Monochroom video signaal omzetten naar kleur video signaal?

Pagina: 1
Acties:

• babbel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2022
Ik zit met een zeer frustrerend probleem en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen: ik heb een monochroom cameraatje met een composite uitgang. Verder heb ik een KISS DP 558 HD-recorder met een composite ingang. Ik wil het beeld van de camera opnemen op de KISS maar wat ik ook probeer, ik krijg geen beeld te zien als ik mijn cameraatje aansluit op de KISS.

Ik heb de volgende dingen geprobeerd om het probleem op te lossen:
  • Andere set kabels, werkt niet.
  • Nog een andere set kabels, werkt ook niet.
  • Twee apparaten met een (kleuren) composite uitgang, werkt perfect, dus kabels zijn goed en de ingang van de KISS werkt.
  • Een macrovision-remover tussen de camera en de KISS zetten, dit met het idee dat zo'n ding het videosignaal weer netjes normeert, maar dit werkt helaas niet.
  • Camera aanlsuiten op s-video ingang van de KISS, dit werkt niet.
  • Camera aansluiten op scart ingang (via scart-composite converter) van de KISS, dit werkt ook niet.
  • De vraag voorgelegd aan de lokale elektronicaboer, maar die ziet geen oplossing.
  • De vraag voorgelegd aan Conrad en die zeggen dat het technisch onmogelijk is om een monochroom videosignaal om te zetten in een kleur signaal, wat natuurlijk onzin is.
  • De vraag voorgelegd aan KISS, maar die komen met het geniale "Please try again, it should work."
Na wat navragen ben ik er achter gekomen dat het probleem hem waarschijnlijk zit in het feit dat de KISS geen monochroom videosignaal slikt.

Er is één manier waarom het me is gelukt om het beeld op te nemen, namelijk door de camera aan te sluiten op een (geleende) philips DVD recorder en de uitgang van die Philips weer aansluiten op mijn KISS recorder. Dit werkt perfect, maar ik wil eigenlijk een elegantere oplossing dan simpelweg een extra tuner ertussen zetten.

Vandaar mijn vraag: is het mogelijk om met een schakeling een monochroom video signaal om te zetten naar een kleur video signaal. Het liefste natuurlijk kant en klaar te koop (zoals de optie van de macrovision revover die ik heb geprobeerd), maar als ik de soldeerbout op moet stoken, is dit (tot op zekere hoogte) ook geen probleem. Een simpel schakelingetje soldeer ik wel in elkaar.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-02 20:56

voodooless

Sound is no voodoo!

De grote vraag hier is: wat spuugt dat cameratje precies uit? Blijkbaar is dat dus geen composite. Zolang je dat niet weet kom je denk ik niet veel verder.

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 20-09-2005 10:24 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-02 15:06
Bij gewone (kabel/antenne)tv is het zwartwit en kleursignaal net hetzelfde, om de kleuren te decoderen zitten er hogere frequenties op de laagfrequentere stappen die het signaal neemt. Een zwartwittv heeft een filter die die hoge (kleur) frequenties eruit filtert, en ziet dus geen kleur. Een kleurentv ziet dan wel kleur. Analoog werkt een zwart-wit tvsignaal perfect op een kleurentv, die hoge (kleur) frequenties bepalen het verschil in sterkte van de RGB kanonnen, al die er niet zijn worden de 3 kannonnen even sterk (volgens het menselijk oog, en volgens de kleurentemperatuur) aangestuurd, en zie je perfect zwartwit.

Ik zie niet in waarom ze niet ook zo zouden werken bij composiet. Dus ik kan wel akkoord gaan met deepspace hierboven: blijkbaar klopt er iets niet met het uitganssignaal van je cameratje (en heeft Philips dit wel ondersteund in zijn DVDrecorder).
Welk merk is dat cameraatje? Ik neem aan dat je de policy volgt en dus al op internet gezocht hebt: links naar specificaties van je camera zijn erg handig, of indien je die niet vind het typenummer van je camera.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• babbel
deepspace schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 10:24:
De grote vraag hier is: wat spuugt dat cameratje precies uit? Blijkbaar is dat dus geen composite. Zolang je dat niet weet kom je denk ik niet veel verder.
Ik was nog vergeten te vermelden dat het gaat om een Watec 902H monochrome camera. Volgens de specs van de camera is het videosignaal composite:

Video output: Composite Video, 1 Vp-p, 75ohm Unbalanced

zie ook: Specs watec 902H monochrome camera

Ik heb overigens ook nog twee andere monochroom camera's geprobeerd, een heel simpel ding van Conrad van een paar tientjes en een camera die vergelijkbaar is met de Watec, maar van een ander merk. Hierbij heb ik precies hetzelfde probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door babbel op 20-09-2005 10:53 ]

• enchion
  • Niet online
Heb je al geprobeerd er een gewoon tv coax stekkertje aan de kabel te zetten.
zo`n zelfde als waar je kabeltv mee binnen komt.

