Toon posts:

Ik krijg geen fatsoenlijke bass uit m'n Bose setje

Pagina: 1
Acties:
  • 1.508 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben in het bezit van een Sony DE 485 Receiver
Vermogen
Uitgangsvermogen (per luidspreker) 80 Watt
Aantal luidsprekers 5

Home theater functies
Decoder Dolby Digital, Dolby ProLogic, DTS Digital Surround
Virtual Surround

Input / Output
Audio in 2
Audio uit 1
Video in 3
Video uit 1
Meerkanaals input ja (5.1)
Platenspeler-aansluiting

Tuner
Tuner
RDS
Voorkeuzezenders 30
In combinatie met deze set heb ik een Bose Acoustimas 6 set, dit is de derde generatie icm met een passieve subwoofer.

Het probleem is als volgt:

Mijn subwoofer presteert voor mijn gevoel onder de maat. Er komt bij de lage volume standen bijna geen bas uit de woofer, zodra ik mijn receiver wat harder zet komt er meer power uit. Het lijkt dus dat er vanuit de receiver te weinig output wordt gegeven.

Ik heb de receiver ingestelt op + 6 voor de bas, en ik heb geëxperimenteerd met de afstanden van de speakers. Verder staat de center speaker op large en de rest van de speakers op small.

Ik zou echt niet meer weten wat ik kan aanpassen om het beter te laten functioneren, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik hoor het graag!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik vrees dat je weinig meer kunt veranderen, hoogstens een aparte versterker voor die subwoofer, maar dan had je versterker pre-outs moeten hebben (en dat heeft hij waarschijnlijk niet). Ik snap alleen niet helemaal waarom je je center op large zet, want zo'n acoustimass speaker doet echt niks met bassen :)
Jag schreef op maandag 19 september 2005 @ 17:13:
Ik neem aan dat je alle speaker outputs eerst naar de sub laat gaan en dan naar de speakers toe? Dan moet je uiteraard alles op large zetten en instellen dat je geen sub hebt.
Je hebt helemaal gelijk, ik zit te slapen :X

[ Voor 35% gewijzigd door Grrrrrene op 19-09-2005 17:18 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Is dit zo'n set waarbij de woofer de filtering regelt?
Dan zit die waarschijnlijk samen met de front speakers en moet je die dus ook op large zetten en de rest op small :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
Grrrrrene schreef op maandag 19 september 2005 @ 17:07:
Ik vrees dat je weinig meer kunt veranderen, hoogstens een aparte versterker voor die subwoofer, maar dan had je versterker pre-outs moeten hebben (en dat heeft hij waarschijnlijk niet). Ik snap alleen niet helemaal waarom je je center op large zet, want zo'n acoustimass speaker doet echt niks met bassen :)
Dit stond zo in het boekje van Bose.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23

Jag

Ik neem aan dat je alle speaker outputs eerst naar de sub laat gaan en dan naar de speakers toe? Dan moet je uiteraard alles op large zetten en instellen dat je geen sub hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Atgast schreef op maandag 19 september 2005 @ 17:10:
Is dit zo'n set waarbij de woofer de filtering regelt?
Dan zit die waarschijnlijk samen met de front speakers en moet je die dus ook op large zetten en de rest op small :)
Jag schreef op maandag 19 september 2005 @ 17:13:
Dat zit goed, Ik ga proberen om alles op large te zetten, jullie horen het van me!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 17:25 ]

Verwijderd

Bovenstaande klopt, met Small filter je de bassweg naar je subwoofer pre-out. Die gebruik je nu niet dus moeten de fronts op large. De rest wel op small ook de center dient op small gezet te worden. En als het kan moet je je pre-out van je sub uitschakelen door sub op NO te zetten.

