Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[auto] Ervaring gevraagd met auto kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:55

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Tweakvolk !

Met pijn in mijn hart heb ik mijn Mitsu coltje te koop gezet op marktplaats vandaag. :| ;(
Ik had een coltje uit 1994 wat reed op GAS (g2 installatie) en dus erg duur was in maandelijkse afschrijvingen. 50 euro per maand voor wegenbelasting is niet te betalen voor een student. Tel daar de 50 euro aan verzekeringen bij op, en je snapt dat ik voor die 30 kilometer die ik per week rijd geen gas hoef te nemen :).

Maar omdat ik wel regelmatig lanparty's bezoek, of met vrienden naar een dorpje verderop rijd, of met mijn girl grote boodschappen ga doen (bij de aldi enzo ) (etc. etc. etc.) wil dus wel een auto-tje behouden. Nu wil ik echter een autotje waarbij functionaliteit eigenlijk op plek 2 komen, en kosten op plek 1. Het gaat er dus om dat ik een autotje vind waarbij de wegenbelasting niet zo denderend hoog is, en het verbruik als het even kan ook niet (ik rijd sowieso altijd netjes, dus geen race-perikelen bij mij). De voorkeur gaat (gewoon vanwege ervaring) uit naar japanse karretjes. Het is dus eigenlijk meer een auto om op te rijden. De eisen zijn daarom :
- "Goedkoop" in aanschaf (prijs tot een euro of 1500)
- Klein
- Licht
- Functionaliteiten/Opties zijn leuk , maar hoeven niet. Geen stuurbekrachtiging oid dus)
- Rijd op benzine (dus geen gas , voor de toeslag)
- Is technisch/motorisch goed
- goedkoop in onderhoud (dus geen onderdelen vervangen om de 2 weken).
- 1.0 motor is goed , meer dan 1.3 hoeft niet (mag wel )
- Iemand van 1.90 meter moet er goed in kunnen zitten

Ik had zelf deze autotjes in gedachten :
- Nissan Micra
- Suzuki Alto
- Suzuki Swift
- Mitsubishi colt (oude model)
- Mazda 323 (geen F )
- Ford Fiesta (oude model)
- Toyota Starlet
- Toyota Corolla
- Honda Civic
- Peugeot 309
- Daihatsu Charade 1.0
- Seat Marbella
- VW Polo
- Opel Corsa
- Fiat Panda
- Citroen AX
- Citroen ZX

Kan iemand dit lijstje aanvullen , aan de hand van eigen ervaringen ? Of misschien even vertellen over wat hij/zij kwijt is voor een model in mijn huidige lijstje ?

Alvast dank :)

[ Voor 7% gewijzigd door Khaine op 20-09-2005 08:46 ]

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• NMe
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Een oudere, eventueel afgeragde Toyota Corolla misschien? :)

Mijn oom heeft zo'n 8 jaar geleden een redelijk afgeragde Toyota Corolla gekocht, eigenlijk als tijdelijk autotje om even wat te hebben tot hij geld had voor wat beters. Intussen rijdt ie nog steeds in het ding, is niet kapot te krijgen. Bovendien heeft ie nog eens weinig onderhoud nodig gehad ook. Verder voldoet zo'n auto volgens mij aan alle eisen in je topicstart. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07

JT

VETAK y0

Daihatsu Charade, 850cc en 20x mooier dan een Alto :r
Toyota Starlet 1.0
Daihatsu Charade 1.0

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• The Dolf
  • Niet online
Hyundai Excel.
Kleine lichte wagens die goedkoop in gebruik en aanschaf zijn. Fijne wagen maar heeft vrijwel geen opties. Mijn ouders rijden nu bijna zes jaar in die wagen en het enige wat gerepareerd is zijn de ramen (die kreeg je dus niet meer dicht, bekend hyundai kwaaltje).

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Wat enorm stom van me dat ik als jap-fanaat Toyota vergeten ben :X

Direct even in de startpost rammen :).

Thnx voor de reply's zover. Ik zal ze eens bekijken op m'n gemak !

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:22
Als Jap-fanaat ben je ook de Honda Civic vergeten. Magoed, met jouw eisen zou ik me niet per se toeleggen op een Japans karretje. Een Renault 5 of evt 19, Peugot 205 of 106, een VW Polo, Opel Corsa, een Panda of Marabella... Het is maar net wat je in goede staat in de buurt kunt krijgen. We kunnen hier adviseren wat we willen, na een jaar of 10 is imho de mate waarin het beestje is afgeragd de leidende factor in het bepalen of een aankoop verstandig is. Een aspect dat per individuele auto verschilt.
Als je zelf handig bent is het voorts nog de moeite waard om te kijken wat er goed te krijgen is op de plaatselijke sloop. Golfjes, Corsa's, Polo's, Micra's, Kadetjes, Sunnies, kortom: auto's die veel verkocht zijn doen het in dat opzicht vaak goed. Dat kan je nog aardig wat schelen aan onderhoudskosten.

Regeren is vooruitschuiven

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42

heuveltje

KoelkastFilosoof

Golfjes zijn zwaar(=belasting) en duur(ivm de andere types) dus niet echt wat de ts zoekt lijkt me.
Citroen AX wel in dat rijtje lijkt me.

Ik had 3 maanden geleden precies dezelfde afwegingen en ideeen als de TS alleen dan met een budget van E1000
afweging 1 tot en met 3 waren KOSTEN, en dan kwam al het andere wel eens.
(daar komt nog bij dat ik net me rijbewijs had, en dus perse een auto wou waarbij een deukje niet echt boeide)

waar ik naar gekeken heb
-Opel corsa
-Citroen AX
-Fiat panda (de young versie oid is nog best wel lollig :) )
-Peugot 205
-Toyota starlett
-Ford fiesta
-Ford courier (ideaal voor lanparties, maar achteraf toch maar voor een auto met achterbank gekozen )

T'is uiteindelijk een '90 Ford fiesta geworden, ding is zo standaard als maar zijn kan (zelfs geen sigarettenaansteker of toerenteller). maar het rijd heerlijk en zuining
(heb er ondertussen al 2K KM opzitten :x) en heb er nog geen spijt van !

[ Voor 22% gewijzigd door heuveltje op 20-09-2005 03:36 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Mijn broertje heeft een tijdje gereden in een Fiat Cinquecento, dat koste geen moer in belasting/verzekering of onderhoud en je kan ze echt overal parkeren!!

