Toon posts:

Externe FireWire HDD geeft grote problemen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Aan mijn Mac hangt een Maxtor 250GB FireWire HDD.
Deed het altijd perfect tot gisteravond, hij wou geen dingen meer kopieeren enz. steeds fout code 39.
Ik dacht even disk-utility er oplos laten... Niet dus.

Disk-Utility zegt:
Verify and Repair disk ?extern?
Checking HFS Plus volume.
Volume check failed.

Error: The underlying task reported failure on exit

1 HFS volume checked
1 volume could not be repaired because of an error

BIG problem dus, kan ook niet meer goedbackuppen..
ik dacht ik haal snel even DiskWarrior...

Maar die heeft ook een fout code met de melding er in dat het TE zwaar beschadigd is.

Ik gebruik OS X 10.4.2 normale (interne) HDD werkt goed.

Wat kan dit zijn? ik ben al data gaan verwijderen (was maar een paar MB ruimte) maar dat helpt niet, rebooten andere Macs op de HDD aangesloten altijd het zelfde verhaal.
Hoe kan ik zorgen dat me HDD weer normaal werkt, data weer goed toegangelijk is en hij weer de normale snelheid heeft?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Het lijkt erop dat je HFS index nu toch echt helemaal naar de ellende is. Heeft DiskWarrior geen full-scan optie? In de tijd van < OS X kon je HFS (niet HFS+, dat was er nog niet) nog fixen door simpelweg de hele disk te laten verifyen.

Een oplossing anders dan DiskWarrior kan ik me eigenlijk niet bedenken, hoogstens fsck.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:18
De schijf tikt niet? Allez, diskcrash?

This space intentionally left blank.

Verwijderd

Topicstarter
Schijf lijkt mij fisiek oke, ik denk ook dat de index helemaal naar de knoppen is :(
Diskwarrior kan er niks mee op dit moment....

misschien moet ik even een laatste versie kopen van dat programma?! gebruik nu 3.01

Wat ik zelf ook wel belangrijk vind, HOE voorkom je dit? ik doe vaak 1x in de 3weken gooi ik disk utility er overheen.
het is een dataschijf, geen schijf waar programma's op staan. hoe onstaat dit eigenlijk en nog beter hoevoorkom je het?
70% van die schijf beheerd iTunes... wat nu ook niet meer werkt trouwens muziek speelt niet tot slecht af, kan ik weer beginnen met opnieuw alles importeren :(

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 14:42:
Wat ik zelf ook wel belangrijk vind, HOE voorkom je dit? ik doe vaak 1x in de 3weken gooi ik disk utility er overheen.
het is een dataschijf, geen schijf waar programma's op staan. hoe onstaat dit eigenlijk en nog beter hoevoorkom je het?
70% van die schijf beheerd iTunes... wat nu ook niet meer werkt trouwens muziek speelt niet tot slecht af, kan ik weer beginnen met opnieuw alles importeren :(
Ik heb zelf ook een externe Maxtor, hoewel die hangt aan mijn PC hangt. Heb soortgelijke problemen gehad. Ik kan hem prima formateren dus met de hardware schijnt niets mis te zijn maar ik heb al wel een paar keer gehad dat hij bv ineens zei dat het een 2TB schijf was en ik nog maar de helft van de bestanden oid zag staan. Ik ben zelf nooit achter het probleem gekomen, maar het lijkt me te maken te hebben met de manier waarop het OS schrijft naar de disk (gebruik van cache oid). In Windows heb je twee mogelijkheden voor externe drives, een performance mode, die gebruikt cache wat zorgt dat je dus sneller kan schrijven maar eerder dataloss hebt mocht er iets niet goed gaan, computer loopt vast, slechte kabel (disconnect). En je hebt een 'quick removal mode' die zorgt dat alles zonder cache rechtstreeks naar disk gaat, trager maar in principe kun je de disk dan zonder hem in de prullenbak te mikken loskoppelen (naja, onder Windows dan).

Ik weet niet of het daar ook daadwerkelijk mee te maken heeft, ik heb mijn schijf nog steeds maar durf hem niet goed meer te gebruiken. Beetje niet toerekeningsvatbaar. Ik heb overigens zo'n blauw/alu Maxtor OneTouch.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Ik zou hem straks formatteren als HFS+ journaled ipv HFS+

Lees trouwens wel vaker over problemen met een maxtor one touch drive :(

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Verwijderd

Topicstarter
Ik baal er nu enorm van, want ik kan de data dus totaal niet backuppen... heeft iemand een idee hoe ik er voor zorg dat ik er iig een backup van kan maken?

er staat wat belangrijke data op, DVD branden werkt ook niet, krijg foutcode 39 en foutcode 50 :(

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Via een os 9 machine proberen te kopieren ?

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 6 OS X machines tot mijn beschikking en geen 1 OS 9 meer :P

Heb nog nooit echt een probleem gehad met OS X, tot dat dit verhaal om de hoek komt kijken...
Ik heb diskwarrior al geprobeert nu las ik ergens iets over TechTool Pro, geen idee of dit wat kan... maar om nu weer zoveel geld uit te geven...

Is er in UNIX geen mogelijjkheid, om de hele index te verwijderen...? en opnieuw te maken

Verwijderd

Misschien kun je even contact opnemen met maxtor zelf, ze hebben ook een aantal tools die werken op os X geloof ik

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2005 16:35 ]

• lux
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-02 14:16

lux

Zou dit en Maxtor probleem zijn of eerder een extern HD probleem?
Ben namelijk van plan om van een 250 GB externe HD aangesloten via FW 400 te booten.
Is er reden om me zorgen te maken? :/

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Met DW kan je door alt in te drukken bij het menutje waar je normaal op 'scan' drukt oid. een 'scavange' knop krijgen. Hiermee kan je alle data er af krijgen die DW kan vinden. Anders heb je Data Rescue X nog. Langzaam maar echt zeer effectief. Probleem is dat het eigenlijk wel een rete duur programma is. Heb met dit programma bijna alle data van een zwaar tikkende schijf af kunnen krijgen na 1,5 week.

kleurbleur.nl

Verwijderd

Hier ook een maxtor onetouch schijf die om de paar weken alle gevens verliest. Paar dagen geleden werd het al te gortig want hij was zelfs niet meer opnieuw te formatteren. Zelfs niet met partition magic.
Aan de schijf zelf is er niks te horen (tikken of iets dergelijks), maar is dus totaal onbruikbaar. Daarom is de schijf retour naar winkel want er zat nog garantie op.
Hier geen mac btw, alleen win xp...
en voor de volledigheid: mijn versie is een met firewire én usb2, beide werden gebruikt...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2005 18:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sage schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 18:12:
Met DW kan je door alt in te drukken bij het menutje waar je normaal op 'scan' drukt oid. een 'scavange' knop krijgen. Hiermee kan je alle data er af krijgen die DW kan vinden. Anders heb je Data Rescue X nog. Langzaam maar echt zeer effectief. Probleem is dat het eigenlijk wel een rete duur programma is. Heb met dit programma bijna alle data van een zwaar tikkende schijf af kunnen krijgen na 1,5 week.
Hij probeert het, maar op ongeveer het zelfde punt als bij de SCAN, krijg ik de volgende melding:

Hij zegt:
"The directory of the disk 'extern' cannot be rebuilt. The original directory is too serverly damaged.
The disk was not modified (2155, 2179)"

PS. Mijn hdd heet hoe orgineel :P extern ;)

Ik kan er dus niks mee :( heel erg balen...
Pagina: 1