Veel suc-6

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 17:26:
Bovenstaande klopt, met Small filter je de bassweg naar je subwoofer pre-out. Die gebruik je nu niet dus moeten de fronts op large. De rest wel op small ook de center dient op small gezet te worden. En als het kan moet je je pre-out van je sub uitschakelen door sub op NO te zetten.

Veel suc-6
Nee, nu zeg je het verkeerd. Als hij idd alle speakers via de sub aansluit, betekent dat dat de sub alle speaker signalen passief filtert. Dus je moet alles op large zetten. Als je je manual erop naslaat, dan zul je zien dat daarin hetzelfde staat. En uiteraard instellen dat je geen sub hebt, anders mis je het LFE kanaal.

Verwijderd

Topicstarter
Alle speakers staan nu op large, maar dit mag dus ook niet baten! Ik heb zo'n idee dat mijn versterker er niet helemaal mee uit de voeten kan?

Wat voor versterkers zouden er mogelijk zijn om de Subwoofer los aan te sturen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:54:
Alle speakers staan nu op large, maar dit mag dus ook niet baten! Ik heb zo'n idee dat mijn versterker er niet helemaal mee uit de voeten kan?

Dat zijn meestal inbouwversterkers.
zo'n idee zeg maar. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2005 17:42 ]

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 14:54:

Nou, ik denk dat er niks mis is met die versterker. Eerst het probleem wat duidelijker krijgen voordat je rigoreuze maatregelen gaat nemen.

Waarmee test je? Een 5.1 DD soundtrack? Of stereo materiaal? In het eerste geval; heb je wel ingesteld dat je geen subwoofer hebt?
En als je met stereo materiaal test: wat is nou precies het probleem? Is het gewoon te weinig of klinkt het slecht? En heb je toevallig nog gewoon een simpele stereo versterker staan waarmee je kan testen?

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:43:
[...]
Nou, ik denk dat er niks mis is met die versterker. Eerst het probleem wat duidelijker krijgen voordat je rigoreuze maatregelen gaat nemen.

Waarmee test je? Een 5.1 DD soundtrack? Of stereo materiaal? In het eerste geval; heb je wel ingesteld dat je geen subwoofer hebt?
En als je met stereo materiaal test: wat is nou precies het probleem? Is het gewoon te weinig of klinkt het slecht? En heb je toevallig nog gewoon een simpele stereo versterker staan waarmee je kan testen?
Het geluid klinkt niet echt slecht, het valt wel op dat er minder bas in het geluid zit. Als ik bij mijn ouders een dvd/cd draai (Hebben een JVC set) Hoor je overduidelijk dat de bas hier anders word aangestuurd.

Ik heb getest met:

Stereo (Dan ligt het bas niveau een stuk hoger)
Dolby Digital 5.1 (Minder bas)
DTS (Iets meer bas)

Ik heb helaas geen andere versterker staan, ik zal eens kijken of ik die misschien ergen kan regelen.

• Jag

Jag

Ja, heb je zeker weten niet toevallig ingesteld dat je een sub hebt? Het LFE moet namelijk naar de fronts gestuurd worden. Dus subwoofer moet op "no" staan, of de bass out op "front". Het is een beetje afhankelijk van hoe dat genoemd wordt in jouw receiver.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb dezelfde versterker, echter met een actieve sub.
Als je met Bass +6 en alles op Large nog geen fatsoenlijke bass behaalt, heb je of je speakers verkeerd aangesloten, of is het nou eenmaal zo dat hij niet veel bass weergeeft. Verder kan je op deze versterker namelijk niets meer instellen voor een passieve sub.

Je kan er inderdaad wel een extra versterker aanhangen, speciaal voor je sub. De STR-DE485 heeft een apparte sub-out, dus dat moet geen probleem zijn. Hij heeft echter, in tegenstelling tot vaak duurdere versterkers, geen ingebouwd, versterkt, subkanaal.