Ik denk alleen dat ze in de aanschaf iets boven je budget liggen.

Succes!

Verwijderd

Kijk ook eens naar een citroen ZX.
Licht van gewicht, dus goedkoop.
Redelijk wat luxe en een super wegligging!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Ik heb jaren in een Suzuki Swift gereden, oude model natuurlijk. Een 1.0 GL, enige kosten (naast banden e.d.) die ik ooit heb gehad was een nieuwe uitlaat. We reden er zo'n 20.000 per jaar in en er stond meer dan 150.000 op de teller toen we 'm met pijn in het hart wegdeden.

Hij was wel redelijk kaal, enige luxe was eigenlijk getint glas :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Als je blij bent met je huidige auto, kun je ook de gasinstallatie uitbouwen. Kost je ook wat geld om te laten doen, maar bij het kopen&verkopen van een auto leg je meestal ook geld toe dus dat compenseert. Plus, je weet wat je nu hebt, als je een auto van €1500 koopt kun je problemen verwachten.

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Peugeot 309, is een wat ouder model, net iets ruimer dan de 205, ik kan er net beter in zitten (ben 1.96) m'n vrouw heeft er een die rijdt met haar rijstijl 1:15 en vorige week zelfs 1:17 B) zuinig - ja..
belasting is ook peanuts net als de verzekering (die van m'n vrouw is een 1.4 profil)

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 07:21:
Als je blij bent met je huidige auto, kun je ook de gasinstallatie uitbouwen. Kost je ook wat geld om te laten doen, maar bij het kopen&verkopen van een auto leg je meestal ook geld toe dus dat compenseert. Plus, je weet wat je nu hebt, als je een auto van €1500 koopt kun je problemen verwachten.
Dat is een optie, alleen loop ik dan tegen het volgende aan:
De gastank uitbouwen is duur. En omdat ik niet weet hoe goed (of slecht) mijn auto momenteel op benzine rijd, kan ik niet bepalen of het plezierig verder rijden wordt. Plus dat ik niet kan sparen zolang als het ding in mijn bezit is, en dus zou ik niet weten hoe ik in vredesnaam aan al dat geld moet komen om de tank eruit te laten slopen.

Daarbij had ik in gedachten dat juist nu met de stijgende benzineprijs een gastank wel ideaal zou zijn voor mensen die een auto willen aanschaffen :).

[edit]
Trouwens evem de startpost aanpassen met de nieuwe modellen

[ Voor 4% gewijzigd door Khaine op 20-09-2005 08:44 ]

Verwijderd

Heb het afgelopen jaar veel in een oude Suzuki alto gereden, waar ik erg tevreden over was. Dat ding haalde uiteindelijk nog 130 op de duitse snelweg, reed daarbij 1 op 20, en geeft je bovendien echt het gevoel dat je auto aan het rijden bent ipv ergens 10 geautomatiseerde systemen van de motor ver wegzit :P

Nu heb ik overigens een toyota corona uit 1984, die ook erg fijn is. Weliswaar niet heel zuinig, maar evenals de corolla niet kapot te krijgen... Niet voor niets dat er onder de oude bakken een oververtegenwoordiging van deze bakken is :)

Verwijderd

zonder twijfel, toyota starlet, ik heb er ook 1, super goedkoop :)

• Cyphax
  • Laatst online: 23:00

Cyphax

Moderator LNX
Starletjes schijnen inderdaad erg betrouwbaar te zijn.
Ik heb dan een Citroen AX uit '92. Die voldoet volgens mij ook aan al je eisen... misschien dat ie iets te krap is voor je 1.90m maar ik heb geen problemen met ~1.85m.
Ze schijnen een goed onderstel te hebben in ieder geval. Roest heeft ie helemaal niet en motorisch is ie 100% (zonder overdrijven). 1.1l motor waar je best 1:18 mee kunt rijden. :)
En nog 4-deurs ook.
2bmws schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 08:54:
Schiet me te binnen:

Neem GEEN Daihatsu Cuore, hebben een 3 cylinder, en zijn een ramp op de snelweg, je kan er nl. niet fatsoenlijk 120 mee rijden, dan stuitert ie als een gek. dan moet je dus of 110 of 130 rijden dan rijdt ie normaal..
Dan rij je toch lekker 110, zou ik geen problemen mee hebben. :P
Sterker nog, ik rij zelden 110 op de snelweg, altijd minder.

[ Voor 41% gewijzigd door Cyphax op 20-09-2005 08:55 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• 2bmws
Schiet me te binnen:

Neem GEEN Daihatsu Cuore, hebben een 3 cylinder, en zijn een ramp op de snelweg, je kan er nl. niet fatsoenlijk 120 mee rijden, dan stuitert ie als een gek. dan moet je dus of 110 of 130 rijden dan rijdt ie normaal..

is mijn ervaring met dat ding.

[ Voor 10% gewijzigd door 2bmws op 20-09-2005 09:07 ]

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Khaine666 schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 00:54:
Tweakvolk !
- Suzuki Swift
- Ford Fiesta (oude model)
- Toyota Corolla
- Honda Civic
Mijn keuze zou hieruit bestaan. De Alto's en Micra's zijn te klein voor iemand van 1.90.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Een Cuore rijdt best wel aardig met 120 km p/uur, als ze maar goed is afgesteld. Wegenbelasting: 30 euro per KWARTAAL !!!!! en verzekering heb ik iets van 18 euro per maand. Zeer weinig onderhoud tot nu toe, eenmaal per jaar een beurtje en een apktje en that's it.

• Rath
  • Laatst online: 25-06 15:38
Zelf rijd ik met een citroën BX (met gas/benzine) is echt zalige wagen en zekers plaats genoeg voor uw 1.90m :)
momenteel zelfs advertentie op marktplaats van 400 €

I don't believe we have a society, we have a colony of animals

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-11 23:25

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Waarom moet het zo'n klein kutautootje zijn ?

