Toon posts:

Microsoft Exchange server 2003 onder Windows SBS. mail

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijd geleden een mailserver geinstalleerd Windows 2003 SBE met Exchange 2003.
Alles is nu gebeurd, mx-record overgezet en de mail druppelt netjes binnen.
Ik heb 1 gebruiker aangemaakt: info. Dit is de enige mailbox die gebruikt wordt. In dit account heb ik meerdere e-mail aliassen aangemaakt, dit gaat goed. Alle mail die naar deze mailbox en aliassen wordt gestuurd komt binnen.
Alleen zodra hij een mail verstuurd naar mij of een bedrijf komt het mailtje sporadisch terug met de volgende melding:
(pietje.nl is het emaildomein)
-----------------
De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:

voorbeeld@voorbeeld.nl op 12-9-2005 (dit is een extern adres)

U beschikt niet over de juiste machtigingen om e-mail naar de geadresseerde te verzenden. Neem contact op met de systeembeheerder voor meer informatie.

MSECH:MSExchangeIS:/DC=local/DC=Pietje:SERVER
-----------------
Dit bovenstaande gebeurd heel af en toe en kan bij elk adres voorkomen. Zodra ik een van de aliassen selecteer om van te versturen krijg ik deze foutmelding zowiezo. Ik kan dus eigenlijk alleen van info@pietje.nl versturen.

Na wat onderzoek kwam ik erachter dat de MTA Stacks service van exchange uitgeschakeld stond, deze heb ik ingeschakeld en ik weet nog niet of dit effect heeft.

Een ander probleem is dat zn contactpersonen niet te vinden zijn als je een mail wilt versturen(via "aan"). De contactpersonen zijn echter wel aanwezig in het outlookaccount.. onder contactpersonen dus. Zeker met webacces is dit erg lastig.

Als je meer info wilt geef ik die graag

• Fonz55
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Let eens op wie rechten hebben om de mailbox te openen en om via die mailbox mail te versturen. Uit jouw informatie denk ik als eerste aan rechten om mail te verzenden.
Het contacten probleem is te verhelpen door de contacts om te zetten naar Active Directory contacts zodat je deze weer uit je global address list kan selecteren. Vanuit je lokale client gaat het zoeken nu wel goed omdat de contacts lokaal opgeslagen zijn. Vanuit OWA heb je die informatie dus niet.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dat er 1 gebruiker is, met 1 mailbox. Enige is dat deze meerdere emailaliassen heeft(binnen de gebruikersaccount).
Ik heb eerst wel meerdere gebruikers aangemaakt in mijn onwetendheid, zou het kunnen dat daar iets van is blijven hangen?? Ik heb de gebruikers een tijdje geleden al verwijderd.

Voor alle duidelijkheid.

Er is 1 gebruikersaccount:

info@pietje.nl

Deze heeft de volgende aliassen:
verkoop@pietje.nl, administratie@pietje.nl, sales@pietje.nl etc.

Is het niet vreemd als een gebruiker niet de rechten heeft om vanuit zijn eigen mailbox iets te versturen?? Of zou ik dat ook apart moeten instellen, ik neem aan dat ik geen rechten hoef te geven aan mezelf om vanaf mijn eigen aliassen te mogen versturen..

• Fonz55
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Aangezien er bij Exchange 2003 geen mogelijkheid meer is om alleen een mailbox aan te maken is er een mogelijkheid dat een persoon geen mail kan versturen. Dit omdat een mailbox impliciet ook een gebruiker is. Maar goed jouw situatie is simpeler omdat er maar een gebruiker (en dus een mailbox) met meerdere aliassen.
Het lijkt uit de foutmelding dat er iets niet goed is met je internet mail service. Heb je hier soms rechten opgezet? Wat ik je kan aanraden is om je maildomein te controleren door met telnet je connectiviteit te controleren. Wel meer handmatig werk, maar je kunt exact herleiden waar het ergens in je routering foutloopt. Er is hier een Microsoft KB artikel over: 153119
Kijk anders eensbij support.microsoft.com op die specifieke foutmelding.
Heb je er toevallig nog een virusscanner tussenstaan die niet helemaal openstaat of verkeer geconfigureerd is voor mail naar buiten?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Fonz55 schreef op donderdag 22 september 2005 @ 22:12:
Aangezien er bij Exchange 2003 geen mogelijkheid meer is om alleen een mailbox aan te maken is er een mogelijkheid dat een persoon geen mail kan versturen. Dit omdat een mailbox impliciet ook een gebruiker is.
Eventjes corrigeren: je kan een resource mailbox aanmaken, en mail-enabled (public) folders, dus dat je perse een gebruiker moet hebben klopt niet.
Maar goed jouw situatie is simpeler omdat er maar een gebruiker (en dus een mailbox) met meerdere aliassen.
Het lijkt uit de foutmelding dat er iets niet goed is met je internet mail service. Heb je hier soms rechten opgezet?
Nope. Ligt niet aan IMS.

MTA stacks is een service die alleen nodig is als je een mixed omgeving draait met daarin Exchange 5.5 servers.
Weinig kans van met SBS2003 ;)

Wat er wél aan de hand is: die foutmelding is duidelijk zat toch?
Exchange ondersteunt out of the box geen alias als afzender.

Daar kun je wel scripts voor vinden (eventsinks), of je maakt toch losse boxen aan (users) en geef je info user send as rechten voor die mailboxen.

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 22-09-2005 23:04 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device