Toon posts:

[SBS2003 - Exchange] Pop-mail dubbel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een SBS 2003 server draaien. Ik connect met POP (Outlook 2003) op Exchange. Verder is er ingesteld dat de mail 90 dagen op de server bewaard blijft zodat het in iedergeval in de backup meegenomen word.

Nu komt het af en toe voor dat ik mails dubbel of soms driedubbel binnenkrijg. Ben dit probleem via de search wel een keer tegengekomen, maar geen eventuele oorzaken of oplossingen gezien. Iemand enig idee?

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:17

L0g0ff

omg

3x is nog niks :P

Mail via pop3 binnenhalen is gewoon ellende maar over het algemeen ligt dat aan de pop3 service (/software) van je provider. Maar ik combinatie met exchange kan dit soms flink gaan loopen.

Als je nou eens je mail gaat backuppen op een extern medium en je pop zo insteld dat hij het van de server verwijderd dan zal je geen problemen meer ondervinden.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Verwijderd

Die mails die jij dubbel krijgt zijn waarschijnlijk mails die naar meerdere mensen binnen jouw organisatie verstuurd worden dit komt doordat exchange sbs2003 met z'n pop3 connector de header uitleest van de mail.

Waarschijnlijk werk jij met een global mailbox die de pop3 connector leeg haalt. Dat jij sommige mails dubbel krijgt komt omdat een persoon een mail (dmv bv cc of bcc) stuurt naar gebruiker y en gebruiker x binnen jouw exchange organisatie op het moment dat het mail bij jouw provider komt staat dat mailtje 2x mail in de mailbox bij jouw provider.
Dan haalt de pop3 connector die mails binnen wordt de header bekeken van mail gebruiker y en ziet daarin waar dat mailtje naar toe moet maar aangezien de mail adres van gebruiker y en gebruiker x er instaat stuurt exchange het mailtje naar beide op het moment als hij bij het 2e mailtje die voor gebruiker x bestemt is leest hij hiervan ook weer de header en ziet hij ook weer beide mailadressen in staan en stuurt hij het mailtje weer naar gebruiker y en gebruiker x.
Dus heb je hem 2 keer.

Dat je dit niet altijd tegenkomt is omdat niet elke provider de mail die naar meerdere personen wordt gestuurd apart in de global mailbox terecht komt maar 1x in global mailbox dan moet namelijk jouw mailserver dit verder afhandelen.

Bij microsoft wordt dit probleem besproken en volgens hun is de enige oplossing om voor elke gebruiker een eigen mailbox aan te maken.
Dit is niet per definitie een Pop3 connector probleem je bent afhankelijk hoe jouw provider het mail behandel.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is niet helemaal de situatie. De mailserver haalt zn mail niet op via een pop3 connector, maar krijgt die binnen via SMTP. Alleen de client gebruikt pop om mail van de exchange server te halen.

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:17

L0g0ff

omg

Het gebeurt met pop nog wel eens als je te vaak op verzenden en ontvangen klikt dat server server daarvan door de war raakt en je meerdere keren je mail binnenkrijgt...

Is het zo dat er meerdere mensen dit probleem hebben of heb jij daar alleen last van?

Heb je trouwens al de nieuwste sp voor exchange geinstalleerd?

Verder kun je natuurlijk ook van pop afstappen met een exchange 2003 omgeving. Via het internet kun je het gewoon via ssl binnenhalen en lokaal gewoon op exchange niveau.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• Sicko
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08 10:14
Mag ik hier even op inhaken, wat TheOneAndOnly schrijft dat probleem heb ik dus op een SBS2003 server.Mail naar meerdere mensen binnen het domein wordt meerdere keren bezorgd.
Dat is op zich niet zo'n probleem omdat het niet vaak voorkomt dat een email aan meerdere personen gericht is.
Wat ik wel storend vindt is dat de mail ook als onbezorgbaar wordt bestempeld, aangezien de administrator, wiens inbox ik heb ingesteld als mailbox voor onbezorgbare email, ook nog eens alle emailtjes van alle personen ontvangt. Zou dit dan ook kunnen liggen aan het uitlezen van de header?

Verder hebben ze ook het probleem dat emailtjes van persoon A niet bij persoon B binnen het bedrijf aankomen, maar als persoon A het stuurt naar persoon C binnen het bedrijf komen ze wel aan.
Terwijl alle andere mensen wel naar iedereen binnen het bedrijf emailtjes kunnen sturen. :? Ik weet dus niet zeker of dat dit aan instellingen liggen van de Exchange server.

• Sicko
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08 10:14
*schopje*
niemand heeft hier een antwoord op?
Pagina: 1