Ik rijdt zelf in een Opel Astra uit '92, 1.6i benzine. Wegenbelasting is 79 euri per 3 maand, verbruik ong. 1 op 14 en ik rijdt voornamelijk in de stad. Aanschaf prijs van 2 jaar geleden 1400 euri bij een garage. Dus voor de kosten hoef je 't niet te laten. Sterker nog, kleine autootjes zijn vaak duurder in aanschaf omdat ze blijkbaar erg gewild zijn (snap niet waarom want ze zijn onpraktisch). Verder kan je in mijn auto fatsoenlijk zitten, ook met meer dan 2 personen, ik rijdt regelmatig rond met 2 vrienden van me die beide bijna 2 meter lang zijn, geen probleem en er kunnen ook fatsoenlijk wat kratten bier in. Verder is een minder 'hippe' auto gewoon goedkoper in de verzekering (omdat mensen die hard / onveilig rijden nu eenmaal niet in zo'n bak rijden)

Wat betreft extra's: er is maar 1 echt zinvolle 'extra' en dat is stuurbekrachtiging, eigenlijk wil/kan je niet zonder.

Ter vergelijking, mijn broertje rijdt in een VW Polo: maar 1 stapje goedkoper qua wegenbelasting, je kan er niet fatsoenlijk in zitten (te klein, vooral achterin is een ramp) en het zuipt minstens net zo veel benzine.

[ Voor 31% gewijzigd door Aaargh! op 20-09-2005 11:54 ]

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Harmsen
  • Laatst online: 21:56
Lethalis schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 09:00:
[...]

Mijn keuze zou hieruit bestaan. De Alto's en Micra's zijn te klein voor iemand van 1.90.
Ben ik het niet mee eens, over een Alto zou ik het niet weten, want daar heb ik nog nooit in gereden, maar heb zelf een Micra uit 1992, en daar kan ik als persoon van 1.96 meter prima inzitten en heb na 2,5 uur rijden nog nergens last van. Een 205 gaat ook nog, maar dat wordt toch minder na anderhalf uur en een 206 is helemaal een ramp, daar zitten mijn knieen ongeveer boven het stuur :P

What a fine day for Science! | Specs

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:02

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

2bmws schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 08:54:
Schiet me te binnen:

is mijn ervaring met dat ding.
MMM.. volgens mijn ervaring is het gewoon dat de meeste eigenaren gewoon traag rijden.. hier een trotse bezitter van een Daihatsu charade '86 3 cyl, 993 cc en die rijd heerlijk..ook hard

Beste film ooit

Verwijderd

Nissan Sunny sedan?

http://home.zonnet.nl/famnijssen

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik ben met mijn 1m76 niet groot, maar als ik mijn stoel rechtop heb (ik zit graag rechtop in een auto) kom ik met mijn hoofd tegen het plafond aan in mijn '89'er Fiesta.

Mijn vader werkt wel als autoverkoper, maar auto's interesseren mij niet. Als het maar wil rijden.
Maar mijn voordeel is dat ik nu een auto heb van e.150,-, die gewoon 'goed' is (enkel de kleppen tikken een beetje, en wat roest).
Volgens mij is het het zelfde model als [rml]heuveltje in "[ auto kopen] Ervaring gevraagd"[/rml] het over heeft, maar de cigarettenaansteker heb ik er zelf maar ingezet, en ik ga zaterdag nog bij de blokker een klokje halen, die mis ik ook :P
Ga een beetje in de krant en op marktplaats de ads af, kijken of er wat goedkoops tussen zit.
Maar dan heb je wel de kans dat je een wrak koopt.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:21
Iets om aan verzekerings kosten te besparen is lid te worden van de citroen club, je kan dan je AX/BX/ZX/XM voor zo'n €250,- per jaar verzekeren. Je moet echter 24 jaar oud zijn en de auto mag niet jonger dan '93 zijn. Ben je <24 dan ben je zo'n €500,- per jaar kwijt.
Uiteraard geldt dit enkel voor citroen auto's en dan enkel de genoemde types.

Dit is geen spam oid, kreeg deze tip toen ik mijn ZX 2.0i 16v(155pk) aan het zoeken was. Waar ik anders €90,- per maand voor kwijt zou zijn. Momenteel ben ik 23 dus voor verzekeringen nog steeds een risico groep...

iRacing Profiel

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Je moet ervan houden hoor, maar wat vind je van een Reliant Robin ? :+
Afbeeldingslocatie: http://auta5p.car.cz/katalog/reliant/robin_01.jpg

Zijn volgens mij erg goedkoop in aanschaf en wegenbelasting. Verbruik zal wat hoger liggen, maar als je toch maar 30km/maand rijdt zul je daar weinig van merken.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Een vriend van mij heeft een tijd een toyota starlet gehad (nog de oude vierkante) en zijn vriendin had er ook een. Gekocht voor E500 en ook weer verkocht voor E500 en nooit problemen mee gehad.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Ik heb zowel een Reliant Robin als een Peugeot 309 :)

De Robin heeft geen APK of wegenbelasting nodig, alleen 60 euro verzekering per jaar :) Wel gelode benzine en levensgevaarlijk en niet comfortabel en niet betrouwbaar.

De 309 is echt een superbak. Lelijk, maar zit lekker en is relatief toch goedkoop.

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
205je, itt de 309 wel mooi (alleen de 309gti vind ik mooi), en goedkoop te krijgen, veel 2dhands onderdelen en je kan veel zelf doen. en heeft een grote fan/userbase.

http://www.peugeotgticlub.nl/viewtopic.php?t=11 aub wel voor de gti, maar meeste geld ook voor een gewone

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Aaargh! schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 11:47:
Waarom moet het zo'n klein kutautootje zijn ?

Ik rijdt zelf in een Opel Astra uit '92, 1.6i benzine. Wegenbelasting is 79 euri per 3 maand, verbruik ong. 1 op 14 en ik rijdt voornamelijk in de stad. Aanschaf prijs van 2 jaar geleden 1400 euri bij een garage. Dus voor de kosten hoef je 't niet te laten. Sterker nog, kleine autootjes zijn vaak duurder in aanschaf omdat ze blijkbaar erg gewild zijn (snap niet waarom want ze zijn onpraktisch). Verder kan je in mijn auto fatsoenlijk zitten, ook met meer dan 2 personen, ik rijdt regelmatig rond met 2 vrienden van me die beide bijna 2 meter lang zijn, geen probleem en er kunnen ook fatsoenlijk wat kratten bier in. Verder is een minder 'hippe' auto gewoon goedkoper in de verzekering (omdat mensen die hard / onveilig rijden nu eenmaal niet in zo'n bak rijden)

Wat betreft extra's: er is maar 1 echt zinvolle 'extra' en dat is stuurbekrachtiging, eigenlijk wil/kan je niet zonder.

