Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] GSM trilmotor ---> uC interfacen

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Beste mensen,

Graag zou ik als ik gebeld wordt (en dus ook de trilmotor actief is) een signaal ontvangen op mijn microcontroller (PIC18F452). Een paar jaar geleden is me dit perfect gelukt door 2 draadjes op een LEDje van de GSM te solderen en deze naar een transistor te laten lopen. Maar bij de GSM wat ik nu heb gaat dat niet. Dus dan maar iets maken via de trilmotor. Echter, als ik met één van de 2 draadjes een LED probeer te laten branden (via een transistor + 10 KOhm) dan brand deze continu (ook als ik niet gebeld wordt). En als ik met het andere draadje probeer dan brand de LED ook :? Er staat dus continu spanning op die 2 draadjes. En als ik een LED (+470 Ohm) direct aan die 2 draadjes hang, dan brand de LED alleen als ik gebeld wordt (alleen niet echt heel fel).

Mijn vraag nu: hoe kan ik iets maken waardoor mijn microcontroller ziet dat ik gebeld wordt? Ik dacht misschien een soort (zeer gevoelige) optocopler ofzo. Of kan ik dit op een of andere manier toch oplossen doormiddel van een transistorschakeling of iets?

Iemand enig idee?

• frickY
  • Laatst online: 21-11 10:33
Blijkbaar is de trilmotor massa-geschakeld, dus daar moet je dan ook rekening mee houden.
Het LEDje dat je wilt laten branden hang je oko met de ingang aan een spanningsbron, en met de uitgang aan dezelfde massa als het motortje. Dan zal hij wel alleen branden als je gebelt wordt.

Hoe je daar dan je transistor tussen frot weet jij denk ik beter dan ik :)
En anders kun je misschien gewoon de spanning van een ledje van het backlight misgebruiken?

[ Voor 13% gewijzigd door frickY op 20-09-2005 13:56 ]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
frickY schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 13:55:
Blijkbaar is de trilmotor massa-geschakeld, dus daar moet je dan ook rekening mee houden.

Het LEDje dat je wilt laten branden hang je oko met de ingang aan een spanningsbron, en met de uitgang aan dezelfde massa als het motortje. Dan zal hij wel alleen branden als je gebelt wordt.

Hoe je daar dan je transistor tussen frot weet jij denk ik beter dan ik :)
En anders kun je misschien gewoon de spanning van een ledje van het backlight misgebruiken?
Nee, dat is het em juist:
Echter, als ik met één van de 2 draadjes een LED probeer te laten branden (via een transistor + 10 KOhm) dan brand deze continu (ook als ik niet gebeld wordt). En als ik met het andere draadje probeer dan brand de LED ook Er staat dus continu spanning op die 2 draadjes.
Ik ging ervan uit dat het massa geschakeld was, maar als ik de schakeling daarop baseer dan brand de LED continu (geen verschil tussen gebeld worden en niet gebeld worden). Daarom moet er iets anders verzonnen worden voor dit probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Atmoz op 20-09-2005 14:03 ]

Verwijderd

Optokoppler gebruiken, bv 4N35. Even de spanning over het motortje meten als je gebeld word, en dan door voorschakel weerstand berekenen voor de optokoppler.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 14:29:
Optokoppler gebruiken, bv 4N35. Even de spanning over het motortje meten als je gebeld word, en dan door voorschakel weerstand berekenen voor de optokoppler.
Thanks. Toch gewoon een optocoupler idd.
Ben net een CNY17 gaan halen...erin gesoldeerd en werkt perfect.
Dacht dat het probleem veel ingewikkelder was aangezien die 2 draadjes zo 'raar' dezen |:(

Heb een 470 Ohm weerstand gebruikt (omdat deze ook samen met die test LED zat). Ik neem aan dat dit niet te weinig is en dat mijn optocoupler dalijk kapot is...?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Het kan aan mij liggen, maar afaik kan je de meeste telefoons vis UART direct aan een microcontroller hangen (via de datakabel) en dan kan je 'em compleet interfacen.

SMS ontvangen/verzenden, zien of (en vaak door wie) je gebeld word, zelf bellen ergens heen vanaf je uC.

Misschien dat dat een optie is, ookal werkt het met een opto...

(denk btw dat de motor geschakeld was met de spanning en de reden waarom je lampje dan wel aanging als je gebeld werk een lekstroom.)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 21 september 2005 @ 12:53:
Het kan aan mij liggen, maar afaik kan je de meeste telefoons vis UART direct aan een microcontroller hangen (via de datakabel) en dan kan je 'em compleet interfacen.

SMS ontvangen/verzenden, zien of (en vaak door wie) je gebeld word, zelf bellen ergens heen vanaf je uC.

Misschien dat dat een optie is, ookal werkt het met een opto...

(denk btw dat de motor geschakeld was met de spanning en de reden waarom je lampje dan wel aanging als je gebeld werk een lekstroom.)
Voor dit project gebruik ik een Nokia 3310. Ik zou zo 123 niet weten hoe ik die moet aansturen met de UART. Er zal idd vast een optie zijn, omdat je natuurlijk ook via de datakabel al veel kan. Maar kun je dan ook echt SMSjes uitlezen en "parsen" zodat je er wat mee kan? Dat zou natuurlijk een vele betere/mooiere oplossing zijn. Maarja ik ben nu al klaar met hem "handmatig" helemaal te interfacen :)
Pagina: 1