Casefan hoeveel temp. winst ?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bertuss
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04-2021
Hallo,

Ik heb een vraag.
Ik ben er achter gekomen dat mijn cpu iets te warm wordt. Er zit een goede koeler op mijn cpu dus daar kan het niet aan liggen. Ik denk, dat de airflow niet goed is. Mijn vraag is hoeveel temperatuurswinst je hebt met een gem. casefan. Ik zoek namelijk zo'n 10 graden. Redt je dat met een goede casefan ? Nu wordt mijn CPU bij idle: 49 graden gemiddeld. Dat vind ik te warm. Want stressed is het dan helemaal te warm. Als ik mijn kast open heb staan blijft hij in Idle gemiddeld 39 graden ! Kijk dat lijkt er meer op. Dus ik wil eigenlijk met de casefan bereiken dat ie met dichte kast, van 50 graden naar ongeveer 40 graden gaat ? Lukt dat of moet ik andere maatregelen treffen ?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Is echt kastafhankelijk. :)

Kijk eerst eens of je CPU wel TE heet wordt volgens de producent. Dat JIJ vindt dat'tie te warm is, is een ander verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Guardian Angel op 19-09-2005 17:31 ]

ARME AOW’er

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-02 16:09

Just_I

What did you just say?

Als je er tot nu toe nog geen casefans in hebt zitten zou dat inderdaad een goede kueze zijn om een (aantal) casefans te gebruiken. De hoge tempraturen kunnen ook aan anderen dingen liggen dan alleen de airflow. Het kan ook liggen aan de gebruikte koelpasta (te veel/weinig etc.) ok er zit een hoop stof in je cpu cooler en/of andere koelers en ventilatiegaten in de kast.
Welke casefan je moet kopen moet je zelf maar even uitzoeken adv. je eisen en budget en vergeet niet de mogelijkheden van het instaleren van de fans aan je kast. Ik zou in ieder geval twee case fans nemen om je airflow te optimaliseren (zie DOC faq).

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb zelf een casefan ingebouwd in m'n zijpaneel, omdat mijn pc steeds uitviel na overklokken.
De fans (120mm, maakt wel een hoop herrie maar blaast onzettend hard.) blaast op het geheugen, cpu en chipset.
De temp daalde aanzienlijk maar nog eigenlijk niet genoeg. Toen heb ik op mijn cpu, chipset en vga nieuwe koelpasta op gedaan en compleet ontdaan van stof.
Nu wordt alles veel minder warm en loopt het allemaal stabiel.

• Bertuss
Okey :)

Nou heb er inderdaad niet geweldige koelpasta op zitten, maar wel goede hoeveelheid enzo. Verder is de kast helemaal ontdaan van stof, dus daar ligt het niet aan. Zeker omdat de cpu met de kast open gewoon en goede temp. heeft nu bijv 36 graden. Heb inderdaad geen casefan nog. Kan niet in mijn sidepanel. Die is dichtgeplakt met geluidsabsorberende mat. Achter kan ik nog wel 2 casefans plaatsen.
Guardian Angel schreef op maandag 19 september 2005 @ 17:31:
Is echt kastafhankelijk. :)

Kijk eerst eens of je CPU wel TE heet wordt volgens de producent. Dat JIJ vindt dat'tie te warm is, is een ander verhaal.
Nou te heet wordt ie net niet. Hij mag 69 graden worden en hij is vaak 67 (met sidepanel erop) als ik net gegamed heb. Dus vind het allemaal nogal krapjes.

Heb overigens 2x 80mm bij 80mm fans die ik kan plaatsen. Enneh voor de info ... heb een chieftec kast. Maar wil dan wil stille fans; heb er namelijk net alles aan gedaan om de bende wat stiller te krijgen. Was net tevreden.

[ Voor 49% gewijzigd door Bertuss op 19-09-2005 18:11 ]

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-02 16:09

Just_I

What did you just say?