Ter vergelijking, mijn broertje rijdt in een VW Polo: maar 1 stapje goedkoper qua wegenbelasting, je kan er niet fatsoenlijk in zitten (te klein, vooral achterin is een ramp) en het zuipt minstens net zo veel benzine.
Idd. Mijn Opeltje (1.4) uit 1993 loopt 1:14-1:16 ongeveer. Je zit er (imho) best comfortabel in, ik heb de rit naar Hongarije (vakantie) zonder extreme brakheid gemaakt, ondanks dat ik ook bijna 2m ben.
Ook met 4man stappen gaat prima, zonder dat je echt in elkaar zit.
Kosten: (ruim een jaar geleden): 950 eur, met net geen 1 ton op de teller.

Corsatjes zijn leuk, een vriendin heeft er ook eentje, maar ik vind ze klein & krap.

Kwa onderhoud is het ook een standaard ding: Op elke sloop vind je wel die karretjes (en dus onderdelen). Ik had mn zijspatbord in de kreukels, voor 25 eur @ sloop had ik weer een "nieuwe".

Enige waar je op moet letten is roestvorming... maar dat geld bij elke opel. Kwa corsatjes zit je aan of t ouwe (vierkante) model, de nieuwere zijn in verhouding duur.

• JT

JT

VETAK y0

The Dolf schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 01:11:
Hyundai Excel.
Kleine lichte wagens die goedkoop in gebruik en aanschaf zijn. Fijne wagen maar heeft vrijwel geen opties. Mijn ouders rijden nu bijna zes jaar in die wagen en het enige wat gerepareerd is zijn de ramen (die kreeg je dus niet meer dicht, bekend hyundai kwaaltje).
Iemand die op de sloop werkt heeft mij is verteld dat die dingen vaak met een relatief lage km stand al op de sloop komen omdat die blokken rond en boven de 150k km heel makkelijk in elkaar draaien. En nee, kom nou niet aan met dat die van jou nog rijd want dat betekent niet dat ze allemaal goed zijn :P Daarnaast vind ik het ding echt kut schakelen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11 07:19
ik had vroeger een leraar van 1.90 en 300 kilo ofzo in een peugot 106 sportwagentje. Nou toen hij instapte heelde hij niet eens een kant op en hij scheurde zo weg. Dus misschien is dat ook een optie voor je? keb hiervoor een fiesta 1.1 oude stijl en een corsa 1.2 nieuwe stijl voor staan. Fiesta is zo standaard als maar kan, vage vering etc trekt totaal niet op, maar is toch wel redelijk zuinig. Stuur is wel zwaar, maar je krijgt er spieren voor terug :P . Ik ben zelf 1.83 en pas er ruimschoots in.

• Nomis
  • Laatst online: 22-11 20:11
Ik heb zelf lang daihatu charades gereden voordat ik m`n ford puma kocht. Wat mij betreft zijn de charades aanraders. Nooit problemen mee en zolang er olie en benzine in zit blijven ze gewoon doorrijden. En waarschijnlijk zijn ze nog goedkoop te krijgen. Gewicht is ook maar zo`n 800 kilo, dus lage wegenbelasting.

Succes

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Student ?

Koop een oude mazda 323 LX

Heb ik ook gekocht voor paar honderd euro met erg weinig kilometers.. zijn zuinig, goedkoop in wegenbelasting, etc. etc.

Rond de 150k is de koppeling wel op maar verder.. ach. .jappen bak..blijft rijden..

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jiriki schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 06:43:
Ik heb jaren in een Suzuki Swift gereden, oude model natuurlijk. Een 1.0 GL, enige kosten (naast banden e.d.) die ik ooit heb gehad was een nieuwe uitlaat. We reden er zo'n 20.000 per jaar in en er stond meer dan 150.000 op de teller toen we 'm met pijn in het hart wegdeden.

Hij was wel redelijk kaal, enige luxe was eigenlijk getint glas :)
Ik heb zelf een Suzuki Swift GLS. Rijdt echt supergoedkoop. Een verbruik van 1:20 in de praktijk is goed te halen en wegenbelasting kost 10 euro per maand.

Bovendien vind ik ze er wel leuk uitzien, zowel van buiten als van binnen ziet het er allemaal redelijk modern uit. De auto is wel erg smal, misschien dat dat een probleem wordt als je erg groot bent. Als je een testrit met een Swift gaat maken zou ik iemand meenemen om naast je te zitten (dan weet je meteen of je voldoende ruimte hebt in de breedte).

Hij staat nu ergens voor een APK keuring. Ze belden dat de banden achter vervangen moeten worden. Nou dat zijn dan meteen ook de enige extra onkosten die in het afgelopen jaar heb gemaakt.

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 21-09-2005 14:00 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• 2bmws
soepkip schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 19:16:
[...]

MMM.. volgens mijn ervaring is het gewoon dat de meeste eigenaren gewoon traag rijden.. hier een trotse bezitter van een Daihatsu charade '86 3 cyl, 993 cc en die rijd heerlijk..ook hard
Ik bedoel de Cuore van begin jaren 90 (model 92/93)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Rev! schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 20:47:
205je, itt de 309 wel mooi (alleen de 309gti vind ik mooi), en goedkoop te krijgen, veel 2dhands onderdelen en je kan veel zelf doen. en heeft een grote fan/userbase.

http://www.peugeotgticlub.nl/viewtopic.php?t=11 aub wel voor de gti, maar meeste geld ook voor een gewone
Een 309 is toch eigenlijk een rebadged Talbot uit het Crysler Europa tijdperk?

Ontopic:
Koop een jap idd.

PS mijn pa heeft een Suzuki Wagon R+, geweldig betrouwbare auto uiteraard, alleen je moet er in gezien willen worden. Hij wil er zelfs nog één bij kopen. Het ding heeft een wegligging van een zwabber natuurlijk en die hoge zit vind ik ook niks, bovendien is het een bejaardenauto. Alleen wel erg leuk om een keer lekker door te trekken in zijn 3 en mensen met open mond te zien dat zo'n auto zo'n janktoon kan produceren. Treurig alleen dat je dan nog steeds aan alle kanten ingehaald wordt.

[ Voor 36% gewijzigd door smvs op 22-09-2005 18:09 ]

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

smvs schreef op donderdag 22 september 2005 @ 09:21:
[...]

Een 309 is toch eigenlijk een rebadged Talbot uit het Crysler Europa tijdperk?