Verder snap ik niet dat je een Accoustimass 6 setje op zo'n receiver aansluit, maar dat is een andere discussie :)
Jag schreef op donderdag 22 september 2005 @ 11:59:
Ja, heb je zeker weten niet toevallig ingesteld dat je een sub hebt? Het LFE moet namelijk naar de fronts gestuurd worden. Dus subwoofer moet op "no" staan, of de bass out op "front". Het is een beetje afhankelijk van hoe dat genoemd wordt in jouw receiver.
LFE aan of uit, maakt op deze versterker alleen uit als je je andere speakers op "small" hebt staan. Wanneer je dat allemaal op large hebt staan, gaat de bass zowel naar je sub als naar je andere speakers (wat de TS dus wil).

[ Voor 31% gewijzigd door Plague op 22-09-2005 12:04 ]

Verwijderd

Idd ben met Jag eens dat het meer aan de afstelling ligt aan je reciever. Die houdt die bose setje echt wel makkelijk bij hoor.
We zien ook iets compleet over het hoofd.
Hoe en waar heb je sub in je kamer neer gezet. Als je sub in een hoek van de muren weg zet, zal je meestal wat meer "boomerig" effect krijgen (wat trouwens niet altijd geld. Bv met een REL stadium III maar die kost alleen al meer dan je hele set bijelkaar...).
Maak evt een schets / boven aanzicht van je opstelling.

Verwijderd

Plague schreef op donderdag 22 september 2005 @ 12:02:
[...]
LFE aan of uit, maakt op deze versterker alleen uit als je je andere speakers op "small" hebt staan. Wanneer je dat allemaal op large hebt staan, gaat de bass zowel naar je sub als naar je andere speakers (wat de TS dus wil).
"Bas" is bij DD wat anders dan "LFE"(= subwooferkanaal) hoor ;)
Als je alles op large zet en subwoofer op "on" krijgen je speakers wel laag te voorduren, meer niet het LFE kanaal!
Dat krijgen ze wel als je alles op "large" zet en de subwoofer uitgang uit :)

De ts moet nu dus gewoon de subwoofer uitgang op uit zetten, en alle overige kanalen op large.

Het kan trouwens ook idd aan de plaatsing van je sub liggen, of aan de aansluiting (misschien ergens perongeluk + en - omgewisseld? :o )

• Jag

Jag

Plague schreef op donderdag 22 september 2005 @ 12:02:LFE aan of uit, maakt op deze versterker alleen uit als je je andere speakers op "small" hebt staan. Wanneer je dat allemaal op large hebt staan, gaat de bass zowel naar je sub als naar je andere speakers (wat de TS dus wil).
Lijkt me sterk. Als je alles op large hebt staan en subwoofer op yes dan zal het LFE gewoon naar de sub gaan. Dan gaat alles gewoon 1 op 1. Als je sub op no zet, gaat het LFE naar de fronts. Tenminste, ik heb nog nooit gehoord dat het anders ging.
Ik weet wel dat er receivers zijn met de optie om LFE zowel naar front als sub te sturen, maar dat is niet relevant.

Hij moet gewoon alles op large zetten en sub op no, heel simpel. Dat verklaart namelijk waarschijnlijk waarom hij minder laag heeft in DD dan in stereo (zou ook kunnen komen door de toonregeling die alleen in stereo werkt misschien).

Fronts uit fase aangesloten zou ook nog kunnen, dan hou je echt zo goed als niks over aan laag (omdat de signalen bij elkaar opgeteld worden).

[ Voor 8% gewijzigd door Jag op 22-09-2005 17:55 ]

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
Toen ik de topictitel las wist ik meteen het antwoord...
citaat:
Dit klopt ook, uit zo een setje komt ook geen fatsoenlijke bas.

