Toon posts:

ASUS A8N-E en Q-Fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord: Asus A8N-E
Chassis: Asus TA-210

Ik heb in de bios de cool 'n quiet optie opgezet samen met de Q-Fan optie enabled.

De chassis koeler op CHA1 aangesloten. Nu denk ik alle zaker vervuld te hebben om de koelers gecontroleerd te laten draaien. Maar.... de koelers blijven op volle toeren draaien.

Ben ik mss iets vergeten? Bij de Q-Fan in de bios heb ik de spanningen van de cpu enz ... niet aangepast.

cpu temp : 35°C
mb temp : 30°C

Heeft er mss iemand ervaring met dit moederbord en werkte dit wel dan? _/-\o_

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Q-fan, werkt die niet alleen met de cpu koeler???

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:40
van Asus:
ASUS Q-Fan
ASUS Q-Fan technologie past op intelligente wijze de ventilatorsnelheden van zowel CPU als behuizing aan de systeembelasting aan en zorgt zo voor stille, koele en efficiënte werking.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Dan heb ik niks gezegt... :)
TS, wat voor fans heb je eraan gehangen??
Hoeveel draadjes zitten er aan de connector??

Verwijderd

Topicstarter
standaard koeler voor cpu (amd 64 3500+ boxed)
en voor de kast degene die erbij zit.

Drie polige connector dus grond voeding en regelaar, dus dat is inorde denk ik. Asus vermeldt wel dat de Q-Fan functie alleen werkt op CHA1, en niet CHA2 controleert. Maar heb de chassis fan aangesloten op CHA1 dus das oke...

Verwijderd

Topicstarter
koeler typen van de kast: mw-825h12s

• Phobophile
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-12-2025
Bij mij verlaagt Q-Fan wel de snelheid van de CPU-fan, maar niet van de fan aangesloten op CHA1. De mb/cpu temps van 30/30 geven hier toch genoeg aanleiding toe zou je zeggen. Zoeken op internet levert niet heel veel informatie op, maar ik heb toch meerdere forumposts gelezen waar mensen klagen dat de CHA1-snelheid niet gecontroleerd wordt door Q-Fan. Zeer irritant dit, ik heb Asus al een mailtje gestuurd.

Verwijderd

Topicstarter
Mss foutje in bios of zoiets.
Laat iets weten als je een mailtje terug krijgt als je wilt.

Voorlopig maar met wat meer lawaai dan :(

• Phobophile
Mmmh, na vier dagen nog geen antwoord. Van het lawaai heb ik niet zoveel last, aangezien ik de bewuste casefan op mijn Aerogate III heb aangesloten, maar de arrogantie van Asus om mijn vraag gewoon te negeren jeukt me als de ziekte!

Verwijderd

Staat je cool & quiet onder je OS wel aan?
Mijn huisgenoot heeft ook een asus bord (met via chipset) en bij hem gaat de cpu fan helemaal uit als cool & quiet aan staat. Als hij het uitzet werken zijn fans op volle snelheid omdat de proc dan te warm wordt.

Je kan ook nog eens kijken of je power management wel goed staat en of je niet een turbo optie in je bios aan hebt staan. Bij mijn huisgenoot schakeld dan cool & quiet automatisch uit :)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:34
Ik heb het zelfde. Ik gebruik speedfan en daar kan ik de proc fan wel mee aanpassen maar de casefans niet. Zelfs de cooler van mijn nb niet. gelukkig heb ik zo;n connectortje van zalman waar je ook voor 5v kan kiezen. Maar liefst wil iets tussen 5 en 12 v in.

Verwijderd

chrisborst schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 14:51:
Ik heb het zelfde. Ik gebruik speedfan en daar kan ik de proc fan wel mee aanpassen maar de casefans niet. Zelfs de cooler van mijn nb niet. gelukkig heb ik zo;n connectortje van zalman waar je ook voor 5v kan kiezen. Maar liefst wil iets tussen 5 en 12 v in.
+12V en -5V geeft +7V, werkt erg goed moet ik zeggen ;)

• chrisborst
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 15:07:
[...]

