Heden en Verleden van Rotterdam

Pagina: 1
Acties:

• krijnvanleeuwen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11-2018
vandaag weer is ffkes op pad geweest in Rotterdam. Ik had een aantal archieffoto's van internet af en aan de hand daarvan heb ik deze foto's gemaakt. Het was wel lastiger als ik dacht omdat je echt rekening moet houden met wat voor licht je hebt e.d. en op sommige locaties kon je niet eens een normale foto maken omdat er nu ineens grote bomen voorstaan!!

1.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v604/krijnvanleeuwen/16-01.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v604/krijnvanleeuwen/16-02.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v604/krijnvanleeuwen/16-03.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v604/krijnvanleeuwen/16-04.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v604/krijnvanleeuwen/16-05.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door krijnvanleeuwen op 19-09-2005 15:59 ]

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:20

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Leuk, ben altijd heel erg geinteresseerd in oude foto's van Rotterdam, ben benieuwd waar je nog meer mee komt.

Om dan ook nog wat nuttigs in deze reply te zetten, zou je inderdaad meer rekening met het licht moeten houden. Ik vind het idee heel leuk, maar als dan de schaduw volledig aan de andere kant ligt van bij het origineel is dat net weer jammer.

Maar leuk idee en ik ben benieuwd........

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Een zoek de verschillen in Rotterdam topic... :P

Met sommige factoren kan je rekening houden, maar andere zoals het weer of inderdaad gebouwen die in de tussentijd gebouwd zijn niet natuurlijk...
Dat maakt het ook leuk, een soort van tijdsprong... :)

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Leuk idee idd. Alleen waarom die haast om dit topic te openen, je had toch ook eerst even naar de winkel en kapper kunnen gaan, en daarna pas dit topic openen?

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Verwijderd

Ik vind het een leuk idee, en heb ooit met het idee gespeeld hetzelfde te doen voor utrecht. Tijdens mijn inventarisatie kwam ik er achter dat sommige plekken helemaal niet veranderd zijn en andere weer echt 100% onherkenbaar....

• ShellGhost
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 15:37:
Ik vind het een leuk idee, en heb ooit met het idee gespeeld hetzelfde te doen voor utrecht. Tijdens mijn inventarisatie kwam ik er achter dat sommige plekken helemaal niet veranderd zijn en andere weer echt 100% onherkenbaar....
Dat plekken onherkenbaar zijn hou je toch...
Zou jammer zijn wanneer dat de reden is dat je het niet gedaan hebt...

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Ben wel benieuwd naar andere fotos, toch wel interessant :)

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:19

YellowCube

Wait...what?

puik gedaan hoor.
Bij foto 3 had je imho meer naar achter moeten gaan staan (als ik het goed heb kan dat ook). De klokketoren van de Beurs staat er bij jouw versie net op, terwijl ie op de oude versie er ruim op staat. C&A ervoor bestaat ook nog.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

http://community.webshots.com/album/241134906tttJIT/1
Hier heb je nog flink wat foto's van oud Rotterdam.

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Uit welk jaar komen die fotos?

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:20

vanenkelen

uhmmm.....speechless

YellowCube schreef op maandag 19 september 2005 @ 16:12:
puik gedaan hoor.
Bij foto 3 had je imho meer naar achter moeten gaan staan (als ik het goed heb kan dat ook). De klokketoren van de Beurs staat er bij jouw versie net op, terwijl ie op de oude versie er ruim op staat. C&A ervoor bestaat ook nog.
Denk het ook, het gebouw links op de oude foto is volgens mij de abn-amro bank en die ligt nog een stukje verder terug. Kans bestaat alleen dat als je verder achteruit gaat, dat je dan tegen die nieuwe kleine eetschuurtjes aan loopt (mcdonalds, wok-restaurantje en italiaan). De fotograaf lijkt net voor de deuropening van dat fairplay-center te staan.

@TS: Leuk uitgevoerd, ben ook benieuwd waar je die foto's vandaan hebt.

Voor de overige geintereseerden. Het Rotterdams Dagblad heeft niet al te lang geleden een serie fotoboeken over Rotterdam uitgebracht: Metamorfose - Rotterdam, stad in beweging. Hierin worden vergelijkbare fotovergelijkingen ook nog tekstueel toegelicht (isbn: 90-806748-3-4).

[ Voor 5% gewijzigd door vanenkelen op 19-09-2005 16:58 ]

Verwijderd

hmm, zo te zien is tegenwoordig wat meet groene boompjes, en vroeger niet.... :*)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15

breinonline

Are you afraid to be known?

