Toon posts:

NAL applicatie voor login

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo !

Ik wil eigenlijk een NAL applicatie laten distribueren voordat er een gebruiker op een systeem ingelogd is. Dus gewoon dat na het opstarten, voor het inloggen een applicatie gesitribueerd wordt...

Het is een Novell 6 netwerk met ZEN 4 en Windows 2000 Werkstations.

Iemand een idee of en hoe dit mogelijk is ?

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Nee dit is niet mogelijk. De Novell Application Launcher is een gebruikersapplicatie die pas later wordt opgestart.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

Dit is wel en niet mogelijk. Niet met een nal-applicatie. Wel kun je er een msi-installatie van bakken en in een scheduler via een workstation-policy laten installeren.

Wat wil je precies doen dan? Vaak zijn er echter betere oplossingen namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 11:47:
Dit is wel en niet mogelijk. Niet met een nal-applicatie. Wel kun je er een msi-installatie van bakken en in een scheduler via een workstation-policy laten installeren.

Wat wil je precies doen dan? Vaak zijn er echter betere oplossingen namelijk.
Ik heb hier een nal installatie object en die moet bedrijf breed geinstalleerd worden. En het is best een grote applicatie. Deze applicatie moet in principe in 1x bij ALLE pc's geinstalleerd worden...
Dit willen we dus niet aan alle gebruikers hangen en dan zomaar in 1 keer laten installeren. Dit omdat de impact op het netwerk vrij lastig te voorspellen is en we niet voor onaangename verassingen willen komen te staan op het moment dat alle gebruikers inloggen...

Dit willen we dus bijvoorbeeld 's avonds doen, dan kunnen we de systemen via wake up on lan opstarten en dan zou deze applicatie geinstalleerd moeten worden...

Ik zou het inderdaad via een MSI kunnen doen.
Maar de voorkeur gaat uit dus uit naar een NAL object... Dit omdat we deze dan later nog kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld een herinstallatie van een PC ofzo. Dan weten we zeker dat de distributies op alle pc's hetzelfde zijn...

Verwijderd

> Ik heb hier een nal installatie object en die moet bedrijf breed geinstalleerd worden. En het is best een grote applicatie. Deze applicatie moet in principe in 1x bij ALLE pc's geinstalleerd worden...
Dit willen we dus niet aan alle gebruikers hangen en dan zomaar in 1 keer laten installeren. Dit omdat de impact op het netwerk vrij lastig te voorspellen is en we niet voor onaangename verassingen willen komen te staan op het moment dat alle gebruikers inloggen...

Tja... om dan moeite te doen dit nog voor het inloggen te regelen...

Ook al eens gedacht om van de applicatie een snapshot te maken en daar dan een add-on image van te maken? Kun je het als een image toevoegen aan de pc's.Voor de spreiding hang je het dan gefaseerd aan werkstation-nummers.

> Dit willen we dus bijvoorbeeld 's avonds doen, dan kunnen we de systemen via wake up on lan opstarten en dan zou deze applicatie geinstalleerd moeten worden...

Ideaal idee voor een add-on image! Kun je mooi multicasten... het hele netwerk klaar in een paar minuten! Nou ja.... zo ideaal gaat dat ook weer niet... maar serieus... experimenteer maar eens met een add-on image (die je van een snapshot maakt).

> Ik zou het inderdaad via een MSI kunnen doen.
Maar de voorkeur gaat uit dus uit naar een NAL object... Dit omdat we deze dan later nog kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld een herinstallatie van een PC ofzo. Dan weten we zeker dat de distributies op alle pc's hetzelfde zijn...

Van een msi kun je heel mooi een msi-package van maken binnen zen-works! Of je kopieert gefaseerd de setup naar de pc's lokaal, waarna je op het moment supreme de installatie aanzet en lokaal laat verlopen. Gaat soepeler en sneller. En dan is een pre-install/schedule via een werkstation-policy ook heel goed mogelijk.