+12V en -5V geeft +7V, werkt erg goed moet ik zeggen ;)
Ik heb het over fans met een 3 pins aansluiting, die je direct op je mobo aansluit. Het trukje met +12 en -5 gebruik ik ook voor fans met een gewone molex aansluiting.

Verwijderd

chrisborst schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 15:12:
[...]

Ik heb het over fans met een 3 pins aansluiting, die je direct op je mobo aansluit. Het trukje met +12 en -5 gebruik ik ook voor fans met een gewone molex aansluiting.
Dan kan je natuurlijk altijd nog een dikke weerstand ertussen solderen, heb ik met een van mijn case fans gedaan. Maakt nu een stuk vriendelijker geluid :Y)

• Phobophile
Dan kun je toch gewoon een zalman fanmate aansluiten. Keus genoeg tussen de 5 en 12V in :)

Verwijderd

Wacht ff, dus zelfs met speedfan kun je de snelheid van maar 1 fan regelen? Dat is wel heel gaar. Goed dat ik daar nu achterkom, ga ik misschien toch maar een ander bordje halen.
De A8N-E heeft een ‘geen woorden, maar daden’ instelling
8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2005 23:28 ]

• chrisborst
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 23:28:
[...]

Wacht ff, dus zelfs met speedfan kun je de snelheid van maar 1 fan regelen? Dat is wel heel gaar. Goed dat ik daar nu achterkom, ga ik misschien toch maar een ander bordje halen.

[...]

8)7
Ik zou daarom niet een ander bordje kopen, want misschien kan het daar mee ook niet. Zoals hierboven ook al gezegt is, zet een gewoon een fanmate tussen. Kost 4 euro. Ik ga er ook een kopen.

Verwijderd

Het idee achter CnQ is om de fansnelheid automatisch te regelen, dat leek mij erg handig aangezien ik nog wel eens vergeet om de snelheid van de fan te verhogen als ik ga gamen (gelukkig kan speedfan tegenwoordig waarschuwen bij hoge temperaturen). Bij overklokken werkt CnQ niet maar met software kun je dat vervangen. Alleen als je de fans niet via software kan aansturen gaat dat dus niet. Dan koop ik liever een ander mobo waarbij dat wel kan. Misschien is het niet voor iedereen even belangrijk, maar voor mij wel.

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
je kan in speedfan wel meer regelen maar dan moet je alle optie's in je bios uit zetten
dat heb ik nu ook en ik kan 3 fans regelen
let wel op dat je dan een oudere versie gebruikt de nieuwe versie doet het bij mij ook niet
goed vindt ik op zich wel jammer want daar kon ik meer temps mee in de gaten houden :/

gr bastian })

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-02 11:33
Ik heb een Socket A mobo, de a7n8x-e deluxe, heb precies hetzelfde probleem. Ik kan met speedfan alleen de snelheid van de CPU koeler aanpassen :(

Een vriend van mij heeft een a7v600 en die kan alle fans die kan van alle fans die op het mobo zijn aangesloten de snelheid veranderen. Vind ik wel vreemd aangezien mijn mobo veel uitgebreider is en dat van de topic starter al helemaal + dat het veel nieuwer is.

Als het aan de bios instellingen ligt vertel mij dan maar welke.

• Phobophile
bastian.hoen schreef op woensdag 28 september 2005 @ 08:33:
je kan in speedfan wel meer regelen maar dan moet je alle optie's in je bios uit zetten
dat heb ik nu ook en ik kan 3 fans regelen
let wel op dat je dan een oudere versie gebruikt de nieuwe versie doet het bij mij ook niet
goed vindt ik op zich wel jammer want daar kon ik meer temps mee in de gaten houden :/

gr bastian })
Ik betwijfel of jij het over een A8N-E hebt...
Pagina: 1