Toon posts:

Asus AX800XT + Audigy 2 ZS = conflict?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn Club3d 9800XT vervangen door een Asus Radeon AX800XT, meteen hierna windows XP opnieuw geinstalleerd om driver problemen te verkomen.
Maar als ik mijn creative drivers installeer en daarna de catalyst drivers blijft windows hangen tijdens het opstarten
Als ik alleen mijn catalyst drivers installeer zonder creative drivers start windows gewoon, en als ik de creative drivers installeer zonder catalyst drivers start windows ook goed, maar als ik beide installeer blijft windows hangen in het start scherm met het groene horizontale balkje.
Ik heb zelf het vermoeden dat het een irq conflict is.

Wat ik allemaal al geprobeerd heb.
- Verschillende catalyst drivers geprobeerd catalyst 5,8 en 5,6 en de laatste omega drivers.
- Verschillende versies van de creative drivers geprobeerd.
- CPU terug clocken op standaard snelheid.
- Nieuwste intel chipset drivers geinstalleerd, loste niks op.
- Windows 2000 pro sp4 geprobeerd, precies hetzelfde probleem als met WinXP pro sp2.
- Creative kaart in alle mogelijke pci sloten geprobeerd, in alle sloten zelfde probleem.
- Memtest gedraait, geen fouten gevonden.
- Videokaart temps zijn 35 idle en 55 stressed met zalman vf700 op 12v, lijkt mij wel oke.
- Met irq instellingen gespeeld in me bios, geen effect.
- Audigy met oude 9800XT samen, werkt perfect.
- Nieuwe AX800XT geprobeerd zonder Audigy 2 ZS, werkt perfect.

Hier nog mijn systeemconfiguratie:
Pentium-M 1,6ghz @ 2,4ghz.
1GB pc 3200
Asus p4c800-e deluxe
2x 36gb raptor's in raid 0
160gb Maxtor diamond 9
Creative audigy 2 ZS
Asus Radeon AX800XT (was Club3d Radeon 9800XT)
Enermax 465W silentmax.

Ik weet niet meer wat ik nog kan proberen, de hardware lijkt gewoon helemaal goed te zijn maar het heeft gewoon een probleem met de combinatie.
Hopelijk kunnen jullie mij nog wat tips geven die ik kan proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 19:21 ]

• Ruudjewee
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-07 21:25
Ik heb ook weleens opstartproblemen, (1 pc blijft hangen bij opstarten/2 opstarten duurt soms veel langer dan normaal/3 Ik krijg een blauw scherm en moet pc restarten er staat dan IRQL_NOT_OR LESS_EQUAL maar door ff te googlen ben ik erachter dat dat gewoon "oops a random error occured" betekent)
De dingen die ik doe zijn:
Bij 1 en 3 een paar keer restarten tot het wel lukt, als dit niet werkt naar veilige modus gaan en de audigy 2 ZS drivers opnieuw installeren.
Bij 2 moet je gewoon wachten, dit kan je doen zolang het windows laadbalke blijft lopen.

Maar reinstallen is natuurlijk geen goede oplossing, ik dacht dat ik de enige was maar dat is dus niet zo.

Mijn videokaart is trouwens een Asus EN6600GT (geforce), maar ik ben nooit op het idee gekomen dat dat de oorzaak was.

Ik zie dat bij jouw het groene balkje blijft hangen, als dat vaak gebeurt verwijder ik altijd de creative drivers (in veilige modus) en download ik de laatste driver versie van de creative website en installeer die (en ook de extra zooi die je aleen van de meegeleverde cdrom kan halen). Heb je geprobeert om in veilige modus (met netwerkmogelijkheden) creative autoupdate te gebruiken?

Ik heb soms ook weleens opstartproblemen maar de laatste tijd lijkt het wat minder te worden.

Zelf ben ik natuurlijk ook nieuwschierig naar de oplossing. Ik kan je in ieder geval vertellen dat de catalyst drivers niet het probleem zijn aangezien ik Forceware drivers gebruik. (zelf ben ik nooit acher een relatie gekomen tussen het sloom opstarten en de drivers van de videokaart in combinatie met.