Ontopic:
Koop een jap idd.
jap idd. Neem geen Ax of ZX. Ik ben zelf citroen-fan, maar ben ooit met een ZX begonnen die goedkoop in aanschaf was. In onderhoud rete-duur... Dat geldt voor wel meer europese auto's en de betrouwbare europese modellen zijn vaak in aanschaf weer erg duur (VW, Opel etc.). Ik zou gaan voor een 323, starlet, sunny (heb er nu 1 voor de vrouw uit 92 en dat ding heeft al drie jaar NOOIT wat) of micra.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Verwijderd

Vreemd dat de Swift-brigade zich nog niet erg vocaal heeft gemaakt hier :P

Swiftjes zijn best relaxt. Ik had vroeger een GTi en dat ding deed nog 1 op 12, en ik reed niet bepaald rustig. 1 op 17 op de snelweg met hele stukken 170. Een gewone 1.3 (dus niet de 1.0 want dat is best brak) is zuiniger en goedkoper. In aanschaf, wegenbelasting (weegt ergens rond de 750 - 800 kilo), en verzekering. Ik had 0 schadevrije jaren, en zelfs de GTI kostte me maar 35 euro per maand aan WA. Met belasting er bij 50 euro en klaar. De GTi dus. Een gewone is goedkoper! En dan heb je plaats voor 5 man, en het is niet zo superultraklein zoals een Alto. En ze ogen best vlot. En ze zijn niet tergend langzaam (maarja ik was dus een GTi gewend).

Onderdelen zijn misschien iets duurder dan een oud Duits gebakje .. zoals met elke Jap. Maar daar staat tegenover dat er doorgaans ook niet veel kapot aan gaat. Waar ik wel op zou letten met dat soort stadsgebakjes is de koppeling en de remmen. Doorgaans zijn het vooral de stadskilometers en die hakken er in met al dat schakelen en starten en stoppen.

Best kék toch?

Afbeeldingslocatie: http://speedoptions.com/articles/2996/pic08.jpg

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Birostris schreef op woensdag 21 september 2005 @ 11:41:
Ik heb zelf lang daihatu charades gereden voordat ik m`n ford puma kocht. Wat mij betreft zijn de charades aanraders. Nooit problemen mee en zolang er olie en benzine in zit blijven ze gewoon doorrijden. En waarschijnlijk zijn ze nog goedkoop te krijgen. Gewicht is ook maar zo`n 800 kilo, dus lage wegenbelasting.

Succes
Heb zelf ook een charade 1.3i (4 cylinders dus) uit '90 gehad en dat zijn echt perfecte autootjes imo.
Amper 800 kilo, dus rijdt prima door en het ding was echt niet kapot te krijgen :)

Alleen de stuurbekrachtiging moet je er wel ff bij denken ;)

• soepkip
  • Laatst online: 17-11 09:02

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

InZane schreef op donderdag 22 september 2005 @ 11:48:
[...]

Heb zelf ook een charade 1.3i (4 cylinders dus) uit '90 gehad en dat zijn echt perfecte autootjes imo.
Amper 800 kilo, dus rijdt prima door en het ding was echt niet kapot te krijgen :)

Tja op 800 kilo (de mijne 708) heb je ook niet echt stuurbekrachteging nodig.....wel fatsoenlijk gebalanceerde wielen :)

Ik heb ook een Daihatsu sirion S gehad ( 1.3 DVVT, bijna 110 pk op 830 kilo) en die reed ook fantastisch....jammergenoeg overleden doordat een of andere pipo het nodig vond om er vol achterop te knallen.

Met een Sirion heb je een lichte, goedkope, zuinige en veilige auto in handen die een stuk ruimer is dan hij lijkt. op de S/SR modellen heb je standaard een zooi veiligheidszaken inclusief zij-airbags en gordijnairbags.. de sirion 2 vindt ik oerlelijk, maar de Sirion S/SR vindt ik voor een moderne auto zeer mooi (retro-look)

+ dat dit model iedere GTI achtige zooi er makkelijk uitraced, zonder dat het gemerkt staat bij de verzekeraars als risico-auto

[ Voor 43% gewijzigd door soepkip op 22-09-2005 12:26 ]

Beste film ooit

Verwijderd

^^ Uit welk jaar?

Ik vind namelijk enkel de Sirion SR met 102 pk, 0-100 in 9,6 .. en de Sirion 2 1.3DVVT met 87 pk en 0-100 in 11,3 .. en de Sirion S met ook maar 102 pk en ook 9,6 van 0 - 100. Op 850 kilo trouwens.

Sowieso zijn dat geen erg oude, of in het geval van de Sirion 2, gloedjenieuwe auto's. De Sirion is er pas vanaf 1998, en de Sirion 2 vanaf 2005!

Waar kijk ik verkeerd dan? Want hij 'raced er GTI achtige zooi uit' .. terwijl de 1e de beste oude Swift GTI in 8,6 aan de 100 zit .. een volle seconde sneller. En die 110 pk zie ik ook nergens terug. :?

Verwijderd

volvo 460. genoeg ruimte. zuinig met benzine. weinig onderhoud. Heb zelf nieuwe type en in 4 jaar tijd alleen de dynamo ooit begeven. Heeft gister btw de 200k bereikt zonder een probleem. 25 euro wegenbelasting in de maand.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2005 @ 09:58:
Vreemd dat de Swift-brigade zich nog niet erg vocaal heeft gemaakt hier :P

Swiftjes zijn best relaxt. Ik had vroeger een GTi en dat ding deed nog 1 op 12, en ik reed niet bepaald rustig. 1 op 17 op de snelweg met hele stukken 170. Een gewone 1.3 (dus niet de 1.0 want dat is best brak) is zuiniger en goedkoper. In aanschaf, wegenbelasting (weegt ergens rond de 750 - 800 kilo), en verzekering. Ik had 0 schadevrije jaren, en zelfs de GTI kostte me maar 35 euro per maand aan WA. Met belasting er bij 50 euro en klaar. De GTi dus. Een gewone is goedkoper! En dan heb je plaats voor 5 man, en het is niet zo superultraklein zoals een Alto. En ze ogen best vlot. En ze zijn niet tergend langzaam (maarja ik was dus een GTi gewend).

Onderdelen zijn misschien iets duurder dan een oud Duits gebakje .. zoals met elke Jap. Maar daar staat tegenover dat er doorgaans ook niet veel kapot aan gaat. Waar ik wel op zou letten met dat soort stadsgebakjes is de koppeling en de remmen. Doorgaans zijn het vooral de stadskilometers en die hakken er in met al dat schakelen en starten en stoppen.