How do you save a random generator ?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:33
Heb je de camera ook al eens aangesloten rechtstreeks op een TV via de composite?

En via de S-Video zou het gewoon ook moeten werken mits je de juiste pin aansluiting gebruikt.
Voor de helderheid (Luminance) wordt er eigenlijk gewoon een monochroom videosignaal gebruikt.
http://www.gamesx.com/hwb/co_SVideo.html

• babbel
enchion schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 10:52:
Heb je al geprobeerd er een gewoon tv coax stekkertje aan de kabel te zetten.
zo`n zelfde als waar je kabeltv mee binnen komt.
Nee, dat heb ik nog niet geprobeerd, dat kan ik wel eens doen, maar op welk kanaal kan ik het beeld dan verwachten?

• babbel
The_Doman schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 10:53:
Heb je de camera ook al eens aangesloten rechtstreeks op een TV via de composite?
Yep, dat heb ik geprobeerd en dan heb ik netjes beeld.
En via de S-Video zou het gewoon ook moeten werken mits je de juiste pin aansluiting gebruikt.
Voor de helderheid (Luminance) wordt er eigenlijk gewoon een monochroom videosignaal gebruikt.
Ik heb een standaard s-video naar composite plug gebruikt, ik zou wel nog eens kunnen proberen om het kabeltje zelf even te solderen.

• enchion
  • Niet online
Misschien eerst op de tv aansluiten en dan zoeken , als het werkt dan heb je een goede kans dat hij op hetzelfde kanaal zit als een videorecorder.
t`is een security camera , en die worden vaak in combinatie met viderecorders gebruikt.

ps wie ga je ermee bespioneren.

Nu ik dit lees dat hij het op de tv al doet denk ik niet meer dat mijn idee gaat werken.

[ Voor 16% gewijzigd door enchion op 20-09-2005 11:03 ]

• babbel
Het is voor een opstelling op een lab, daar maakt de camera onderdeel van uit, als het was om iemand te bespioneren had ik het liever in kleur ;)

• naftebakje
enchion schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 10:59:
Misschien eerst op de tv aansluiten en dan zoeken , als het werkt dan heb je een goede kans dat hij op hetzelfde kanaal zit als een videorecorder.
t`is een security camera , en die worden vaak in combinatie met viderecorders gebruikt.

Elke videorecorder heeft een scart ingang, dus je verhaal gaat niet op. Ook zullen ze als ze antennesignaal leveren op de camera, daar een juiste connector aanhangen, en geen composiet connector.

TS: het werkt op je tv, dus het signaal dat ie uitstuurt is goed. In principe moet hij dus ook werken op je Kiss-recorder. Heeft deze een composiet ingang (dus zo'n enkel tulpje, niet S-video), dan kan je best met deze proberen. Soms moet je enkele keren op AV drukken voor hij de juiste ingang neemt, probeer dat eens. En zelf eens een S-videokabeltje in elkaar steken kan mss ook helpen idd, handig is dan om een bron die wel werkt te tonen op je tv (via de Kiss), en dan de stekker die werkt te vervangen door de monochrome ingang. Zo sluit je uit dat het instellingen zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• enchion
  • Niet online
Waarom moet ik nu meteen aan Frankenstein denken .(zwart wit , Lab)
Het zal wel aan mij liggen .
Ik zag bij de specificatie dat het uitgangsignaal 752x582 pixels is , misschien dat de kiss dat formaat niet aankan ?

• babbel
enchion schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 10:59:

Nu ik dit lees dat hij het op de tv al doet denk ik niet meer dat mijn idee gaat werken.
Ik heb het toch even geprobeerd, maar inderdaad, het werkt niet :(

• babbel
naftebakje schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 11:07:
[...]