Hetgeen wat ik bedoelde stond dus niet in het DOC faq, maar in het CME faq. Over de positionering van de case fans zou ik gewoon de faq volgen, dus een outake van hoog achterin je case (meestal vlak onder de voeding naast de cpu) en een intake onderaan de voorzijde van de case. Voor stille fans wordt vaak Papst genoemd welke vaak prijzig zijn, maar hier heb ikzelf geen ervaringen mee.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• Bertuss
Just_I schreef op maandag 19 september 2005 @ 18:24:
Hetgeen wat ik bedoelde stond dus niet in het DOC faq, maar in het CME faq. Over de positionering van de case fans zou ik gewoon de faq volgen, dus een outake van hoog achterin je case (meestal vlak onder de voeding naast de cpu) en een intake onderaan de voorzijde van de case. Voor stille fans wordt vaak Papst genoemd welke vaak prijzig zijn, maar hier heb ikzelf geen ervaringen mee.
Das idd een faq. Thx voor de tip.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Bertuss schreef op maandag 19 september 2005 @ 18:07:
Heb overigens 2x 80mm bij 80mm fans die ik kan plaatsen. Enneh voor de info ... heb een chieftec kast. Maar wil dan wil stille fans; heb er namelijk net alles aan gedaan om de bende wat stiller te krijgen. Was net tevreden.
Ik heb ook een Chieftec en heb de 4 extra Papst casefans eruit gehaald die ik er eerder in had gedaan en had aangesloten op een Rheobis fancontroller. Al met al scheelde dat maar een paar graden verhoging en net weer iets minder lawaai.

In de Chieftec is het een kwestie van de fans erin klikken en dan kun je zelf zien of het effect heeft.

ARME AOW’er

• Bertuss
Guardian Angel schreef op maandag 19 september 2005 @ 18:43:
[...]

Ik heb ook een Chieftec en heb de 4 extra Papst casefans eruit gehaald die ik er eerder in had gedaan en had aangesloten op een Rheobis fancontroller. Al met al scheelde dat maar een paar graden verhoging en net weer iets minder lawaai.

In de Chieftec is het een kwestie van de fans erin klikken en dan kun je zelf zien of het effect heeft.
Ja denk dat ik een intake koop aan de voorkant dan blaast mijn voeding de warme lucht er wel weer uit. Dan neem ik wel een Papst ... is lekker stil ... 12 db ofzo.

• Phobophile
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik heb op het moment ook alleen een 80mm intake fan (papst 12 dB). De HD wordt prima koel gehouden, maar ik merk in de temps toch wel duidelijk dat de warme lucht van de CPU niet zo effectief wordt afgezogen. Ik ga er dus toch nog een outtake bijzetten, zo'n 12 dB is vrijwel onhoorbaar.
Overigens weet ik niet hoe stil jou voeding is, maar als deze alle warme lucht moet afvoeren zal de fan harder moeten draaien.

[ Voor 20% gewijzigd door Phobophile op 20-09-2005 10:00 ]

• Bertuss
Phobophile schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 09:58:
Ik heb op het moment ook alleen een 80mm intake fan (papst 12 dB). De HD wordt prima koel gehouden, maar ik merk in de temps toch wel duidelijk dat de warme lucht van de CPU niet zo effectief wordt afgezogen. Ik ga er dus toch nog een outtake bijzetten, zo'n 12 dB is vrijwel onhoorbaar.
Overigens weet ik niet hoe stil jou voeding is, maar als deze alle warme lucht moet afvoeren zal de fan harder moeten draaien.
Ja dat is waar, mijn voeding is een Zalman ... erg stil.

Verwijderd

Ik heb juist 1 80x80 outtake fannetje geplaatst naast m'n cpu-cooler.

Temperaturen zonder outtake:
Idle:
proc: 47
case: 33

Stressed
proc: 66
case: 39

Temperaturen met outtake:
Idle
proc: 38
case: 19

Stressed