Best kék toch?

[afbeelding]
Geduld ... ik had het topic niet gezien.... :P

Tja... die dingen blijven rijden.
Veel voorkomend probleem wat er nog bijkomt is de versnellingsbak. Maar dat merk je gelijk tijdens het rijden.
En roestende dorpels. Maar dat heeft bijna elke oudere auto wel.

Ik heb inmiddels 4 verschillende Swiftjes gehad,
1.0 GL uit 1990
1.3 GS uit 1994
1.3 GS uit 1992 met GTI motor uit 1989, superbom en verzekering van een gewone 1.3 O+
1.3 GTI uit 1995 O+

Die superbom was zo ontzettend brak maar hij bleef gewoon rijden! Het GTI motorblok had 230.000 km achter de rug en je werd nog steeds afgeschoten zowat in dat ding.
Ik heb hem verkocht aan een bekende en die scheurt er nog steeds mee rond, dus inmiddels wel 240.000 km.

Wat mij betreft wel een aanrader, en kijk dan voor een Swift 1.3 GS, die heeft een sportinterieur met kuipstoeltjes en dat zit een stuk beter dan de standard stoelen.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Oi :)

Hoop reply's alweer :D. Gaat goed iig !
Wil ik net definitief kiezen voor een jap, komt me collega om de hoek zeilen. Die heeft een 323 gekocht , en voor een prikkie mag ik de VW golf 2 van haar overnemen. 8)7 400 eurotjes. Dat ding heeft 200.000 als tellerstand, en 2 weken terug een APK en grote beurt gehad. Met andere woorden, goed tot juli volgend jaar minimaal.

Zucht ...:)

* Khaine is wel druk aant kijken naar Swift's ... die zijn kick :D

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een Golf is best een grote (zware) auto hoor. Maarja voor dat geld en van een betrouwbaar iemand, lijkt dat me geen gek aanbod. Duitse auto's komen bij mij op nr. 2, ik heb een Escrot gehad en deze heeft nooit rare problemen gehad. (behalve dat hij van de roest zowat uit elkaar viel maar dat is standaard)

[ Voor 94% gewijzigd door smvs op 22-09-2005 23:19 ]

Verwijderd

Een Golf II weegt ook maar net 800 kilo hoor.

• E-Rick
  • Laatst online: 20-11 12:25

E-Rick

I love it :7

- "Goedkoop" in aanschaf (prijs tot een euro of 1500) - check, genoeg te vinden en voor dit geld in redelijke staat
- Klein - check. nog geen 4 meter lang, nog geen 1,5 meter breed
- Licht - check, 560 kilo, dus 100 euro wegenbelasting per jaar.
- Functionaliteiten/Opties zijn leuk , maar hoeven niet. Geen stuurbekrachtiging oid dus) - check. de enige optie is een asbak. functionaliteit: open dak
- Rijd op benzine (dus geen gas , voor de toeslag) - check
- Is technisch/motorisch goed - check. if not, (2e hands) blok kost 200 euro
- goedkoop in onderhoud (dus geen onderdelen vervangen om de 2 weken). - check. Moet je wel wat zelf willen sleutelen.
- 1.0 motor is goed , meer dan 1.3 hoeft niet (mag wel) - genoeg voor 115 km/u
- Iemand van 1.90 meter moet er goed in kunnen zitten - check. maat van me is net geen 2 meter en heeft er ook een.
verzekering: 100 euro als je 24 of ouder bent en minder dan 10000 per jaar rijdt. indien meer: 150 per jaar. indien jonger: 3 keer zo veel.

Afbeeldingslocatie: http://www.bruckmann.com/cars/2cv/2cv_13.jpg
:7

Choose life

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 23:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Khaine666 schreef op donderdag 22 september 2005 @ 23:08:
Oi :)

Hoop reply's alweer :D. Gaat goed iig !
Wil ik net definitief kiezen voor een jap, komt me collega om de hoek zeilen. Die heeft een 323 gekocht , en voor een prikkie mag ik de VW golf 2 van haar overnemen. 8)7 400 eurotjes. Dat ding heeft 200.000 als tellerstand, en 2 weken terug een APK en grote beurt gehad. Met andere woorden, goed tot juli volgend jaar minimaal.

Zucht ...:)

* GaMeOvEr is wel druk aant kijken naar Swift's ... die zijn kick :D
Voor dat geld zou ik het zeker doen. Ook al rijd het kreng maar een jaar en moet hij dan naar de sloop... goedkoper dan 400 euro voor een jaar rijden krijg je niet...

Aannames zijn fataal.

• JT

JT

VETAK y0

InZane schreef op donderdag 22 september 2005 @ 11:48:
[...]
Fucking mietje :P Ik heb er eentje en met parkeren is het ietsje zwaarder, maar nog niet echt boeiend :P

Ecodan warmtepomp

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
*schop*

Ik denk dat ik ga voor de suzuki swifts. Wat een kicke karretjes zijn dat zeg ! En er zijn er nog best veel van te vinden, in de categorie prijsvriendelijk !

Er staat er 1 in dordt te koop, en 1 in zwijndrecht die mij beide wel boeien. Prijzen respectievelijk 900 en 800 euro. Geen opties, maar dat boeit niet !

Vanavond komt er iemand kijken voor mijn huidige auto, dus ik ben benieuwd :).

• Bender
  • Laatst online: 20-11 18:01
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 04:04:
Mijn broertje heeft een tijdje gereden in een Fiat Cinquecento, dat koste geen moer in belasting/verzekering of onderhoud en je kan ze echt overal parkeren!!

Ik denk alleen dat ze in de aanschaf iets boven je budget liggen.

Succes!
De Cinqcuento is inderdaad een uiterst zuinig wagentje, hij is waarschijnlijk iets duurder maar ook stuk beter dan bijv. een Panda.
Heb er een jaar in gekart, en dat ding is gewoon grappig hoe het rijd, net een kart :p

Heb je iets meer geld, dan kun je voor de Seicento gaan, deze is net iets beter kwa 'hardware' maar ook iets prettig voor de ogen :p

[ Voor 13% gewijzigd door Bender op 05-10-2005 11:50 ]

• EquiNox
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Ik zou een 92-95'er Civic Hatchback pakken. Niet duur, goede kwaliteit, rijdt fijn (zelfs met standaard onderstel) en zuinig! Mijn Coupe heeft me de afgelopen 120.000km nog niet 1 keer laten staan. Nog NOOIT. Geen noemenswaardige problemen, behalve standaard onderhoud.

