Toon posts:

[VB] loggen van inlog tijd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik zou graag een executable willen maken die om de 2-5 minuten een database aanroept (access) en daarin de inlog tijd van die gebruiker update.
Met die manier zouden wij dan kunnen zien hoelang iemand is ingelogd in de maand.

Nou ben ik wel bekend met Access en VBA maar niet echt met VB. En ik wil er een losse executable van maken die dan geminimaliseerd of als service meestart als een gebruiker inlogd.

weet iemand een handige link waar ik informatie kan verkrijgen om zo een soort tooltje te maken. Dit moet volgens mij niet een erg groot complex tooltje zijn.

alvast bedankt

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:28

Robtimus

me Robtimus no like you

http://www.officecomputertraining.com/vbtutorial/tutpages/

Ben ik ook mee begonnen, gebruik ik nog steeds soms als naslagwerk (ben beter in Java ;) VB doe ik er soms naast).

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:31
Tja, kijk eens hoe je een windows service in VB kunt maken (of dat al uberhaupt mogelijk is; in VB.NET kan het alleszins).
Kijk ook eens naar het Timer component.

Waarom wil je trouwens om de 2 minuten die tijd gaan updaten ? Waarom maak je geen windows service en doe je in de 'onstart' event een insert in de db met de inlogtijd, en in de 'onstop' event een insert met de uitlogtijd ?
(Waterdicht is het niet, want als de service manueel gestopt wordt, dan klopt je data natuurlijk niet meer).

https://fgheysels.github.io/

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
whoami schreef op maandag 19 september 2005 @ 17:43:
Tja, kijk eens hoe je een windows service in VB kunt maken (of dat al uberhaupt mogelijk is; in VB.NET kan het alleszins).
Kijk ook eens naar het Timer component.

Waarom wil je trouwens om de 2 minuten die tijd gaan updaten ? Waarom maak je geen windows service en doe je in de 'onstart' event een insert in de db met de inlogtijd, en in de 'onstop' event een insert met de uitlogtijd ?
(Waterdicht is het niet, want als de service manueel gestopt wordt, dan klopt je data natuurlijk niet meer).
Met NTSVC.ocx kun je idd een VB(6) executable als service laten draaien.
Je kunt 'm dan inderdaad "onload" laten loggen, en bij een Form_QueryUnload laten loggen wanneer 'ie weer afsluit. Zorg wel dat je form invisible is.
Dit zou moeten werken, tenzij keihard het proces onderuit wordt getrokken via de taskmanager. Form_QueryUnload krijgt netjes a.d.h.v. de UnloadMode parameter binnen hoe het window afgesloten wordt:
• 0 - The user has chosen the Close command from the Control-menu box on the form.
• 1 - The Unload method has been invoked from code.
• 2 - The current Windows-environment session is ending.
• 3 - The Microsoft Windows Task Manager is closing the application.
• 4 - An MDI child form is closing because the MDI form is closing.
De NTSVC.Ocx heeft op zijn beurt ook weer wat events, waaronder de events die aangeven of een service wordt gestart/gestopt/gepaused/etc.

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 19-09-2005 17:53 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Volges mijn doe je nodeloos moeilijk en moet je gewoon een logon script en een logoff script bakken dat een recordje wegschrijft

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Brahiewahiewa schreef op maandag 19 september 2005 @ 21:06:
Volges mijn doe je nodeloos moeilijk en moet je gewoon een logon script en een logoff script bakken dat een recordje wegschrijft
Dan had 'ie maar in WOS of OFF moeten posten. We zitten hier in P&W en daar word liever écht gedevved potdikkie :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 19-09-2005 22:25 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de info, zal die site eens doorbladeren

@RobIII
dat ziet er beter uit dan ik had gevonden om hem als service te draaien, ik dacht dat hij dan overnieuw geschreven moest worden zodat windows hem als service kan draaien. Dit lijkt mij een snellere manier :)

@whoami
on-start en on-stop kan natuurlijk ook, had ik nog niet over nagedacht. Waterdicht zou je het kunnen maken door er een extra service bij te maken die de ander weer controleerd oid, zodat ze beide naar de ander kijken of die nog draaid. Zo niet, dan wordt de gebruiker afgemeld (dan heeft hij/zij waarschijnlijk de service gekilled, hoe weet ik niet want ze kunnen niet bij taskmanager ;) )

@Brahiewahiewa
login en logout script kan ik niet gebruiken omdat het om de daadwerkelijk gebruikte tijd gaat. Het gaat gebruikt worden voor mensen die via Terminal Server ingelogd zijn op een server. Maar het gebeurd ook wel eens dat ze eind van de middag de sessie dicht klikken zonder af te melden en dan 's ochtends weer inloggen in die sessie. Dan staat hij van 17:00 tot 8:30 wel ingelogd maar wordt er geen gebruik van gemaakt. Vandaar de om de 2 min loggen bij activiteit :) daarbij is een proggie proggen leuker :*)

iig bedankt en ill keep you informed
Pagina: 1