Dus.... 1. gewoon distribueren, 2. werkstation-policy (eventueel de setup van tevoren lokaal plaatsen), 3. add-on image. Ik zou voor optie 3 gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 08:14:
> Ik heb hier een nal installatie object en die moet bedrijf breed geinstalleerd worden. En het is best een grote applicatie. Deze applicatie moet in principe in 1x bij ALLE pc's geinstalleerd worden...

Tja... om dan moeite te doen dit nog voor het inloggen te regelen...

Ook al eens gedacht om van de applicatie een snapshot te maken en daar dan een add-on image van te maken? Kun je het als een image toevoegen aan de pc's.Voor de spreiding hang je het dan gefaseerd aan werkstation-nummers.

> Dit willen we dus bijvoorbeeld 's avonds doen, dan kunnen we de systemen via wake up on lan opstarten en dan zou deze applicatie geinstalleerd moeten worden...

Ideaal idee voor een add-on image! Kun je mooi multicasten... het hele netwerk klaar in een paar minuten! Nou ja.... zo ideaal gaat dat ook weer niet... maar serieus... experimenteer maar eens met een add-on image (die je van een snapshot maakt).

> Ik zou het inderdaad via een MSI kunnen doen.

Van een msi kun je heel mooi een msi-package van maken binnen zen-works! Of je kopieert gefaseerd de setup naar de pc's lokaal, waarna je op het moment supreme de installatie aanzet en lokaal laat verlopen. Gaat soepeler en sneller. En dan is een pre-install/schedule via een werkstation-policy ook heel goed mogelijk.

Dus.... 1. gewoon distribueren, 2. werkstation-policy (eventueel de setup van tevoren lokaal plaatsen), 3. add-on image. Ik zou voor optie 3 gaan.
Yo bedankt voor de reactie...

De add-on image is inderdaad wel een goed idee...
Maken we hier wel gebruik van voor het gewone imagen maar niet om een bepaalde applicatie te distribueren, wel een goede tip...

Alleen is de applicatie nu gebouwd aan de hand van een MSI file plus een MST file en een aantal MSP files... Deze kan ik dus wel in een add-on image gieten maar probleem is dat ze hier willen dat zowel de uitrol in 1e instantie als eventuele latere uitrollen (bijvoorbeeld op een nieuwe pc) dat die precies hetzelfde zijn via een NAL object...

Kan ik deze MSI, MST en MSP files dan uitrollen via die workstation policy ?
En zo ja, hoe moet dat :?

Verwijderd

Dat kan op zich via een workstation-policy. Van tevoren zorgen dat de msi public benaderbaar is. Of lokaal kopieren van tevoren. Is wel lastig... je bent gewaarschuwd. Maar ik heb het ooit gemaakt.... kan iedereen dus ;)

Die add-on-optie heeft echt enorm veel voordelen. Zeker voor de initiele uitrol. Denk er nog eens over na. De msi-installatie kun je apart bewaren en in het menu zetten. De add-on gooi je na de initiele uitrol weg.

Verwijderd

Ow ja... hoe maak je dat dan...

Schedule in de workstation-policy een taak... c:\update.bat die naar "msiexec /i c:\package.msi /qn" verwijst. Scheduled if gui starts, of zoiets.... weet ik niet meer uit mijn hoofd.... moet je even kijken. Lastig is waar die msi staat.... voordat je ingelogd bent als user, is het werkstation ingelogd in edir. En daar moet je dus een puiblic map voor maken, tenzij je de msi van tevoren naar c: kopieert, zoals in het voorbeeld. En zoals ik het ook deed...

En varieer naar hartelust ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:38:
Ow ja... hoe maak je dat dan...

Schedule in de workstation-policy een taak... c:\update.bat die naar "msiexec /i c:\package.msi /qn" verwijst. Scheduled if gui starts, of zoiets.... weet ik niet meer uit mijn hoofd.... moet je even kijken. Lastig is waar die msi staat.... voordat je ingelogd bent als user, is het werkstation ingelogd in edir. En daar moet je dus een puiblic map voor maken, tenzij je de msi van tevoren naar c: kopieert, zoals in het voorbeeld. En zoals ik het ook deed...

En varieer naar hartelust ;)
Ah okay, bedankt voor de hulp...
Ik zal eens kijken hoe ik het ga fixen :)
Pagina: 1