Onzettend leuk idee, de uitvoering is in het algemeen ook prima. Foto 4 zou je nog in hetzelfde perspectief kunnen proberen te trekken zoals het voorbeeld?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• krijnvanleeuwen
YellowCube schreef op maandag 19 september 2005 @ 16:12:
puik gedaan hoor.
het gebouw van C&A is gesloopt en een nieuwe voor neergezet of hij is gerenoveerd maar hij ziet er nu wel anders uit

• krijnvanleeuwen
breinonline schreef op maandag 19 september 2005 @ 18:00:
Onzettend leuk idee, de uitvoering is in het algemeen ook prima. Foto 4 zou je nog in hetzelfde perspectief kunnen proberen te trekken zoals het voorbeeld?
Done!!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:14

Rudedadude

Maybe we were born to run

Dit is een leuk idee. Zijn die foto's afkomstig uit de boekjes die bijvoorbeeld bij de Donner liggen ?(Rotterdam door de tijd deel 1-xx met allerlei verschillende wijken.) Ik heb er zelf zo een van de buurt waarin ik woon (Nieuwe Westen) en het kriebelt meteen om iets soortgelijks te doen :)

Ik vraag me af hoe dat nu gebeurd is met de oude foto 4. Op de nieuwe zie je (edit: nog een beetje)de perspectiefvorming door het schuin omhoog fotograferen (misschien mooier om te compenseren in Photohop), maar bij de oude niet, terwijl daar toch hetzelfde 'probleem' moet hebben gespeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Rudedadude op 19-09-2005 18:40 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Leuke foto's en die beluchtingsdingen van de tunnel zijn echt mooie gebouwtjes. Zal wel moeilijker zijn dan het lijkt om het zelfde punt de foto te nemen.

_Als je het niet erg vind ga ik dit schaamteloos nadoen in ons dorp, vind het nl een erg leuk idee, en ik ben altijd erg gecharmeerd van oude foto's van ons dorp dat enorm veranderd is in enkele jaren._

www.casarodriguillo.com

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:14

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Zag deze op frontpage: Heden en Verleden van Rotterdam en als Rotterdammer natuurlijk nieuwsgierig.

Mooi serie, ik houd wel van oude platen van Rotterdam en zeker die combi met de nieuwe. Ik kijk uit naar meer!

• zzz16
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-01 11:54
Vind de oude styl van rotterdam veel mooier ;)

• Acid_Burn
  • Laatst online: 29-01 08:11

Acid_Burn

uhuh

Leuk idee.. moet ik eens doen hier in de buurt..

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

ShellGhost schreef op maandag 19 september 2005 @ 15:44:
[...]

Dat plekken onherkenbaar zijn hou je toch...
Zou jammer zijn wanneer dat de reden is dat je het niet gedaan hebt...
Nee hoor... het is een project wat nog 'in de pipeline zit' zeg maar :)

• ShellGhost
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 13:40:
[...]

Nee hoor... het is een project wat nog 'in de pipeline zit' zeg maar :)
Ah ok... :)
Wanneer gaat die pipeline open?? :P

Zijn altijd leuke foto's om naar te kijken...
Ben ook wel benieuwd waar de TS de oude foto's cq tekeningen vandaan heeft gehaald...

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Cool !! Als Rotterdammer kan ik dit zeer waarderen. Heb je er nog meer?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Technisch misschien niet perfect, maar zeker een erg origineel idee!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

leuke fotos vooral om te zien zoals het vroeger was.

Voor de mensen die oude fotos leuk vinden van bijvoorbeeld gelderland.

Op www.gelderlandinbeeld.nl kan je fotos terug vinden hoe het was in de steden en dorpen in gelderland.
Dan zal je pas zien hoe alles veranderd is in de loop der jaren omdat sommige fotos terug gaan tot 1920 of zelfs ouder.
Op deze manier zou je bijvoorbeeld ook een showcase kunnen maken hoe het vroeger was en het nu is.

Ik vind deze fotocollage zeker orgineel te noemen.

computer voor alle werkzaamheden

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:13

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

leuk idee, maar bij de foto's valt wel op dat je je heel erg richt op juist punten die vrijwel gelijk gebleven zijn ...
Dit terwijl Rotterdam als stad juist een enorme 'metamorfose' ondergaan heeft en nog altijd snel veranderd.

daardoor krijg ikzelf er een beetje 'kijkersbedrog' bij, omdat ik juist R'dam als andere stad ken (maar misschien is dat juist ook de uitdaging).
Wel vind ik door de sterke concentratie op dingen die 'niet veranderd zijn'.. zelfs doordat in de uitsnede's ook de veranderingen veelal 'genegeerd' lijken te worden, ontbreekt het imho een beetje aan 'spanning' ... volgens mij is het voor veel mensen een beetje vreemd te zien om zo'n historische reportage te zien die net doet alsof alles gelijk is gebleven...

Maar ik vind het idee, deels ook omdat het een andere vorm van historische reportage is dan je gewend bent, wel leuk (ik ken ook veel stadsbeelden, bv van het OBR, die dan vaak ook sterk concentreren op de nieuwe gebouwen, de veranderingen in het stadsbeeld)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• krijnvanleeuwen
ik heb de foto's ergens van internet geplukt maar ik weet dus niet meer precies waar!!

ik ga zometeen ff zo'n boekje kopen over charlois (die wijk woon ik) en daarmee nog een serie maken! bedankt voor alle reacties!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:13

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

krijnvanleeuwen schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 15:00:
ik heb de foto's ergens van internet geplukt maar ik weet dus niet meer precies waar!!
Misschien Rotterdam in Beeld van Aad van de Struijs ... die heeft een heel archief van oude Rotterdam-Foto's, werkt ook mee aan Cineac Pietje Bell, lokale Rotterdamse televisie.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1