Toon posts:

[Fedora Core 1] Boot problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

het volgende heeft zich zojuist voorgedaan.

Sinds gisteren ben ik bezig om FC1 op mijn Flaptop te installeren. Dit lukte niet door beschadigde cd's etc. Uiteindelijk had ik het gefixed, en was ik tog wel tevreden. Toen moest ik herstarten zonder de cd. Zo gezegd zo gedaan..

Fout.. geen besturingsystemen aangetroffen. :|

ik d8 waar dit eventueel aan zou kunnen liggen.
De partities zijn goed, want die heb ik automatisch laten aanmaken. Het zijn er 3.
Verder heb ik ook geen waarschuwingen gekregen.

Uiteindelijk probeerde ik maar te booten met de cd. Na wat gelezen te hebben kwam ik erachter dat ik mijn installatie wellicht zou kunnen repareren met het commando "linux rescue".

Dit heb ik dan ook geprobeerd. Hij kan mijn installatie vinden op de computer, en hij mount hem naar /mnt/sysimage.

Dit is allemaal leuk en aardig, maar wat the heck moet ik daar? :?

Om een lang verhaal kort te maken.
Hoe kan ik me installatie fixen :> .

Bij voorbaat dank :)

• Stimpy001
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Heb je wel een bootloader geinstalleerd of een boot-floppy gemaakt? Ik zeg ook maar iets met mijn minieme kennis van Linux.

Wat jij vergeten bent, hoeft voor mij geen spoed te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Een bootfloppy heb ik niet wegens het ontbreken van een diskettestation, de bootloader is overigens wel geinstalleerd.

En, elke suggestie is welkom :), of hij nu van een leek of een guru afkomstig is :+

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06-2025
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 19:56:
Een bootfloppy heb ik niet wegens het ontbreken van een diskettestation, de bootloader is overigens wel geinstalleerd.

En, elke suggestie is welkom :), of hij nu van een leek of een guru afkomstig is :+
opstarten met de install cdrom en lilo/grub opnieuw instellen zou misschien helpen.

sowieso vraag ik me af waarom je FC1 gebruikt en niet FC4 (welke een stuk stabieler is imo)

Verwijderd

Topicstarter
Mja, daar heb je een punt. Helaas kwam ik er achter toen ik FC1 er op had staan, dat FC4 ook bestond }:O .

In 1e instantie was ik van plan Debian te installeren, maar omdat het downloaden niet lukte, heb ik voor FC1 gekozen. Niet wetende dat FC4 ook bestond.

Maar ik zal je advies opvolgen, mocht dit niet lukken, dan waag ik me tog aan FC4

offtopic:
weer 4 iso's downen van een brakke server :/

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 14:02 ]

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06-2025
je kan bij Fedora ook een network install doen:
http://ftp.nluug.nl/ftp/p...4/i386/os/images/boot.iso

scheelt je een heleboel downloaden

Verwijderd

ik zou de netinstall van debian gebruiken , doe ik ook al voor jaren en heeft meer als genoeg netwerk ondersteuning.
De vraag bij jou is of Linux wel een Lilo loader in MBR van de hardeschijf heeft geinstalleerd, of stiekem een bootfloppy probeerde te maken.
Zoek eens bij www.distrowatch.com naar een distro die geschikter is voor laptops, in het geval van debian zul je eerst een standaard installatie moeten hebben en die daarna uitbreiden om eventuele flaptop dingen te supporten.

Een netinstall is dus ook niet het makkelijkste voor een laptop, verder zijn er wel meer haken en ogen aan voor laptops als je linux wilt installeren biijvoorbeeld standaard brak lopende installatie dankzij cool and quiet of andere laptop varianten hierop, de kernel schiet vaak in de stress omdat de cpu test mogelijk heeft uitgevoerd op een moment dat deze voor de laptop net even werd terug geregeld.
Kernel hacken is hiervoor gelijk al een benodigde dus om alle elende te sparen is het makkelijker om een gewoon even een geschikte distro te zoeken voordat je uberhaupt probeert te installeren.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 14:01:
Mja, daar heb je een punt. Helaas kwam ik er achter toen ik FC1 er op had staan, dat FC4 ook bestond }:O .

