Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Vanaf 1 oktober ben ik weer student, na een jaar fulltime werken.
Ik heb nog 4 maanden recht op lening van IBG, maar omdat ik tot en met februari van dit jaar ingeschreven heb gestaan bij de universiteit en IBG, kan ik die dit kalenderjaar niet meer opnemen.
Ik heb namelijk teveel 'bij' verdiend volgens de normen. Vanaf januari 2006 kan ik nog vier maanden lenen.

Nu ga ik naast de studie (die nog 10 maanden duurt) een bijbaan nemen en daarnaast een studentenkrediet aan bij de bank. Om de kosten (zoals collegegeld, een laptop, studieboeken, reiskosten omdat ik geen OVkaart heb) wat draaglijker te maken, vraag ik me af in hoeverre ik die studiegerelateerde kosten kan aftrekken van de belasting. Vroeger kon ik altijd de normbedragen aftrekken, waarbij rekening werd gehouden met ontvangen studiefinanciering (basisbeurs, aanvullende beurs en/of lening) maar dit jaar heb ik nog geen studiefinanciering in de vorm van lening ontvangen.

Ik weet niet of het van belang is, maar afgelopen jaar, in maart, heb ik een huis gekocht en dus een hypotheek. Daardoor ontvang ik maandelijk VT voor de hypotheekrente aftrek.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Op het P-biljet (op het E-biljet waarschijnlijk ook?) stond in 2004 een onderdeel "27: Als u of uw fiscale partner in 2004 studiekosten of andere scholingsuitgaven had". Die is van toepassing als je een opleiding of een studie volgde die "was gericht op uw beroep of werk, of op uw toekomstige beroep of werk". Ik weet niet of reguliere opleidingen eronder vallen, maar ik heb deze aftrekpost weleens gebruikt. Alles boven de €500 mag je aftrekken, tot €15000. Hieronder vallen lesgeld, kosten voor studieboeken en vakliteratuur. Verder is eigenlijk niets aftrekbaar.

(Teksten ongeveer letterlijk uit de toelichting op het P-biljet 2004)

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kan twee dingen doen: Het normbedrag van +/-175 euro per maand aftrekken en dan hoef je geen bonnetjes bij te houden, maar dat geldt idd alleen voor stufi ontvangers.

Wat je ook kan doen, is wel bonnetjes bewaren, alle kosten (collegeld in jouw geval denk ik) bij elkaar optellen, daar 500 euro vanaf trekken (drempel) en dat van de belasting aftrekken. Dat staat ook precies zo in het electronische formulier en is echt simpel :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Weet iemand of een laptop valt onder de aftrekposten voor scholingsuitgaven?
Ik heb wel gevonden dat de aftrek over 3 jaar verspreid moet worden, met een restwaarde van 10%.
Betekent dit dat ik, als ik nu een laptop van 1000 euro koop, dit jaar 300 euro kan aftrekken en volgend jaar weer? En valt aanschaf van software (via surfspot: Windows XP, Office, SPSS) ook onder de regeling?
Ik kan aanmerkelijk maken dat ik de laptop alleen voor m'n studie gebruik.

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-11 18:52
Canaria schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 14:14:
Weet iemand of een laptop valt onder de aftrekposten voor scholingsuitgaven?
Waarschijnlijk niet, maar het valt te proberen. Er staan reacties in dat draadje van mensen die bij wie het wel goed gekeurd wordt.

edit: zo te zien mag het dus wél: http://www.belastingdienst.nl/faq/jsp/vraag.jsp?id=1/1049a

[ Voor 32% gewijzigd door Rene59 op 04-10-2005 14:46 ]

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
JvS schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 11:44:
Je kan twee dingen doen: Het normbedrag van +/-175 euro per maand aftrekken en dan hoef je geen bonnetjes bij te houden, maar dat geldt idd alleen voor stufi ontvangers.

Wat je ook kan doen, is wel bonnetjes bewaren, alle kosten (collegeld in jouw geval denk ik) bij elkaar optellen, daar 500 euro vanaf trekken (drempel) en dat van de belasting aftrekken. Dat staat ook precies zo in het electronische formulier en is echt simpel :).
Moet ik dan van het collegegeld dit jaar 3/11e aftrekken en volgend jaar 8/11e? Of mag het volledige bedrag bij de aangifte 2005? Dat laatste komt me veel beter uit, gezien ik het dan terugkrijg op het moment dat ik het het hardst nodig heb...
Ik betaal collegegeld ineens, aan het eind van deze maand wordt het afgeschreven over oktober t/m augustus dus 11/12e.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Als je ineens betaald, kun je het ook ineens aftrekken. Met de laptop en software moet ook kunnen, heb ik ook jaren gedaan als student.

Nu ben ik systeembeheerder, en kan ik mijn computer dus nog steeds als studiekosten aftrekken :) Ik moet wel een beetje bijblijven natuurlijk...

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Volgens mij zal je bij een eventuele controle wel aantoonbaar moeten kunnen maken dat die laptop volledig voor studie gebruikt wordt. Wordt de laptop ook voor x % prive-doeleinden gebruikt, dan zal je slechts 100 - x % kunnen opgeven als studiekosten. En ja, di's een taaie om aan te kunnen tonen, maar je kunt je er maar beter bewust van zijn.

Overigens kun je als student bepaalde licenties voor een lage prijs aanschaffen via je school.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 15:47:
Volgens mij zal je bij een eventuele controle wel aantoonbaar moeten kunnen maken dat die laptop volledig voor studie gebruikt wordt. Wordt de laptop ook voor x % prive-doeleinden gebruikt, dan zal je slechts 100 - x % kunnen opgeven als studiekosten. En ja, di's een taaie om aan te kunnen tonen, maar je kunt je er maar beter bewust van zijn.

Overigens kun je als student bepaalde licenties voor een lage prijs aanschaffen via je school.
Mjah, afaik is de kans wel heel klein dat je controle krijgt voor een studenten-laptop. Daarnaast moet canaria er dan gewoon voor zorgen dat er NA de aankondiging van de controle geen zut meer op haar laptop staat. En ja, ook GoT kan voor studiedoeleinden worden gebruikt

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Paters
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Jiriki schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 15:36:
Als je ineens betaald, kun je het ook ineens aftrekken. Met de laptop en software moet ook kunnen, heb ik ook jaren gedaan als student.

Nu ben ik systeembeheerder, en kan ik mijn computer dus nog steeds als studiekosten aftrekken :) Ik moet wel een beetje bijblijven natuurlijk...
Om het even aan te vullen: De collegegelden die je in het belastingjaar betaald mag je aftrekken. Als je dus in 2005 in een keer je collegegeld betaald mag je het in 2005 vollegdig aftrekken. Echter kun je dus in 2006 geen collegegeld aftrekken. Voor boeken geldt hetzelfde. Zoals eerder gemeld moet de computer/laptop in 3 jaar met een restwaarde van 10% worden afgeschreven. Wanneer je de computer ook prive gebruikt dien je een percentage van het aankoopbedrag in mindering te brengen. Echter lijkt het me dat vrij oncontroleerbaar voor de belastingdienst. Wanneer je 15% privegebruik opgeeft gaan ze denk ik echt niet zeuren (als ze al uberhaupt zeuren).

http://www.belastingdienst.nl/aangifte/aangifte-153.html
http://www.belastingdiens...&docsCount=10&docsStart=1 Hier worden bijna alle vragen beantwoord door de belastingdienst
Pagina: 1