Wat ik zou doen is de speakers rechtstreeks op je vesterker aansluiten en je versterker op small zetten omdat die speakertje toch geen lage tonen weergen. Daarna de subwoofer uit het raam gooien en een een fatsoenlijke subwoofer kopen of maken.
Het klinkt een beetje cru wat ik zeg, maar ik heb het zelfde gedaan en heb er geen moment spijt van gehad.
Ik zelf heb een zelfgebouwde shiva in een gesloten 54 liter behuizing met een conrad 300W versterker.
Als je zo een sub thuis hebt gehad wil je niks anders meer.

Als je gewoon een dikke vette bas wil lhebben zijn die JBL subs ook goede aanraders. ik vind ze zelf minder omdat ik van een strakke bas hou en geen "boom" bas.

www.laserextreme.nl

• Jag

Jag

Ik ben ook echt totaal geen Bose fan, wat mij betreft een merk dat de wereld (nominativus) kan missen als kiespijn. Dus op zich een goede suggestie om die sub in de kliko te stallen, alleen zou ik als ik de topicstarter was eerst ervoor zorgen dat het goed werkt voordat je die beslissing neemt. Shiva is trouwens wel een mooi alternatief idd. Lekker veel bang (zowel kwanitatief als kwalitatief) voor de buck.

[ Voor 18% gewijzigd door Jag op 23-09-2005 18:22 ]

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2005 @ 14:17:
[...]

"Bas" is bij DD wat anders dan "LFE"(= subwooferkanaal) hoor ;)
Als je alles op large zet en subwoofer op "on" krijgen je speakers wel laag te voorduren, meer niet het LFE kanaal!
Dat krijgen ze wel als je alles op "large" zet en de subwoofer uitgang uit :)
Jag schreef op donderdag 22 september 2005 @ 17:53:
[...]
Lijkt me sterk. Als je alles op large hebt staan en subwoofer op yes dan zal het LFE gewoon naar de sub gaan. Dan gaat alles gewoon 1 op 1. Als je sub op no zet, gaat het LFE naar de fronts. Tenminste, ik heb nog nooit gehoord dat het anders ging.
Ik weet wel dat er receivers zijn met de optie om LFE zowel naar front als sub te sturen, maar dat is niet relevant.
Sorry, jullie hebben gelijk, ik ging uit van een stereobron.
MCCarrot schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 18:07:
Ik zelf heb een zelfgebouwde shiva in een gesloten 54 liter behuizing met een conrad 300W versterker.
Als je zo een sub thuis hebt gehad wil je niks anders meer.
offtopic:
* Plague sluit zich hierbij aan (heeft ook een 54 liter gesloten Shiva staan met Detonation DT300 :9~

[ Voor 3% gewijzigd door Plague op 23-09-2005 18:20 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier een oude Sony STR-De215 en daar had ik een Pioneer setje aangesloten met 5 boxjes(ooit gekocht voor minder dan 100 euro en paar jaar geleden) en die sub moet je niet op vol hebben want dat waarderen de buren niet. Ik heb toen deze Pioneer set even op mijn nieuwere Sony STR 780 aangesloten en daar is duidelijk de bas minder en zeker de subwoofer doet minder zijn maar als je eenmaal 5.1 eruit hebt dan is het een ander verhaal. Ik heb het getest nog met een Sony STR 1080 en daar komt de bas nog iets beter eruit. Ik zou je kunnen aanraden ga ermee spelen en zeker met de instellingen.

Ik gebruik nog steeds die oude STR DE215 met 2 x 80w boxen van Sony met ingebouwde subwoofer. Bij deze versterker hoef ik helemaal niets in te stellen. Ik heb die radio nog nooit harder dan 5 gehad met alles vol volume. Ik heb het een keer gedaan met SoundBlaster Live en dan die radio met een technonummertje. Dat klonk heel goed en het getik van de buren nog beter. Je hoorde iets te veel rammelen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:37

Nik

Ik heb zelf een STRDE497 en een AM6.III :) Leuke combi voor de slaapkamert :)

Maar ik heb geen last van weinig bass. Hoe ik 'm in stel:

Via dat gare Sony menu, moet je alle speakers op LARGE zetten, en subwoofer op YES. Op de sub draai je het LFE knopje naar 75%, en de bass zet je op het gewenste niveau (ligt eraan waar hij staat en wat voor kamer je heb, en hoe hard je de bass wil hebben). Vergeet ook niet okm dingen zoals "Dynamic Range" enzo uit te zetten. Heb je nog vragen, dan neem ik gerust alle instellingen door van mijn setje, en die noteer ik dan :)

• Jag

Jag

Maar hij heeft een set met een passieve sub, dus moet die sub op no (honderste keer :P ).

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:37

Nik

Eerhm, daar val ik dus over... AM6.III, die heb ik dus ook, maar dan actief. Weet de TS zeker dat het een passieve versie is? Want dat verklaart natuurlijk een hele hele hoop ;)

• MidnightMotion
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04-2022
M'n vader had hetzelfde, oplossing: Boekje van de boxen pakken en kijken hoe je de versterker in moet stellen. Kan me niet voorstellen dat deze versterker niet met die bose dozen om kan gaan dus óf de instellingen staan niet goed óf er is iets mis met de boxen set.

Eigenaar van domoticavergelijken.info

Verwijderd

Topicstarter
proller schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 22:18:
Eerhm, daar val ik dus over... AM6.III, die heb ik dus ook, maar dan actief. Weet de TS zeker dat het een passieve versie is? Want dat verklaart natuurlijk een hele hele hoop ;)
Hij is zeker weten passief, 3e generatie. Ondertussen ga ik toch even rotzooien met de instellingen.

• Jag

Jag

Je hebt nog steeds niet bevestigd dat die sub op no staat. Zoveel instellingen heb je niet. Alles moet op large staan en sub op no. Verder hoeven alleen de levels en delay ingesteld worden.

Een andere amp voor je sub is beter omdat je dan het niveau van de sub los kan regelen (kan nu niet). Bovendien vraag ik me af hoe de signalen van de verschillende speakers (alleen het laag dan) bij elkaar opgeteld worden in die sub, dan kan eigenlijk alleen met (actieve) summing amplifiers. Kortom ik vind het wel een vaag geheel.
Maar goed een andere amp in je sub zetten is duur, kan je beter gewoon een andere sub kopen en later de rest van je set vervangen. Want dan kan natuurlijk een stuk beter dan wat je nu hebt (understatement).

Heb je trouwens al wel eens in het boekje gekeken? En het klopt toch dat je alle speakeroutputs van de receiver eerst naar de sub laat lopen en van daaruit naar de speakertjes toe?

Verwijderd

Naar mijn weten is de AM6-III altijd actief, ken geen uitvoering met een passieve sub. Dus de dikke lintkabel van de sub naar je receiver, tulpstekker op de lintkabel naar de sub-pre out op je versterker. Speakers op sub aansluiten, stekker in stopcontact. Sub aanzetten in je receiver en alle speakers op small. Een AM6 kan zelfs op een Sony een harde bas geven.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
MCCarrot schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 18:07:
Toen ik de topictitel las wist ik meteen het antwoord...
citaat:
Dit klopt ook, uit zo een setje komt ook geen fatsoenlijke bas.
Dit was ook het eerste dat ik dacht :D

Serieus: Loop de volgende dingen gewoon goed na:

- Plaatsing van de sub (in een hoek oid)
- Polairiteit van de verbindingen
- Receiver instellingen (desnoods handleiding)
- Sluit alleen het linker (of rechter) kanaal aan op de sub

Werkt dit allemaal niet? Dan heb je altijd nog een mooie sinaasappelkist :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Instellingen :

Alle speakers staan op large
Subwoofer staat op uit.

Verder heb ik nog zitten rommelen met de distance van de speaker, dit mocht ook niet baten.

