Compaq batterij herstellen

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
Hallo iedereen,

Al een tijdje is mijn batterij van mijn Compaq Armada M700 naar de vaantjes. Hij ontlaad tot ongeveer 85% en dan valt de laptop uit. Natuurlijk zou ik mijzelf zijn moest ik die spullen niet openkraken en uitmeten. Wanneer de batterij opgeladen is, komt er ongeveer 14 volt uit. Wanneer ze "zogezegd" leeg is, komt er slechts om en bij de 1 volt uit de batterij :o!

Nu de batterijen staan per twee in parallel, en dan in serie met elkaar (zie figuur parallel.png, de rode kaders tonen de parallel gezette). Ik heb alle cellen individueel uitgemeten, en die geven allemaal om en bij de 4 volt aan elektriciteit. Dus waar ligt het probleem? Let op de foto's dat er rechts onder op het circuit board een wit draadje los zit, is dat de bedoeling of moet die ergens terecht komen? En weet iemand waar?

De foto's vind je hier:
http://users.opengate.be/~glenn/compaqbattery/

Alvast bedankt,

Glenn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 14:13
http://h18000.www1.hp.com...da/us/download/14280.html een compaq battery test :) en heb je al geprobeerd de batterij opnieuw te calibreren?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 15:16

CmdrKeen

Krentenboltosti

Hoe oud is je batterij? Binnen garantie (<6 mnd): retour leverancier. Buiten garantie: jammer maar helaas. Je kan proberen je batterij te kalibreren, maar let erop dat je EXACT de software gebruikt voor jouw type laptop, anders maak je het probleem erger. (Ik spreek uit ervaring, beheer +/- 20 Compaq-laptops.)

Geen software beschikbaar en buiten garantie: kalibreer je batterij door je 'm helemaal op te laden, te ontladen, en dat drie keer achter elkaar zonder je computer uit te schakelen (dus automatisch uitschakelen bij x% uitzetten, zelfde voor standby e.d.). Als je batterij helemaal leeg is, gaat je laptop natuurlijk wel vanzelf uit. Snel ontladen doe je door bv. een CD'tje te draaien met het volume aan (geen koptelefoon).

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-06 13:40

ThunderNet

Flits!

Wat ook schijnt te helpen is je accu 1 of 2 nachtjes in de vriezer te bewaren, en daarna weer te laten ontdooien :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 15:11
ThunderNet schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 11:08:
Wat ook schijnt te helpen is je accu 1 of 2 nachtjes in de vriezer te bewaren, en daarna weer te laten ontdooien :)
Dat was voor Ni-MH batterijen idd een oplossing. LI-Ion verslijten dacht ik niet door het onstaan van waterstofbellen rond de elektroden, dus helpt het bevriezen niet.

@TS: weet wel dat je gevaarlijk bezig bent. Als je batterijen helemaal opgeladen zijn, en je sluit ze kort, (dus zonder de beveiliging op de printjes) dan heb je erg veel kans dat ze ontploffen. En gloeiende chemicalien in je gezicht is niet leuk.

Dat losse draadje dat je zegt, waar is dat los? Het lijkt me dat ie bovenaan netjes verbonden is met dat groot contactpunt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-06 15:40
Het lijkt me eerlijk gezegd niet dat dit Li-Ion batterijen zijn want die hebben een drempelspanning die VEEL hoger ligt dan 1 volt :P

Probeer inderdaad die calibrationtool eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
Calibratie tools ook al geprobeerd, battery tester zegt dat alles in orde is :(

Dat wit draadje zit wel degelijk los, je moet goed kijken want het draadje wijkt er inderdaad naar af, zou wel kunnen dat het daar van komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 15:11
Het zou kunnen van dat meest rechtse soldeerpuntje zijn, want er ligt ook verbrande flux bij die je ook ziet bij dat gele draadje. Maar als jij eens heel goed kijkt naar die soldeerpuntjes, als dat draadje ergens afgebroken is moet je dat echt wel kunnen zien waarvan hij komt. Er zal nog een stukje draad uitzitten, of op zijn minst een puntje te zien zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
w00t, vandaag batterij gehackt (wit draadje aan het meest rechtse puntje gesoldeerd) en voorlopig doet hij het weer! Zonet volledig opgeladen, nu aan het ontladen en zit aan 37%. Dat is allesinds al veel langer dan 80%!
Pagina: 1