Ik heb sinds kort een eigen website voor mijn diensten aangaande webdesign. De afgelopen jaren heb ik voor een aantal bedrijven, in freelance-verband, meer dan zestig designs en vijftien sites opgeleverd. Deze projecten wil ik graag in mijn portfolio opnemen. In principe heb ik het eigendomsrecht op die designs en sites. De bedrijven waar ik voor werk hebben echter niet tegen alle klanten gezegd dat hun projecten grotendeels zijn uitbesteed aan een derde partij. Op dat moment was er van beide kanten nog geen sprake van algemene voorwaarden. Nu is mijn vraag in hoeverre die bedrijven het mij mogen verbieden designs die ik in opdracht van hen heb gemaakt op te nemen in mijn portfolio. In principe lijkt het mij een vrij simpele kwestie, in dat ik het intellectuele eigendom op de designs behoud.
Overigens hebben de bedrijven in kwestie geen bezwaar aangetekend. We zijn op dit moment op zoek naar een compromis. Maar ik wil toch graag weten wat ik kan doen in het 'worst-case scenario' waarbij ik niks op mag nemen. In dat geval lijkt mij haast sprake van concurrentie-vervalsing (omdat ik van een deel van mijn werk niet mag zeggen dat het mijn werk is, waarmee ik credit verlies ten opzichte van nieuwe klanten).
Overigens hebben de bedrijven in kwestie geen bezwaar aangetekend. We zijn op dit moment op zoek naar een compromis. Maar ik wil toch graag weten wat ik kan doen in het 'worst-case scenario' waarbij ik niks op mag nemen. In dat geval lijkt mij haast sprake van concurrentie-vervalsing (omdat ik van een deel van mijn werk niet mag zeggen dat het mijn werk is, waarmee ik credit verlies ten opzichte van nieuwe klanten).