Ik zou zeggen probeer de drivers in veilige modus met netwerkmogelijkheden te updaten en kijken of het dan wel werkt, kijk ook of het met de versie van de cdrom werkt (zonder updaten). Ik heb de allernieuwste versie en de problemen worden minder.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip Ruudjewee, maar helaas was drivers verwijderen en opnieuw installeren in veilige modus met de update functie niet de oplossing voor mij.

Ik heb net mijn oude Hercules fortissimo 3 7.1 onder het stof vandaan gehaald, en nu werkt windows perfect, heb net 7x opnieuw opgestart geen enkele vastloper meer.

Ik zit nog een beetje te twijfelen wat ik zal doen, oplossing zoeken voor de audigy 2 ZS en betere game performance hebben, of weer me oude hercules fortisimo gaan gebruiken met wat meer cpu belasting en beter geluid, want dat valt me nu opeens op dat me oude fortissimo gewoon beter klinkt met muziek als me 2 weken oude Audigy 2 ZS. 8)7

• Ruudjewee
Omdat ik niet de enige ben, die dit probleem heeft, ga ik wel een keertje (vandaag of morgen) een mailtje sturen naar Creative, het duurt vaak een weer voordat ze reageren. Ik zal je op de hoogte houden.

Ik zou natuurlijk even met je oude kaart aan de gang blijven, want als de pc niet werkt heeft het natuurlijk weinig zin, en even aan de verkoper vragen tot wanneer je de audigy evt zou kunnen ruilen. Maar ik zou hem niet meteen ruilen.

Nog een vraagje, hoe heb je je audigy 2 ZS nou aan het werk gekregen, want van wat ik heb gehoord is het een zeer zoede kaart, ik ken de Hercules fortissimo niet, maar ik zou denken dat je de kaart niet helemaal goed hebt ingesteld zodat het geluid niet optimaal is, heb je de creative volumeregeling ingesteld en CMSS (voor stereo upmixen) aanstaan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam net nog dit topic tegen: PC boot niet meer na nieuwe videokaart/driver
Lijkt hetzelfde probleem te zijn is dat wij hebben, hij heeft ook een Audigy 2 ZS
Ik ben benieuwd wat creative als antwoord terug geeft op het mailtje.

Verder had ik de instellingen van mijn audigy 2 zs standaard staan behalve CMSS had ik aangezet, dat is zo ongeveer het enige wat ik heb ingesteld.
Het geluids verschil is maar heel klein vergeleken met mijn oude Hercules fortissimo 7.1, maar als ik goed luister lijken de hoge tonen iets duidelijker van de hercules als ik een muziek cd afspeel, kan een instelling zijn geweest.
Maar de Audigy 2 zs is wel de beste geluidskaart voor games van de 2 (als me windows ermee start). :X

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 22:51 ]

• Ruudjewee
Creative reageerde op met dit antwoord.
Ik heb een mogelijke oplossing voor u, het vertraging bij Windows XP opstarten ligt waarschijnlijk aan de "Creative Service for CDROM Access"
Service. U kunt het als volgt uitschakelen:

- Rechts-klik op 'Deze Computer' en kies Beheren
- Ga naar Services en Toepassing -> Services
- Dubbelklik op de "Creative Service for CDROM Access" service
- Kies bij Opstarttype: Uitgeschakeld
- Herstart uw Computer

Ik zou graag van u vernemen of dit uw opstartprobleem verhelpt.

Wij verzoeken u de tekst van onze e-mailwisseling niet te verwijderen als u reageert.

Met vriendelijke groet

"Creative medewerker"
Technical Support
Creative Labs Europe
Heb de computer 1 keer opnieuw opgestart en de eerste keer ging het op goede snelheid, maar ik kan na een paar keer pas zeggen of het echt werkt, het is in ieder geval het proberen waard.

Edit: nog steeds geen problemen gehad met opstarten, het werkt dus inderdaad

[ Voor 20% gewijzigd door Ruudjewee op 29-09-2005 12:44 ]

Pagina: 1