De Subwoofer staat tegen de televisie meubel aan en links is een loze ruimte van +/- 6 meter. Verder staat de achterkant tegen een muur.

Ik ga even proberen om de kanalen even te scheiden.

De subwoofer is 100% passief.

10 speaker draden er in 10 speaker draden eruit!

• Jag

Jag

Goh, als ik er beter over nadenk snap ik er eigenlijk weinig van wat die sub nou precies doet. Hij zal zoiezo alle speakersignalen high passen bij 150Hz of misschien iets lager. Maar wat ie nou precies doet met het laag frequente deel van het signaal :? Hij kan het niet optellen, dat gaat niet passief. De sub zou hooguit het laag van de fronts gebruiken, ervan uitgaande dat er twee drivers in de sub zitten. Eén versterkerkanaal per driver, dat zou kunnen. Maar dan ben je dus het laag van je surrounds en center kwijt. Dat zou je dan kunnen vermijden door die als small in te stellen in je receiver met de crossover frequentie hetzelfde als die gebruikt wordt in je sub. Maar ja, niet elke receiver kan dit en dit is zoiezo onwijs gekloot. Heb je echt het boekje niet meer? De manual erbij zou wel eens uitkomst kunnen bieden.

Overigens is het wel te achterhalen of/hoe het werkt. Gewoon een kwestie van pink noise omstebeurt op elk kanaal zetten (standaard speaker test signaal dat denk ik wel elke receiver kan geven) en dan luisteren of de sub meedoet (met uiteraard elk kanaal op large en sub op no). Als bij elk kanaal de sub meedoet, dan moet idd alles op large. Als je bij kanalen de sub mist, dan moeten die kanalen op small.

Wat ik zou doen om het te troubleshooten is eerst met 1 speaker aangesloten, front links. Dan een cd'tje opzetten met de receiver op stereo. Dat zou echt normaal moeten werken. Dan de tweede front erbij (let op polariteit!), laag zou iets moeten toenemen. En dan eens kijken hoe dat werkt met DD (ff de rest uitzetten in je receiver). Dan pas de rest erbij prikken en kijken hoe dat gaat. Dan kan je systematisch achterhalen waar het probleem zit.
Als het nou zo is dat je zelfs in stereo geen fatsoenlijk laag kan krijgen, moet je eens aan andere dingen gaan denken. Sub positie maar met name ook de luisterpositie zijn erg belangrijk voor de laagweergave. Maar goed, ik zou eerst eens die eerste stappen doorlopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Jag op 29-09-2005 03:08 ]

Verwijderd

proller schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 21:51:
Ik heb zelf een STRDE497 en een AM6.III :) Leuke combi voor de slaapkamert :)

Maar ik heb geen last van weinig bass. Hoe ik 'm in stel:

Via dat gare Sony menu, moet je alle speakers op LARGE zetten, en subwoofer op YES. Op de sub draai je het LFE knopje naar 75%, en de bass zet je op het gewenste niveau (ligt eraan waar hij staat en wat voor kamer je heb, en hoe hard je de bass wil hebben). Vergeet ook niet okm dingen zoals "Dynamic Range" enzo uit te zetten. Heb je nog vragen, dan neem ik gerust alle instellingen door van mijn setje, en die noteer ik dan :)
Misschien een beetje laat maar ik heb dezelfde opstelling als jij en ik wil graag jouw mening weten ivm de LFE functie en hoe jouw receiver instellingen staan.
Ik heb ze ook op large staan en subwoofer op YES maar toch vind ik persoonlijk dat bij het afspelen van films op dolby digital/DTS of de Sony instelling CSTEK A of B (blauwe led licht dan op bij dergelijke instellingen) de stemmen zacht zijn ten opzichte van het surround geluid.
Dus ik moet de receiver tamelijk hard zetten om ook de gesproken klanken goed te kunnen horen.
Heb jij dat ook of heeft iemand anders daar ook last van?
Pagina: 1