Toon posts:

Welke Linux-distro fad het snelst ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Niet helemaal on topic, maar omdat ik graag wil weten welke linux-distro het snelst fad open ik hier toch maar een topic.
Heb een paar koetjes welke ik in dat geval, bij een redelijk verbetering, onder Linux (ipv W2K) laat draaien.
Wie heeft ervaringen met de verschillende distro's en kan op basis daarvan zeggen welke de meeste punten oplevert?
Misschien kan men "FADmarks" (CPU@?MHz en Distro = punten) melden, zodat we weten welke distro we moeten installen voor meer puntjes.

Eventueel topic verplaatsen, maar neem aan dat ik met het openen hier meer zinvoller reakties krijg dan ergens anders.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 12:29 ]

• Blue_man
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05-2024
Hangt dat ook niet af van hoeveel troep je laat draaien samen met die client?
Dan mag je linux X uitgekleed gebruiken, dan nog zal het trager zijn dan Linux Y gebruikt als webserver.

X en Y stellen in dit geval fictieve namen voor, ingeval bestaande distributies geldt bovenstaand voorbeeld niet.

le·vens·moe (bn.)
1.genoeg van het leven hebbend, het leven als een last beschouwend.

Verwijderd

Ik denk dat het ontzettend weinig uitmaakt.
Die performance wordt volledig bepaald door de CPU.
Het enige wat je kunt doen om de performance te verbeteren is zorgen dat er voldoende geheugen is, dat de machine zo min mogelijk swapt (dus voldoende geheugen heeft) en dat er geen overbodige procesjes lopen.
Dus webserver, grafische desktop, MySql, Postmail, Samba... allemaal uit.
Dat zorgt ervoor dat jouw Fad zo goed mogelijk in de CPU cache blijft en daardoor het snelst loopt.
Als je kijkt wat je zelf in kunt stellen en kunt tweaken heeft de distro op zich geen invloed.

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Denk niet dat het zozeer uitmaakt welke distro je neemt maar dat het juist afhangt van de programma's die je draaid. Het is natuurlijk wel zo dat de ene distro out-of-the-box minder 'rommel' meeleverd dan de andere en dan dan dus x wel sneller kan zijn dan y of omgekeerd.
Als het puur gaat om graasmachines zou ik gaan voor distros die minder X georienteerd zijn, bv debian ipv mandrake/suse. In elkgeval zorgen dat je geen X installeerd met screensavers enzo dat is vooral dodelijk voor je CPU cycles.
Verder boeit het qua performce niet veel of er nu wel of geen web/ftp/samba/mail service draait, zolang je dat niet gebrukt zal het geen CPU kosten.

...

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
Zomaar een ideetje, als je de source hebt kan je deze zelf compilen met de flags die jij wil en dus de client optimaliseren voor je proc.
Reken alleen niet op prestatie wonderen.

Verwijderd

Topicstarter
Sir_Floppy schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 12:15:
Zomaar een ideetje, als je de source hebt kan je deze zelf compilen met de flags die jij wil en dus de client optimaliseren voor je proc.
Reken alleen niet op prestatie wonderen.
Werkt in mijn geval niet.
Weet te weinig van Linux om zoiets toe te passen.
Maakt me niet uit welke distro het snelst fad en hoe groot die distro is.
Neem voor de zekerheid gewoon een nieuwe HD en prop de handel daarop in de lichtste machine.
Zodra dat draait is de volgende machine aan de beurt.
Pagina: 1