• Aaargh!
  • Laatst online: 13-11 23:25

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Khaine666 schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 11:45:
*schop*

Ik denk dat ik ga voor de suzuki swifts. Wat een kicke karretjes zijn dat zeg !
Ja, echt kicke, als je een huisvrouw bent van 40+.
Waarom toch van die boodschappen wagentjes als je voor ong. hetzelfde geld in een fatsoenlijke kar rijdt :? Kan iemand uitleggen wat er zo boeiend is aan die dingen want ik zie het niet :{

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Aaargh! schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 17:19:
[...]

Ja, echt kicke, als je een huisvrouw bent van 40+.
Waarom toch van die boodschappen wagentjes als je voor ong. hetzelfde geld in een fatsoenlijke kar rijdt :? Kan iemand uitleggen wat er zo boeiend is aan die dingen want ik zie het niet :{
Begin dan eerst eens met uitleggen waar ik voor rond de 1000 euro een sportief karretje vind, wat bovendien aan de wensen in de TS voldoet !

Ik vind swifts redelijk sportief hoor ! En ze rijden ruinig EN je betaald je niet scheel per maand aan onderhoud van onderdelen waar je het bestaat voordien niet eens van wist :).

• Badeend
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:42
Ik rijd een Fiat Panda (oud model). Het ding is erg goedkoop, je bent 34 euro wegenbelasting per kwartaal kwijt en ongeveer hetzelfde bedrag per maand aan de verzekering. Daarbij is het ook een erg zuinig autootje, je kunt als je het wilt 1 op 18 halen. Het is wel een auto waarbij je niet teveel om comfort moet geven. Maar daar tegenover staat wel dat het pure fun is om in het ding te rijden :)

- "Goedkoop" in aanschaf (prijs tot een euro of 1500) *** Daar heb je elke Panda voor die je wilt hebben
- Klein *** Check :)
- Licht *** 700 kilo, check
- Functionaliteiten/Opties zijn leuk , maar hoeven niet. Geen stuurbekrachtiging oid dus) *** De Panda heeft geen stuur/rembekrachtiging, het echte autorijden dus ;)
- Rijd op benzine (dus geen gas , voor de toeslag) *** De oude Panda is er alleen in benzineuitvoering
- Is technisch/motorisch goed *** Een Panda vanaf 500 euro over het algemeen wel. (Die van mij, 300 euro, moest wel iets aan gebeuren, maar dat was een klein probleem)
- goedkoop in onderhoud (dus geen onderdelen vervangen om de 2 weken). *** Een Panda is oerdegelijk, maar als er iets aan moet gebeuren is het altijd goedkoop (mits je het zelf doet)
- 1.0 motor is goed , meer dan 1.3 hoeft niet (mag wel ) *** er zijn 1.0- en 1.1-motoren. De laatste is volgens mij alleen in automaat verkrijgbaar
- Iemand van 1.90 meter moet er goed in kunnen zitten *** Ik ben 1.85 en kan er goed inzitten. Ik heb de stoel wel in de achterste stand, maar ik heb genoeg ruimte

Als je een ouder model hebt dan is het niet echt de moeite om de Panda naar de garage te brengen als je een probleem hebt, dat gaat hoe dan ook aardig wat centen kosten vergeleken met de dagprijs. Als je het leuk vindt om een beetje te knutselen dan kun je de meeste problemen zelf oplossen met behulp van het forum van de Fiat Panda club en de vraagbaak. Daarbij zijn alle onderdelen ook erg makkelijk op de sloop terug te vinden voor een goed prijsje. Het knutselen van nieuwe auto's hoef je niet meer aan te beginnen, alles zit ingebouwd dus dat gaat je niet lukken als je er geen verstand van hebt.

Afijn, de Panda is een aanradertje ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Badeend op 05-10-2005 17:40 ]

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
*schop*

Ik heb een mazda-tje op het oog (mijn karretje is nu echt verkocht :)). Een 323. Alleen heb ik weinig ervaring met de mazda's, en wilde ik wel eens weten of er hier mensen lopen die WEL een eigen ervaring hebben met mazda's.

Motorisch e.d. heb ik het dan over. Tevens zou het makkelijk zijn als er mensen met een 323F zijn, en mij kunnen vertellen of dat wat is !

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
*schop*

Vandaag mag ik mijn nieuwe karretje ophalen ! (zaterdag gekocht).

Suzuki Swift 1.3 GS
Bouwjaar 1992
In goede staat , geen roest/ deuken e.d.
Nieuwe APK, 4 nieuwe banden voor in de winter.
Sunroof 8)

En dat alles voor 1050 euro :)

Verwijderd

Woei .. een Swiftje :)

Komen er nog Pics in het HK show je auto topic?

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 10:12:
Woei .. een Swiftje :)

Komen er nog Pics in het HK show je auto topic?
Zodra die voor de deur staat (en door de wasstraat is gereden :X) zal ik eens wat foto's schieten :).

Verwijderd

Waarom hoor ik niemand over een Subaru Vivio?
Wegenbelasting: € 26,- per kwartaal. (650 kg.)
Verzekering weet ik zo 123 niet.
Verbruik: 1 op 18 tot 1 op 20.
Dus in jouw geval ongeveer € 2,05 per week.

Lang genoeg voor iemand van 1,90 m, want ik rijd er zelf ook regelmatig in met mijn 1,90 + ( weet het niet precies ). Vooral als je de stoel op de achterste stand zet. Maar dat kan alleen als er niemand achterin zit.

Verder zijn het autotjes die je overal zonder problemen kunt inparkeren, als het nodig is zelf onderhouden ( zeer simpel in elkaar gezet allemaal).
Comfort is bij 30 km/week volgens mij niet een erg groot issue. en het belangrijkste, een radio, zit er standaard wel in.

Een motor inhoud van minder dan 1 L (700 cc volgens mij), maar vergeleken met het gewicht valt dat dus wel mee, want het gewicht is ietsje meer dan de helft van een gewone auto en de motorinhoud is ook ietsje meer dan de helft van een gewone auto.

Oftewel een leuke zuinige en goedkope auto.

