Toon posts:

Snel kopieren van video op digitale camera

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende probleem:

Ivm het filmen van basketbalwedstrijden ben ik op zoek naar een geschikte digitale video camera.
Het doel van het filmen is dat de coach en de tegenpartij een dvd krijgt van de wedstrijd om zo de tactiek na te bespreken. Eventueel ook om aanwijzingen te geven betreffende fouten in de wedstrijd.

Het probleem is echter dat ik niet weet hoe ik dit het beste aan kan pakken. Het filmen opzich is geen probleem dat is allemaal al lang en breed uitgesproken. Hoe kan ik echter zo snel mogelijk na de wedstrijd de tegenstander een dvd geven en de coach. Dit betekend dat ik dus 2 dvd's moet af kunnen geven. Het liefst wil ik dit mogelijk maken met een digitale videocamera (met hardeschijf, mini dvd of iets dergelijks) en een losstaande dvd recorder.

Ik vraag me echter af of er andere mogelijkheden zijn? Ik vraag me ook af of ik met mijn voorstel wel 2 dvd's kan maken zo kort na de wedstrijd. Ik bedoel het dubben gaat toch in realtime??

De wedstrijd duurt in principe 2 uur.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 22:52
Dan koop je toch gewoon de Sony DV-cam die rechtstreeks op DVD schrijft? :)
Sony Handycam DCR-DVD101 is 'em.

[edit]
Ow, je hebt 2 dvd's nodig...

Laptopje erbij met DVD-Writer erin?

[ Voor 49% gewijzigd door Fire69 op 20-09-2005 12:52 ]

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02 20:11

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Misschien dat je een DV-camera kunt aanschaffen die op een DVD opneemt ipv. een DV-tape. Na de opname kun je dan deze DVD via een laptop met DVD recorder twee keer copieeren. Dit zou in een kwartiertje moeten lukken.

Een losstaande dvd-recorder is niet handig. Deze moet je vaak besturen via de OSD op je TV. Terwijl je op je laptop alles kunt regelen. (En een laptop neem je een stuk handiger mee ;) )

[ Voor 31% gewijzigd door hars73 op 20-09-2005 12:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Laptop is inderdaad wel handig maar kost ook weer meer geld. (weet nog niet wat budget is)

Als ik een dv-camera neem dan past een wedstrijd niet op 1 mini-dvd. Dus moet ik gaan wisselen. Ik kan deze inderdaad wel op de laptop zetten en dan beide naar een grote dvd kopieren. Daar hebben jullie gelijk in.

Is er geen andere snelle oplossing dan met een laptop?

• hars73

hars73

Als je het snel op twee nieuwe DVD's wilt hebben ontkom je er bijna niet aan om het ook al op een DVD op te nemen met de cam. Anders zul je altijd moeten encoden van DV formaat naar DVD (en dit gaat echt uuuuuren kosten).

JVC heeft een aantal camera's met harddisk (JVC Everio G-serie). Ik heb alleen geen flauw idee hoe makkelijk je die gegevens op een DVD krijgt (dit zal waarschijnlijk toch weer via bijv. een laptop moeten)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

snelste lijkt mij twee dvd-recorders laten meelopen met de camera (evt zonder tape). Zoals gezegd lastiger zonder TV dus wel goed testen met TV thuis zodat je met de knoppen kan werken en niet per ongeluk een uur ruis opneemt?
Of een klein monitor tv-tje erbij kopen (wordt al redelijk sleepwerk zo, laptop misschien toch lekkerder).

En als ze het direct willen zien, videoband kan dan toch ook nog wel?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• surfpunk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

Mijn suggesties:

Optie 1:
Opnemen op DV tape kan wel (bandje wisselen in de rust), maar kost veel tijd (je moet 1:1 capturen naar je laptop) en daarna moet je je DVD nog branden.

Optie 2:
Je kunt met een DV camera de wedstrijd live caputeren op je laptop en deze na afloop op DVD branden (keer twee). Dit is sneller dan optie 1 (want je laadt je video in tijdens de wedstrijd) (maar wel minder bedrijfszeker..), maar je moet nog steeds je dvd branden. Ook dit kost tijd. DV video moet omgezet worden naar MPEG2 en dit renderen kost tijd.

Optie 3:
Met DV-camera opnemen op een aparte DVD-recorder (huiskamer apparaat) en deze na afloop kopieren (op je laptop) (of opnemen naar een DVD-recorder met ingebouwde harddisc; dan neem je op op de hdd en na afloop maak je 2 dvd's van de wedstrijd (snelheid van dit kopieren is mij onbekend...))

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

Verwijderd

Kan je niet bij de optie die Hars73 aangeeft (hard disk camcorder) een USB 2.0 of firewire externe DVD brander direct aan de camera hangen?

