Geluidsniveau van de kast?

Pagina: 1
Acties:

• vAr
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-12-2021
Ik ben net wat bezig met o/c'en, en daardoor heb ik ook wat extra koeling aangebracht in de vorm van een Spire Orb-like koeler, en achterin de kast een 80mm fan. Het probleem is dat deze nogal wat geluid maakt. Wie heeft dat meer?

Hoe is dergelijk geluid een beetje fatsoenlijk te dempen? Als iemand nog andere tips heeft voor betere koeling hoor ik ze ook graag!

Duron 650 @ 1,01 Ghz, Abit KT7, 320 mb SDRAM pc133. Spire Orb + 1x 80 mm Fan.

Verwijderd

hoe heet dat spul ook alweer voor isolatie
noppenfoam?

in iedergeval... dat isoleert wel dus je geluid wordt een stuk minder..... (heb ik horen zeggen hiero)

• vAr
Ik heb idd nu je het zegt wel eens wat gehoord over foam, maar ik weet niks over de praktische toepassing ervan... kan iemand mij meer vertellen? Hoe heet 't spul precies, en waar kun je 't halen?

Ook hoor ik nog graag even of zo'n 80mm fan *echt* zoveel geluid hoort te maken... Hij verplaatst natuurlijk wel veel lucht, maar als ik in de kamer naast mijn werkkamer sta, met een dichte deur, hoor ik 'm nog steeds zoemen... :'(

Verwijderd

Hangt van de fans af hoe luidruchtig ze zijn. Ik heb er 4 80mm fans inzitten en ik vind dat wel meevallen. Die FOP38 maakt veel meer herrie, die hoor ik door mijn hele huis, vanwege die vrij hoge toon die hij maakt. Ik heb al noppen isolatiespul in mijn kast en dat help wel iets maar niet zoveel tegen die hoge tonen. Het komt van de Praxis af. Er zitten twee van die matten in en das ruim genoeg voor een bigtower. Kost 2 tientjes, plus nog iets voor wat dubbelzijdige tape. Ik wil binnenkort die Deltakoeler van mijn FOP afhalen en er een grote 80mm koeler (40 cfm) opzetten, omdat die stiller zijn (minder RPMs, toch veel cfm).

• vAr
Ik weet nog dat de verkoper een opmerking maakte over wel of niet kogellagering, wat is de beste variant?

Enneuh... *waar* plaats jij 4 80mm fans? :)

Thanx for the info, trouwens... iemand anders nog iets toe te voegen? Mijn ultieme doel is natuurlijk met een superstille kast mijn Duron 650 @ 1000 :)

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-08 15:51
meestal zit er voor die cooler een rooster met kleine gaatjes. het geluid wat je hoort is de lucht die door die gaatjes wordt gezogen. dus als je zorgt dat je een vrije doorlaat krijgt (pas wel op voor je vingers dan) wordt het geluid aanzienlijk kleiner (en krijg je ook een betere flow, is handig meegenomen)

mijn pc

Verwijderd

Kogelgelagerde zijn volgens mijn wel beter.
Ik heb twe 80mm fans voorin (onder) zitten, blazen lucht naar binnen, en 2 80mm achterin (boven, ter hoogte van processor) die de lucht weer naar buiten blazen.
De twee voorste zijn nog niet zo effectief omdat er nog wat IDE en SCSI kabels in de weg hangen, maar een rounding job is onderweg *D!

• vAr
Rusky; Ja, daar ze je zo wat... klinkt logisch :) Ik ga het thuis gelijk even bekijken / proberen...

(voor mijn gevoel zuigt die fan ook niet optimaal af, nu...)

Kijk. Zo kom ik stapje voor stapje verder :).

Nog meer tips? (meer, meer, meer! ;))

Verwijderd

Noppenfoam kan je bij de Gamma krijgen of bij de Praxis... zo'n 19,50 per twee matten.. (ruim voldoende)

Wat je ook kan doen is je fan op minder voltage laten lopen. door de andere draad te pakken van je voeding.. Je kan zelfs doorgaan met de witte draad die een negatieve spanning heeft waardoor je dus een voltage kan krijgen de tussen 5 en 12 volt inligt..

Het beste is om even op www.Conrad.nl te kijken. Ze hebben toerental regelaars die reageert op temperatuurverschil.. op deze wijze is je geluid minder naarmate de kast minder heet wordt of als wanneer je bijvoorbeeld minder koeling nodig hebt.

Allemaal instelbaar en ik gebruik het zelf ook. AMD K6-2 500 @ 570 of 600 met een spire en Rain en toerental regeling..

Zeer stil en processor komt niet boven de 35 normaal gebruik. Trouwens wel een Sunon fan op die spire gezet. Standaard maakt me te veel herrie en te kort koeling.

Ik hoop dat je er wat mee kan.

• vAr
Ik check 't even; bedankt voor je reply!

Pagina: 1