In 1e instantie was ik van plan Debian te installeren, maar omdat het downloaden niet lukte, heb ik voor FC1 gekozen. Niet wetende dat FC4 ook bestond.

Maar ik zal je advies opvolgen, mocht dit niet lukken, dan waag ik me tog aan FC4

offtopic:
weer 4 iso's downen van een brakke server :/
1tje is genoeg.

Download dan meteen Debian, ik zie namelijk niet in waarom die downloads niet zouden werken.
http://ftp.eu.uu.net/debi...n-31r0a-i386-binary-1.iso

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de installatie was de Bootloader GRUB geinstalleerd, en bij de geavanceerde opties zag ik dat deze ook in het MBR stond ipv de 1e sector van de opstartpartitie.

Over Debian..

heb ik aan 1 cd zeker genoeg? (dit omdat ik bij FC1 wel alle 3 de cd's nodig had)

Niet dat hij tijdens de installatie om meerdere cd's vraagt als ik teveel rpm's wil installeren.

En ik had een tijdje gegoogelt naar Debian maar elke link die ik vond was "broken".
Toen had ik zoiets van: Nu is elke distro wel goed genoeg B)

In ieder geval weer bedankt voor de vele reacties, ik snap er weer iets meer van O+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 16:15 ]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

http://www.debian.org/CD/ <== alle soorten en maten
als je verbinding met internet hebt zijn 2/3/4 (afhankelijk van je hardware) floppies genoeg.
tijdens de install kan je al debs (geen rpm kaf paketjes) downloaden en instaleren.
of ze van de cd afhalen.

[ Voor 80% gewijzigd door daft_dutch op 20-09-2005 17:09 ]

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd

Topicstarter
Met 4 floppies, kan je zeker alleen een minimale install doen?
Ik wil namelijk niet tegen het probleem aanlopen, dat als ik iets teveel rpm's selecteer dat hij om andere cd's gaat vragen die ik niet heb, omdat maar met 1 cd rekening heb gehouden, en vervolgens tog alle cd's kan downloaden.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 17:12:
Met 4 floppies, kan je zeker alleen een minimale install doen?
Ik wil namelijk niet tegen het probleem aanlopen, dat als ik iets teveel rpm's selecteer dat hij om andere cd's gaat vragen die ik niet heb, omdat maar met 1 cd rekening heb gehouden, en vervolgens tog alle cd's kan downloaden.
Met debian en CD1 kan je iig een 'base-install' doen waarna je aan de gang gaat met de rest apt-getten :)

Lees dit eenmalig, en je wilt niet meer anders ;)
http://www.debian.org/doc/manuals/apt-howto/ch1.en.html

[ Voor 13% gewijzigd door DeMoN op 20-09-2005 17:19 ]

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Ok hartstikke bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik denk dat ik er zo uitkom.
Als er problemen zijn weet ik jullie te vinden :+

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 17:24:
Ok hartstikke bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik denk dat ik er zo uitkom.
Als er problemen zijn weet ik jullie te vinden :+
Je hoeft echt niet alles te lezen hoor!
Ik heb het net ff door zitten nemen en ik ken er ook nog veel opties niet van.

Als je voor een beginner maar ff weet hoe je installed, verwijderd e.d. En dat is best simpel :)
En het idee achter apt snappen!

Verwijderd

Topicstarter
hehe, ik ben geen beginner wat Linux betreft (8> .

Werk al ongeveer een jaartje met Linux. Kan Webserver,Samba noem maar op configureren :P, alleen dit had ik nooit eerder gezien :).

Om de post ook nuttig te maken, kan ik jullie mss verblijden met het feit dat Debian op mijn Flaptop een feit is :D .

Dat FC1 dat was echt euh.. :X

offtopic:
Nogmaals bedankt eh jongens 8)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In het vervolg wat verder kijken en zoeken dan je neus lang is :)
Er is echt wel gedocumenteerd welke cd's of floppy's je nodig hebt om te installeren, het is hier niet de bedoeling dat we je overal bij aan het handje gaan houden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.