[PC] AI research in FPS

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:53
Ik ben laatste jaars student kunstmatige intelligentie.
Voor mijn afstuderen wilde ik onderzoek gaan over het toepassing van echte AI technieken in FPS's.

Welke game zou ik hiervoor het beste als basis kunnen nemen?
  • Voorwaarde is dat het volledig open source moet zijn omdat ik anders eventueel in later stadium tegen bepaalde onoplosbare limitaties aan kan komen.
  • Een pluspunt zou zijn dat er al bots in het spel zitten, of dat er goede bots voor gemaakt zijn die ook netjes geprogrameerd zijn.
Ik heb natuurlijk zelf al een aantal games bekeken:
Quake2:
+ lekker snel
+ zeer veel mods op internet met betrekking tot bots
+ veel bots zijn "server side", dit geeft je veel meer controle of waar de bot toegang over heeft
+ is ook een c++ poort van
- helaas standaard geen bots
- deathmatch is beetje gelimiteerd

Halflife:
+ veel mods
+ lekker snel
o deathmatch al beter dan quake2
- helaas standaard geen bots
- bijna alle bots werken via een dll met de source(corrent if I'm wrong)

Quake3:
+ betere deatmatch
+ bots reeds aanwezig
- zeer weinig te vinden op het net
Lees op sommige plaatsen dat de bots niet aan te passen zijn (alleen via soort script)
Maar volgens mij is er nu toch een volledige source beschikbaar zodat alles aan te passen is?

Halflife2:
Hier is mij helaas nog weinig over bekend. Ik ben niet in het bezit van halflife2 en kan de source dus ook niet bekijken. (Niet echt standaard open source dus)
Ook kan ik verder op internet nog niet zo veel vinden over mensen die bots aanpassen in Halflife2

Verder zou ik het ook wel op prijs stellen als jullie nog goede ideeen hebben wat er onderzocht/verbeterd kan worden in huidige FPS (op het gebied van kunstmatige intelligentie). En links met betrekking tot dit onderwerp zijn ook welkom

Ik ben hier de komende 3/4 jaar mee bezig dus jullie input is redelijk bepalend voor mijn toekomst :P

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:08

weebl

YARR!

Voor HL2 zal je ook de source niet te zien gaan krijgen. Wat je wellicht kan doen is quake3 onderzoeken. Als ik me niet vergis is daar pas geleden de sourcecode van vrij gegeven. Dus als je goed zoekt kom je misschien iets meer te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
De Q3 source is sinds vorige maand verkrijgbaar. Ik zou dus Q3 nemen want dat is toch het meest moderne spel met beschikbare sc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik zeg: wacht eventjes op Black & White 2... die komt in het Guinness Book of Records 2k6 als recordhouder voor het meest gecompliceerde karakter in een game :Y)
Black&White 2 offers a significant progression over the original in terms of graphics, AI, game play and sound. Now every action a player takes will affect everything in the world. Players who choose the good path will see a game world in which everything is lush and beautiful, where people laugh with joy and where buildings glisten and are festooned with vines. Whereas players that take the evil path, will see a world where everything is dark and forbidding, where the ground is cracked and dry and the prominent sounds are babies crying and crows cawing. The Creature has also been enhanced in every way, in particular creature AI, so much so, that it will appear in the 2006 edition of Guinness World Records as the most Complex Character in a Computer Game.
(zie daves2hd in [PC] Black & White 2 - Deel 2, bij deze dank je wel Dave :) )

Hiermee zou je denk ik een wel héél goede slag slaan voor je onderzoek. Cheers ;)

[ Voor 67% gewijzigd door Jejking op 19-09-2005 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 00:14
unreal? daar kan je volgens mij gewoon de bots in programmeren als ik het goed heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IFASS
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 12:45
Misschien is OpenFrag wat voor je?

Het is iig volledig opensource en van oorsprong komt het hier zelfs van GoT. 't leent zich iig uitstekend voor dit soort dingen. Mocht je interresse hebben, mail of msn me dan even op: wilbert AT vdridder.net

site: www.openfrag.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
1 vd vereisten is dat de source code beschikbaar is, als BnW2 zo goed is zal de AI wellicht op geen manier blootgesteld worden. :)
Q3 source is van vorige maand uit en andere developers dan ID geven afaik geen sc vrij (3d realms met rott en dn3d en zo zullen er wel nog zijn maar die zijn te oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Sorry, my bad. Dat had ik dus even niet door 8) Misschien is Quake3 dan wel het beste alternatief, maar ik zou toch even verder zoeken. De Unreal-bots zijn volgens mij redelijk op niveau, denk hetzelfde als Quake3. Maar de TS zal toch zelf zijn keuze moeten maken. Alsnog: veel succes! :*)

Enne... laat het ons weten als het onderzoek af is he? Dat zou ik best graag eens in willen zien nl. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:53
Bedankt voor al jullie reacties. Nu weet ik iig dat ik halflife2 niet hoef te gaan kopen :P .
Ik heb de quake3 en quake2 source inmiddels beide werkend. Ik denk dat voor quake3 ga omdat het morderner is en dat er al veel meer bot AI in zit.
Ook zal ik vandaag nog even kijken of OpenFrag nog een optie is.
Ik zal als ik klaar ben dit topic wel een flinke schop geven (en misschien wel eerder natuurlijk)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 17:03
wat ga je precies onderzoeken dan? Is misschien wel interresant, ik ben nu laatste jaars HBO Informatica en ik ben nu ook onder andere bezig met AI in games, en misschien dat ik na deze studie nog een master AI erachteraan plak.
Pagina: 1