Shit niet goed gelezen, je hebt hem al opgehaald.
Succes ermee en veel rij plezier.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2005 10:27 . Reden: Iets vergeten te lezen. ]

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 10:26:
Vivio verhaal

Shit niet goed gelezen, je hebt hem al opgehaald.
Succes ermee en veel rij plezier.
Het is niet erg dat je over de Vivio begint. Dit topic is er immers ook voor iedereen die met dezelfde gedachte als ik heb een auto wil aanschaffen. In dat geval is jouw informatie dus erg nuttig!

Ik ga em strax ophalen. Er rijden verschrikkelijk veel swifts rond, dus om onderdelen zal ik niet verlegen zitten mocht er iets kapot gaan :D. Die vivio is op zich wel aardig, alleen ben ik absoluut niet handig met auto's, dus dat onderhoud zelf doe ik liever niet!

En ach... ik zit per kwartaal nu 10 euro boven de wegenbelasting van de Vivio ... dus dat valt te overzien allemaal :D. Toch bedankt voor je nuttige bijdrage :)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 10:26:
Waarom hoor ik niemand over een Subaru Vivio?
Wegenbelasting: € 26,- per kwartaal. (650 kg.)
Omdat er momenteel maar 2 vivio's op Autotrader staan voor onder de 1500E. en aangezien de rest een stuk duurder gok ik dat er met die 2 ook nog wat mis is ;)

Vast wel een goede auto, maar een beetje te duur voor de TS

Veel plezier met je swiftje ;)

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 01-12-2005 22:56 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:00

SmartDoDo

Woeptiedoe

SG -> TFV

• j86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08-2024

j86

Vorige week ook mijn rijbewijs gehaald, en voor de gein eens rondgekeken wat het kost om een auto te bezitten. Blijkt het zo te zijn dat het helemaal niet zo duur hoeft te zijn! Had me er namelijk helemaal nog niet in verdiept.

Aan welk minimum bedrag moet ik denken bij het bezitten van een auto? Vaste kosten zijn toch de verzekering en de belasting? Ik weet dat er ook nog kosten van benzine ed bij komen, maar laat die maar even achterwege :)

Is ouder dan 25 jaar ook een optie? Of is dat alleen voor mensen ouder dan 24 jaar (zag ik hier ergens langs komen)?

• Maasluip
  • Laatst online: 19:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vaste lasten:
• verzekering
• houderschapsbelasting

Variabele lasten:
• brandstof
• onderhoud

Verzekering, houderschapsbelasting en brandstof is erg makkelijk op te zoeken/uit te rekenen. Onderhoud is wat lastiger, maar begin eens met 500 euro per jaar te rekenen, dan zit je meestal wel goed.

Een auto van 25 jaar of ouder heeft meer onderhoud nodig (waar tegenwoordig voorschreven is elke 10.000 tot 20.000 km een beurt te doen was dat vroeger elke 5.000 km), verbruikt meer brandstof en is natuurlijk ook niet zo comfortabel.
Daarbij is een oldtimerverzekering alleen mogelijk als het een tweede auto is, anders betaal je voor de verzekering gewoon de volle mep.

Signatures zijn voor boomers.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
In principe ben je maandelijks aan kostenposten het volgende kwijt:
- Wegenbelasting. (dit is totaal afhankelijk van de woonregio, en gewicht van de auto en brandstofkeuze).
- Verzekering. Ookal staatie stil, hij moet verzekerd zijn. Hoe hoog de verzekering is ligt aan een aantal dingen. Zo ligt het eraan bij welke verzekeraar je zit, hoelang je je rijbewijs hebt, wat voor soort verzekering,welke auto je wil verzekeren, hoeveel jaren je aantoonbaar (let op !! aantoonbaar) schadevrij hebt gereden, welke motor er in de auto zit, en voornamelijk ook hoe oud je bent. Als je onder de 24 jaar bent kun je sowieso op een aardige toeslag rekenen. Pas vanaf die leeftijd zal het wat omlaag gaan.

Ik betaal nu bijvoorbeeld met mijn 22 jaar, 1 jaar schadevrij rijden, en 2 jaar rijbewijs voor een Suzuki Swift 1.3 GS uit 1992 bij Centraal Beheer, voor een WA-beperkt casco + inzittenden het magistrale bedrag van 39 euro per maand. Dit is nog best wel wat. Als deze op de naam van mijn moeder had gestaan was ik misschien 12 euro per maand kwijt geweest.

Aan wegenbelasting betaal ik per 3 maanden voor een 750 kilo zware auto 36 euro. Dat is dus 12 euro per maand. Als ik er een G2 gastank in had gezet, had dit opgelopen tot 126 euro per 3 maanden. Alleen maar omdat de brandstofkeuze anders ligt (en gas is goedkoper om te tanken).

Het vestandigst in mijn ogen is ook om altijd gewoon met een oud bakje te beginnen. Niet te groot, en het liefst ook 1 die een beetje zuinig is, en waar je af en toe mee tegen een paaltje zou mogen zitten. Kun je daarin eerst ervaring opdoen. Later bestaat Audi ook nog wel :D

[edit]
Maassluip heeft met onderhoud ook een heel goed punt ! Onderschat dit aub vooral niet !
Vooral wat oudere bakjes zijn gevoeliger. Onderhoudsvriendelijk auto's heb ik (bij normaal gebruik) altijd Japanse bakken gevonden. Maar dit is gewoon een kwestie van geluk hebben!

[ Voor 8% gewijzigd door Khaine op 07-12-2005 15:37 ]

• j86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08-2024

j86

Oke bedankt!

De moeder van mijn vriendin heef namelijk een tijd terug een 205 gekocht (voor 200 Euro), en dat ding doet het hartstikke goed!
Toch maar ns wat van die bereken-site's gaan zoeken...

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
joswillems86 schreef op woensdag 07 december 2005 @ 18:26:
Oke bedankt!

De moeder van mijn vriendin heef namelijk een tijd terug een 205 gekocht (voor 200 Euro), en dat ding doet het hartstikke goed!
Toch maar ns wat van die bereken-site's gaan zoeken...
Auto-verzekeringen vergelijken
Nagenoeg alle auto's, om te kijken wat wegenbelasting is.

Beide site's zijn redelijk nauwkeurig. Meestal komt er bij de verzekeraars 101 uit als goedkoopste aanbieder. Dit is Centraal Beheer weet ik zo uit m'n hoofd.

200 euro is trouwens echt goedkoop :D

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
als ik een tip mag geven:

rijd je meer dan 8000 km per jaar dan kun je goedkoper op gas G3 gaan rijden

bespaart je elke tankbeurt een hoop geld.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1