TS: het werkt op je tv, dus het signaal dat ie uitstuurt is goed. In principe moet hij dus ook werken op je Kiss-recorder. Heeft deze een composiet ingang (dus zo'n enkel tulpje, niet S-video), dan kan je best met deze proberen. Soms moet je enkele keren op AV drukken voor hij de juiste ingang neemt, probeer dat eens.

...handig is dan om een bron die wel werkt te tonen op je tv (via de Kiss), en dan de stekker die werkt te vervangen door de monochrome ingang. Zo sluit je uit dat het instellingen zijn.
Er is mij verteld dat een TV veel minder kieskeurig is in het ingangsignaal en dat het daarom wel op een tv werkt. Ik heb precies gedaan wat je zegt: werkend apparaat op tulp aansluiten en vervolgens vervangen door de cam, dan weet ik zeker dat alles goed ingesteld staat, maar ook dan werkt de cam niet.
naftebakje schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 11:07:
[...]

En zelf eens een S-videokabeltje in elkaar steken kan mss ook helpen idd
Dat ga ik nu maar eens proberen, ff ergens een plugje vandaan zien te halen.

[ Voor 17% gewijzigd door babbel op 20-09-2005 11:14 ]

• babbel
enchion schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 11:08:
Waarom moet ik nu meteen aan Frankenstein denken .(zwart wit , Lab)
Het zal wel aan mij liggen .
>:)
enchion schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 11:08:
Ik zag bij de specificatie dat het uitgangsignaal 752x582 pixels is , misschien dat de kiss dat formaat niet aankan ?
Poeh, daar kan ik niets over zeggen. De helpdesk van KISS komt niet echt met nuttige antwoorden, dus ik betwijfel of ze daar antwoord op kunnen geven.

• naftebakje
babbel schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 11:16:
[...]
Poeh, daar kan ik niets over zeggen. De helpdesk van KISS komt niet echt met nuttige antwoorden, dus ik betwijfel of ze daar antwoord op kunnen geven.
Helpdesk is ook doorgaans niet interessant, het is het labo dat je nodig hebt. Probleem is echter dat ze je niet graag doorverbinden met het labo..

Dat TV's minder kieskeurig zijn kan ik inkomen, maar je hebt zowiezo enorm veel verschillen. Met mijn digicam op onze ene tv hebben we perfect kleurbeeld (via composiet), op de andere (goedkope) is het zwart-wit met kleurzweem. En als ik mijn laptop gebruik, geven beide tv's een goed kleurbeeld (goedkopere is wel minder kwalitatief, maar ik ken ook wel de fouten van TV's en let er dus op).

Van versterkers voor composiet of s-video heb ik nog niet gehoord, dus dat zal niets zijn. Als je een oude videorecorder hebt staan kan je desnoods via die werken, of een modulator gebruiken die het composiet signaal omzet naar antennesignaal (dat kost wel wat, maar velleman bijvoorbeeld heeft dat ook), dan kan je zelfs draadloos beeld verzenden (binnen enkele meters).

• babbel
Ik heb net zelf een s-video kabeltje gesoldeerd, maar ook dat werkt helaas niet...

• babbel
naftebakje schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 11:28:
[...]

Als je een oude videorecorder hebt staan kan je desnoods via die werken, of een modulator gebruiken die het composiet signaal omzet naar antennesignaal (dat kost wel wat, maar velleman bijvoorbeeld heeft dat ook), dan kan je zelfs draadloos beeld verzenden (binnen enkele meters).
De videorecorder-optie heb ik altijd achter de hand, maar het is zo ontzettend frustrerend dat een simpel iets als een beeld opnemen zulke problemen geeft.

Het composiet signaal omzetten naar antennesignaal is nog maar de vraag of het gaat werken: ik vraag me af of de composiet ingang van zo'n modulator het signaal van mijn cam wel slikt...

Daarbij is het zo dat ik het beeld zo origineel mogelijk wil houden, ik ga op pixel niveau naar de beelden kijken, naar de grijswaarden, dus eigenlijk zou iedere pixel exact moeten blijven zoals hij is. Dat zal uiteraard niet gebeuren met de MPEG compressie van de recorder, maar hoe minder conversiestappen hoe beter, maar aan de andere kant: beeld dat wat minder van kwaliteit is, is nog altijd beter dan geen beeld :)
Pagina: 1