juiste HTML entities (&gt;, &lt;)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je kan prima in Javascript de value uitlezen van de select met de naam discipline. Hoe je de waarde van een selectbox bepaalt is overigens prima zelf te vinden met google dus kan ik me op het moment niet voorstellen dat je het niet zou kunnen vinden.

Daarbij hoort Javascript in Webdesign & Graphics en niet in Programming & Webscripting zoals je in HTML, CSS, JavaScript, Flash en Director topics *12-05* had kunnen lezen.

Mocht je je topic willen heropenen in Webdesign & Graphics geef dan wel de zaken aan die je zelf al geprobeerd hebt en de zoektermen die je gebruikt hebt waarmee je blijkbaar geen relevante informatie te zien kreeg.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je kan een javascriptje maken dat onchange aangeroepen wordt, en daarin controleert of this.options[this.selectedIndex].value gelijk is aan "nietgekozen". Hier is echter op Google meer dan genoeg over te vinden, dus dit kun je prima zelf oplossen. Zoals je topic hier nu staat is het een scriptrequest, en die staan we hier in Programming & Webscripting niet toe. En in Webdesign & Graphics, waar je topic eigenlijk hoort, ook niet. :)

edit:
Bah, Creepy is een voorkruiper. :P

[ Voor 5% gewijzigd door NMe op 20-09-2005 14:15 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.