• hars73

hars73

franssie schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 14:05:
snelste lijkt mij twee dvd-recorders laten meelopen met de camera (evt zonder tape). Zoals gezegd lastiger zonder TV dus wel goed testen met TV thuis zodat je met de knoppen kan werken en niet per ongeluk een uur ruis opneemt?
Of een klein monitor tv-tje erbij kopen (wordt al redelijk sleepwerk zo, laptop misschien toch lekkerder).

En als ze het direct willen zien, videoband kan dan toch ook nog wel?
Tja.. je kunt natuurlijk ook de hele andere kant opgaan... Koop een 2e hands VHS-C camera. Hier doe je de opname mee. Vervolgens doe je het VHS-C bandje in zo'n adapter zodat ie in je normale VHS videorecorder past en je kunt hem direct bekijken (je hebt nu alleen geen twee kopieen zoals je wel graag wilde). Goh, die oude technieken waren zo gek nog niet 8)7

Nee ff weer serieus, denk dat optie3 van Surfpunk dan nog niet zo'n gek idee is.

[ Voor 5% gewijzigd door hars73 op 20-09-2005 14:12 ]

• surfpunk

surfpunk

*apple macBook*

<offtopic>leuk om te horen dat ik goede ideeën heb...</offtopic>

Ik zat nog even te denken. HP heeft standalone DVD-writers gehad. Hier kon je Composite video (en volgens mij ook Y/C) rechtstreeks op aansluiten en branden op DVD-video.
Als je er hier 2 van zou hebben.. dan kun je zelf nog met een oude video8 camera wegkomen (en een videosplittertje natuurlijk).

(ik kan alleen deze DVD branders niet meer terugvinden in de grote NL webshops..)

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

• hars73

hars73

surfpunk schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 14:29:
<offtopic>leuk om te horen dat ik goede ideeën heb...</offtopic>

Ik zat nog even te denken. HP heeft standalone DVD-writers gehad. Hier kon je Composite video (en volgens mij ook Y/C) rechtstreeks op aansluiten en branden op DVD-video.
Als je er hier 2 van zou hebben.. dan kun je zelf nog met een oude video8 camera wegkomen (en een videosplittertje natuurlijk).

(ik kan alleen deze DVD branders niet meer terugvinden in de grote NL webshops..)
Volgens mij bedoel je de HP DVD Movie Writer dc3000, dc4000 en dc5000. Er zijn wel een aantal webshops die hem in het assortiment hebben, alleen zie ik ze niet op voorraad daar. Zal wel apart besteld moeten worden.
Hier een review van de dc5000: http://www.pcmag.com/article2/0,1895,1750210,00.asp

Volgens mij capturen deze apparaten alleen maar analoog en niet digitaal.

• surfpunk

surfpunk

*apple macBook*

hars73 schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 14:58:
Volgens mij capturen deze apparaten alleen maar analoog en niet digitaal.
In principe kun je verreweg de meeste DV camera's ook analoog aansluiten. Analoog heeft ook nog als voordeel dat het iets minder storingsgevoellig is..

Verwijderd

Topicstarter
surfpunk schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 14:09:
Mijn suggesties:

Optie 3:
Met DV-camera opnemen op een aparte DVD-recorder (huiskamer apparaat) en deze na afloop kopieren (op je laptop) (of opnemen naar een DVD-recorder met ingebouwde harddisc; dan neem je op op de hdd en na afloop maak je 2 dvd's van de wedstrijd (snelheid van dit kopieren is mij onbekend...))
Deze optie had ik ook in gedachten. Ik capture de wedstrijd op de harddisk van de dvd recorder. Vervolgens kopieer ik vanaf de harddisk op een dvd. (Dit tweemaal.) Weet iemand met welke snelheid je zoiets kan kopieren van harddisk naar dvd?

• hars73

hars73

Ik kwam net nog wat anders tegen. Panasonic komt met digitale 3CCD camera's die opnemen op een SD card. Als je vervolgens een DVD recorder kunt vinden met een SD slot, dan is het kopieeren naar DVD nog een fluitje van een cent. :P
De camera's komen alleen als eerste uit in Japan ergens in november. Maar wie weet zijn er wel andere camera's die op SD card opnemen.

http://www.dcviews.com/press/Panasonic-SDR-S300.htm

• surfpunk

surfpunk

*apple macBook*

... de DMR e-60 heeft zo'n slot.. of je daar ook video vanaf naar de dvd-recorder kan branden durf ik niet te zeggen..

deze dvd-recorder heeft trouwens ook een PC-card slot ...

maar euh... ik zou op een kabeltje tussen cam en recorder vertrouwen....

Verwijderd

Topicstarter
High Speed Archiving: 20 maal zo snel kopieren van hardeschijf van dvd recorder naar dvd.

Dit is de oplossing voor mijn probleem. Een dvd recorder met hardeschijf die in het bezit is van HSA. Tijdens de wedstrijd real time opnemen op de hardeschijf van de recorder. Vervolgens na de wedstrijd van de hardeschijf op een dvd zetten met HSA.

Nu dus een dvd-speler zoeken met deze optie. Philips heeft ze in iedergeval.
Pagina: 1